Nemzetközi pénzügyek 4. előadás Nemzetközi hitelfinanszírozás hivatalos csatornái.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
A versenyképesség elméleti és mérési kérdései Török Ádám az MTA levelező tagja Veszprémi Egyetem.

MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Folie 1 C-QUADRAT ARTS Best Momentum >> Értékfejlödés 1 éven keresztül Termékinformáció >> C-QUADRAT ARTS Best Momentum Összhozam Maximális veszteség Best.
Energia – történelem - társadalom
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
FIGYELEM! hatékony szponzoráció Dr. BERKES Péter egyetemi adjunktus
Turizmus gazdaságtan 2..
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
KLENEN, Werle Rita Topten Egy nemzetközi projekt az energiahatékony termékekért KLENEN Mátraháza március 8. – 9. Werle Rita Topten International.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Nemzetközi fejlesztési együttműködés 2005/06. őszi félév szeptember 19.
Helyi beruházások a gazdasági visszaesés időszakában Péteri Gábor
Toma Pál Budapest, március 28.
CROATIA—HUNGARY U E F A EURO 2012 Pályázat. Pályázati folyamat mérföldkövei I. szakasz – Pályázati Szabályzat kiadása – Pályázati.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Ismétlés, rendszerezés
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata. Megoldás: „A” vállalat: Beszerzés : 100 millió Árrés: ( 12 %) = 100 x 0,12=12 millió Nettó eladási ár =
Virtuális méréstechnika 12. Óra Karakterisztikák mérése November 21. Mingesz Róbert v
AZ ÚJONNAN IPAROSODÓ FEJLŐDŐ ORSZÁGOK
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
A népesség nem és kor szerint
Hong-kong és Szingapúr
Túl magasak-e Magyarországon az adóterhek? Készített: Fekete Zsófia júniusa.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
XXX. Jubileumi OTDK Nemzetközi tanulmányok szekció ZSKF, április 15. Az EU-orosz kapcsolatok kilátásai a.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Összehasonlító gazdaságtan
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Gyümölcslevek, ásványvíz, üdítők, tejtermékek
Új Magyarország Mikrohitel Program Dr
Standardizálás Példák.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Magyarország a globális világgazdaságban
Comenius Logo (teknőc).
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
VI/1. dia Az etoricoxib tolerálhatósági profilja.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A nemzetközi tőkeáramlások
Előadás másolata:

Nemzetközi pénzügyek 4. előadás Nemzetközi hitelfinanszírozás hivatalos csatornái

A nemzetközi hitelfinanszírozásnak két fő csatornája van: –Hivatalos források –Piaci források A hivatalos hitelforrások legfőbb jellemzője, hogy a hitelfolyósítók számára a kölcsöntőke átadása alapvetően nem nyereségszerző tevékenység 2

Intézményi keretek 1.Kétoldalú (kormány) hitelek (OECD- DCD-DAC) 2.Nemzetközi valutaalap (IMF) 3.Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) 4.Nemzetközi befektetési intézmények (WB, EBRD, EIB)

1. Kétoldalú hitelek Általában az OECD fejlett ipari országai folyósítják A program koordinátora Hivatalos keretrendszere a DAC (Development Assistance Commitee)  fő célja a fejlődő világ támogatása és ezen támogatások hatékonyságának fokozása az összehangolt politika révén Hivatalos fejlesztési segélynek (ODA- Official Development Assistance) minősül minden olyan hitel és támogatás, amely: –Hivatalos csatornán keresztül a közszektor kap –Alapvetően a fejlesztést és a jólét növelését célozza –Legalább 25%-os adományelemmel rendelkezik –Kizártak a katonai célú támogatások –Nem számítanak a magán személyeket érintő transzferek

