Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Az MFB Zrt. finanszírozási programjai.. Témakörök •MFB Zrt. bemutatása •Finanszírozási programjaink –MFB Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Program.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
"Romák foglalkoztatási helyzete" szakmai műhely Autonómia Alapítvány és OSI március 14. Molnár György Az önfoglalkoztatóvá válás és mikrohitelezés.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
dr. Sztruhár Gyula ügyvezető
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Vállalkozásindítás kockázat nélkül! Békés Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja Homolka Éva Piac & Profit konferencia „Pénz,de honnan? Pénzszerzés és pénzgazdálkodás”
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Az Európai Unió mikrohitelezési gyakorlata
A Z E URÓPAI U NIÓ MIKROHITELEZÉSI GYAKORLATA A mikrohitel a magyar EU elnökség céljainak tükrében 1 Készítette: Bíró Ilona PPKE-BTK Nemzetközi Tanulmányok.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
MagNet Magyar Közösségi Bank Kedvező finanszírozások a fenntarthatóbb jövőért Piac & Profit Klub Pénz de honnan konferencia május 29. Dakó Andrea.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
OFA Hálózat évi tevékenységei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
KKV fejlesztés új pénzügyi eszközök bevonásával Bátora László vezérigazgató-helyettes Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Eger, szeptember 17.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Veszprém április 29.. A vállalkozásfejlesztés Célunk: elsősorban a megyében működő vállalkozások tevékenységének szellemi és pénzügyi segítése.
Esélyegyenlőség a foglalkoztatásban a TÁMOP projekt képzési tapasztalatai alapján Szabó Zsóka Nők a Holnapért Alapítvány Várpalota 2011,
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015.
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
Veszprém november 10.. A vállalkozásfejlesztés Célunk: elsősorban a megyében működő vállalkozások tevékenységének szellemi és pénzügyi segítése.
HEVES MEGYEI VÁLLALKOZÁS- és TERÜLETFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Mikrohitel Programok Heves Megyei Vállalkozás- és Területfejlesztési Alapítvány Vállalkozói.
Vállalkozói mikrohitelek
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Postapartner Program.
Az első lépések a vállalkozás átvilágítása a vállalkozás átvilágítása tájékozódás a forrásokról tájékozódás a forrásokról tervezés tervezés.
Dr. Terták Elemér vezérigazgató Budapest, május 12.
Mazsu Gergely ügyvezető igazgató
Európai Uniós ismeretek
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Kiútprogram – Egy újszerű foglalkoztatási kezdeményezés 2015. Molnár György – Sárkány Csilla – Schütt Margit 2015.

Előadás tartalma Kiútprogram jellemzői Pilot Projekt 2010-12. Szabolcsi Uborkás Projekt 2012-14. Új tervek 2015-18.

A Kiútprogram főbb jellemzői A Kiútprogram szociális támogatás és pénzügyi szolgáltatások nyújtásával azt kívánja elérni, hogy mélyszegénységben élő, korábban munkanélküli emberek – elsősorban cigányok – önfoglalkoztatóvá (vállalkozóvá vagy regisztrált őstermelővé) váljanak. Szociális cél: társadalmi mobilitás és integráció elősegítése. Gazdasági cél: fenntartható mikrovállalkozások létrehozása. A Kiútprogram nonprofit szervezet, de a létrehozott vállalkozások nem! Eszközök: mentorálás, képzés, kapcsolati háló építése; a terepmunkások folyamatos és intenzív jelenléte mikrohitelezés – kis összegű, fedezet nélküli hitelek nyújtása Működés a formális gazdaságban.

Miért választottuk eszközül a szociális mikrohitelezést Miért választottuk eszközül a szociális mikrohitelezést ? – Következtetések A foglalkoztatás növelésének, a hátrányos helyzetű térségek relatív elmaradottsága csökkentésének egyik előfeltétele a tőkejuttatás. Többlet tőke, beruházás nélkül az elmaradottság konzerválódik. Háromféle tőkére van szükség: tudás (termelési, pénzügyi, gazdálkodási ismeretek) kapcsolati (kommunikációs készség; beszállítói és értékesítési kapcsolatok) pénz Szociális mikrohitel, mert a tudás és kapcsolati tőkét a terepmunkások állandó jelenléte és könyvelői szolgáltatás révén, a vállalkozói és termelői folyamatba integrálva, ingyenesen nyújtjuk. Szociális mikrohitel, mert a beruházáshoz szükséges pénzt hitelezzük. Az ingyenes tőkejuttatás versenytorzító hatású és demoralizálja a kedvezményezettet, alkalmatlan a célok elérésére.

