Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola Kompetencia-alapú tanítási-tanulási program-adaptációk az Eszterházy Károly Főiskolán Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Az Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológiai Kara elkötelezett egy új kompetencia alapú tanárképzés megteremtésére. Ezért komoly kutatási és programadaptációs munkákat végeztünk. Fejlesztési projektünk célja az, hogy a hazai és a nemzetközi szakirodalmakból kiemeljük azokat a módszereket, amelyek ígéretesek a gyakorlat számára, és adaptáció után a tanárképzésbe bevezethetők.
HEFOP 3.1-es programcsomag kompetenciaterületei közül: Adaptált programjaink: HEFOP 3.1-es programcsomag kompetenciaterületei közül: 1. Életpálya építési kompetenciák 2. Szociális- és életviteli kompetenciák 3. IKT kompetenciák HEFOP 2.1-es pedagógus képzési programcsomagok közül: 1. Kooperatív tanulás 2. Multikulturális tartalmak 3. Projektpedagógia
A programadaptáció lépései 1. Az adaptáció során összegyűjtöttük a rendelkezésre álló, már kidolgozott programokat, majd képzett trénerek segítségével a neveléstudományi, pszichológia, szakmódszertan és a gyakorló iskola oktatóival megismertettük mindezt. A képzők képzése programsorozaton 312 fő pedagógus és főiskolai oktató vett részt.
A programadaptáció lépései 2. Az oktatók mindezeket beépítették kurzusaikba. A projektben kifejlesztett, új módszereket, anyagokat tartalmazó programok/tantárgyak száma: 32 kurzus
A programadaptáció lépései 3. Próbakurzusokat hirdettünk meg. Eredmény:új módszereket, anyagokat sikeresen alkalmazni képes hallgatók száma:559 fő
A mérések célja, feladata,kérdésfelvetéseink A hallgatók véleményének, attitűdjeinek felmérése,az adaptációra került módszerek és kompetenciák szerint, két időpontban. Kérdés:adaptált módszerek és kompetenciák kialakításának hatékonysága?
A vizsgálati minta 599 fő
A vizsgálati módszer Likert típusú skála
A hallgatók vélekedései a módszerekre és kompetenciaterületekre vonatkozóan.
Kidolgozott tananyagok 1 .Szociális és életpálya-kompetencia fejlesztése a tanárképzésben 2. IKT kompetencia a pedagógusképzésben 3. Elmélet és módszertan a mestertanár-képzésben – felkészítés a tanulói életpálya építési kompetenciák fejlesztésére 4. Projektpedagógia alkalmazása a pedagógusképzésben és a gyakorlati képzésben 5. Inter- és multikulturális nevelés a pedagógusképzésben 6. Kompetencia alapú tanítás-tanulás pedagógiája, pszichológiája 7. Tananyagfejlesztés elektronikus tanulási környezetekben 8. Korszerű oktatásmenedzsment 9. A kooperatív módszertan elméleti és gyakorlati alapjai
A K+F tevékenység Részei: Tanulásfejlesztő számítógépes program Gyakorló iskolai órákról 20 óra - DVD felvétel Tanulásfejlesztő számítógépes program került kidolgozása – www.ektf.hu/tanulasfejlesztes3 Tanulásdiagnosztika Tanulásfejlesztő feladatok Elméleti háttér Használati útmutató E-portfólió elkészítése
A pályaorientációt segítő pedagógiai-pszichológiai 10 kredithez kapcsolódó e-learninges tananyag elkészítése. www.ektf.hu/hefoppalyazat Tanári személyiségfejlesztés és attitűdformálás Pszichológia elméleti alapok Gondolkodók a nevelésről A nevelés társadalmi alapjai A nevelés társadalmi alapjai - gyakorlat
Köszönöm a figyelmet hanak@ektf.hu