A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alsónémedi A falu bemutatása
Advertisements

Neumann János Készítette: Bánfa Ticián.
Négy Griff - Avarok, kazárok, magyarok - A sztyeppe harcosai - Kortörténeti előadás Lele János, Négy Griff csoport Négy Griff.
Az 1. világháború.
II/1. Szociálismunka vagy bürokrácia: érdekképviselet és segítői szerep Kósa Eszter Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április
Régészet Szerényi Dóra
Új-Zéland történelme Új-Zéland történelme mintegy 1000 évet ölel fel, melynek első részében a sziget lakói (a maorik) teljes elszigeteltségben éltek, majd.
Etelköz és Levédia határán Írott források a 9. századi magyarokról
Nyelv és nyelvjárás. A magyar nyelvjárások osztályozása
Az Európai Unió és Magyarország
Magyarok Etelközben/2 Moldvai, moldovai és havasalföldi leletek
A Szaltovói kultúra/5 Kapcsolat a honfoglalókkal
7. A volgai nagy kavarodás
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
A Szaltovói kultúra/2 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
9. Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
A magyar őstörténet régészete 2012/2013, 1. félév
Volgai bolgárok, kámai magyarok
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
Magyar őstörténet 2013/2014, 2. félév
A Szaltovói kultúra/4 Csoportok és alcsoportok
Call of duty 2.
Benito Mussolini
Az európai integráció története
Földünk a második világháború után
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
A kazároktól a volgai bolgárokig
5. Ősmagyarok a szaltovói kultúra területén?
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
A háborús idők emlékműveinek, katonasíroknak megőrzése Magyarországon.
DORMÁND.
A Kárpát-medence a honfoglalás előtt
Kistelek községben 1927-re készült el az első világháborúban elesett hősök tiszteletére épült emlékmű. A településről 1933 férfi vonult ki a frontra az.
A magyarság őstörténete
Az őszirózsás forradalom
Nagy Beáta,Pap Kálmán,Kasza Angéla Mária és Szűcs Emese
Kövér családok.
SZTE Klebelsberg Könyvtár
Etelköz és/vagy Levédia? A Szubotca/Szubbotyici-csoport
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
A Szaltovói kultúra/2 Csoportok és alcsoportok
3. A Kijevi Rusz és a magyarok
Kazárok Dagesztánban, költözés északra az arab háborúk miatt
Don-kubáni magyar őshaza?
A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév
11. Nyugat-Szibériai magyar őshaza?
A Szaltovói kultúra/4 A magyar érdeklődés kibontakozása (vázlat)
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Vándorlás a kelet-európai pusztán
A Szaltovói kultúra/2 Csoportok és alcsoportok
Magyarok Etelközben/2 Moldvai, moldovai és havasalföldi leletek
Honfoglalás, letelepedés
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban
10. Dél-uráli (udmurtiai, tatárföldi, baskíriai) régészeti kultúrák
Magyar őstörténet 2016/2017, 1. félév
A Szaltovói kultúra/3 A kultúra általános jellemzése
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Magyar őstörténet 2018/2019, 1. félév
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
11. A sztyeppi kultúrkör hatása az erdőövi finnugor népekre
Etelköz vagy Levédia? Ősmagyarok a Dnyeper mentén
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
Magyar őstörténet 2018/2019, 2. félév
A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév
Alánok a Kaukázusban („magyaros” leletekkel)
Előadás másolata:

A Szaltovói kultúra/1 Kutatástörténet ‒ vázlatpontokban A magyar őstörténet régészete 2014/2015, 2. félév

A kultúra nevéről A magyar szakirodalomban használt elnevezések: Szaltovói kultúra Szaltovo-majaki kultúra Szaltovo-majackojei kultúra Szaltovo-majackaja kultúra Az orosz nyelvű régészeti szakirodalomban ma használt elnevezés: Салтово-маяцкая культурно-историческая общность, rövidítve: Салтово-маяцкая КИО (magyar átírása: Szaltovo-majackaja kulturno-isztoricseszkaja obscsnoszty) A КИО (KIO) térben és időben több változatra oszlik, mint egy kultúra

