KUTATÁS A MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI FŐISKOLA PARTNERINTÉZMÉNYEIBEN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG JUBILEUMI KONFERENCIA DEBRECEN 2014.09.19. Demarcsek Zsuzsa demarcsek@freemail.hu 30/90-36-480
VÁSÁRHELYI LÁSZLÓ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA www.vlami.hu MINŐSÍTETT REFERENCIAINTÉZMÉNY
VÁSÁRHELYI TEHETSÉGPONT RÉGIÓS TEHETSÉGDIAGNOSZTIKAI KÖZPONT „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja” (Robert Louis Stevenson) A NEMZETI TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCS AKKREDITÁLT KIVÁLÓ TEHETSÉGPONTJA
MI A TÁNC? …élet, mozgás, örömforrás, művészet, sport, életmód, egészség, kommunikáció, önkifejezési eszköz, archetípus, rekreációs tényező, közösségi színtér, verseny, érzelem, energia, ősi kifejezési forma, játék, a mozgásműveltség része, képesség, társas érintkezési forma, önálló diszciplina, entitás élmény…
ÖSSZETETT ESZTÉTIKAI ÉS MŰVÉSZETI CSELEKVÉS A legkomplexebb képességfejlesztést megvalósító művészeti ág, egyszerre, egy időben hat testre és lélekre. A tánc, érzéseket és gondolatokat fogalmaz meg, szimbólumain keresztül ősi jelentéstartalmakat hordoz, amelyek közvetítésében a test, mint médium játszik szerepet.
RITMIKA – PLASZTIKA – DINAMIKA „Akárcsak a zenét, a táncot is az „idő művészetének” nevezik. Azért hasznos számunkra, mert megmagyarázza a két együttműködő művészi nyelv, a tánc és a zene szerkezetét, segít összehangolni időbeliségüket, és harmonikusan egymáshoz igazítani e két művészetet.” „ …tér a táncos valódi tevékenységének színhelye, mely hozzá tartozik, hiszen maga alkotja meg.” „…a dinamikus erő, a tánc életének lüktető szívverése. Akár a tánc eleven lélegzetének is nevezhetnénk.” (Mary Wigman)
GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS TEHETSÉGTERÜLET GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS Motoros – érzékelés saját testhelyzet érzékelés nem szükséges hozzá a látás egy része tudattalan zajlik a tudattalan tudatossá tétele = mozgástanulás
A TÁNCOS TEHETSÉG MOLNÁR ISTVÁN LÁBÁN RUDOLF (kartáncos) REPRODUKTÍV (kartáncos) PRODUKTÍV INVENTÍV INNOVATÍV MOLNÁR ISTVÁN EMERGENTÍV LÁBÁN RUDOLF (szóló táncos) (koreográfus)
A TÁNCOS TEHETSÉG AZONOSÍTÁSA ÉS GONDOZÁSA 2009-2012
KUTATÁS 100 pedagógus részvételével A 100 pedagógus 10.303 tanulóra vonatkozóan adott választ
KÉRDÉSFELVETÉSEK ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP A TÁNCOS TEHETSÉGEK AZONOSÍTÁSÁRÓL ÉS GONDOZÁSÁRÓL PRODUKTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI INVENTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI TÁNCPEDAGÓGUS SZEREPKÖRE, FELADATAI
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetségazonosítás Ad hoc Belső motiváció, érdeklődés Versenyeredmények Vélemények Pszichológiai mérés Rendszer szemléletű azonosítás
TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK Differenciálás Egyéni fejlesztés Gazdagítás-dúsítás IMPROVIZÁLÁS Kreatív mozgástréning Egyéb művészeti területek bekapcsolása
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN KÍVÜLI FORMA ISKOLÁN KÍVÜLI FORMA TEHETSÉGGONDOZÓ ÓRA FELLÉPÉS, BEMUTATÓ KÜLSŐ SZAKÉRTŐ VERSENYEK MŰHELY TÁBOROK PROJEKT SZAKMAI RENDEZVÉNYEK TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM SZAKMAI KIRÁNDULÁSOK
A TÁNCPEDAGÓGUS MESTER FACILITÁTOR KOREOGRÁFUS MODELL TÁNCOS ELŐADÓ
A TÁNCOS TEHETSÉG TEHETSÉGMODELL: MÖNKS-RENZULLI
PRODUKTÍV – TÁNCOS TEHETSÉG IMPROVIZÁCIÓ TUDÁS AZONNALI CSELEKVÉS GONDOLAT
PRODUKTÍV – INVENTÍV TÁNCOS Speciális képességek Táncos képességek Alkotói képességek Kreativitás Improvizáció Koreografálás Motiváció Intrinzik motiváció FLOW - élmény
AZ IMPROVIZÁCIÓ AZ EGÉSZ ÉLETÜNK SORÁN JELEN VAN RÖGTÖNZÉS Gyors helyzetfelismerés Lényeglátás Döntési képesség Azonnali cselekvés: alkotás és előadás egyidejűsége ALAPJA A TUDÁS
PRODUKTÍV TÁNCOS TEHETSÉG TESTI ADOTTSÁGOK TÁNCTUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK STÍLUSISMERET MONOTONITÁS TŰRÉS - GYAKORLÁS TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK
