A repülőgép kormányszervei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

A légkör összetétele és szerkezete
Az időjárás.
Atmoszféra - A Földünk légköre
A légnyomás és a szél.
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
Energia a középpontban
Felületszerkezetek Lemezek.
Sportolás hatása szervezetünkre
I S A A C N E W T O N.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
IV. fejezet Összefoglalás
Nagy földi légkörzés.
Elektromos alapismeretek
A folyadékok nyomása.
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
Egymáson gördülő kemény golyók
Készítette: Kálna Gabriella
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
A levegőburok anyaga, szerkezete
HETEROGÉN RENDSZEREK SZÉTVÁLASZTÁSA
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
HIDRAULIKA Hidrosztatika.
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, október 25. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 KG MAX. FELSZÁLLÓ TÖMEG ALATTI LÉGIJÁRMŰVEK Csűrőlengésből.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Bíró Ottó
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
SÚRLÓDÁSI ERŐ.
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
A nyomás összefoglalás
Összefoglalás Dinamika.
FIZIKA A NYOMÁS.
Az elektromágnes és alkalmazása
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
A SZÍVÓOLDALI PRESSZOSZTÁT - Ismertesse a feladatát a hűtőrendszerben!
Az erő.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Biológiai anyagok súrlódása
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Villamos tér jelenségei
A repülés kultúra ÁRAMLÁS.
3.3 Forgatónyomaték.
A Föld légkörének hőmérsékleti tartományai
A Coriolis-erő a fizikában az inerciarendszerhez képest forgó (tehát egyben gyorsuló) vonatkoztatási rendszerben mozgó testre ható egyik tehetetlenségi.
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Legfontosabb erő-fajták
Az aerodinamika.
HŐTAN 3. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A dinamika alapjai - Összefoglalás
A földköpeny és a földköpeny áramlásai
AZ ERŐ HATÁSÁRA AZ ERŐ HATÁSÁRA
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében Az információtechnika fizikája XII. Előadás Elektron és lyuk transzport Törzsanyag Az Európai.
Összefoglalás: A testek nyomása
Munka, energia teljesítmény.
Egyéb műszaki jellemzők
Az idő Folyamatosan változik. Fő jellemzői: Napsugárzás,
Hidrosztatikai alapok (hidrosztatikai paradoxon)
A vízbe merülő és vízben mozgó testre ható erők
Természettudományi mérések. Tudományos hőmérő Mára már nem higanyos hőmérőt alkalmaznak, tudományos hőmérésnél, hanem Termoelemmel.
AZ ERŐ SEBESSÉGVÁLTOZTATÓ HATÁSA
GÁZOK, FOLYADÉKOK, SZILÁRD ANYAGOK
Atmoszféra - A Földünk légköre
EGYSZERŰ MOZGÁSOK Motorok vezérlése.
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Az erőhatás és az erő.
Az impulzus tétel alkalmazása (megoldási módszer)
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Dinamika alapegyenlete
Hajók gépészeti berendezései
A Föld, mint égitest.
Előadás másolata:

A repülőgép kormányszervei Kozák Diána (er9y1i) 2014

Aerodinamikai alapismeretek Az anyagok fontos fizikai tulajdonsága: a halmazállapot Szilárd Cseppfolyós Légnemű Nincs önálló alak, sem térfogat Állapotjelzői: nyomás, hőmérséklet, sűrűség, fajsúly, fajtérfogat Levegő gázelegy: 78 % nitrogén + 21 % oxigén

LÉGKÖR Légkör alatt a földet körülvevő levegőréteget értjük, amelynek elméleti felső határa a centrifugális erő és a tömegvonzási erő egyensúlyi helyén van, fizikai határa pedig abban a magasságban, ahol a levegő jelenléte fizikai módszerekkel kimutatható

LÉGÁRAMLATOK Légkör alsó rétegében alakul ki Az alsó réteget nem a napsugarak, hanem a Föld egyenlőtlen hőkisugárzása melegíti fel A függőleges légáramlások (termikek) kialakulásának oka, hogy a jobban felmelegedett esetleg páradúsabb légtömegek fajsúlya és sűrűsége csökken, így felfelé áramlás indul meg míg helyébe a magasabb rétegekből hűvösebb légtömegek áramlanak. A vízszintes légáramlatok (szelek) oka, hogy az egyenlőtlenül felmelegedett rétegekben nyomáskiegyenlítődés játszódik le. A nagyobb nyomású helyről áramlás indul meg az alacsonyabb nyomású hely felé.

