Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia 2010. június 16. Kasza Georgina.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Advertisements

PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
 Nemzeti kutatástámogatók, például OTKA, MTA, DFG, ESRC, NWO  Két- és többoldalú megállapodások  ERA-Nets  Joint Programming  European Science Foundation.
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az Európai Unió története
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A népesség száma és jellemzői
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Túl magas e Magyarországon a munkanélküliség?(nemek alapján) Készítette:Both Csaba.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
EU II..
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Globális Szövetség a gyermekek on line szexuális kizsákmányolása ellen szeptember Balatonalmádi ÚJ UNIÓS KEZDEMÉNYEZÉS A GYERMEKEK ONLINE.
Webes változat, animáció nélkül !!!
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
1914.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
A kutatás-fejlesztés értelmezésének változása a gazdasági világválság időszakában Tálas Péter Stratégia Védelmi Kutatóközpont Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Túl alacsony-e Magyarországon kórházi ágyak száma?
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Mire jók a munkapiaci előrejelzések a világban? Nemzetközi tapasztalatok és tanulságok Gács János, MTA-KTI
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Információvédelem Menedzselése XX. Szakmai Fórum
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
ösztöndíj-tájékoztató
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
MAGYARORSZÁG ÉS A BALATONI MEGYÉK GAZDASÁGA ÉS MUNKAERŐPIACI HELYZETE
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina

Miről szól az előadás? A nemzetközi kitekintés célja, hogy információkat nyújtson a hazai helyzet átfogó elemzéséhez. Két pillérre épül: 1. Tendenciák elemzése nemzetközi színtéren Elsődleges források: OECD, EUROSTAT adatbázisai 2. Nemzeti jelentkezési/felvételi/belépési tendenciák elemzése – Anglia, Németország, Szlovénia

Elemzési szempontjaink Általános tendenciák (expanzió, továbbtanulási arányok stb.) elemzése. A jelentkezési-felvételi eljárás rövid jellemzése. A legnépszerűbb szakok, képzési területek, munkarendek, finanszírozási formák azonosítása, ezek alakulása az elmúlt évben. A legnépszerűbb intézményekbe jelentkezők és felvettek aránya, tendenciái. A legfontosabb oktatáspolitikai problémák meghatározása. Kapcsolódó oktatáspolitikai válaszok bemutatása. A felsőoktatásban alulreprezentált csoportok továbbtanulóinak kérdése. Az ún. nem hagyományos belépési utak bemutatása.

Nemzetközi kitekintés A leggyakrabban felhasznált mutatószámok: az új belépők száma, illetve aránya az adott korosztályhoz viszonyítva (EUROSTAT, OECD) az új belépők nemek és kor szerinti megoszlása (OECD, EUROSTAT) a női belépők aránya képzési területenként (EUROSTAT) a belépők aránya a középfokon végzettekhez viszonyítva (EUROSTAT, OECD)

A felsőoktatásba újonnan belépők száma (Forrás: OECD) Változás aránya (%) 1998 és 2007 között Csehország Ausztrália Dánia Egyesült Államok Ausztria Törökország Írország Németország Svédország Egyesült Királyság Magyarország Norvégia na Finnország Hollandia Korea Japán Olaszország

A ISCED 5A képzésekbe való belépési arány (1995, 2000, 2007) (Forrás: EAG2009)

A ISCED 5B képzésekbe való belépési arány (Forrás: EAG2009)

A felsőoktatásba (ISCED5A) belépők életkora, 2007 (Forrás:EAG2009)

A férfiak és nők belépési aránya (ISCED 5A, 2007) (Forrás: EAG2009)

A nők továbbtanulása képzési területenként, 2006 (Forrás: Eurostat)

Továbbtanulás a középfokról, 2001–2006 (Forrás: Eurostat)

Főbb megállapítások: A magyarországi belépési („mennyiségi”) adatok jól illeszkednek az európai tendenciák fő irányába és 2007 között a ISCED 5A-ba belépők aránya nem változott Magyarországon (OECD: +8 százalék). A belépési arány az ISCED 5A képzésbe Magyarországon (64,1% ) évek óta (2000-) az OECD átlag felett van (57, ). A belépési arány az ISCED 5B képzésbe Magyarországon (10,7%-2007) jóval az átlag alatt van (OECD-14,9% ). A belépők 20 százaléka 26,3 év feletti (2007, OECD: 24 év).

Főbb megállapítások: Magyarországon a nők képzési szakterületenkénti továbbtanulása hasonló az európai tendenciákhoz, de bizonyos szakterületeknél eltérés tapasztalható (2006). Magyarországon a továbbtanulási arány a középfokon végzettek számához viszonyítva 2001 és 2006 között az EU-27 átlaga felett volt (2006: Mo.: 102% EU27: 84%).

Köszönöm a figyelmet! Kasza Georgina