Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Piaci tökéletlenségek
Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Effektív-e a verseny a szélessávú piacon?
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalati Gazdaságtan
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Makroökonómia 3.előadás.
Industrial Organization - alapvető modellek
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Piaci kereslet és kínálat
Játékelmélet Nash, dominancia.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Játékelméleti alapfogalmak előadás
A fedezeti pont szerepe a távhőszolgáltatásban
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Vizsga feladatok (Minta)
Tiszta monopólium.
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
Környezetgazdaságtan Fonyó György Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék U épület, ftp://vcst.bme.hu/kornygazdtan2003.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
A megbízó-ügynök modell (2)
Az információ-tartalom mérése Állapothalmaz, esemény
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Mikroökonómia gyakorlat
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
Piac, rugalmasság, egyensúly, adók hatása
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
Árverseny, Árvezérlés, Kartell
A vállalat kínálata és a piac jellege
A munkaerő-kereslet.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
Előadás másolata:

Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése Piaci szerkezetek Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék Veszprémi Egyetem Közgazdaságtan Tanszék

Az oligopólium-piac jellemzői A piacon belépési (és kilépési) korlát érvényesül A piacon lévő vállalatok száma alacsony A vállalatok által kínált termék homogén A vállalatok árbefolyásolók A vállalatok ismerik egymás kapacitásait, költség-viszonyait, de nem tudják pontosan, hogy a többi vállalat mekkora mennyiséget, illetve azt milyen áron viszi a piacra A vállalatok „stratégiai játékot” játszanak egymással: megfigyeléseik alapján feltevéseket tesznek a többi vállalat várható viselkedéséről 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Jelölések, feltevések (1) A vállalatok termelése (kibocsátása): qi A vállalatok költségfüggvénye: c(qi) = c qi + F azonos minden vállalatra A „többi” vállalat várható kibocsátása: qje A vállalatok szembeni reziduális kereslet: Inverz keresleti függvény: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Jelölések, feltevések (2) Az i. vállalat profit-függvénye: A vállalatok profit-maximalizálók, tehát azon a szinten termelnek, ahol a határbevétel egyenlő a határköltséggel: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Oligopólium modellek Mennyiségi vezérlés a vállalatok az output mennyiségéről döntenek, az ár ezért a modell endogén változója Árvezérlés a vállalatok az árról döntenek, az output ezért a modell endogén változója Szimmetrikus információs modellek Cournot, Bertrand, Chamberlin Aszimmetrikus információs modellek Stackelberg 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A „játékról” Stratégiai játék: a saját lépéseimet aszerint határozom meg, hogy mit tételezek fel a többi résztvevő várható lépéseiről Kifizetések (pay-off) a játékban – például a profitok A játék extenzív és intenzív formája Stratégiák: tiszta és kevert stratégia, domináns stratégia Egy példa: a „nemek harca” 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Egy másik példa: a fogoly-dilemma játék Az egyensúlyi megoldás nem mindig az optimális 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Statikus és dinamikus játékok Statikus: A vállalatok döntését követően megtörténik a nyeremények kifizetése és ezzel a játék véget ér – nincs mód a tanulásra Dinamikus (szekvenciális): a vállalatok beépítik a stratégiájukba a megelőző lépéseikből szerzett tapasztalataikat Példa: a fogoly-dilemma játék megoldása: „szemet szemért” („tit for tat”) 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Nash egyensúly A fogoly-dilemma játékban: „Vall”; „Vall” Nash egyensúly: a játékosok (vállalatok) tényleges lépései után a másik félnek nem érdeke megváltoztatni eredeti döntését a domináns stratégia mindig Nash-egyensúlyi több Nash-egyensúlyi stratégia is lehetséges amennyiben nem létezik tiszta Nash-egyensúlyi stratégia, mindig található olyan „kevert” stratégia, amely már Nash-egyensúlyt eredményez: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (1) Feltevések: 2 vállalat van a piacon és együtt a teljes keresletet képesek kielégíteni a vállalatok ismerik egymás költségviszonyait és azok identikusak egymásról szimmetrikus módon „követő” stratégiát tételeznek fel az inverz piaci keresleti függvény lineáris: a vállalatok határköltsége azonosan c (tehát az azonos összköltség függvények is lineárisak) 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (2) A két vállalat profit-függvényei a következők: Az egyensúlyban az egyik vállalat tényleges kibocsátása megegyezik a másik vállalatnak erre a kibocsátásra vonatkozó feltevésével A vállalatok célfüggvénye: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (3) Az egyes vállalatok számára a profitmaximum létezésének elsőrendű feltétele: A reakció-függvények: Mivel a vállalatok nem változtatják meg kibocsátásukat, ha a másik megteszi: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (4) A két vállalat összbevételi függvénye: A határbevételi függvények: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (5) A profitmaximum létezésének elsőrendű feltételei: Mivel a keresztderiváltak zérussal egyenlők, így a reakció-függvények: Az egyenletrendszer megoldása pedig: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Cournot duopólium (6) A vállalatok együttes piaci kínálata, a piaci egyensúlyi ár és az iparági profit: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Cournot oligopólium n vállalattal (1) Ha a piacon n „követő” vállalat működik: A vállalatok optimalizálási feladata: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Cournot oligopólium n vállalattal (2) Lineáris keresleti függvény és azonos költségfüggvények esetén: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg duopólium (1) Az egyik vállalat vezető (vezérlő), a másik követő nem szimultán döntés – aszimmetrikus információk A követő vállalat döntése: számára a vezető vállalat döntése (q1) adottság. Tehát a követőnek nincs várakozása a vezető döntésére vonatkozóan. Ezért határbevétel-függvénye: A vezető vállalat döntése: mivel a vezető vállalat tudja, hogy a másik követőként viselkedik – tehát kibocsátási döntésében alkalmazkodik a vezető vállalat előzőleg meghozott döntéséhez –, a vezető határbevétel-függvénye magában foglalja ezt az aszimmetrikus tudást: ahol q2(q1) a követő vállalat reakció-függvénye 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg duopólium (2) Lineáris inverz keresleti és költségfüggvények: inverz keresleti függvény: azonos költségfüggvények: Ekkor a vezető és a követő vállalat bevételi függvénye: A határbevételi függvények: A profitmaximum létezésének elsőrendű feltételei: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg duopólium (3) Mivel a követő vállalat számára a vezető kibocsátása adott: Így a követő vállalat reakció-függvénye: Ebből pedig Ezt és a követő reakciófüggvényének kifejezését a vezető vállalat reakció-függvényébe be-helyettesítve: Így a két vállalat profitmaximalizáló kibocsátása: Az iparág teljes kibocsátása, az egyensúlyi ár és az összprofit: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg oligopólium n vállalattal (1) Legyen pl. az első vállalat a „vezető”, a többi (n–1) vállalat a követő. A követők reakciófüggvénye: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg oligopólium n vállalattal (2) A vezető vállalat reakció-függvénye: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Stackelberg oligopólium n vállalattal (3) Egyensúly a lineáris modellben: Az i. követő vállalat legjobb-válasz függvénye, a vezető vállalat profitmaximalizáló kibocsátása, a követők profitmaximalizáló kibocsátása, iparági termelés és piaci ár: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Bertrand duopólium A vállalatok az árról döntenek (mindkét vállalat követő): szimultán döntés – szimmetrikus információ Az árnak mindkét vállalat számára azonosnak kell lennie, mert ez a piaci ár. Az ár nem lehet sem magasabb, sem alacsonyabb a határköltségnél, tehát Az előbbiekől következik, hogy a határköltségnek mindkét vállalatnál azonosnak kell lennie. Így a versenyzői egyensúlyhoz jutunk, tehát lineáris keresleti és költségfüggvények esetén az iparág kibocsátása megegyezik a versenyzői piacéval, az egyensúlyi ár egyenlő a határköltséggel és az ágazat profitja zérus 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Chamberlin duopólium Mindkét vállalat vezetőként viselkedik szimultán döntés, szimmetrikus információk instabil piaci szerkezet A lineáris keresleti és költségfüggvények esete: Az iparági kibocsátás megegyezik a monopólium profitmaximalizáló kibocsátásával, amelyen a két vállalat megosztozik 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A kartell (1) A vállalatok összejátszanak – nem nyilvános megállapodások mennyiségi kartell: a piac kínálat-méretének meghatározására árkartell: az árak egyeztetése Szimmetrikus információk – egyidejű döntés: Ha a vállalatok összejátszanak, akkor közösen a monopolista profitmaximum eléréséhez szükséges kibocsátást viszik a piacra, vagy a monopolista árat érvényesítik Mennyiségi kartell esetén a vállalatok profitmaximalizálási feladata (két vállalat esetén): 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A kartell (2) Minden, a kartellben részt vevő vállalat a saját profitját maximalizálja, amelynek elsőrendű feltételei: MR1(q1+q2) és MR2 (q1+q2) azonban megegyeznek egymással, hiszen a kartell szempontjából mindegy, hogy a kibocsátást melyik vállalat termelte. Ebből következik, hogy MC1(q1) = MC2(q2) ha a vállalatok költségfüggvényei különbözők, a költségeik arányában osztoznak a bevételen és a profiton A kartell együttesen a monopolista kibocsátást termeli és utána osztoznak a profiton 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Kilépés a kartellből A kartell instabil, mert mindig van kísértés a kvóta egyoldalú növelésére Kartell-megoldás esetén a profitmaximum ott lehet, ahol: Az 1. vállalat profit-növekménye egyoldalú lépés esetén pedig: Mivel Ha egy kartell-tag egyoldalúan növeli a kibocsátását, hogy magához vonja a kereslet nagyobb hányadát és így növelje profitját, a többiek reakciója a Cournot-stratégia. A következmény: az egész vállalatcsoport profitja csökken és a kilépett vállalatnak is vissza kell térnie a Cournot-stratégiára 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A monopolisztikus verseny: feltevések A piacon nincsenek be- és kilépési korlátok A vállalatok differenciálják termékeiket Ebből következik, hogy a vállalatok versenyeznek, de negatív meredekségű keresleti függvénnyel szembesülnek A modell fő sajátossága: a termékek korlátozott helyettesíthetősége A piaci ár és a termékválaszték közötti összefüggés: alacsonyabb ár mellett kisebb, vagy magasabb árak mellett nagyobb választék Hány vállalat esetén maximális a társadalmi jólét, ha a termék homogén, illetve ha a termék heterogén? 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék Profit-maximum A reprezentatív fogyasztói modell (Chamberlin, 1933) Homogén termék esetén: MRr = MC, de negatív inverz keresleti függvény és szabad belépés miatt A profitmaximumot adó termelésnél: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Profit-maximum grafikusan Ár = átlagköltség AC(q) q p p* q* D–1(q) 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A monopolisztikus verseny hatásai (1) Jóléti és hatékonysági problémák: a kibocsátás kisebb a társadalmi optimumnál; nem-növekvő határköltségek mellett a vállalatok száma nagyobb a hatékonynál (fix költségek sokszorozódnak). Az „első legjobb optimum”: egy vállalat termel, de a vállalatot a kormánynak támogatni kell („természetes monopólium-szindróma”) Az AC-görbék negatív szakaszán a vállalatok kapacitás-felesleggel rendelkeznek – ésszerűbb lenne egy vagy kevesebb vállalatnak termelnie A vállalatok optimális száma = egy A hatékony piaci ár p = MC(q) A vállalat profitja = –F, amelyet a kormány visszatérít A „második legjobb megoldás”: a kormány optimalizálja a vállalatok számát 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Oligopólium-piacok és monopolisztikus verseny-piacok a távközlésben A mobil szolgáltatók piaca: oligopólium vagy monopolisztikus verseny? A vezetékes szolgáltatók piaca: domináns vállalat „versenyzői szegéllyel” VoIP szolgáltatók Az Internet-szolgáltatók: monopolisztikus verseny 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A nem-versenyzői piacok holtteher vesztesége Versenyzői piacon a piaci kínálati függvény a vállalatok határköltség-függvényeinek összessége, mert p = MC(qi) Q p D–1(q) S –1(q) Qc pc Holtteher veszteség 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Kibocsátás, árak, profitok a különböző piaci szerkezetekben 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

