Egy GeoGebra verseny terve

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
19. modul A kör és részei.
Advertisements

HÁROMSZÖGEK NEVEZETES VONALAI ÉS KÖREI
A geometriai inverzió Gema Barnabás.
Síkmértani szerkesztések
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
A Fibonacci-féle sorozat
Irány a középszintű informatika érettségi
Quo vadis matematikaoktatás egy számtantanár skrupulusai
Az Internet adta lehetőségek
Internet ismeretek II..
FRAKTÁLOK.
Telefonos feladat Az országos szaloncukor-evő verseny győztese által a versenyen elfogyasztott szaloncukrok száma egyenlő e szám számjegyei ösz- szegének.
FONTOS A PONTOSSÁG Miklós Ildikó
Geometriai fogalomalkotás valóságos és virtuális modellek együttes alkalmazásával Anna Rybak Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Informatyki
Szerkessz háromszöget, ha adott három oldala!
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Matematika II. 4. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Háromszögek hasonlósága
FRAKTÁLOK.
Látókör.
Hasonlósági transzformáció
A hasonlóság alkalmazása
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Műszaki ábrázolás alapjai
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Szakaszfelező merőleges
Háromszögek szerkesztése 3.
Háromszögek szerkesztése
A háromszögek nevezetes vonalai
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
A Fibonacci-féle sorozat
Matematika a természetben és a művészetben
Matematika a művészetekben
Aranymetszés.
Aranymetszés a természetben
~építészet, szobrászat, festészet~
Szabály ötszög tízszög szerkesztése
Az aranymetszés természet, művészet, matematika
Koordináta-geometria
METSZÉSI FELADATOK.
Háromszög nevezetes vonalai, körei
Hasonlósággal kapcsolatos szerkesztések
16. Modul Egybevágóságok.
A háromszög Torricelli-pontja
1. feladat Az ábrán egy épülő ház tetőszerkezetét látjuk. A „mester” szerint ez akkor lesz a legstabilabb, ha a „ferde” CD nyeregtetőt annak F felezőpontjában,
Matekhét az Istvánban Görbék titkai.
A hozzáírt kör középpontja
Tanulást könnyítő segédprogramok
Gráfok 1. Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Az inverzió Adott egy O középpontú, r sugarú kör, ez az inverzió alapköre Az O pont az inverzió pólusa Az r2 érték az inverzió hatványa Az O ponthoz.
Hasonlósági transzformáció ismétlése
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Geometriai feladatok programozása Geometriai programozás Szlávi Péter ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék 2010.
Weboldalba ágyazott interaktív feladatok GeoGebra módra Papp-Varga Zsuzsanna ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék
Ultrametrikus terek ELTE IK/Fraktálok - Varga Viktor.
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
M ATEMATIKA VERSENYEK. P EST M EGYEI M ATEMATIKA VERSENY.
Gömbtükrök Fizika 8. osztály. Elnevezések a gömbtükörnél Gömbtükör: a gömb külső, vagy belső felülete tükröző G:Gömbi középpont O: optikai középpont (a.
A háromszög nevezetes vonalai
Készítette: Horváth Zoltán
GeoGebra Matematikai alkalmazói rendszerek Németh Katalin Készítette:
Készítette: Papp-Varga Zsuzsa
ELEMI GEOMETRIAI ISMERETEK
I. Szelő tétel és szerkesztése
19. modul A kör és részei.
Előadás másolata:

Egy GeoGebra verseny terve Papp-Varga Zsuzsanna vzsuzsa@elte.hu ELTE IK Média- és Oktatásinformatika Tanszék Info Savaria 2010

Tartalom A GeoGebra program A verseny terve Kérdések, vélemények

A GeoGebra program Dinamikus matematikai szoftver dinamikus geometriai program (DGS) komputer algebrai rendszer (CAS) Használatához csak alapvető felhasználói ismeretek szükségesek Open source – http://www.geogebra.org oldalról ingyenesen letölthető Platform független (Windows/ Linux/ Mac OS) Magyar fordításban is elérhető

GeoGebra = Geometria + Algebra Algebra ablak Geometria ablak

GeoGebra díjak Based on Markus.Hohenwarter@sbg.ac.at, 2004 - www.geogebra.at

GeoGebra közösség Wiki www.geogebra.org/wiki Fórum www.geogebra.org/forum International GeoGebra Institute http://www.geogebra.org/IGI Továbbképzések és segítség nyújtás Segédanyag- és szoftverfejlesztés Kutatás Levelezőlista geogebra_hu@googlegroups.com

A verseny Megcélzott közönség Témakör Lebonyolítás Megoldással szembeni elvárások Pontozási elvek Minta feladatok, megoldások és értékelések

Megcélzott közönség Korosztály Tudásszint Feltétel középiskolások jók, de nem feltétlenül csak a legjobbak Feltétel matematika és informatika iránt érdeklődés A matematika és az informatika iránt érdeklődő –nem feltétlenül csak a legjobbak közé tartozó - középiskolások.

