Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, 2010. május 6-7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, június 30. A Jobbik EU-mérlege Az EU csatlakozás társadalmi és gazdasági hatásai.
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Közösségi videó, endogén értékelés és társadalmi tanulás a LEADER Programban Közösségi videó, endogén értékelés és társadalmi tanulás a LEADER Programban.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Szuverenitás az Európai Unióban mint szerződési probléma Az új intézményi közgazdaságtan nézőpontja „Az állam szuverenitása: eszmény és/vagy valóság” konferencia,
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Döntés-előkészítő változatelemzések egy jogosultság kezelő alkalmazás Identity Management rendszerré alakítása kapcsán Készítette: Papp Zsuzsanna Belső.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Részvételi tervezés, fejlesztés és értékelés Bodorkós Barbara és Pataki György Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG) Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet,
A stratégiai tervezés történeti háttere
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Monitoring elmélet, CMEF
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Dr. Varga Csaba – Piskolczi Miklós
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Infrastruktúra fejlesztés az egészségügyben pályázatíró szemével
1 Béres Attila, osztályvezető, Elemzési és Kontrolling Osztály, Koordinációs IH, NFÜ Budapest, május 6. A monitoring és az értékelés kapcsolata.
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Szervezetfejlesztési Program
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Kvantitatív módszerek
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Statisztika a szociológiában
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Monitoring, értékelés, ellenőrzés
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
JÓT ÉS JÓL… – Az esélyek változásának kimutatása, monitoring rendszer Előadó: Szalai-Komka Norbert módszertani szakértő Budapest Esély Nonprofit Kft.
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
Méréstechnika.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Többváltozós adatelemzés
Területi programozás és monitoring 7. Program szintű értékelés
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Európai vállalkozók, Európai vállalkozások Dr. Szente Kálmán.
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Dr. Kocsis M. Tamás: Magyarország és a közösségi védjegyrendszer – egy elszalasztott lehetőség MIE Konferencia május Felsőtárkány.
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Az SZMBK Intézményi Modell
A civil szervezetek hatásméréséről
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.

Az értékelés szerepe Az értékelés szerepe a program ciklusban a visszacsatolás a programozás / döntés hozatal támogatása érdekében Felhasznált információk A monitoring támogatja az értékelést, de az nem kizárólag monitoring információkat használ, hanem létező, más célból gyűjtött adatokat vagy saját adatgyűjtést is  Alkalmazott módszerek Kvantitatív és kvalitatív módszerek sokasága Kontrafaktuális (kontroll összehasonlítást használó) módszerek / nem összehasonlító módszerek A hatásértékelés egy kvantitatív kontrafaktuális módszer  Időbeni viszonya a program végrehajtáshoz Ex-ante / ongoing / ex-post

Hatásértékelés jellemzői Legobjektívebb és legmegbízhatóbb eredmények a beavatkozás tényleges hatásairól, de nem univerzális csodamódszer, mert:  Fekete doboz módszer – jellemzően kevés információt kapunk az okozati kapcsolatokról  Elsősorban közvetlen hatások kimutatása  Értelmezési nehézségek - kontrafaktuális módszertan  A hatásértékelés a program működéséről mond valamit és nem általában a program indokoltságáról  Programok összehasonlításához úgy volna fair alkalmazni, ha mindre elkészülne

Hatásértékelés kivitelezésének feltételei / problémái  Adatgyűjtés – a program indulása előtt meg kell/kellene tervezni és ehhez erőforrást rendelni ‘prospective impact evaluation’ (Barca report)  Időzítés – 2 éves adatokon, 4-6 évvel ezelőtti programok hatásai  Kizárólag a program által, egy hatásmechanizmus mentén okozott változást, hatást tudjuk becsülni, amely hatásmechanizmus kérdése viszont függ:  változó program feltételektől (pl. előleg vagy utófinanszírozástól)  a támogatás különböző mértékétől  a célcsoport különböző alcsoportjaitól

Bizottsági ex-post értékelés tapasztalatai  A monitoring és az értékelés legtöbbször nem kellőképpen csatornázódik be a döntéshozatalba  Az értékelést nem támogatja kellőképpen a monitoring – hiányzó / rosszul mért output és eredmény indikátor értékek  Nincs elegendő számú értékelés – pl. a vissza nem térítendő gazdaságfejlesztési programok esetén, ahol ismert problémákkal szembesül a szakpolitika

A hatásértékelés eddigi hazai tapasztalatai az EU-s programok kapcsán A hatásértékelés számos nehézség ellenére kivitelezhető  Eddigi eredményeink többnyire összhangban vannak a nemzetközi szakirodalommal  Kicsi vagy nincs kimutatható nettó hatás De mennyivel is lennénk elégedettek (célérték sem vonatkozik általában nettó hatásra)?  Ha van hatás időben csökkenő vagy ellentétesbe csapó De milyen időtávon is gondolkozunk?

Hatásértékelés továbbfejlesztési lehetőségei Ne csak átlagos hatást mérjünk, hanem a program célzottságának támogatása érdekében differenciáljuk a hatásokat  Hatás eloszlásának vizsgálata a célcsoporton belül minden megfigyelési egységnél más mértékű hatás jelentkezik  Időbeli hatásprofilok megkülönböztetése a programok hatásainak a jelentkezése időben eltérhet  Közvetett hatások mérése

Hogyan lehet jobban csinálni a hatásértékelést a jövőben?  Az értékelés és a hatásértékelés nem különülhet el a tervezéstől  Jól meghatározott és mérhető beavatkozási logika / hatásmechanizmus / oksági lánc / theory of change  Az elvárt eredmények pontos és értékelhető (!) megfogalmazása  A hatásértékelés előzetes megtervezése (prospective impact evaluation)

Az értékelési eredmények visszacsatornázásának rendszere  Knowledge production vs. Knowledge use – Az értékelési eredmények közös értelmezése vezethet csak helyes szakpolitikai következtetésekhez. Érintettek: értékelők / programgazdák / szakmai közvélemény / szélesebb közvélemény  Policy learning vs. accountibility A nettó hatás statisztikai becslés eredménye, nem lenne célszerű sem előírni / sem elvárni… …részben a módszer nem 100%-ban standardizált, de gondoljunk csak az egyszerű indikátorokkal kapcsolatos nehézségekre/ torzításokra…

Köszönöm a figyelmet!