KUTATÁS A MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI FŐISKOLA PARTNERINTÉZMÉNYEIBEN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG JUBILEUMI KONFERENCIA DEBRECEN 2014.09.19. Demarcsek Zsuzsa.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Iskolánkról.
Széchenyi tehetségműhely
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
Üdvözlök mindenkit!.
Tehetségpont létrehozása
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Színjátékos tehetséggondozó projekt
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetség, tehetségazonosítás
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Vörösmarty Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A lelki egészség védelme az iskolában
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„Vásárhelyi Tehetségpont”
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
A komplex tehetségfejlesztő program
Tehetségkonferencia Tehetségkutatás a Magyar Táncművészeti Főiskolán és Partnerintézményeiben október 3. 1.
„Vásárhelyi Tehetségpont” a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségpontja A Magyar Táncművészeti Főiskola Partnerintézménye
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
Tehetségfejlesztő munka a Vénkerti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában Akkreditált Kiváló Tehetségpont.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
INNOVÁCIÓ A MŰVÉSZETOKTATÁSBAN
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Mester(ség) Mócsánné NagyÁgnes innovátor mesterpedagógus
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

KUTATÁS A MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI FŐISKOLA PARTNERINTÉZMÉNYEIBEN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG JUBILEUMI KONFERENCIA DEBRECEN 2014.09.19. Demarcsek Zsuzsa demarcsek@freemail.hu 30/90-36-480

VÁSÁRHELYI LÁSZLÓ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA www.vlami.hu MINŐSÍTETT REFERENCIAINTÉZMÉNY

VÁSÁRHELYI TEHETSÉGPONT RÉGIÓS TEHETSÉGDIAGNOSZTIKAI KÖZPONT „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja” (Robert Louis Stevenson) A NEMZETI TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCS AKKREDITÁLT KIVÁLÓ TEHETSÉGPONTJA

MI A TÁNC? …élet, mozgás, örömforrás, művészet, sport, életmód, egészség, kommunikáció, önkifejezési eszköz, archetípus, rekreációs tényező, közösségi színtér, verseny, érzelem, energia, ősi kifejezési forma, játék, a mozgásműveltség része, képesség, társas érintkezési forma, önálló diszciplina, entitás élmény…

ÖSSZETETT ESZTÉTIKAI ÉS MŰVÉSZETI CSELEKVÉS A legkomplexebb képességfejlesztést megvalósító művészeti ág, egyszerre, egy időben hat testre és lélekre. A tánc, érzéseket és gondolatokat fogalmaz meg, szimbólumain keresztül ősi jelentéstartalmakat hordoz, amelyek közvetítésében a test, mint médium játszik szerepet.

RITMIKA – PLASZTIKA – DINAMIKA „Akárcsak a zenét, a táncot is az „idő művészetének” nevezik. Azért hasznos számunkra, mert megmagyarázza a két együttműködő művészi nyelv, a tánc és a zene szerkezetét, segít összehangolni időbeliségüket, és harmonikusan egymáshoz igazítani e két művészetet.” „ …tér a táncos valódi tevékenységének színhelye, mely hozzá tartozik, hiszen maga alkotja meg.” „…a dinamikus erő, a tánc életének lüktető szívverése. Akár a tánc eleven lélegzetének is nevezhetnénk.” (Mary Wigman)

GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS TEHETSÉGTERÜLET GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS Motoros – érzékelés saját testhelyzet érzékelés nem szükséges hozzá a látás egy része tudattalan zajlik a tudattalan tudatossá tétele = mozgástanulás

A TÁNCOS TEHETSÉG MOLNÁR ISTVÁN LÁBÁN RUDOLF (kartáncos) REPRODUKTÍV (kartáncos) PRODUKTÍV INVENTÍV INNOVATÍV MOLNÁR ISTVÁN EMERGENTÍV LÁBÁN RUDOLF (szóló táncos) (koreográfus)

