NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló
2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2009.
3 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként – Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network
4 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA földrészek szerint 2009 © Aviation Safety Network
5 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA a repülés fajtája szerint © Aviation Safety Network
6 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK
7 SÚLYOS NAGYGÉPES REPÜLŐESEMÉNYEK az esemény kiváltó oka szerint 2009.
8
9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események
10 US AIRWAYS AIRBUS A320 New York,
11 Korábbi sikeres vízre szállások: PanAm Boeing 337 Csendes-óceán Aeroflot Tu-124 Leningrád 1963.
12 CONTINENTAL CONNECTION Q áldozat Buffalo NY USA megközelítés közben átesés (jegesedés)
13 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött, majd „hassal” a vízbe csapódott
14 YEMENIA AIRWAYS AIRBUS A áldozat Moroni, Comoros megközelítés közben vízbe csapódás (átesés) Szél: 22 G 33 kts
15 CASPIAN AIRLINES Tu áldozat Qazvin, Irán heves süllyedés (67 m/s) utáni becsapódás
16 SPANAIR MD áldozat Madrid Felszállás fékszárny nélkül: –Hőmérő hiba –Visszagurulás –Újabb indulás –1. checklist elmaradt –Figyelmeztető jelzés nem szólt –2. checklist gépiesen eldarálva
17 BRITISH AIRWAYS BOEING 777 London,
18 Hasonló esetek: (hajtómű lepörgés) British Airways B777 Calcutta, American Airl. B777 LAX, Air Canada B767 Zürich, Delta Airlines B777 Denver,
19 TURKISH B áldozat Amszterdam A rádió-magasságmérő hibája miatt az automata 600 m-en levette a gázt. Személyzet későn, csak az átesésre reagált. Siklópálya után Süllyedés (1400 f/m) 2000’ Bal rádió-magasság = 8200’ Bal rádió-magasság = - 8’ Tolóerő= Alapjárat „RETARD” Fékszárny: 40 o Sebesség = Beállított = 144 kts Sebesség = 110 kts StickShaker működésbe lép Gázt rátolják, de az automata visszahúzza Seb.= 85 kts, Vario = 2600 f/m, A/T: KI, Gáz: RÁ
20 EGY HÉTNÉL NAGYOBB KÉSÉSSEL JELENTETT ESEMÉNYEK SZÁMA
21 Újabb „kihívások”: - „Hamis” TCAS riasztások - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony) - Ember-számítógép kapcsolat
„HAMIS” TCAS RIASZTÁSOK TCAS RA - ebből csak 2 elkülönítés sérült
MAGYARORSZÁGI LÉZER-VAKÍTÁS ESETEK 2008 –
LÉZER-TÁMADÁSOK REPÜLŐGÉPEK ELLEN 24 Első eset: Las Vegas Felszálló 737-es Las Vegas környékén: 150 eset Nagy-Britannia 2007: 29 eset 2008: 206 eset 2009: 737 eset Csehország, Prága 2009: 7 eset Magyarország, 2008: 2 eset 2009: 2 eset 2010: 2+??
5 mW 1100 m LÉZER-VAKÍTÁS HATÁSA REPÜLŐGÉPEN 25 5 mW 350 m 5 mW 110 m 5 mW 110 m
LÉZER-ESZKÖZÖK BESZERZÉSE 26 Vásárlás (Internet 50 – 150 $) Barkácsolás (10 – 20 $)
LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 27
BRITISH AIRWAYS BOEING 747 Johannesburg, Felszállás közben becsukódott az orr-segédszárny: –4 m magasan kormányrázó (StickShaker) működésbe lépett – m magasan vízszintes repülésben sikeresen begyorsítottak –az automatika a helyzetet leszállás utáni fékezésként érzékelte –behúzta az orr-segédszárnyakat (megvédeni a kő felverődéstől) –téves sugárfék visszajelzést kapott a 2-es és 3-as hajtóműről –miközben a gép még a földön gurult
EMIRATES AIRBUS A340 Melbourne, Felszálláskor tailstrike és túlfutás: –Az első-tiszt tévedésből 260 t felszálló tömeget írt a laptopba 360 t helyett – A kapitány elfogadta az ebből számított túl alacsony tolóerőt és sebességeket –Orrfutó nem akart elemelkedni –Gép nem akart elemelkedni –Tailstrike –TOGA –Túlfutás –Elemelkedés –Visszaszállás
30 EMBER – SZÁMÍTÓGÉP KAPCSOLAT PROBLÉMÁI
31 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !