7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van Gogh Művészete.
Advertisements

Kamerakezelés.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
A görög színház működése
A szőlő a művészetben.
Népszerű kultúra és magaskultúra
Kamerakezelés A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
A melankólikus vérmérséklet
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Az animáció nem más, mint egymás után levetített képkocka sorozat. Ezek a képkockák kis mértékben térnek el egymástól. Ezáltal az élettelen bábok, rajzok,
Az érzelmek fejlődése.
Szövetség A B A R O K K.
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Barokk szobrászat.
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
Expresszionizmus 31/A.
1. kísérlet Látható rezgések Fábián Orsolya. – gondolkodott Marci, amikor meglátta ezt a Különös szerkezetet a Csodák Palotájában… Hm… Vajon ez hogyan.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Készítette: Szabó Zénó Az animáció Szabó Zénó
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Dráma Irodalmi mű.
A korai avantgárd és a film
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Anton Pavlovics Csehov
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Mozgókép - Alapfogalmak
A klasszicizmus 24/A.
Németország és Kelet-Közép-Európa
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Viszkok Bence 12.c A leképezési hibák világa
Korstílusok a film történetéből
Alfons Mucha A csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként ben Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített.
4. A FILM formanyelvi eszközei
25. Utómunka, FILMSZERKESZTÉS, VÁGÁS
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Filmelemzési szempontok
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Összeállította: Nikli Károly
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
13. FRANCIA LÍRAI REALIZMUS
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
1 13. AZ OBJEKTÍV LÁTÓSZÖGE Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013.
8. FRANCIA IMPRESSZIONIZMUS JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Németh Antal rendezésében
Barokk.
Tömegfilm és szerzői film
A Biblia és a képzőművészet
A lángok fényei.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Barokk.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Előadás másolata:

7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013

Expresszionizmus Exprimere = kifejezni (latin). Az expresszionizmus az 1900-as évek képzőművészetében, majd a tízes évek irodalmában jelent meg. Az expresszionista művész erős érzelmi azonosulásra készteti közönségét, s ennek eszköze a merész formabontás.

Expresszionizmus Az expresszionista alkotásokban közös a formák maximális kifejezőképes­ségének megteremtésére tett kísérlet, a végletesen intenzív, látomásos erejű fo­galmazás, amely gyakran közvetít egzaltált tartalmakat és indulatokat. A művészi üzenet nyers, tolmácsolása brutálisan direkt. Jellemző a harsányság, gyakran a forradalmi hevület, a plakát- és kiáltványszerűség, a túlzás és a torzítás

Expresszionizmus A festészeti expresszionizmus alkotásaiban - Kirchner, Otto Dix, Schiele, Kokoschka vásznain - mintha elszabadulna a szín és a forma. Az irodalmi expresszionizmust eksztatikus stílus és mondatfűzés, az igék és metaforák halmozása jellemzi (Trakl, Bertold Brecht). A színházi expresszionizmusból (Brecht, Piscator, Max Reinhard rendezései) eredeztetik a filmi expresszionizmus hatás­elemeit - a naturális helyett szim­bolikus színpadképpel, különleges megvilágí­tással és fényhatásokkal, stilizált mozgással dol­gozik.

Filmi expresszionizmus A filmi expresszionizmus a háborúból vesztesként kikerülő Németországban születik az első világháború után. Sok német mentalitása csak keservesen heveri ki azt sokkot, hogy romba dőltek imperialista álmaik, valamint a nyomor, a bizonytalan hol­naptól való folytonos aggódás is rányomta bélyegét a művészet minden területére.

Filmi expresszionizmus A szorongó lelkiállapotot az expresszionista film a díszlet, az erős árnyék-hatások, a különös, döntött, aszimmetrikus képkivágatokkal fogalmazza meg. Az előtérbe állított komplexusokat optikai jelen­ségekkel kapcsolja össze, vissza tudja adni egy tárgy belső életét, lelkének kifejeződését. Az expresszionista filmben a kamera még nem mozdul meg, a jelenetek fix beállításokból állnak.

Filmi expresszionizmus Ám Fritz Lang Metropolis c. filmjében például csak a ka­mera statikus. Minden egyéb - a vonal, a fény, a színész és a cselekmény - zak­latott, mozgékony és dinamikus. Az expresszionista film jellegzetes egzaltált­ságát jórészt a formaelemeknek ez a végletes kiegyenlítetlensége okozza: a mozdulatlan kamera előtt viharzó (néma) színészek és a mozgó fényhatások a statikus képkivágaton.

Filmi expresszionizmus A képrögzítés technikai lehetőségei mindig erősen hatottak a stílusra. Amíg a felvevőgép mozdulatlan, a látvány óhatatlanul szín­padias. Fritz Lang őrült iramban kergeti színészeit Metropolis bonyolult tereiben, mert a felvevőgép követni még nem tudja őket. Lépcsőkkel kényszeríti a szereplőket a füg­gőleges mozgásra, hogy mozgalmasabb legyen a kép. A kamera gyakran a tér egészét láttatja, hiszen az atmoszférateremtés elsősorban a dekorációra hárul, az erő és a dinamizmus a tömegjelenetekből árad. A rendezés erős drámai hatást ér el mozgó fénycsóvákkal pl. a bar­langbeli üldözés jelenetében. Az expresszionizmus olyan műfajokban él tovább, mint ­a sci-fi, a horror vagy a rémfilm.

Filmi expresszionizmus jelentős alkotásai Robert Wiene: Dr. Caligari (1919) Paul Wegener: Gólem (1920) Friedrich Murnau: Nosferatu (1922) Fritz Lang: Metropolis (1927)

Fritz Lang: Metropolis (1927) 02:33:00

vége