Donor országok (nettó ODA, 2012) Sz.milliárd USD, folyó árakon ODA/GNI % 1.AEÁ30,70,19 2.Egyesült Királyság140,56 3.Németország130,37 4.Franciaország120,45 5.Japán10,60,17 6.Kanada5,70,32 7.Hollandia5,50,71 8.Ausztrália5,40,36 9.Svédország5,20,97 10.Norvégia4,80, Dánia2,70,83 ……… Összesen126,90,29 Forrás: oecd.org

ODA fejlesztésre jogosult DAC államok országok csoportosítása 2012 és 2013: Legelmaradottabb országok 49 állam: Kambodzsa, Etiópia, Nepál, Szudán, Togo, Uganda, Yemen Alacsony jövedelmű országok 2010-ben a GNI<1.005 $, 6 állam: Kenya, Tadzsikisztán Alacsony-közepes jövedelmű országok 2010-ben a GNI 1006 és 3975 $ között volt, 39 állam: Bolivia, Egyiptom, India, Irak, Koszovó, Moldova, Ukrajna Magasabb-közepes jövedelmű országok 2010-ben a GNI 3976 és $ között volt, 50 állam: Albánia, Argentína, Brazília, Mexikó, Montenegró, Szerbia, Törökország

Fogadó országok (nettó ODA, 2012) TérségnODA mld. USD Lakosság millió fő GNI mld. USD ODA/GNI % Afrika51,4 Etiópia3,391,7437,6 Kongó D.K.2,965,715,818,1 Amerika10,1 Haiti1,310,27,916,1 Ázsia33,8 Afganisztán6,729,8 Pakisztán2, ,83 Vietnam4,188,81343,1 Európa8 Törökország ,39 Óceánia2,1 Meghatározatlan27,6 Összesen133 Forrás: oecd.org

2. IMF jelenkori alaptevékenységei Makrogazdasági elemzéseken alapuló gazdaságpolitikai tanácsadás a kormányok és nemzeti bankok számára Kutatások, statisztikák, előrejelzések és elemzések készítése Hitellehetőségek biztosítása Kedvezményes hitellehetőségek a fejlődő országok szegénységi problémáinak kezelése érdekében Szakértői segítségnyújtás és képzési programok működtetése annak érdekében, hogy a tagországok saját gazdaságaikat jobban működtethessék 8

2.1. Felügyeleti tevékenység (Surveillance) Bilaterális: melynek keretében az IMF az egyes tagországokkal folytat (egy-kétéves rendszerességgel) gazdaságpolitikai konzultációt (elnevezése: IV-es cikkely szerinti gazdaságpolitikai konzultációk – Article IV consultation) Lépései: 1. az IMF-stáb látogatást tesz a tagországban, melynek keretén belül eszmecserét folytatnak a kormány, a nemzeti bank (a politikai pártok, szakszervezetek, vállalkozói szervezetek, civil szervezetek) képviselőivel. A megbeszélések azokra a lehetséges kockázatokra összpontosulnak, amelyek a tagország vagy a világgazdaság pénzügyi és gazdasági stabilitását befolyásolhatják 9

2.A látogatás után az IMF-stáb jelentést készít, amelyet az IMF Ügyvezető Igazgatósága elé terjeszt 3.Az Ügyvezető Igazgatóság álláspontját a tagországnak elküldi 4.A tagországok beleegyezésével (RO és HU esetén létezik ez) egy nyilvános tájékoztató jelenik meg (Public Information Notice), amely tartalmazza a stáb jelentése mellett az Ügyvezető Igazgatóság értékelését is. Romániában és Magyarországon erre a folyamatra általában január-februárban szokott sor kerülni, de vannak kivételek is (pl. RO: 2012 szeptember-október) 10

2.1. Felügyeleti tevékenység (Surveillance) Multilaterális: globális és regionális szintű gazdasági trendek követése Eszközei: –World Economic Outlook (WEO), –Global Financial Stability Report (GFSR), –Fiscal Monitor, –Regional Economic Outlook report Ázsia és Csendes-óceán, Közel-Kelet és Közép Ázsia, Szaharától délre fekvő Afrika, Nyugati félteke, Európa) 11

