Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME (GKM)
Tartalom 1.Bevezetés 2.Logisztikai szakpolitikák 3.Az ÚMFT KözOP tervezett logisztikai vonatkozásai 4.Az ÚMFT GOP tervezett logisztikai vonatkozásai
1. Bevezetés a versenyképesség gyors piaci alkalmazkodást kíván a vállalatoktól → hatékony anyag- és információáramlás szervezés → logisztika növekvő kereslet a logisztikai szolgáltatások iránt Magyarország geopolitikai helyzete logisztikai szempontból az ellátási láncok fenntarthatósági problémái
2/1. EU közlekedéspolitika EU közlekedéspolitika 2001: intermodalitás EU felülvizsgált közlekedéspolitika 2006: ko- modalitás + a logisztika közlekedéspolitikába integrálása → EU logisztikai akcióprogram (COM(336) 2006): - a logisztika piacorientált tevékenység, de megfelelő keretfeltételek biztosítását igényli állami/közösségi szinten - EU/tagállami beavatkozási területek: szűk keresztmetszetek, IKT, képzés, statisztika, standardizálás… - élénk vita…; EU irányelvek 2007 II. félévben
2/2. Magyar közlekedéspolitika a fenntartható fejlődés biztosítása a meglévő közlekedési rendszerek minőségének és kihasználtságának javítása a különböző közlekedési módok közötti kapcsolatok fejlesztése → a logisztikai központok kiépítése alapvetően piaci kategória, az állami szerepvállalás az infrastruktúra kiépítését jelenti → kedvezmények biztosítása a kombinált szállítás ösztönzésére (mentesség a gépjárműadó, hétvégi forgalomkorlátozás, közlekedési engedély alól)
2/3. GKM tárcaszintű stratégia LIT = Logisztikai Irányító Testület: → feladata: stratégiai irányok kijelölése, eldöntése a LIT fejlesztéspolitikai alapelvei: - a közlekedési alapinfrastruktúra biztosítása a piac logisztikai igényeinek figyelembevételével - a logisztikai szolgáltatási feltételek javításának előmozdítása, kiegészítő támogatása - támogató szabályozási-működési környezet biztosítása
2/4. Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) logisztikai központok új minősítése: Intermodális Regionális Helyi Vállalati
3/1. A KözOP tervezett közvetlen fejlesztési intézkedései 3. prioritás: „Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése” tervezett intézkedés: „gazdasági központok bekapcsolása a fő közlekedési hálózatba, különös tekintettel az intermodalitásra” célcsoport: logisztikai központok (LEF intermodális és regionális), ipari parkok (minősítve), agrárbázisok (…), országos közforgalmú kikötők támogatható: iparvágány, bekötőút, kikötői kapcsolat építése, korszerűsítése → előny a környezetkímélő szállítási alternatívát biztosító projekteknek! → központi projektek (?) + nyílt pályázat
3/2. A KözOP tervezett közvetett fejlesztési intézkedései 1. prioritás: „Az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének javítása” pán-európai korridorokban futó vasútvonalak fejlesztése ETCS rendszer + GSM-R telepítése TEN gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése (kiépítés) TEN komplex főútfejlesztés (kapacitásbővítés, elkerülő szakaszok) a dunai hajózóút fejlesztése (2,5 m merülésre) 2. prioritás: „A térségi elérhetőség javítása” a TEN hálózatra csatlakozó közúti elemek fejlesztése → nagyprojektek, központi projektek
4/1. A GOP tervezett közvetlen fejlesztési intézkedései 3. prioritásban „Információs társadalom és modern üzleti környezet erősítése”: logisztikai központok és szolgáltatások fejlesztése (GOP-3.2.2) „kerítésen belüli fejlesztések”: építési beruházás, gépek- berendezések, immateriális javak beszerzése… (LEF) intermodális és regionális logisztikai központok vehetik igénybe (előbbiek nagyobb támogatásmértékkel) → nyílt, standard pályázat minden évben gazdasági társaságoknak
4/2. A GOP tervezett közvetett fejlesztési intézkedései a „Vállalkozások jövedelemtermelő képességének erősítéséért” (GOP-2.) prioritáson belül: - vállalkozások műszaki-technológiai háttere fejlesztése (GOP ): „A” (1-5mFt – normatív t.), „B” (5-50mFt – Scoreboard) és „C” (50-500mFt) támogatás: korszerűsítést j. eszközök beszerzése (pl. targonca, daru, járműkövetés stb.) – nagyvállalat is („B”, ill. „C”) - munkahelyteremtés hátrányos kistérségekben (GOP ), vállalati folyamatmenedzsment (GOP-2.2.1), minőségi és egyéb irányítási rendszerek (GOP ), e-szolgáltatások (GOP-2.2.3) ipari parkok fejlesztése az „Információs társadalom és modern üzleti környezet erősítése” prioritásban (GOP-3.2.1), illetve a ROP-okban
4/3. Regionális támogatási térkép ( ) (for-profit cégeknek adott támogatásoknál) 30% 40% 25% 10% (2011) 50% Forrás: Pénzügyminisztérium, Támogatásokat Vizsgáló Iroda, augusztus Középvállalkozásnál +10% Kisvállalkozásnál + 20%
Dr. Bokor Zoltán