Minőségirányítás 1. Dr. Dénes Levente
Vizsga: Faipari Mérnöki BSc. szak: A tárgy félévközi jeggyel zárul Az érdemjegy megállapításánál a gyakorlati feladat 70%-os, a félévközi ZH (Kvíz) eredmények átlaga 30%-os arányban kerül beszámításra A feladat elbírálásának alapja a megoldás tartalmára és kivitelére vonatkozó értékelés %-os arányban Tantárgyi követelmények:
Tantárgyi tematika: Bevezetés, a minőségügy fejlődése Minőség definíciók A minőségügy jelentősége A minőséget befolyásoló tényezők A minőség értelmezésének fejlődése Minőségirányítási rendszerek ISO 9000 TQM EFQM Minőségjellemzők Folyamatok minősége Minőségköltségek
A MINŐSÉGÜGY FEJLŐDÉSE A minőség, a minőségbiztosítás az emberiség történetével egyidős Babiloni birodalom Ószövetség, zsidó vallás: kóser ételek Középkor: céhek, tanúsítás Korszerű minőségügy: második ipari forradalom /Taylor/ szétválik a gyártás és a minőség ellenőrzés USA katonai szabvány → Anglia: ált. szabvány cél: védelem → ISO szabványok
Hammurabi, Babilon királya (1795 – 1750 BC ?) Átveszi a törvényeket Shamas istentől
Építési törvények és körzeti rendeletek „Bábel tornya, amelyet égig érőre terveztek. De Isten összezavarta nyelvüket, és így nem értették egymás beszédét, majd szétszórta őket arról a helyről mindenfelé a földeken és ők feladták a torony és a város építését.”
Építési törvények és körzeti rendeletek
a kóser konyha még abból az időből ered, amikor a zsidók a pusztában vándoroltak és a nagy melegben sokan megbetegedtek az ételtől. Ezért választottak maguk közül egy embert – ő volt a sakter –, aki minden húst átnézett, és eldöntötte, fogyasztható-e. a páros patájúak húsa a kóser konyha szabályai szerint, csak az állat tizenharmadik csigolyájáig fogyasztható, de ha a belső szerveken valami betegségre utaló elváltozást észlel a sakter, a hús már nem kóser. a zsidók nem fogyaszthatnak vért – ezért kell a tojások sárgáját is megvizsgálni. A baromfiak gigáját és nyaki ütőerét például kikóserolt, nagyon éles, előírás szerinti hosszúságú borotvapengével metszik el, egyetlen vágással. Utána fejjel lefelé felakasztják, hogy minden csepp vére elfolyjon, majd szárazon kopasztják – leforrázni nem szabad, nehogy vér maradjon benne. kóser pálinka: a gyümölcs nem lehet hullott vagy vegyszerekkel permetezett, és csak zsidók szedhetik le a fáról. Kóser ételek:
Minőség megközelítései „valami, ami jó…” A minőség aspektusai Termékminőség Folyamatminőség
Néhány korábbi meghatározás Feigenbaum: a termék és szolgáltatás mindazon értékesítési, tervezési, gyártási és karbantartási jellemzőinek teljes összetettsége, amely által a termék, szolgáltatás a használat során kielégíti a vevő elvárásait. Crosby: a minőség az igényeknek való megfelelést és nem az eleganciát jelenti
Néhány korábbi meghatározás W. Edward Deming: - az egyenletesség és megbízhatóság mértéke - a vevő jelen és jövőbeli szükségleteinek kielégítése Genichi Taguchi: a minőség az a veszteség, amelyet a társadalom elszenved a termék elszállításától kezdve
Japán minőségiskolák: a minőség 4 szintje Szabványnak való megfelelés A vevők ismert igényének való megfelelés Megfelelő ár / költség viszony A felhasználók látens, ki nem mondott igénye Juran: „a minőség megfelelés a felhasználó igényeinek” Néhány egyéb meghatározás
Minőség fogalma MSZ EN ISO 9000:1996 A minőség az egység azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják a képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen.
Minőség fogalma MSZ EN ISO 9000:2001 A minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket.
MINŐSÉG: egy termék, rendszer vagy folyamat saját jellemzői együttesének azon képessége, hogy kielégítse a vevők és más érdekelt felek követelményeit. Az MSZ EN ISO 9000: alpontja szerint a minőség : = annak mértéke, hogy mennyire teljesíti egy termék vagy szolgáltatás a követelményeket. Követelmény: kinyilvánított, szokás folytán magától értetődő, vagy kötelező igény, elvárás. Hatályos szabvány fogalomhasználata
Vagy egész egyszerűen A minőség az, amikor a vevők És nem a termékek jönnek vissza
A minőségi fogalma TQM definíció: „A minőség alapvető üzleti stratégia, amely alapján született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azáltal, hogy megfelelnek kimondott és kimondatlan elvárásaiknak.”