2.2. Szakértői segítségnyújtás Ezeknek a programoknak a keretén belül az IMF segíti a tagországok intézményi és humánerőforrás kapacitásának a bővülését, melynek révén a tagországok javíthatják gazdaságpolitikájuk eredményességét. Formái: oktatás, továbbképzés, tanácsadás Szakterületek: monetáris politika, árfolyam politika, költségvetési politika, adópolitika, pénzügyi stabilitás, statisztikai adatközlés 12

2.3. A hitellehetőségekről általában Létező vagy potenciális fizetési mérleg problémák kezelésére szolgál A tagállam kérésére nyújtják. A tagállam, az IMF-fel folytatott tanácskozás után egy gazdasági kiigazító programot fogalmaz meg, amelyet szándéknyilatkozat formájában (Letter of Intent) az Ügyvezető Igazgatóság elé terjeszt. A program jóváhagyása után a tagállam és az IMF között egy megállapodás jön létre. A pénzügyi források rendelkezésre bocsátása fokozatosan, a program megvalósításának előrehaladásával történik. 13

2.3. IMF által nyújtott hitellehetőségek Standard (nem kedvezményes) SBA – Stand-by Arrangements FCL – Flexible Credit Line PLL – Precautionary and Liquidity Line EFF – Extended Fund Facility RFI – Rapid Financing Instruments

2.3. IMF által nyújtott hitellehetőségek Kedvezményes: (alacsony jövedelmű országoknak) ECF – Extended Credit Facility SCF – Standby Credit Facility RCF – Rapid Credit Facility Kamat szintje: 0

Stand-by Arrangements Leggyakrabban használt hiteltípus A tagországok vehetik igénybe, általában közepes jövedelmű országok igénylik Futamideje: hónap (maximum 36) Normál körülmények között az éves lehívható keret a tagország kvótájának a 200%-a (kumulált érték: 600%). Rendkívüli esetben, egyedi elbírálás alapján ezt a küszöböt meg lehet haladni. Gyorsított eljárási lehetőség Elővigyázatossági lehívási elem (a hitel lehívására csak szükség esetén kerül sor)

Stand-by Arrangements Feltételek:– Kvantitatív feltételek – Strukturális intézkedések – Felülvizsgálat gyakorisága Hitel elemei: –Törlesztés: minden kifizetést nyolc egyenlő részletben kell törleszteni (törlesztési periódus 3,25-5 éven belül) –Kamatláb: SDR kamatlábhoz kötött, amely az SDR-t alkotó valuták kamatlábainak súlyozott átlaga. Alapkamatláb: 1,1% (2013. március 4-10 között). A kvóta 300%-át meghaladó forrás után +200 bázispontnyi kama- tot kell fizetni, ha a hitelegyenleg három éven túl is a kvóta 300%-a fölött marad Alap+300 bázispontot kell fizetni  rövidtávú finanszírozási lehetőség. + egyéb költségek

Stand-by Arrangements Hitel elemei: –Kötelezettségvállalási díj: minden 12 hónapos periódus elején kell fizetni, az adott 12 hónap folyamán igénybe vehető keret után: 15 bp a kvóta 200%-ig terjedő összegért, 30 bp a kvóta % közötti összegért, 60 bp a kvóta 1000%-át meghaladó összegért. A keret lehívása esetén ez a díj törlesztésre kerül –Szolgáltatási díj: minden lehíváskor fizetendő, a lehívott összeg után, egységesen 50 bp.

Stand-by Arrangements március 6-án, 6 érvényben levő megállapodás volt: Ország Megállapodás kezdete Megállapodás vége Megállapodott összeg Le nem hí- vott összeg 1. Bosznia- Hercegovina Grúzia Jordánia Románia Saint Kitts és Nevis Tunézia millió SDR Forrás:

FCL – Flexible Credit Line Olyan tagállamoknak szól, amely stabil és nagyon erős gazdasági fundamentumokkal rendelkeznek Lehetőséget teremt egy válságos helyzet gyors kezelésére A jóváhagyott hitelkeret bármikor lehívható előre meghatározott értékhatárok mellett, nincs lehívási kötelezettség a tagállam részéről A hitelkeretnek nincs felső határa, minden állam egyedi elbírálásban részesül A hitelkeret időről-időre megújítható Törlesztési idő, kamatláb és más díjak: SBA-val megegyezik

FCL – Flexible Credit Line március 6-án, 3 érvényben levő megállapodás volt: Ország Megállapodás kezdete Megállapodás vége Megállapodott összeg Le nem hí- vott összeg 1.Kolumbia Mexikó Lengyel- ország millió SDR Forrás:

PLL – Precautionary and Liquidity Line Olyan államoknak szól, amleyek nem tesznek eleget a FCL feltételeinek, de gazdaságpolitikájuk megbízható Időtartama: 6 hónap vagy 1-2 évig terjed Hitelkeret nagysága: 6 hónap esetén a kvóta 250%, megújítási lehetőséggel 1-2 éves esetén: évente a kvóta 500%-a Kamatláb és egyéb díjak: SBA-val megegyezik

PLL – Precautionary and Liquidity Line március 6-án, 1 érvényben levő megállapodás volt: Ország Megállapodás kezdete Megállapodás vége Megállapodott összeg Le nem hí- vott összeg 1.Marokkó millió SDR Forrás:

EFF – Extended Fund Facility Hosszabb távon fennálló strukturális problémák okozta fizetési mérleg problémákra igényelhető Általában 3 évre szóló (kivételesen 4 évre kiterjeszthető) hitellehetőség Törlesztési időszak: 4,25-10 év, 12 féléves egyenlő törlesztő részlettel Felülvizsgálat rendszeressége: rugalmasan alakítható Hitelkeret nagysága: lásd SBA Kamatláb, kötelezettségvállalási díj, szolgáltatási díj: lásd SBA

EFF – Extended Fund Facility március 6-án, 6 érvényben levő megállapodás volt: Ország Megállapodás kezdete Megállapodás vége Megállapodott összeg Le nem hí- vott összeg 1.Albánia Cyprus Görögország Jamajka Pakisztán Portugália millió SDR Forrás:

RFI – Rapid Financing Instruments Sürgős forrás szükséglet kielégítését célozza, melynek sokkszerűen jelentkezett de széleskörű okai lehetnek (akár természeti katasztrófák) Jóváhagyása nem feltételezi a gazdasági kiigazító program meglétét Hitelkeret nagysága: évente a kvóta 50%-a, a kumulált maximális összeg a kvóta 100%-a Törlesztési időszak, kamatláb és más díjak: az SBA-val megegyeznek

2. Az IMF forrásai Tagországok kvótái: 238,5 mld. SDR (ez hamarosan meg fog duplázódni) Aranytartalék: tonna, amely árfolyamtól függően kb. 82 mld SDR Hitelforrások: 370 mld SDR –GAB – General Agreement to Borrow (1962-től) –NAB – New Agreement to Borrow (1997-től), jelenleg 38 tagállam vesz részt benne: AEÁ: 69 Japán: 66 Kína: 31,2 Németország: 25,4 Franciaország és Egyesült Királyság: 18,6+18,6

Románia és az IMF 1972 december 15-től tagja az IMF-nek Kvóta: 1.030,2 millió SDR, 0,432% (2014. március) TípusKezdeteVégeHitelkeretLehívott Kintlé- vőség SBA ,3400 SBA ,600 SBA ,9 SBA SBA SBA ,750 SBA ,5120,60 SBA ,49594,2650 SBA ,04261,70 SBA ,5318,10

3. Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) 29 Bank of International Settlements 1930-ban jött létre, eredetileg a német jóvátételi fizetések technikai lebonyolítására Székhelye: Basel (Svájc) Manapság tevékenységi körébe tartozik: 1.A nemzetközi pénzügyi közösség és az egyes központi bankok közötti politika alkotás és párbeszéd színtere 2.Monetáris és gazdaság kutató központ

3. Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) 30 Manapság tevékenységi körébe tartozik: 3.Elsődleges partnere a központi bankoknak, azok pénzügyi műveleteinek bonyolításában  a központi bankok bankja (nincsen sem forrás-, sem eszközoldalon kapcsolata a magánszférával) 4.Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság működése: Pénzügyi rendszer biztonságának a védelme Kockázatkezelés globális módszereinek kialakítása Nemzetközi tevékenységet végző bankok működésének felügyelete

4. Nemzetközi befektetési intézmények 4.1. Világbank csoport (WB) 4.2. Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 4.3. Európai Beruházási Bank (EIB) 31

4.1. Világbank csoport (WB) Bretton Woods-i konferencián született meg a döntés: Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank (IBRD – International Bank for Reconstruction and Development –Hosszú lejáratú tőkeáramlások legfontosabb hivatalos csatornája –Hitelek forrása: kisebb mértékben a tagországok által befizetett alaptőke, nagyobb részt a nemzetközi piacokon felvett hitelek Nemzetközi Fejlesztési Társaság (IDA – International Development Association) – A legszegényebb országoknak nyújt kamatmentes hitelt jelentős adománytartalommal 2013 GNI<

4.1. Világbank csoport (WB) Nemzetközi Pénzügyi Társaság (IFC – International Finance Corporation) –A működőtőke áramlást hivatott elősegíteni Nemzetközi Beruházás Biztosítási Ügynökség (MIGA – Multilateral Investment Guarantee Agency) –Az IFC-hez hasonlóan a közvetlen beruházások ösztönzését szolgálja a politikai kockázatok elleni biztosítással Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központja (ISCID – International Centre for Settlement of Investment Disputes) –Nemzetközi befektetési viták esetén közvetítő és békéltetési szerepet tölt be 33

4.1. Világbank csoport (WB) Világbanki hiteleket az egyes kormányzatok vagy kormánygaranciával rendelkező vállalatok vehetnek fel A Világbank a források mozgósításában katalizáló szerepet tölt be: hiteleinek felvételére jogosult országok önálló forrás gyűjtését segíti elő (önálló kötvénykibocsátások menedzselése) 34

4.2. Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) European Bank for Reconstruction and Development, 1991-ben jött létre Célja társfinanszírozást biztosítani az átalakulóban levő közép-kelet európai államok számára A hitelek jelentős részét a magánszektor veszi fel Azokban az államokban, ahol a magánszféra nem éri el a 60%-ot, az EBRD privatizációs stratégiát dolgoz ki A finanszírozás legjelentősebb része a bankszektort érinti (40%), ezt követi az energiatermelés és feldolgozó ipar(10-15%) 35

4.3. Európai Beruházási Bank (EIB) European Investment Bank, 1958-ban jött létre Az EU pénzintézeteként működik Tulajdonosa a 28 tagállam Célja a hosszú távú finanszírozást nyújtani a meghatározó beruházási projektek számára: –KKV beruházások –Szociális és gazdasági különbségek mérséklése –Klímaváltozás elleni harc, környezetvédelem és fenntartható energiaforrásokra alapozott fejlődés –Tudásalapú társadalom –Nemzeti határokon átnyúló infrastruktúra (úthálózat, kommunikációs hálózatok, energiahálózatok) 36

Szakirodalom Lőrincné Istvánffy Hajna: Nemzetközi pénzügyek, Aula, Budapest, 1999 (BBTE-KGTK könyvtári nyilvántartó: AULA:60), o. 37