NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, 2010. 04. 01. Háy György balesetvizsgáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Légikatasztrófák Átlagosan minden 4,6 másodpercben száll fel egy 737-es. A repülőgéptípusból körülbelül 1250 darab van a levegőben egy adott pillanatban.
Advertisements

KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Badovszky György balesetvizsgáló.
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
US Airways Légitársaság 1549 járata, Airbus A320
LÉZERTÁMADÁSOK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, október 27. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI KATEGÓRIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Jakabszállás, október 9. Badovszky György balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Storczer László balesetvizsgáló KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE 2006-BAN.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK I-IX. hó KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, október 27. Háy György balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Janovics Ferenc balesetvizsgáló EJTŐERNYŐZÉS - SIKLÓERNYŐZÉS.
ATM vonatkozású események KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Pál László balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
Nem várt események és következményeik…
REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK.
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Storczer László balesetvizsgáló.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KÖZFORGALMI REPÜLÉS (NAGYGÉPEK) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, október 9. Storczer László balesetvizsgáló.
AZ 5700 KG FELSZÁLLÓ TÖMEG FELETTI LÉGIJÁRMŰVEK BIZTONSÁGI HELYZETE KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Agárd, április 12. Storczer László balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
REPÜLÉSBIZTONSÁG STATISZTIKAI ADATAINAK ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE − (2008. I-VIII. hónapok) és a biztonsági ajánlások KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2010.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
ATM ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
KINEMATIKAI FELADATOK
Az USA Közlekedése.
Az Apollo-program A program célja Az első – és máig egyetlen – emberekkel végrehajtott űrkutatási program. Az Egyesült Államok 12 űrhajóst.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
1 A VITORLÁZÓ PILÓTÁK KOLLEKTÍV HIBAFELDOLGOZÁSÁNAK POZITÍV REPÜLÉSBIZTONSÁGI HATÁSAI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest / dr. Nacsa Zsuzsanna.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Indítási módok Indítási módok, iskolakör felépítése:
Az első világháború (csoda)fegyverei: Repülőgépek
KARÁDY KATALIN HONVÁGY VANCOUVER, CANADA IDEGENBEN KESERŰBB A SÍRÁS,
ÚJ CARGO SZÁLLÍTÁSI LEHETŐSÉG DEBRECENBEN !
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Előadás másolata:

NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló

2 MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK – 2009.

3 EMBERÉLETET KÖVETELŐ NAGYGÉPES BALESETEK világszerte évenként – Év Halálos balesetek száma Éves esetszám Tízéves mozgó átlag © Aviation Safety Network

4 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA földrészek szerint 2009 © Aviation Safety Network

5 NAGYGÉPES BALESETEK MEGOSZLÁSA a repülés fajtája szerint © Aviation Safety Network

6 MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK

7 SÚLYOS NAGYGÉPES REPÜLŐESEMÉNYEK az esemény kiváltó oka szerint 2009.

8

9 Nevezetesebb külföldi nagygépes események

10 US AIRWAYS AIRBUS A320 New York,

11 Korábbi sikeres vízre szállások: PanAm Boeing 337 Csendes-óceán Aeroflot Tu-124 Leningrád 1963.

12 CONTINENTAL CONNECTION Q áldozat Buffalo NY USA megközelítés közben átesés (jegesedés)

13 AIR FRANCE AIRBUS A áldozat Atlanti-óceán zivatarok között repülve ACARS hibaüzeneteket küldött, majd „hassal” a vízbe csapódott

14 YEMENIA AIRWAYS AIRBUS A áldozat Moroni, Comoros megközelítés közben vízbe csapódás (átesés) Szél: 22 G 33 kts

15 CASPIAN AIRLINES Tu áldozat Qazvin, Irán heves süllyedés (67 m/s) utáni becsapódás

16 SPANAIR MD áldozat Madrid Felszállás fékszárny nélkül: –Hőmérő hiba –Visszagurulás –Újabb indulás –1. checklist elmaradt –Figyelmeztető jelzés nem szólt –2. checklist gépiesen eldarálva

17 BRITISH AIRWAYS BOEING 777 London,

18 Hasonló esetek: (hajtómű lepörgés) British Airways B777 Calcutta, American Airl. B777 LAX, Air Canada B767 Zürich, Delta Airlines B777 Denver,

19 TURKISH B áldozat Amszterdam A rádió-magasságmérő hibája miatt az automata 600 m-en levette a gázt. Személyzet későn, csak az átesésre reagált. Siklópálya után Süllyedés (1400 f/m) 2000’ Bal rádió-magasság = 8200’ Bal rádió-magasság = - 8’ Tolóerő= Alapjárat „RETARD” Fékszárny: 40 o Sebesség = Beállított = 144 kts Sebesség = 110 kts StickShaker működésbe lép Gázt rátolják, de az automata visszahúzza Seb.= 85 kts, Vario = 2600 f/m, A/T: KI, Gáz: RÁ

20 EGY HÉTNÉL NAGYOBB KÉSÉSSEL JELENTETT ESEMÉNYEK SZÁMA

21 Újabb „kihívások”: - „Hamis” TCAS riasztások - Lézer vakítás (Repülőgép, Torony) - Ember-számítógép kapcsolat

„HAMIS” TCAS RIASZTÁSOK TCAS RA - ebből csak 2 elkülönítés sérült

MAGYARORSZÁGI LÉZER-VAKÍTÁS ESETEK 2008 –

LÉZER-TÁMADÁSOK REPÜLŐGÉPEK ELLEN 24 Első eset: Las Vegas Felszálló 737-es Las Vegas környékén: 150 eset Nagy-Britannia 2007: 29 eset 2008: 206 eset 2009: 737 eset Csehország, Prága 2009: 7 eset Magyarország, 2008: 2 eset 2009: 2 eset 2010: 2+??

5 mW 1100 m LÉZER-VAKÍTÁS HATÁSA REPÜLŐGÉPEN 25 5 mW 350 m 5 mW 110 m 5 mW 110 m

LÉZER-ESZKÖZÖK BESZERZÉSE 26 Vásárlás (Internet 50 – 150 $) Barkácsolás (10 – 20 $)

LÉZEREK HATÁSA A PILÓTÁKRA TÁVOLSÁGTÓL ÉS TELJESÍTMÉNYTŐL FÜGGŐEN 27

BRITISH AIRWAYS BOEING 747 Johannesburg, Felszállás közben becsukódott az orr-segédszárny: –4 m magasan kormányrázó (StickShaker) működésbe lépett – m magasan vízszintes repülésben sikeresen begyorsítottak –az automatika a helyzetet leszállás utáni fékezésként érzékelte –behúzta az orr-segédszárnyakat (megvédeni a kő felverődéstől) –téves sugárfék visszajelzést kapott a 2-es és 3-as hajtóműről –miközben a gép még a földön gurult

EMIRATES AIRBUS A340 Melbourne, Felszálláskor tailstrike és túlfutás: –Az első-tiszt tévedésből 260 t felszálló tömeget írt a laptopba 360 t helyett – A kapitány elfogadta az ebből számított túl alacsony tolóerőt és sebességeket –Orrfutó nem akart elemelkedni –Gép nem akart elemelkedni –Tailstrike –TOGA –Túlfutás –Elemelkedés –Visszaszállás

30 EMBER – SZÁMÍTÓGÉP KAPCSOLAT PROBLÉMÁI

31 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !