Az új minőségirányítási rendszer bevezetése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
1. Előadás Dr. Szvitacs István
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Minőségmenedzsment 4. előadás
Minőségmenedzsment 6. előadás
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
ISO 9000 : 2000.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
Szervezetfejlesztési Program
Ellenőrzés, visszacsatolás
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
II. Logisztikai tervezés
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Az ISO 9001 szabvány módosításai (ISO 9001:2008)

IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
MSZ EN ISO 9001: 2009.
Készítette: Szirmai István
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Mit láthatunk a honlapon? Az előző ISO 9001 szabvány szerint kiadott tanúsítványok (várhatóan) az új ISO 9001 szabvány kiadását követő 24 hónapig.
CEN – Comité Européen de Normalisation Nemzetközi Szabványügyi Bizottság Management Cenrte: rue de Stassart, 36 B-1050 Brussels EN ISO 9001: 2000 helyett.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
Tanúsítási tapasztalatok és változások Stipkovits István információbiztonsági auditor SGS Hungária Kft., 1124 Budapest, Sirály u. 4.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az új minőségirányítási rendszer bevezetése

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Vezetői elhatározás a szabvány bevezetésére A vezetőség megbízottjának kinevezése Szakértői teamek összeállítása, hatáskörök megállapítása Vevőigény feltárás team munkában Minőségpolitika megfogalmazása, kihirdetése Szabványkövetelmények értelmezése A rendszerhatárok kijelölése, helyzetfelmérés Kiindulási és célállapot eltérés elemzése

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései 8. Kiindulási és célállapot eltérés elemzése 9. Bevezetési ütemterv elkészítése 10. Erőforrásigény előzetes becslése 11. Döntés a bevezetés indítására NEM születik döntés: ↓↓ újra kell gondolni az ütemtervet

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései 11. Döntés a bevezetés indítására b) Döntés születik ↓↓ 12. ISO 9001 követelmények kidolgozása minden, a rendszer részét képező folyamatra 13. ISO 9001 szerinti rendszerdokumentáció elkészítése 14. ISO 9001 rendszerdokumentáció szerinti működés előkészítése 15. Bevezetés elrendelése → NEM → 12.

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései 15. Bevezetés elrendelése 16. Bevezetés (átállás az új szabályozásra) 17. Folyamatos működtetés az ISO 9001 rendszerdokumentáció szerint 18. Teljes körű belső audit végrehajtása ↓↓ Van eltérés a saját előírástól vagy a szabványtól?

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Van eltérés a saját előírástól vagy a szabványtól? IGEN : 19. Helyesbítés végrehajtása 20. Utóellenőrzés Nincs ELTÉRÉS ↓↓ 21. Vezetőségi átvizsgálás 22. Tanúsító kiválasztása 23. Szerződéskötés

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései A VEZETŐSÉG MEGÁLLAPÍTÁSA: - A rendszer tanúsításra kész? NEM → 19. →20. → 21. IGEN → 24. Tanúsítóval időpont egyeztetés 25. Dokumentum átvizsgálás 26. Helyesbítés végrehajtása 27. Helyszíni audit

Az új minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései AZ AUDITOR MEGÁLLAPÍTÁSA: - A rendszer tanúsításra kész? NEM → 28. Helyesbítő intézkedések 29. Szükség esetén utóaudit ↓ IGEN → 30. Tanúsítvány kiadása

A tanusítvány A tanúsítás nem többletgaranciát jelent, hanem a tanúsított szervezet törekvését A tanúsítás önmagában nem jelent örök biztonságot, senkit nem véd meg a piaci kockázatok következményeitől. (Elveszítheti a cég addigi vevőit vagy beszállítóit a versenytársak kedvezőbb ajánlatai miatt, vagy a partnerek pénzügyi (likviditási) problémái miatt.) A tanúsítás az első lépés, de a vállalkozásnak ismernie kell az üzleti élet elővigyázatossági törvényeit is.

A tanúsítás, mint garancia olyan hivatalos állásfoglalás, amely szerint a tanúsító meggyőződött arról, hogy a tanúsított szervezet a tanúsítványban meghatározott alkalmazási területre vonatkozóan létrehozta, dokumentálta, bevezette és fenntartja a minőségirányítási rendszert, valamint folyamatosan fejleszti annak eredményességét az ISO 9001:2000 szabvány követelményeinek megfelelően

A tanúsított szervezet felelőssége a termékért a MIR kiépítése során kialakítanak egy olyan információs rendszert, amely alkalmas a jogszabályok figyelemmel kisérésére, értékelésére és azok alkalmazására lehetőséget ad a vevői és jogi igények összehangolására a vevők a jogszabályok megsértése esetén megfelelő jogorvoslati lehetőségekkel élhetnek. a nagyfelhasználók és nagykereskedők kiköthetik a gyártók rendszeres helyszíni ellenőrzését – az úgynevezett beszállítói auditot a fogyasztóknak a kis vevőknek a fogyasztóvédelmi felügyelőségek nyújthatnak jogorvoslatot

