Ókori Egyiptom A Közép- és Újbirodalom művészete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Akropolisz 5/B.
Advertisements

A világ 7 csodája Az ókori világ hét csodája a hét legismertebb ókori építmény. A hét csodát először a Szidóni Antipatrosz említette az i. e. 2. században.
Ókori mezopotámiai régészeti leletek
A képek és szövegrészek forrása
Készítette: Albert Krisztina
TUTANHAMON.
Mezopotámiai régészeti leletek
Az ókori Mezopotámia művészete
A leghíresebb királysír: Tutanhamon sírja
Zenés dia, kézi továbbítással.
Az ókori Egyiptom művészete i.e.3000-i.e.XI.sz.
Az ókori Egyiptom művészete
3. FORDULÓ D. RAJZOS FELADAT Megoldások OZIRISZ FÖLDJÉN VETÉLKEDŐ
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
01a6 oszlop típusok 01a7 Abu Szimbel, sziklatemplom.
Az Ókori Kelet világnézete
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A művészettörténet kiemelkedő alkotásainak megközelítése:
Ókori Egyiptom művészete
Történelem vizsga képei
Ókori egyiptomi régészeti leletek
Ókori görög régészeti leletek
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
Készítette: Madarász Dorottya
A Királyi Palota egykor és ma
Világ legrégebbi még lakott városa
Egyiptomi hétköznapok és ünnepek
Ókori egyiptomi régészeti leletek
Ókori görög régészeti leletek
EGYIPTOM HITVILÁGA.
Ókori Kelet.
Az egyiptomi építészet művészi feladatai
Készítette: Pető Tamás
A világ hét csodája azaz 3x7 nevezetesség.
Egyiptom művészete.
EGYIPTOM.
Történelem vizsga képei
Apokalipszis 12/C.
Az ókori Egyiptom.
Kairó, Fáraófalu Kérem, szíveskedjen a hangszórót bekapcsolni
EGYIPTOM Az ókor művészete i.e i.sz.476 Készítette:
EGYIPTOM.
Károlyi György utazásai az 1820-as, 1830-as években
A Kheopsz piramis.
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Egyiptom, a Nílus ajándéka 27. o.. Egyiptom földje  Földrajzi környezet  elszigetelt  a „sivatag”  A Nílus az élet - öntözés itt is szükséges  áradás,
Ókori Egyiptom II. A Közép- és Újbirodalom művészete.
Városállamok- Birodalmak
Összefoglalás Ókori kelet államai. Fogalmak Bronzkor- ie. III. ée. Rézkor ie. IV. ée. Vaskor- ie. II. ée. Öntözéses földművelés Városállamok Ókori kelet.
Az ókori Egyiptom művészete. Egyiptom a Nílus ajándéka.
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
Az ókori kelet.
Egyiptom Ó- és Középbirodalom időszakában
Vallástörténet I. Egyiptom istenei
EGYIPTOM az Újbirodalom és a Későkor időszakában
ŐSI EGYIPTOMI ÉKSZEREK
EGYIPTOM piramisok.
Egyiptom Kormos Áron 5.a.
Ókori Egyiptom III. Az Újbirodalom művészete
Az ókori Egyiptom birodalmainak építő- és képzőművészete I.
Egyiptom építészete Frivaldszky Lőrinc.
EGYIPTOM Ó- és Középbirodalom időszakában
Kultúra Szalayné Kelemen Ildikó
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Bácskay András Egyiptomi vallás Bácskay András
Előadás másolata:

Ókori Egyiptom A Közép- és Újbirodalom művészete

Ø Emlékeztetőül: (és egy kis vissza- tekintés a lemaradt szobrászati anyag miatt) Gíza, Kheopsz fáraó piramisa Dzsedefré Napbárkája A Nagy Piramis lábánál, a keleti oldalon ásta ki Petrie az 1890- es évek elején Ø Menkauré (Mükerinosz)  piramisa, a legponto-sabb tájolással (K-Ny) és méretarányokkal épített gúla, egyben a legkisebb

Dzsedefré portrészobra A gízai Szfinx, amit a „Horemahet”, vagyis ‘a horizonton lévő Hórusz’ névvel is illettek Dzsedefré portrészobra az uralkodói fejkendő és az arc megformálása csaknem azonos a nagy szfinxével. Idealizált, eszményített ábrázolás.

Kheopsz fáraó elefántcsont szobra Kr.e. 2580 k. Összehasonlításképpen: Gudeának, a Sumer Birodalom- beli Lagas városállam urának szobra. (fekete márványból készített körplasztika a Kr. e. XXII. szd- ból)  Egyértelmű a formaadás- és beállításbeli átvétel.

Kephrén fáraó diorit szobra Kephrén fáraó diorit szobra. Hórusz, az ég hatalmas ura sólyom alakjában oltalmazón átöleli az uralkodói fejkendőjét Fontos! Két generáció elteltével ilyen mértékben fejlődik a portréábrázolás! Összetetté válik a szobor jelentése az istenség- szimbolika idekapcsolásával. A diorit a gránithoz hasonló, nagyon nagy keménységi fokú vulkanikus eredetű kőzet Kr. e. 2530 k.