Hálózatos ágazatok sajátosságai Infrastruktúra és szolgáltatás Hálózati externália A hálózat értéke: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A piaci koncentráció Miért koncentrálódik a piac? Létezhetnek-e tökéletes verseny-piacok? Igaz-e, hogy a monopólium nem hatékonyan termel? Hogyan mérjük a koncentrációt? Költségek oldaláról Eladási részesedések oldaláról 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A C4, C8, C10 indexek C4 = A vállalati koncentráció mérése az első négy vállalat részesedésével az összes kibocsátásból C8 = A vállalati koncentráció mérése az első nyolc vállalat részesedésével az összes kibocsátásból C10 = A vállalati koncentráció mérése az első tíz vállalat részesedésével az összes kibocsátásból 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

BMGE Közgazdaságtan Tanszék A Lerner-index A Lerner-index: mennyivel tér el a vállalat által kért ár a határköltségtől? 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A Hirschman-Herfindahl index Milyen piaci részesedéssel működnek a vállalatok az iparágban? A piaci részesedést a nettó árbevétel-aránnyal mérik 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék

A HHI és a Lerner index közötti összefüggés Tfh. egy iparágban n azonos vállalat működik c konstans határköltséggel és az iparágban nincs domináns cég. Az iparág termelése: Profitmaximumban: 2017.04.13. BMGE Közgazdaságtan Tanszék