INNOVATÍV TÁNCOS TEHETSÉG TESTI ADOTTSÁGOK: nem feltétlenül TÁNCTUDÁS – SZÍNPADI ISMERETEK MŰVELTSÉG - TUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG MAGAS SZINTŰ TÉRSZERVEZÉS , A NÉZŐ DRAMATURGIÁJA TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK: nem feltétlenül STÍLUSISMERET TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK – VEZETŐI ATTITŰD KOMMUNIKÁCIÓ MOTIVÁCIÓS KÉPESSÉG ALKOTÓI FANTÁZIA MAGAS SZINTŰ MOZGÁSKÉPZET, VIZUALIZÁCIÓ SÉMÁKTÓL VALÓ ELSZAKADÁS METAFORIKUS, SZIMBOLIKUS GONDOLKODÁS
A KOREOGRÁFIA EREDETILEG Koreográfia: a tánc jelírással történő lejegyzése Koreográfus: lejegyző művész KORUNKBAN: színpadi szerkesztett mozgás ALKOTÓ NÉZŐ TÁNCOS
TÁNCOS TEHETSÉGKONCEPCIÓ Az alsó tagozatos korcsoportban Átlag feletti képességek: megfigyelés, koncentráció, fizikai terhelhetőség, ritmusérzék, zenei érzék, mozgáskoordináció, térérzék,utánzóképesség Magas fokú kreativitás: Szereplési vágy, ötletgazdagság, kérdezés, újszerű feladatmegoldás, improvizáció Feladat iránti erős elkötelezettség: játékkedv, kezdeményezés
TÁNCOS TELJESÍTMÉNY MÉRÉSE AZ ALSÓ TAGOZATBAN 2013-2015
FOCUS -PROGRAM
FOCUS -PROGRAM
FOCUS -PROGRAM
KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ PROJEKT A RENZULLI- modell: középiskolás korcsoport ritmus-, zenei-, tér-, dinamikai érzék stílusismeret, stílusérzék improvizációs és előadói képességek érzelmi, tartalmi kifejezés a tánc belső tényezővé válik újraalkotás ötletgazdagság improvizáció
TEHETSÉGMODELL SZERINTI TEHETSÉGKONCEPCIÓ Átlag feletti speciális képességek: térpercepció, viszonyítás, variációs képesség, aspektusváltás, absztrakt gondolkodás, vizualitás, zenei érzék, ritmusérzék, összefüggések felismerése, szimbolikus gondolkodás KREATIVITÁS: alkotóképesség, újszerű megközelítés, gondolat és forma eredeti összekapcsolása, Motiváció: alkotókedv, érzelmi intenzitás, flow Személyiségtulajdonságok: szervező, rendező, motiváló, vezető, humoros, energikus,
TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA AZ AZONOSÍTÁS CÉLJA 60 fő 25 fő TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM 30 órás GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA BEVÁLOGATÁS AZONOSÍTÁS
RENZULLI- MODELL
BEVÁLOGATÁS TEHETSÉGINDEX:1-1-1 (12 fő) 20% PROGRAMKRITÉRIUMOK Tanszakok képviselete: + 7 fő Utazás Budapestre 5 alkalommal Szülői hozzájárulás
A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE Problémafelvetés Kevés figyelem irányul a táncos alkotó tehetségek azonosítására és gondozására Kulcsemberek, partnerek bevonása Vásárhelyi Tehetségpont – MTF – rektor Megvalósítók MTF- partnerintézményei:14-22 éves korcsoport Mentorok: koreográfusok Mentorok: táncpedagógusok
30 ÓRÁS TEHETSÉGGONDOZÓ KERESŐ PROGRAM CÉLOK Koreográfus tehetségígéretek azonosítása Személyiségfejlesztés Alkotói képességek fejlesztése Szemléletmód változás Műfajok megismerése Alkotói folyamatok, technikák, módszerek
KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ
FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA
GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP
EREDMÉNYEK 7 iskola- 23 koreográfus palánta, 214 táncos, 105 néző DÍJAZOTTAK: 26%! ARANY – EZÜST - BRONZ MINŐSÍTÉSŰ KOREOGRÁFUS PALÁNTA KÜLÖNDÍJAK MODENRTÁNC –TÁRSASTÁNC- NÉPTÁNC TÉT Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács TÁRGYJUTALOM
TEHETSÉGAZONOSÍTÁS ÉS AZ EREDMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE ABSZOLÚT TEHETSÉGKÜSZÖBÖT ELÉRTE: 12 fő Arany minősítés (néptánc) Különdíjas (néptánc) Különdíj (társastánc) Ezüst minősítés: 0-0-0 ! „véletlenül került be” + a pedagógus javasolta (SORS - faktor) (kortárs balett) Bronz minősítés: 1-1-0 (néptánc) Különdíj: 0-1-1 (modern)
A TÁNC „Sokféleképpen lehet beszélgetni. Két test a táncban társalog. A test beszéde a tánc. Kéz érint kezet. Nézed a szemét, figyeled a lábát. Társad test ritmusát átveszed. A táncban minden sejt figyel. Egész lényed nevet a táncban, vagy önmagát felejti el.” (Mácz István
MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG 25