Kezdeti lépések Előzetes információk a topvezetés döntésének a meghozatalához: szükség van-e külső tanácsadókra a rendszer kialakítása érdekében, vagy rendelkezésre áll-e a szükséges szakértelem a szervezetben ha szükség van külső tanácsadókra, akkor ki kell választani a szóba jöhető szervezeteket és be kell tervezni a tanúsítás lehetséges időpontját

A bevezetési folyamat megszervezése Az irányítói feladatok ellátása során: gondoskodnia kell a minőségirányítási rendszer működtetéséhez szükséges folyamatok létrehozásáról, bevezetéséről és fenntartásáról be kell számolnia a felső vezetőségnek a minőségirányítási rendszer működéséről és a fejlesztési szükségletekről elő kell mozdítania a vevői követelményekkel kapcsolatos tudatosságot a szervezetben szükség esetén kapcsolatot kell tartania külső felekkel

A rendszer határainak kijelölése A szabvány keretszabvány így általánosságban fogalmazza meg a követelményeket, és a megvalósítás konkrét módját. Az alkalmazott módszerek és eszközök megválasztását, a szabályozás mélységének meghatározását rábízza a szabványt alkalmazó szervezet szakmai kompetenciájára, azaz a konkrét megvalósítás módja igen nagy mértékben függ az adott cég nagyságától, tevékenységének jellegétől, az alkalmazott technológiától, a szervezeti felépítéstől, a kultúrától stb.

Eltéréselemzés A kiindulási és célállapot közötti eltérés elemzése – az aktuális helyzet és a szabványkövetelmények alapján megkívánt szabályozási szintek közötti különbség megállapítását jelenti.

A bevezetés ütemezése a cég menedzsmentje bevezetési ütemtervet készít szükséges a szakértői team tudásának igénybevétele el kell végezni az erőforrás igények meghatározását erőforrás-tartalék beállítása az erőforrásigényeket jóvá kell hagyni rendelkezésre kell bocsátani a forrásokat dönteni kell a bevezetési folyamat indításáról

A szükséges folyamatok meghatározása Az ISO 9000:2000 szabványsorozat alapvető követelménye a folyamatszemlélet érvényesítése. A MIR kialakításánál legelső lépésként meg kell határoznunk a rendszer egymáshoz kapcsolódó folyamatait.

A tipikus folyamatkialakítási megoldások kritériuma legyenek képesek a folyamatok lefedni a teljes termék-előállítási folyamatot a szabványkövetelményeket az egyes folyamat-elemek között ne legyen átfedés.

A folyamatok leírása A szabvány előírja a folyamatok írásban történő dokumentálását. A leírások részletezettsége a használók képzettségétől, tudásától, gyakorlottságától függ. Célszerű dokumentálási forma a folyamatábra készítése. A folyamatábrán fel tudjuk tüntetni a folyamatok szabvány által megkövetelt sorrendiségét, a folyamatelemek kapcsolódásait és kölcsönhatásait.

A dokumentálás ki kell, hogy terjedjen: a folyamatért felelős személyek, illetve munkakörök megnevezésére a folyamat bemeneteire a bemeneteket szolgáltató beszállítókra a folyamat leírására a folyamat által kiszolgált vevőkre a vevőknek kiszállított kimenetekre

Kapcsolat a szabvány fejezeteivel 4. A minőségirányítási rendszer fejezete szabályozza: a dokumentumok, és a feljegyzések kezelését

Kapcsolat a szabvány fejezeteivel 5. A vezetőség felelőssége fejezetben fogalmazzák meg: a vevőközpontúság érvényesítésének feladatait, a vezetőségi átvizsgálások végrehajtásának a módját, és éves ütemezését, a belső kommunikáció folyamatát.

Kapcsolat a szabvány fejezeteivel 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal fejezetben szabályozzák: a munkatársak tudatosságának, felkészültségének biztosítását az oktatás és képzés folyamatosságát, hatékonyságát az infrastruktúra tervezését és fenntartását a megfelelő és biztonságos munkahelyi környezet kialakítását

Kapcsolat a szabvány fejezeteivel 7. A termék előállítása folyamata elemei: a minőségtervezési folyamat az ajánlattétel és a megrendelések fogadása a termék tervezése és fejlesztése a beszerzések végrehajtása a gyártás programozása és kivitelezése a vevő tulajdonának kezelése a gyártási folyamatok validálása (érvényesítése) a gyártóberendezések karbantartása

Kapcsolat a szabvány fejezeteivel 8. Mérés, elemzés és fejlesztés kiterjed: a vevő megelégedettségének figyelemmel kisérésére a belső auditálások végrehajtására a folyamatok és termékek ellenőrzésére a nem megfelelő termékek kezelésére az adatok elemzésére a helyesbítő és megelőző tevékenységek kivitelezésére a folyamatos fejlesztésre

A minőségirányítási rendszer dokumentálása Az új szabványban lényegesen csökkent a kötelezően dokumentált formában elkészítendő eljárások köre A szabályozás tartalmazza: a szükséges feladatok végrehajtásának módját a végrehajtásért felelős személyek kiválasztását a végrehajtással kapcsolatos személyi és tárgyi feltételek biztosítását a bizonylatolás módját