Ø Papirusztartó Hórusz- sólyomfej a VI. dinasztia korából Bronzmagra kalapálással alakított és csiszolt aranylemez, ónixkő berakás a szemeknél Ø

Neuszerré naptemplomának maradványai Memphisz, az Óbirodalom deltavidéki fővárosának közelében, attól délre  Az oltár Ø Ami megjegyzendő: az első kifejezetten és kizárólagosan a napisten- kultusz céljából emelt templom.

Ø Az udvar középpontjában álló monumentális  obeliszk maradványai A romterület feltárása után készített rekonstrukciós elképzelés Neuszerré naptemplomáról. A templom-udvar közepén áldozati oltár, a védőfal tövében pedig a napisten- papok cellái

Karnak, Ámon- Ré temploma Karnak, Ámon- Ré temploma. Több istenség kultuszhelyéül is szolgáló épületegyüttes, melynek magja a Kr. e. 2000- es évek végén épült meg.

1 2 A legkülső pylonsort még VI. Thotmesz emeli a Kr. e. IV. szdban A karnaki templomegyüttes alaprajza. Építését már az Óbirodalom korának végén elkezdik, és még II. Ramszesz is építtet magának itt szentélyt. Mindezen történeti adalék nem tudja eléggé aláhúzni számunkra a komplexum kiemelt fontosságát. 1 1: Az ún. szobrok rejtekhelye, ahonnan vermekből több mint 20000 szobor és sztélé (feliratos kőlap) került elő. 2: a Szent Tó 2 A legkülső pylonsort még VI. Thotmesz emeli a Kr. e. IV. szdban

Axonometrikus ábra a karnaki templomegyüttes rekonstrukciójáról A kettős pylonok között udvarok és csarnokok váltakoznak, legbelül az adott istenség szobrának helyet adó szentély A szent íbiszmadarak tava Axonometrikus ábra a karnaki templomegyüttes rekonstrukciójáról

Karnak, a felvonulási út és az első pylon- sor Ø

Karnak, az Ámon- Ré templomhoz vezető felvonulási utat szegélyező kosfejű szfinxek sora. A kos szintén fontos szimbólumállat: jellemzően a nemzőerővel és a férfiúi princípiummal hozzák kapcsolatba, de a túlvilágra jutást leíró Kapuk Könyve a halott fáraót is kosfejű alakban jeleníti meg. (ld. a 33. diakockát)

Karnak, az első pylonkapuzatot őrző, fáraói képmásról mintázott kolosszusok Hieroglifákkal vésett obeliszk, talapzatán a Nap- majmok

Karnak, a nyugati nagy oszlop- csarnok, görög nevén hypostyl csarnok A hiányzó kő áthidaló gerenda (architráv) helye Karnak, a nyugati nagy oszlop- csarnok, görög nevén hypostyl csarnok A két oldalsó, alacsonyabb csarnok a középső emeleti felülvilágítóiról kapja a fényt, jól látható a pillér- és gerendaszerkezet a jobb oldali fölső gádorfalon

A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX A hypostyl csarnok rekonstrukciós képe egy XIX. századvégi brit régészeti közlöny metszetén.

Oszloprend- típusok az egyiptomi építészetben I. II. III. IV. I. és IV.: Papirusznád fejezetforma az Ó- illetve az Újbirodalom korából. Az utóbbit díszíthette pálmalevél is, de a legszembetűnőbb az oszloptörzsek közötti különbség, ami az Újbirodalom korában sűrűn tele van faragva jelenetekkel II.: Az ún. protodór oszloptípus, amit a görögök legelső oszloprendjüknek a példaképeként neveztek meg III.: A lótuszvirág- fejezet. Ennek törzse a lábazatánál is kissé domborúra faragott

Fajjúm, (mai nevén Hawara) III. Amenemhat fáraó piramisa Kr. e. 1800- as évek vége

Fajjúm, III. Amenemhat piramisa és a hozzá tartozó halotti templom, a Hérodotosz által Labyrinthosnak nevezett épületegyüttes. Kr. e. 1800- as évek vége 3 D rekonstrukciós kép, alaprajz, a burnuszos bácsi pedig az egyik épen maradt lejtaknát mutatja Ø

Dahsur, a Fekete- piramis záróeleme, az ún. piramidion Dahsur, a Fekete- piramis záróeleme, az ún. piramidion. Ezt a Fekete- piramist a tört dőlésszögűvel ellentétben sosem fejezte be Amenemhat

Dahsur, III. Amenemhat piramidionja oldalán a szárnyas napkorong, az Udzset- szem és a Rének szánt dedikációs felirat hieroglif sorai. Kr.e 1800 k.

III. Amenemhat az első fáraó, aki szfinx alakjában örökítteti meg magát Kr. e. 1800 körül

Hórusz a kettős koronával sólyomfején, mellette az Ahn- keresztet átfonó kobrakígyó,  lent középen pedig a napkorongot görgető szent skarabeusz. Utóbbi három mind az örökkévalóság szimbóluma (is) A Középbirodalom korában az ötvösművészet egyre inkább előtérbe kerül a fáraó hatalmi reprezentációjában. A XII. dinasztia kiemelkedő művészetpártoló volt, itt az I. Szeszósztrisz által készíttetett melldíszt látjuk- csak a szimbolikáját kell ismerni.