A Kiútprogram létrehozása, működése Kezdeményező a Polgár Alapítvány; megvalósíthatósági tanulmány 2009-ben. Nonprofit részvénytársaság + banki szerződés. Pan-European Coordination of Roma integration Methods – Roma inclusion: self-employment and microcredit, EU DG Regio, 2010-2012 Kormányzati támogatás, fő célja a Start-kártya törvényből fakadó járulék-fizetési diszkrimináció ellensúlyozása. 2012- ben megszűnt. 2012 szeptembertől kizárólag magánforrásból.

Mi volt a pilot projekt tárgya? Létre tudnak-e hozni működő vállalkozást a nyomorban élők? Visszafizetik-e a fedezet nélküli hitelt? Mennyire használhatók a fejlődő országok tapasztalatai? Elősegíti-e a roma integrációt? Az adaptálás során figyelembe veendő környezeti különbségek a fejlődő országokhoz képest: Magasabb tőkeigény Magas adók Kiterjedt bürokrácia Bizalmatlanság a pénzintézetekkel szemben (pl. Provident)

A Kiútprogram alapmodellje (2010-2012) Max 1 millió Ft fedezet nélküli hitel, csak vállalkozásra/őstermelésre 15 % éves kamat, heti törlesztés, 1 év futamidő Megtakarítás ösztönzése Csoportos, szekvenciális hitelezés (2 – 2 – 1), kölcsönös pénzügyi felelősség nélkül A formális gazdaságban: egyéni vállalkozók vagy őstermelők. Fontos eltérés a térség más működő modelljeitől A terepmunkások sokkal nagyobb szerepet játszanak, mint az eredeti modellben: Üzleti terv készítés, adminisztráció segítése Közreműködés az ügyintézésben  diszkrimináció ellensúlyozása Adósságkezelés támogatása. Pénzügyi és gazdálkodási képzés. Ingyenes könyvelés, adótanácsadás Jóléti híd (vállalkozóvá válási támogatás – VVT)

Az "uborkás projekt" (2012-14) Bekapcsolódás fennálló termelési rendszerbe. Integrátor (tőlünk független) adja a palántát/magot, kemikália induló mennyiségét, technológiát és felvásárolja a termést. Exportra. Kiútprogram finanszírozza a beruházást: kútfúrás, szivattyú, öntözőberendezés, karók, motoros kapa, permetező. Átlagos hitelösszeg 120 ezer Ft. Háromoldalú megállapodás. Kiútprogram jelenléte biztosíték az integrátornak és az ügyfeleknek. Hitelszerződés a helyi takarékszövetkezettel. Az ügyfelek regisztrált őstermelők. Termelési technológia elsajátítása a munkafolyamatba integráltan. Főbb helyszínek: Csenger, Hodász, Kántorjánosi, Szatmárcseke, Nagykálló

Fotó: Cseres-Gergely Zsombor

Fotó: Cseres-Gergely Zsombor

Fotó: Cseres-Gergely Zsombor

Fotó: Cseres-Gergely Zsombor

Az uborkás projekt továbbfejlesztése - „integrátori modell" (2015- Olyan szociális vállalkozásként működő non-profit integrátori rendszert kívánunk létrehozni, mely piaci szereplőként vesz részt az uborka (és más zöldség) termesztésben, felvásárlásában és értékesítésben. kiszámítható jövedelem az ügyfeleknek - középtávon tisztes, a téli megélhetést is megkönnyítő jövedelmet tudjanak elérni egy nyári szezon alatt, ez átlagosan 320 -400 ezer Ft nettó jövedelmet jelent Új régióval – a zempléni Bodrogközzel – szeretnénk bővíteni a programmal lefedett Szabolcs-Szatmár megyei régiót. Ügyfeleink közvetlenül csak a Kiútprogram munkatársaival kerülnek kapcsolatba. Mi leszünk a termelés-szervezők és felvásárlóként közvetlenül szerződünk a konzervgyárakkal/nagy integrátorokkal.