A kultúra kutatása az 1. világháborúig 1890: Majackoje gorogyiscse ásatása (N. E. Makarenko) 1900: a szaltovói katakombás temető ásatása (V. A. Babenko, helyi tanító ásta, Babenkót P. Sz. Uvarova grófnő, a régészeti bizottság elnöke támogatta munkájában) 1901: Zlivkiben V. A. Gorodcov ásott temetőt   Babenko próbált telepeket is ásni (Volcsano, Szaltovo), de rájött, hogy nem ért hozzá A 12. régészeti kongresszuson (Harkov, 1902) F. V. Pokrovszkij tartott előadást a szaltovói temetőről, kiállítást rendeztek a leleteiből A kongresszuson D. I. Bagalej és D. Ja. Szamokvaszov úgy vélte, hogy a temető kazár, A. A. Szpicin azonban a szaltovói temetőt alánnak tartotta (P. Sz. Uvarova kaukázusi ásatásai alapján) Ugyanott határoztak a további hasonló lelőhelyek (telepek is) feltárásáról A régészeti bizottság nem volt megelégedve Babenko ásatásainak színvonalával, de ő az 1. világháborúig már több száz sírt kiásott A háborúig csak a szaltovói temetővel foglalkoztak, a Don-medence szaltovói típusú egyéb lelőhelyei iránt sem érdeklődtek (a szaltovói erődre sem figyeltek)

A két világháború között A forradalom után véletlenszerű, egységes koncepció nélküli turkálások folytak, a Szeverszkij Donyec mellett is tártak fel lelőhelyeket Babenko 1921–1926 között folytatta Szaltovo feltárását   Az 1920-as évek 2. felében a Don alsó folyásánál működött az Észak-kaukázusi expedíció, lassan a kultúrához kapcsolták a Don alsó vidékének leleteit is Az 1930-as években M. I. Artamonov vezetésével elkezdődött a bal- és jobbparti cimljanszki erőd feltárása

1945-1981 A tervezett víztároló miatt nagy ásatások kezdődtek, feltárták Sarkelt is 1962-ben megjelent M. I. Artamonov könyve a szaltovói kultúráról Az ásatásokba bekapcsolódik I. I. Ljapuskin és Sz. A. Pletnyova is Elkülönítik a kultúra északi és déli variánsát, megállapítják határait, a Kazár Birodalom emlékének tartják N. Ja. Merpert szerint az északi csoportot a Kaukázusból ide vándorolt alánok hozták létre, míg a déli a bolgárok emléke. Cáfolta a szaltovói temető magyarságát. 1967: Sz. A Pletnyova könyve: a szaltovói kultúra a kazár birodalom hagyatéka (ez nem régészeti, hanem történeti definíció!) 1981: Sz. A Pletnyova összefoglalása az Arheologija SzSzSzR sztyeppi kötetében: a volgai és a dunai bolgárok, valamint az észak-kaukázusi alánok már nem tartoznak a szaltovói kultúrába, van viszont egy új csoport, az alsó-volgai variáns

1981‒ Pletnyova munkáját kritikák érik, válaszul monográfia 1999-ben: Очерки хазарской археологии. Москва–Иерусалим 1999. ‒ 19 szaltovói jellegzetesség, 5 területi variáns G. E. Afanaszjev, D. S. Korobov, A. A. Ivanov, A. G. Atavin: temetkezések számítógépes adatbázisai A magyar kutatás lemarad, nem követi az újabb szakirodalmat – lásd pl. Afanaszjev összefoglalását az erdőssztyeppi csoportról: Население лесостепной зоны бассейна Среднего Дона (аланский вариант салтово-маяцкой культуры). Москва 1987. Türk Attila: A szaltovói kultúrkör és a magyar őstörténet régészeti kutatása (2010) A magyar őstörténet és szaltovói régészeti kultúrkör (2011)