Planctusok és pieták 24/C
Michelangelo
1. Michelangelo -1. Fiatal korában készítette, 24 évesen, egy francia bíboros megbízásából(1499) A bíboros a saját sírjára szánta, ott is volt, míg az as években át nem vitték a San Pietróba A téma is francia eredetű, Itáliában új M. a barokkot előlegezve módra egyesíti a középkori vallásosságot és a reneszánsz szépségeszményt Alig van nyoma a sebesüléseknek, Mária pedig ötven éves asszony helyett fiatal nő
2. Michelangelo – 2. Abban is csal, hogy a nőalakot megnöveli, hogy tartani tudja a férfitestet Fiatalságát tisztaságával indokolja egy barátjának, illetve a kedvelt isteni színjátékból veszi, ahol a Paradiso 33. énekében Szent Bernát Máriát Jézus lányának mondja (figlia del tuo figlio) Egyetlen szobra, amelybe bevéste a nevét, mert egy járókelő másnak tulajdonította, aminek a fültanúja volt 1964-ban Amerikába vitték a világkiállításra 1972-ben egy őrült magyar kalapáccsal esett neki, a darabkák egy részét több jelenlévő ellopta
3. Más feldolgozások Michelangelo szobra inspirálja, de egy másik, későbbi változat Ott Arimatiai József tartja a testet (M. önarcképe), itt Mária Van Gogh képe egy Delacroix-kép átértelmezése Azt írja egy levelében: a Delacroix olajnyomata beleesett a festékeibe, összemocskolódott, ezért kezdett az újrafestésébe Valóban fennmaradt a foltos D-kép is a hagyatékában Tóbiás Klára Magya Pietája 56-os lyukas zászlót tart az ölében
El Greco
Delacroix és van Gogh
Tóbiás Klára szobra
4. Mai planctus-átiratok Két mai vers, mindkettő a Stabat Mater formavilágát követi Borbély Szilárd: az anyát ölik meg a fiú helyett: hátterében egy kettős gyilkosság Kovács András Ferenc: a szobor ihlette, Krisztus végtelenné növő súlyát juttatja eszébe a kőtömeg