Néhány adat Az első két évben 138 hitelezett ügyfél, 70 millió Ft hitel. A modellszerű működés során 60 százalékos hitel- visszafizetési ráta. Hasonló az életképes vállalkozások aránya. Uborkás projektben 2011-ben 3 ügyfél, 2012-ben 23, 2013- ban 110, 2014-ben 100 fő. Uborkás projekt első évi hitel-visszafizetési rátája 80 százalék 2012-ben, a 2013-2014 évek rossz termése miatt ez 40%-ra csökkent Működési költségek egy évben 30 millió Ft - ennek döntő többségét a terepmunkások fizetése, járulékai, utazása és kommunikációja teszi ki. Folyamatos működés esetén az egy ügyfélre jutó nettó havi költség, hitelezési veszteséggel együtt mintegy 50 ezer Ft, továbbá 20 ezer Ft a fizetett adók és járulékok. Az uborkás projekt költségei ennek kevesebb mint felét teszik ki. Olcsóbb és hatékonyabb mint a közfoglalkoztatás.

Miért vállalják az önfoglalkoztatást az ügyfelek? Bizalom szerepe Dolgozni akarnak, nem csak pénzt keresni; munkanélküliség csökkenti a szubjektív jóllétet Törekvés az integrációra – ha van fogadókészség Megtanulható termelési folyamat Kiszámítható jövedelem Családi vállalkozás Stabilitás Hosszú távú gondolkodás Fejleszthető a tudás és a termelés is

Legfontosabb tanulságok Az inkluzív szociális mikrohitelezés jó eszköz azoknak a szegényeknek, különösen romáknak az esetében, akiknek vannak vállalkozói elképzeléseik és képességeik, tudnak önállóan dolgozni. De: nem általános érvényű szegénységcsökkentő eszköz. Alkalmas a társadalmi mobilitás elősegítésére és fenntartható mikrovállalkozások létrehozására. Az általunk alkalmazott formában nincs versenytorzító hatása. A gazdasági hálózatépítéssel kiegészítve alkalmas a társadalmi kohézió erősítésére, a roma integráció elősegítésére. A program sikerének alapfeltétele a terepmunkások folyamatos, intenzív jelenléte és a terepmunkások kettős – szociális munkás és hitelügynöki – szerepe.

Szakpolitikai ajánlások A hatékony szociális mikrohitelezéshez szükség van a kormányzat elkötelezett együttműködésére. Kiszámítható szabályozási környezet. Normatív alapú vállalkozóvá válási támogatás a korábbi munkanélküliek számára (ez Magyarországon létezik, bár nem kellően normatív). Adó- és járulékkedvezmények az alacsony iskolai végzettségűek, hátrányos helyzetű kistérségekben élők esetében. Ezeknek ki kell terjedniük az önfoglalkoztatókra, beleértve az őstermelőket. (A magyar szabályozás nem terjed ki az önfoglalkoztatókra!) A nemzeti pénz- és tőkepiaci szabályozás kiegészítése a mikrohitelezésre vonatkozó speciális előírásokkal.

Szakpolitikai ajánlások, folytatás A bankok állami ösztönzése annak érdekében, hogy nyújtsanak a szegények számára is elérhető szolgáltatásokat. A nagyvállalati szféra ösztönzése a szociális mikrohitelezés támogatására (CSR). A vállalkozóvá válás adminisztratív terheinek csökkentése, különösen a mikro- és kisvállalkozások körében. (Magyar-országon jelenleg 7 éves visszamenőleges adóbevallás kell!) Erősíteni azokat az eszközöket, amelyek biztosítani tudják a romákkal szembeni diszkrimináció elleni fellépés hatékony érvényesítését. A szakképzési programokat a képzettek és nem a képzők igényeihez kellene igazítani.

Összefoglaló tanulmányok magyarul és angolul a program honlapján: www.kiutprogram.hu