11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése
Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás ( training)
A fejlesztési igények meghatározása -Meg kell ismerni hozzá a szervezeten belüli igényeket -90-es évtizedektől nagyban változott a munkavállalók igénye!
Az Európai Bizottság Fehér Könyve Ismerteti a közeljövő aktuális változtatásait: a) az információs társadalom létrejötte b) A globalizáció c) A tudományos és technikai ismeretek fejlődése
A személyzetfejlesztés és – képzés két, egymást erősítő értelmezést foglal magában. -A jelenlegi és a jövőbeli teljesítmény javítása a szervezeti célokkal összefüggésben, és -Tervezett erőfeszítések a tanulási tapasztalatok szervezésére és támogatására.
A képzési igények elemzése, azonosítása a szervezetre nézve előnyökkel jár: Melyek ezek ??
A személyzetfejlesztés és –képzés ötvözése a stratégiával A képzés és az üzleti stratégia összekapcsolása révén lehetőség nyílik arra, hogy a képzés a stratégia által megkövetelt készségek (képességek ) kialakítására irányuljon.
A képzést és egyéb emberi erőforrás menedzselési eljárásokat számos helyzetben eredményesebben lehetne összekapcsolni. Milyen negatív példák lehetnek a rosszul kidolgozott kapcsolódásokra?
A személyzetfejlesztés és –képzés vállalaton belüli módszerei 1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak 2.A nemzetközi vállalatok sajátosságai
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak USA: kedveltel az „ in-company training”-ek Ezeknek 10 kedvelt témája van. -Vezetői készségek -Csapatépítési és csoportvezetési készségek -Projektek menedzselése -Problémamegoldás -Konfliktuskezelés -Mások támogatása a munkában -Változások menedzselése -Karrier támogatások -Átmeneti helyzetek menedzselése -Üzleti tárgyalásokon való szereplés
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak Másik elképzelés: A vezetői kompetenciák fejlesztésére irányuló képzési programokat kell indítani a vállalaton belül is.
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak Melyek lehetnek a vezetői kompetenciák? 1.Személyes kompetenciák 2. Interperszonális kompetenciák 3. Információs kompetenciák 4. „akciós” kompetenciák
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak JAPÁN „ Az egyetemi diploma kevesebbet ér, mint egy mozijegy, mert a mozijegy feljogosít a moziba való bemenetelre, az egyetemi diploma pedig nem jogosít fel semmire „ ( Van Soichioro Honda)
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak Japán modell TWI Training Within Industries = vállalaton belüli képzés A programok tartalma: 1. Az embernek a közvetlen termelésiránytói pozícióban a tudás és a képességek 5 különböző területén kell mesternek lennie 2. A vállalaton belüli képzési módszerek egymeg határozott lépés sorozatot követnek
1.Hazai és nemzetközi alkalmazottak KAIZEN ELV (JAPÁN MÓDSZER) Japán emberi erőforrás fejlesztési program „ a folyamatos tökéletesítés” módszere
2. A nemzetközi vállalatok sajátosságai A keresztkultúrális programok célja: 1.A résztvevők hatékonyan tudjanak kommunikálni egymással, akik különböző országok alkalmazottai 2.A programok elemei: 1.Készség fejlesztés 2.Képességfejlesztés 3.Nyelv 4.Team munka 5.Nemzeti értékek
A személyzetfejlesztés egyénre szabottan 1.A teljesítményt növelő tréning ( a coaching) 2.A teljesítményproblémák elemzése 3.A mentori rendszer