A repülőgépek osztályozása Konstrukciós kialakítás szerint Szárnyak száma és elhelyezése Törzs kialakítása Futóművek kialakítása Hajtómű elhelyezés szerint Függőleges fel-és leszállású Forgószárnyú repülőgépek Aerodinamikai kialakítás szerint (klasszikus, csupaszárny és ,,kacsa” elrendezés Alkalmazás szerint Polgári (utasszállító, teherszállító, különböző célfeladatokat ellátó sport- és iskola-, valamint kísérleti célokat szolgáló) Katonai (bombázó-, vadász-, szállító-, felderítő-, aknakereső-, tengerészeti-, zavaró-, és egyéb speciális célokra épített gépek)

A repülőgépek fő egységei

A repülőgépekre ható erők FELHAJTÓERŐ: Nagy részét a szárnyakon keletkező felhajtóerő alkotja, kisebb hányada pedig a vízszintes vezérsíkon, a törzsön és a motorgondolákon keletkezett felhajtóerőből tevődik össze. SÚLYERŐ: A repülőgép súlya a Föld tömegvonzása következtében fellépő erőhatást jelenti. A repülés közben a súlyerőt a felhajtóerő egyensúlyozza ki. ELLENÁLLÁSI ERŐ: A repülőgépen ébredő ellenállási erő a gépnek az un. testellenállássából és az indukált ellenállásból tevődik össze. A testellenállás ezen belül az alakellenállásból és a felületi súrlódási ellenállásból jön létre. VONÓ- VAGY TOLÓ ERŐ: A repülőgép hajtóműve által létrehozott erő, ami az ellenállásokat legyőzi.

A REPÜLŐGÉP FORGÁSTENGELYEI

L-39 ALBATROS Csehszlovák gyártmányú, a volt Varsói szerződés kiképzőgépe Különböző változatai alkalmasak légi és földi célok leküzdésére, harcászati felderítésre és légi célok vontatására is 1994-ig 2796 db épült a különböző változatokból Magyarország 1993-ban kapott 20 db L-39 ZO Albatrost a volt NDK-tól

Belső kormányszervek kialakítása KORMÁNYLAPOK A gép kormányozhatóságát teszik lehetővé VEZÉRSÍKOK A gép stabilitását teszik lehetővé AERODINAMIKAI SÚLYKIEGYENLÍTÉSI FORMÁK:

KORMÁNYERŐ-VISSZAHATÁS A BOTKORMÁNYRA:

Belső kormányszervek szerkezeti kialakítása Nagysebességű repülőgépeken az aerodinamikai erőhatások nagysága miatt a kormányvezérlő rendszerben hidraulikus kormánycsökkentő munkahengereket alkalmaznak. Ezek a berendezések hidraulikus úton győzik le a kormánylapok működtetésénél fellépő erőhatásokat. Mivel ezek a berendezések az erőhatások felvételével a repülőgép-vezetőt "érzéketlenné" tennék a vezérlésben, ezért kormányerő-visszahatással vagy rugós terhelő mechanizmus kormányerő imitálásával hozzák létre a botkormányon a megfelelő erőhatást. A belső vezérlőszervek kialakítása akkor megfelelő, ha biztosítja a kormánylapok megfelelő kitérését és üzembiztos működését, valamint kielégíti a kormányvezérlésekkel szemben támasztott általános követelményeket. A kormánylapok maximális kitérésének lehatárolását a vezérlőrendszerben alkalmazott véghelyzethatárolókkal kell biztosítani. Erre azért van szükség, mert a kormánylapok hatásossága bizonyos nagyságú kitérésen túl (20fokon felül) rohamosan csökken és többnyire csak a gép ellenállását növeli.

A kormánylapok vezérlő- rendszere (belső kormány-szervek) a repülőgépvezető fülkében elhelyezett kormányvezérlő karokból, valamint a vezérlőkarok és a kormánylapok között elhelyezkedő mozgást közvetítő berendezésből áll.

A kormányvezérlő karok a vezérlés központi csomópontján helyezkednek el. Róluk a mozgást hajlékony vagy merev szerkezeti elemek közvetítik a kormánylapokra. A merev mozgást közvetítő elemek előnye nagy élettartam, a megfelelő merevség, valamint az, hogy a megvezetéseknél kicsi a súrlódás. A hajlékony mozgásközvetítő elemek előnye a kis súly és a kis helyszükséglet, valamint az eltérő vonalvezetések egyszerű megoldása.

