Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina
Miről szól az előadás? A nemzetközi kitekintés célja, hogy információkat nyújtson a hazai helyzet átfogó elemzéséhez. Két pillérre épül: 1. Tendenciák elemzése nemzetközi színtéren Elsődleges források: OECD, EUROSTAT adatbázisai 2. Nemzeti jelentkezési/felvételi/belépési tendenciák elemzése – Anglia, Németország, Szlovénia
Elemzési szempontjaink Általános tendenciák (expanzió, továbbtanulási arányok stb.) elemzése. A jelentkezési-felvételi eljárás rövid jellemzése. A legnépszerűbb szakok, képzési területek, munkarendek, finanszírozási formák azonosítása, ezek alakulása az elmúlt évben. A legnépszerűbb intézményekbe jelentkezők és felvettek aránya, tendenciái. A legfontosabb oktatáspolitikai problémák meghatározása. Kapcsolódó oktatáspolitikai válaszok bemutatása. A felsőoktatásban alulreprezentált csoportok továbbtanulóinak kérdése. Az ún. nem hagyományos belépési utak bemutatása.
Nemzetközi kitekintés A leggyakrabban felhasznált mutatószámok: az új belépők száma, illetve aránya az adott korosztályhoz viszonyítva (EUROSTAT, OECD) az új belépők nemek és kor szerinti megoszlása (OECD, EUROSTAT) a női belépők aránya képzési területenként (EUROSTAT) a belépők aránya a középfokon végzettekhez viszonyítva (EUROSTAT, OECD)
A felsőoktatásba újonnan belépők száma (Forrás: OECD) Változás aránya (%) 1998 és 2007 között Csehország Ausztrália Dánia Egyesült Államok Ausztria Törökország Írország Németország Svédország Egyesült Királyság Magyarország Norvégia na Finnország Hollandia Korea Japán Olaszország
A ISCED 5A képzésekbe való belépési arány (1995, 2000, 2007) (Forrás: EAG2009)
A ISCED 5B képzésekbe való belépési arány (Forrás: EAG2009)
A felsőoktatásba (ISCED5A) belépők életkora, 2007 (Forrás:EAG2009)
A férfiak és nők belépési aránya (ISCED 5A, 2007) (Forrás: EAG2009)
A nők továbbtanulása képzési területenként, 2006 (Forrás: Eurostat)
Továbbtanulás a középfokról, 2001–2006 (Forrás: Eurostat)
Főbb megállapítások: A magyarországi belépési („mennyiségi”) adatok jól illeszkednek az európai tendenciák fő irányába és 2007 között a ISCED 5A-ba belépők aránya nem változott Magyarországon (OECD: +8 százalék). A belépési arány az ISCED 5A képzésbe Magyarországon (64,1% ) évek óta (2000-) az OECD átlag felett van (57, ). A belépési arány az ISCED 5B képzésbe Magyarországon (10,7%-2007) jóval az átlag alatt van (OECD-14,9% ). A belépők 20 százaléka 26,3 év feletti (2007, OECD: 24 év).
Főbb megállapítások: Magyarországon a nők képzési szakterületenkénti továbbtanulása hasonló az európai tendenciákhoz, de bizonyos szakterületeknél eltérés tapasztalható (2006). Magyarországon a továbbtanulási arány a középfokon végzettek számához viszonyítva 2001 és 2006 között az EU-27 átlaga felett volt (2006: Mo.: 102% EU27: 84%).
Köszönöm a figyelmet! Kasza Georgina