Témakör GeoGebra dinamikus program segítségével megoldható feladatok hagyományos eszközökkel nehezebben megoldhatóak nem törzsanyaghoz tartozóak A GeoGebra dinamikus program segítségével, hagyományos eszközökkel nehezebben megoldható – akár diákolimpia szintű -, vagy nem törzsanyaghoz tartozó geometriai feladatok megoldása.

Lebonyolítás A tanév minden hónapjában interneten publikált feladatsor Az aktuális megoldásokat a határidő lejártáig (azaz a következő feladatsor publikálásáig) elektronikusan kell beküldeni A részeredmények a honlapon kerülnek publikálásra, eredményhirdetés a tanév végén A versenyen a KöMaL pontversenyhez hasonlóan kell feladat megoldásokat beküldeni havi rendszerességgel.

Megoldással szembeni elvárások Matematikai helyesség Dinamikusság Könnyen használhatóság Küllem A szerkesztéseket a matematika szabályai alapján kell elkészíteni, azaz a kiinduló objektumok mozgatásával se eshet szét a szerkesztés.

Pontozási elvek Minden feladatért ugyanannyi pont szerezhető A feladatokért járó pontok összegződnek a verseny - azaz a tanév - végén Minden feladat esetén csak egy megoldás értékelhető

Pontozási elvek Egy-egy feladat pontozásakor adhatók részpontok A feladatok részpontjainak aránya 60% az alkalmazás matematikai helyessége 20% a dinamikusság 20% a küllem Minden matematikailag helyes megoldást el kell fogadni, az esetben is, ha az eltér a mintamegoldástól

1. Mintafeladat Az aranymetszés vagy aranyarány egy olyan arányosság, ami a természetben és művészetben is gyakran megjelenik, természetes egyensúlyt teremtve a szimmetria és az aszimmetria között. Egy szakasz két része (a és b, a>b) az aranymetszés szerint aránylik egymáshoz, ha az egész (a+b) úgy aránylik a nagyobbik részhez (a), ahogy a nagyobbik rész (a) a kisebbik részhez (b). Készíts olyan GeoGebra alkalmazást, amiben megszer-keszted egy tetszőleges szakasz aranymetszési pontját és ennek segítségével szemlélteted a művészetben előforduló aranyarányt egy tetszőlegesen választott képen.

1. Mintamegoldás

1. Mintaértékelés Leírás Részletek Pontszám Szerkesztés menete kiinduló alakzatok 2pont merőleges egyenes 1pont segéd kör (középpont, sugár) szelő aranymetszési pont 3pont Tetszőleges kiinduló objektumok lehet változtatni az egyik szakasz hosszát és lehet változtatni a szakasz pozícióját VAGY lehet változtatni a szakasz két végpontját 2*2,5pont Elmélet alkalmazása beszúrt kép valóban példa az aranymetszésre a képen legalább egy aranymetszési pont hármas 4pont Küllem színek használata magyarázó szövegek segédalakzatok elrejtése, elrejthetősége

2. Mintafeladat Adott a síkon egy k kör, annak l érintője, és azon egy M pont, ami a szintén l-en elhelyezkedő Q és R pontok felezőpontja. Add meg azoknak a P pontoknak a halmazát, amelyek esetén teljesül, hogy a k kör a PQR háromszög beírt-, vagy hozzáírt-köre. A feladatot a GeoGebra program segítségével oldd meg úgy, hogy a k kör és az l egyenes fix legyen, az M pont pedig szabadon mozgatható az l egyenesen.

2. Mintamegoldás

2. Mintaértékelés Leírás Részletek Pontszám Szerkesztés menete kiinduló alakzatok (l, M, k): egy egyenes, egy pont, és egy kör M l l érinti a k-t 3*0,5pont 1pont 3pont Q és R egy olyan szakaszt határoz meg, melynek M a középpontja 2pont P a Q-ból és R-ből a körhöz húzott érintők metszéspontja PQR háromszög 1,5pont mértani hely Kiinduló objektumok változtathatósága l k M az l-en QR szakasz Küllem színek használata a feladatban szereplő elnevezések használata segédalakzatok elrejtése, elrejthetősége

Végezetül… Észrevételek Ötletek Javaslatok Vélemények Kérdések Csatlakozás a szervezőkhöz

Köszönöm a figyelmet! vzsuzsa@elte.hu