A TÁNCOS TEHETSÉG AZONOSÍTÁSA ÉS GONDOZÁSA 2009-2012

KUTATÁS 100 pedagógus részvételével A 100 pedagógus 10.303 tanulóra vonatkozóan adott választ

KÉRDÉSFELVETÉSEK ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP A TÁNCOS TEHETSÉGEK AZONOSÍTÁSÁRÓL ÉS GONDOZÁSÁRÓL PRODUKTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI INVENTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI TÁNCPEDAGÓGUS SZEREPKÖRE, FELADATAI

ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetségazonosítás Ad hoc Belső motiváció, érdeklődés Versenyeredmények Vélemények Pszichológiai mérés Rendszer szemléletű azonosítás

TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK Differenciálás Egyéni fejlesztés Gazdagítás-dúsítás IMPROVIZÁLÁS Kreatív mozgástréning Egyéb művészeti területek bekapcsolása

ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN KÍVÜLI FORMA ISKOLÁN KÍVÜLI FORMA TEHETSÉGGONDOZÓ ÓRA FELLÉPÉS, BEMUTATÓ KÜLSŐ SZAKÉRTŐ VERSENYEK MŰHELY TÁBOROK PROJEKT SZAKMAI RENDEZVÉNYEK TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM SZAKMAI KIRÁNDULÁSOK

A TÁNCPEDAGÓGUS MESTER FACILITÁTOR KOREOGRÁFUS MODELL TÁNCOS ELŐADÓ

A TÁNCOS TEHETSÉG TEHETSÉGMODELL: MÖNKS-RENZULLI

PRODUKTÍV – TÁNCOS TEHETSÉG IMPROVIZÁCIÓ TUDÁS AZONNALI CSELEKVÉS GONDOLAT

PRODUKTÍV – INVENTÍV TÁNCOS Speciális képességek Táncos képességek Alkotói képességek Kreativitás Improvizáció Koreografálás Motiváció Intrinzik motiváció FLOW - élmény

AZ IMPROVIZÁCIÓ AZ EGÉSZ ÉLETÜNK SORÁN JELEN VAN RÖGTÖNZÉS Gyors helyzetfelismerés Lényeglátás Döntési képesség Azonnali cselekvés: alkotás és előadás egyidejűsége ALAPJA A TUDÁS

PRODUKTÍV TÁNCOS TEHETSÉG TESTI ADOTTSÁGOK TÁNCTUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK STÍLUSISMERET MONOTONITÁS TŰRÉS - GYAKORLÁS TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK

INNOVATÍV TÁNCOS TEHETSÉG TESTI ADOTTSÁGOK: nem feltétlenül TÁNCTUDÁS – SZÍNPADI ISMERETEK MŰVELTSÉG - TUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG MAGAS SZINTŰ TÉRSZERVEZÉS , A NÉZŐ DRAMATURGIÁJA TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK: nem feltétlenül STÍLUSISMERET TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK – VEZETŐI ATTITŰD KOMMUNIKÁCIÓ MOTIVÁCIÓS KÉPESSÉG ALKOTÓI FANTÁZIA MAGAS SZINTŰ MOZGÁSKÉPZET, VIZUALIZÁCIÓ SÉMÁKTÓL VALÓ ELSZAKADÁS METAFORIKUS, SZIMBOLIKUS GONDOLKODÁS

A KOREOGRÁFIA EREDETILEG Koreográfia: a tánc jelírással történő lejegyzése Koreográfus: lejegyző művész KORUNKBAN: színpadi szerkesztett mozgás ALKOTÓ NÉZŐ TÁNCOS

TÁNCOS TEHETSÉGKONCEPCIÓ Az alsó tagozatos korcsoportban Átlag feletti képességek: megfigyelés, koncentráció, fizikai terhelhetőség, ritmusérzék, zenei érzék, mozgáskoordináció, térérzék,utánzóképesség Magas fokú kreativitás: Szereplési vágy, ötletgazdagság, kérdezés, újszerű feladatmegoldás, improvizáció Feladat iránti erős elkötelezettség: játékkedv, kezdeményezés