A vezérlőrendszer feladata a repülőgépen elhelyezett kormánylapok működtetése

A kézi vezérlés vezérlőkarja a botkormány (nagyobb gépeknél a kormányszarv). A botkormánnyal vezérlik a magassági kormánylapokat és a csűrkormánylapokat A lábvezérlés vezérlőkarja a lábkormány (lábpedál). A lábpedál segítségével vezérlik az oldalkormányt. A KORMÁNYLAPOK VEZÉRLÉSE A gép emelkedik vagy süllyed, ha a repülőgépvezető a botkormányt maga felé húzza, illetve magától eltolja. A repülőgép bedől, illetve orsómozgást végez jobbra vagy balra, ha a repülőgépvezető a botkormányt kimozdítja jobbra, illetve balra. A gép oldalirányba elfordul jobbra vagy balra, ha a pilóta jobb oldali, illetve bal oldali lábpedálra belép (eltolja magától).

Mitől intelligens?

CSŰRŐ SZERVÓKOMPENZÁTOR Feladatuk a repülőgép hossztengely körüli elfordításának segítése oly módon, hogy amennyiben a csűrőlap bármely irányba kitérül, akkor a kitérítés nagyságának függvényében a szervókompenzátor ellentétes kitérést végez a rudazaton keresztül, ezáltal segítve a csűrőlapra eső légerő csökkentését.

CSŰRŐ TRIMM Feladata a repülőgép hossztengely körüli kiegyenlítettségének megváltozása esetén (pl.: szél, aszimmetrikus függesztmény vagy súlypontvándorlásból eredő) a kormányrudazatok áttételi viszonyának megváltoztatásával egy új csűrő kormány semleges helyzetet teremtve (botkormány középen) segíti a repülőgép vezető tevékenységét. A bal oldali csűrőlap rudazatába beépítve.

MAGASSÁGI TRIMM Feladata a repülőgép kereszttengely körüli kiegyenlítettségének megváltozása esetén (pl.: üzemanyag kifogyasztás miatti súlypontvándorlás) a kormányrudazat áttételi viszonyának megváltoztatásával egy új magassági kormány semleges helyzetet teremtve (botkormány középen) segíti a repülőgép vezető tevékenységét. A jobb oldali szervókompenzátor rudazatába építve. MAGASSÁGI KORMÁNY SZERVÓKOMPENZÁTOR Feladata a repülőgép kereszttengely körüli elfordításának segítése oly módon, hogy amennyiben a magassági kormány lapja bármely irányba kitérül, akkor a kitérítés nagyságának függvényében a szervókompenzátor ellentétes kitérést végez a rudazaton keresztül, ezáltal segítve a magassági kormány lapjára eső légerő csökkentését.

OLDALKORMÁNY SZERVÓKOMPENZÁTOR Feladata a repülőgép függőleges tengely körüli elfordításának segítése oly módon, hogy amennyiben az oldalkormány bármely irányba kitérül, akkor a kitérítés nagyságának függvényében a szervókompenzátor ellentétes kitérést végez a rudazaton keresztül, ezáltal segítve az oldalkormányra eső légerő csökkentését.

FÉKSZÁRNY TRIMM Feladata a repülőgép stabilitásának megőrzése leszálláskor, amennyiben a fékszárny leszálló (44 fokos) kitérítési helyzetben van. A leszálláskor fékszárny 44 fokos kitérítése esetén a repülőgép súlypontja oly mértékben eltolódik, hogy fékszárny trimm segítsége nélkül a repülőgép lezuhanna. A bal oldali szervókompenzátor rudazatába beépítve. (Hiányosság: Mivel a szervókompenzátor működtető rudazat védőburkolat nélküli, ezért kedvezőtlen időjárási viszonyok között, jegesedés esetén a rudazat működésképtelen a repülőgép vezetői utasítás ugyan tartalmazza, hogy jegesedés esetén a fékszárny 44 fokra történő kitérítése tilos, azonban ezt az automatika nem biztosítja.

Források: Szalai Imre: Repülőgép Sárkányismeretek I. (Magyar Honvédség Szolnoki Repülőtiszti Főiskola Repülőműszaki Főnökség) L-39ZO Sárkány Ábraalbum