Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április Dr. habil Lükő István NYME FMK Tanárképző Intézet Tanárképző Intézet
Szakmastruktúra elemzések 1 A szakmastruktúra fogalma A szakmastruktúra fogalma Standardizált rendszerek Standardizált rendszerek Foglalkozások szótárai, jegyzékei Foglalkozások szótárai, jegyzékei DOT, CCDOUSA, Kanada DOT, CCDOUSA, Kanada ISCOEurópa, USA, Dél-Amerika ISCOEurópa, USA, Dél-Amerika FEORMagyarország FEORMagyarország Nemzetközi oktatási-szakképzési rendszerek Nemzetközi oktatási-szakképzési rendszerek ISCEDKontinentális EU, Amerika ISCEDKontinentális EU, Amerika EKKR(EFQ)Európai Unió EKKR(EFQ)Európai Unió Nemzeti képesítési rendszerek Nemzeti képesítési rendszerek NVQAnglia NVQAnglia SVQSkócia SVQSkócia OKJMagyarország OKJMagyarország
Szakmastruktúra elemzések 2 Az ISCED Az ISCEDszintprogram tanulmányi terület kurzusokmodulok Az ISCED kódrendszere:szakterületi főcsoport Az ISCED kódrendszere:szakterületi főcsoportprogramcsoportok szintek szintek Az NVQ11 szakterület Az NVQ11 szakterület 5 szint
A szakmastruktúra elemzése 3. Magyarországon az OKJ-ban Magyarországon az OKJ-ban szakképesítés/részképesítés szakképesítés/részképesítés 4 szakterület, 21 szakmacsoport 4 szakterület, 21 szakmacsoport 4 szint 4 szint Felsőoktatási szakok regisztere/jegyzéke Felsőoktatási szakok regisztere/jegyzéke Tudomány/szakterületek Tudomány/szakterületek Szintek Szintek FSZ FSZ BSc/BA BSc/BA MSc/MA MSc/MA PhD PhD
Kvalifikációk, képesítési rendszerek vizsgálata 1 Az EKKR (EFQ) és szükségessége Az EKKR (EFQ) és szükségessége
Fogalmi alapok és komponensek Tanulás és tanulási erednény Tanulás és tanulási erednény Kompetncia fogalma és elemei Kompetncia fogalma és elemei Kognitív kompetencia Kognitív kompetencia Funkcionális kompetencia(készség, know-how) Funkcionális kompetencia(készség, know-how) Személyes kompetenciák Személyes kompetenciák Etikai kompetenciák(értékek) Etikai kompetenciák(értékek) Képesítések Képesítések Képesítési keretrendszerek (meta keretrendszer) Képesítési keretrendszerek (meta keretrendszer) Kulcskompetenciák Kulcskompetenciák
Az EQF /EKKR és az országok képesítési szintjeinek kapcsolati modellje
Kvalifikációk, képesítési rendszerek vizsgálata 2 Focus on Learning Focus on Learning Outcomes EQF Learning Outcomes Non-Formal LearningInformal Learning Formal Learning
Összegezés, javaslatok Az országok szakképzési és szakképesítési rendszerei között nagy differenciák vannak. Az országok szakképzési és szakképesítési rendszerei között nagy differenciák vannak. A szakmastruktúrák, képesítési keretek fejlesztése erős professzionális szervezeti háttérrel bír. A szakmastruktúrák, képesítési keretek fejlesztése erős professzionális szervezeti háttérrel bír. Az új képesítési rendszer(EQF)integrálja a formális, nonformális, és informális tanulást. Az új képesítési rendszer(EQF)integrálja a formális, nonformális, és informális tanulást. Erős az igény a fogalmak(kompetencia, modul) értelmezése, tisztázása terén Erős az igény a fogalmak(kompetencia, modul) értelmezése, tisztázása terén Magyarországon kettéválik a középfokon és a felsőfokon szerezhető képesítések rendszere(OKJ, Felsőfokú szakregiszter) Magyarországon kettéválik a középfokon és a felsőfokon szerezhető képesítések rendszere(OKJ, Felsőfokú szakregiszter) Javaslat: Nemzeti Kvalifikációs Testület Javaslat: Nemzeti Kvalifikációs Testület