TÁNCOS TELJESÍTMÉNY MÉRÉSE AZ ALSÓ TAGOZATBAN 2013-2015

FOCUS -PROGRAM

FOCUS -PROGRAM

FOCUS -PROGRAM

KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ PROJEKT A RENZULLI- modell: középiskolás korcsoport ritmus-, zenei-, tér-, dinamikai érzék stílusismeret, stílusérzék improvizációs és előadói képességek érzelmi, tartalmi kifejezés a tánc belső tényezővé válik újraalkotás ötletgazdagság improvizáció

TEHETSÉGMODELL SZERINTI TEHETSÉGKONCEPCIÓ Átlag feletti speciális képességek: térpercepció, viszonyítás, variációs képesség, aspektusváltás, absztrakt gondolkodás, vizualitás, zenei érzék, ritmusérzék, összefüggések felismerése, szimbolikus gondolkodás KREATIVITÁS: alkotóképesség, újszerű megközelítés, gondolat és forma eredeti összekapcsolása, Motiváció: alkotókedv, érzelmi intenzitás, flow Személyiségtulajdonságok: szervező, rendező, motiváló, vezető, humoros, energikus,

TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA AZ AZONOSÍTÁS CÉLJA 60 fő 25 fő TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM 30 órás GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA BEVÁLOGATÁS AZONOSÍTÁS

RENZULLI- MODELL

BEVÁLOGATÁS TEHETSÉGINDEX:1-1-1 (12 fő) 20% PROGRAMKRITÉRIUMOK Tanszakok képviselete: + 7 fő Utazás Budapestre 5 alkalommal Szülői hozzájárulás

A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE Problémafelvetés Kevés figyelem irányul a táncos alkotó tehetségek azonosítására és gondozására Kulcsemberek, partnerek bevonása Vásárhelyi Tehetségpont – MTF – rektor Megvalósítók MTF- partnerintézményei:14-22 éves korcsoport Mentorok: koreográfusok Mentorok: táncpedagógusok

30 ÓRÁS TEHETSÉGGONDOZÓ KERESŐ PROGRAM CÉLOK Koreográfus tehetségígéretek azonosítása Személyiségfejlesztés Alkotói képességek fejlesztése Szemléletmód változás Műfajok megismerése Alkotói folyamatok, technikák, módszerek

KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ

FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA

GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP

EREDMÉNYEK 7 iskola- 23 koreográfus palánta, 214 táncos, 105 néző DÍJAZOTTAK: 26%! ARANY – EZÜST - BRONZ MINŐSÍTÉSŰ KOREOGRÁFUS PALÁNTA KÜLÖNDÍJAK MODENRTÁNC –TÁRSASTÁNC- NÉPTÁNC TÉT Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács TÁRGYJUTALOM

TEHETSÉGAZONOSÍTÁS ÉS AZ EREDMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE ABSZOLÚT TEHETSÉGKÜSZÖBÖT ELÉRTE: 12 fő Arany minősítés (néptánc) Különdíjas (néptánc) Különdíj (társastánc) Ezüst minősítés: 0-0-0 ! „véletlenül került be” + a pedagógus javasolta (SORS - faktor) (kortárs balett) Bronz minősítés: 1-1-0 (néptánc) Különdíj: 0-1-1 (modern)

A TÁNC „Sokféleképpen lehet beszélgetni. Két test a táncban társalog. A test beszéde a tánc. Kéz érint kezet. Nézed a szemét, figyeled a lábát. Társad test ritmusát átveszed. A táncban minden sejt figyel. Egész lényed nevet a táncban, vagy önmagát felejti el.” (Mácz István

MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG 25