Kétnyelvű oktatás politikai és pedagógiai evolúciója

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felvételi tájékoztató
Advertisements

„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények
Globalizáció és oktatás
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
A 2004/2005-ös tanév rendje Oktatási Minisztérium március 17.
A fejlesztés hatása a szervezetre
. Vizsgatárgyak (az idegen nyelvűekkel együtt) Középszint Emelt szint
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A nevelési-oktatási program előzményei
A kerettantervek fejlesztése
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium , Szakközépiskola és Kollégium
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Felnőttoktatási tájékoztatója
GANZ ÁBRAHÁM KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Érettségi eredmények május-június.
F AKULTÁCIÓ A P ÉCSI L EŐWEY K LÁRA G IMNÁZIUMBAN Tájékoztató a 10.a, 10.b, 10.d és 10.f osztályokban tanulók és szüleik számára.
Vásárhelyi Pál kereskedelmi Szakközépiskola
Tájékoztató 10. osztályosoknak
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Kétszintű érettségi.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
MIÉRT AZ AVASI FRANCIA NYEK?
Érettségi eredmények május
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
magyar nyelv és irodalom
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI Berzsenyi Dániel Gimnázium 1858
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Gimnáziumi statisztika
Előadás másolata:

Kétnyelvű oktatás politikai és pedagógiai evolúciója Vámos Ágnes ELTE

Tannyelvpolitikai kontextus 1. A tanulás nyelvével való bánásmód az emberi nevelésben a politikai, szakmapolitikai legitimáció mindenkori eszköze. 2. A nyelv alapvető kulturális export-cikk, ezért „eladása” gazdasági-politikai „üzlet”. 3. Az idegen nyelv tudásban való érdekeltség a nyelvvel elérhető előnyök-hátrányok mentén alakul ki.

Politikai legitimáció Középkori egyházi és ipari-kereskedelmi iskolák 17.sz. Angolkisasszonyok 18. sz. Notre Dame Rend 20. sz. egyházi-állami Angol Gimnázium, Sárospatak Olasz Gimnázium, Pannonhalma Lycée Francais, Gödöllő Angol-Német Nyelvlíceum, Bp. 2. világháború után – 1956 Maxim Gorkij Orosz Iskola (1945-1956) 1974. Körősi Csoma Sándor Magyar-orosz Tannyelvű Gimnázium 1984. Jurisich Miklós Angol-Magyar Gimnázium 1987. Kéttannyelvű iskolahálózat 6 célnyelvre (Iskolai évkönyvek; Baranyai, 1920; Nicliborc, 1962; Vámos, 2008)

Kulturális export-cikk Tanulók Állami iskola Önkormányzati iskolák Nemzetközi iskolák Államközi iskolák Magán, alapítványi iskolák Külföldi iskolák 20. Század eleje: Olasz Iskola Francia Iskola Birodalmi Német Iskola (1908-1944) 1912-ben 5 kontinensen 5000 Auslandschule 400 000 tanuló (Kemény, 1928; Reichdeutsch., 1928/29., 1962; Vámos, 2008)

Nyelvtudás: előnyök-hátrányok Munka világa

Köznevelési törvény 2012. Külön irányelv szerinti két tanítási nyelvű oktatás. Többlettámogatás (?) Előírt feltételek a minőségi oktatáshoz, ennek hiányában a program megszüntetése 2014/2015-től. Intézménylétesítés, - vezetés állami kontrollja.

Nat 2012: Magyar mint idegen nyelv A migráns   és   az   idegen   anyanyelvű   diákoknak   “A  célok,   feladatok, tartalmak megfogalmazása  mintául  szolgálhat  a  határainkon  túl  élő  kisebb ségi  és  származásnyelvi   magyar   diákok   nyelvi   oktatásában…” A   magyar   mint   idegen   nyelv   egyrészt   beilleszkedik   az   élő   idegen   nyelv   műveltségi  területbe,  másrészt  rugalmasan  alkalmazkodik  a  diákok  sajátos helyzetéhez,  nyelvtudásához.  Emellett   a   diákok   kulturális   beilleszkedését   segítő   ismereteket   nyújt,   amivel   hozzájárul   egészséges   személyiségfejlődésükhöz,  valamint  a  magyar  társadalomban  való  sikeres,  konfliktusmentes  boldogulásukhoz.

Kérdés Miért szerepel a Köznevelési törvényben minőségi kétnyelvű oktatás-elvárás? Milyen politika áll a magyar mint idegen nyelv támogatása mellett? Milyen nyelvpolitikai koncepció rajzolódik ki az új szabályozókból?

Tannyelvpedagógiai kontextus 1. Intézményi szabadság a módszerek, tantárgyak, taneszközök, módszerek, stb. terén. 2. világháborúig Közvetlenül a rendszerváltozás után 2. Az intézmény megkötése a tantárgyak tannyelve terén. 1997-től – 2012 -ig 3. Az intézmény megkötése a teljesítményszint terén. 2012 –től?

Érettségi elvárás, (terv, 2012) „...a kétnyelvű képzésben részt vevő tanulók legalább 90%-ának jeles eredményű célnyelvi magasabb követelmények szerinti érettségi vizsgája, valamint 90%-ának legalább két jó eredményű célnyelvű tantárgyi érettségi vizsgája.” (Koncepció, 44 oldal)

K. érettségi jegyeloszlás, (fő, 2007) K.É. Országos átlagosztályzat: 3,63 K.É. Kétnyelvű oktatásban végzettek átlagosztályzata: 4,11 (+0,48)

Történelem Matematika Beváltak az elvárások? 12/18 2017.04.09. 12

Földrajz középszintű érettségi eredmény vizsgarészek szerint

Gimnáziumok Szakközépiskolák

Tantárgyi és nyelvi fejlesztésről való gondolkodás és az érettségi eredmények (N=653 pedagógus, 5426 tanuló; p=0,002)

A kétnyelvű oktatás módszertanáról való gondolkodás és az érettségi eredmények (N=653 pedagógus, 5426 tanuló; p=0,002) “Van saját módszertana.” Tanulók teljesítményének szintjén az állítást igenlők %-a.

Kérdések Milyen következtetés vonható le az érettségi eredményekből? Milyen tannyelvpedagógia tudás mellett juthat el egy intézmény az új jogszabályban elvárt minőséghez?

Idézett szakirodalom Baranyai Zoltán (1920): Francia nyelv és műveltség Magyarországon a XVII. Században. Budapest. Nicliborc, Anne (1962): L’enseignement de la langue francaise dans les écoles polonnais au XVIII.siecle. Wroclav. Vámos Ágnes (2008): A kétnyelvű oktatás tannyelvpolitikai problématörténete és jelenkora. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Iskolai évkönyvek, levéltári források. Jogszabályok, tervezetek.

Köszönöm a figyelmet! vamos.agnes@ppk.elte.hu

Vitára ajánlott tannyelvpolitikai és tannyelvpedagógiai kérdések Miért szerepel a Köznevelési törvényben minőségi kétnyelvű oktatás-elvárás? Milyen politika áll a magyar mint idegen nyelv támogatása mellett? Milyen nyelvpolitikai koncepció rajzolódik ki az új szabályozókból? Milyen következteés vonható le az érettségi eredményekből? Milyen tannyelvpedagógia tudás mellett juthat el egy intézmény az új jogszabályban elvárt minőséghez?