Horemheb, mint írnok Mindkét szobor Kr. e. 1300 k Elsőként látunk olyan ikonográfiai koncepciót, ami az uralkodót egy hivatalnok képében jeleníti meg

A XVIII. dinasztia lezárója a kormányzóból lett fáraó, Horemheb Az Újbirodalom korának elején ő állítja helyre Egyiptom tekintélyét a mitanni és hettita államok erősödésével szemben Horemheb és Hórusz kettős portrészobra oldalról nézve

Ø Ehnaton reliefje és portréja Tell- el Amarnából. Az ún. Aton- reform kitalálója, ami elvetette a még predinasztikus kor előtt kialakult és kiforrott többistenhitet, a mephiszi és thébai istenség- családokat, helyükre az egy Ahet- Atont emelve.

Théba mellett a luxori templomkerület Ø Itt is : hypostyl csarnok

Luxor: a templomegyüttes Nap- udvar nevű nyitott része Ø

Ø A Királyok völgye Egy átlagos sírkamra elrendezése  Az El-Quorn hegy, mely természetes gúlaként őrködik a völgy felett Egy átlagos sírkamra elrendezése  A Királyok völgye Ø

Királyok Völgye, II. Ramszesz szíklasírja A sírkamrához vezető folyosó előcsarnokának oszlopsora. A levezető folyosó falpilléreiről ismét a kutyafejű Anubisz néz le ránk-

Ø II. Ramszesz túlvilági bírái után Ozirisz színe elé járul

Királyok völgye, II. Ramszesz sírkamrája Ø

a fáraó kosfejű alakban (szarvai között a Napkorong) hajózik át két kísérőjével a túlvilágra. (a Kapuk Könyvének jelenete a kamra bejárat feletti oldalán) A fáraó az Ítélet után füstölő áldozatot mutat be Anubisznak, a balzsamozás istenének  Mindkét jelenet: Kr. e. 1250- es évek

Ø Abu Szimbel megtalálásának idején Bizonyos Johann Ludwig Burckhardt ér ide kutatócsoportjával először 1850- ben Ø Egy igen korai dagerrotípián (a fotográfia őse) láthatjuk, mennyire temette be a sivatag homokja a kolosszusokat

Abu Szimbel, II. Ramszesz halotti (szikla-) temploma Kr. e. 1260- 1250 körül építik fel (illetve faragják ki a sziklafalból) A sík fal, aminek a kolosszusok támaszkodnak, szándékoltan pl. a karnaki templom pylonkapuzatatit idézi elénk, ha a tömegalakítást nézzük

A négy darab, egyenként 21 m magas trónoló kolosszus Ámont (a kosfejű, thébai isten, eredetileg a levegő és szél istene), Ptah- ot (a világ teremtője, memphiszi eredetű) és magát Ré- t, illetve a Fáraót ábrázolja. A trónoló alakok fölötti fríz: A Nap- majmok, 21 db páviánt ábrázolt eredetileg, akik Thot szent állatai

II. Ramszesz, és a Fáraóné, Nofretiti halotti temploma, Hathornak szentelve Hathor a születés és a termékenység istennője

Ø Abu Szimbel, a sziklatemplomok átköltöztetése az asszuáni gát építésekor  A maketten jól látható, mennyivel lenne a Gatún- tó vízszintje alatt a templomegyüttes, ha az eredeti helyén hagyják

Abu Szimbel, Nofretiti Hathor- temploma Ø Abu Szimbel, Nofretiti Hathor- temploma

Abu Szimbel, a sziklatemplom előcsarnoka, az ún. pronaosz (görög) Ozirisz- kolosszusokkal  Az úgynevezett Nap- csodája jelenség, amikor a felkelő Nap fénye az év két napján (okt. 21 és feb. 21) a szentély legbelsejébe hatolván megvilágítja Ptah, Ámon és Ré szobrait.

Az ún. Hunefer- papirusz, amelynek ez a részlete a lélek túlvilági ítéletét mutatja A jellegzetes ábrázolásbeli elvek!  Kanópusz- edények, amelyekbe a mumifikálás során kivett belső szerveket helyezték

Trónszék és Anubisz- szobor a Tutanhamon- sírleletből mindkettő a Kr. e. 1300- as évek közepéről Domborított aranylemez, gyönygyház- féldrágakő és teknőcpáncél- berakással

A Tutanhamon- sírlelet A Királyok Völgyének utolsó nagyértékű sírmellékleteket tartalmazó sziklasírja volt a Tutanhamon- féle, melyet sokáig nem is tudták, hogy hol keressenek. Végül Carter találta meg az 1920- as évek elején A fáraó arany halotti maszkja, mely szintén domborított aranylemez, kék lazúrkő, jáde, ónix és vörös gránátkő berakásával készült a Kr. e. 1340- es években.

Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Alapfokú Művészeti Iskola Bodajk 2015