Marketing információs rendszer
Marketing információs rendszer Belső folyamatos adatok Belső ad-hoc adatok Környezet változásának vizsgálata Külső vizsgálat Marketingkutatás-piackutatás
Az információval szemben támasztott követelmények 1. Megbízhatóság kényes kérdések minta nagysága, jellege csőlátás elkerülése 2. Időszerűség 3. Mérhetőség 4. Relevancia 5. Gazdaságosság 6. Formai és tartalmi pontosság konkrét üzleti előrejelzés számszerűsíthetőség
A piackutatás folyamata Megbízó probléma megfogalmazása ráfordítás meghatározása hipotézis ajánlatkérés Megbízás Gyakorlati alkalmazás Ellenőrzés, visszacsatolás
Megbízott Ajánlat -- Megbízás --Szerződés módszer megválasztása: kutatási terv célcsoport kiválasztása adatgyűjtés adatfeldolgozás jelentés javaslat
az információ forrás alapján Piackutatás fajtái az információ forrás alapján Primer (elsődleges, terepi) Eredeti adatfelvétel Drága, hosszadalmas, idő-, munka-, szaktudás igényes Megbízható, releváns Szekundér (másodlagos, íróasztali) A témához kapcsolódó rendelkezésre álló adatok gyűjtése Forrás: KSH, internet, sajtó, saját adatbázis Hátrány: adaptációs gondok – időszerűség, relevancia Előny: gyors, olcsó
A primér piackutatás fajtái Megfigyelés termék, vevő Kísérlet teszt, preferencia Panel Megkérdezés Interjú mély, fókuszcsoportos Kérdőív
Szekunder Intern ( vállalaton belül) Extern ( vállalaton kívül)
Az aktuális döntési problémához igazodik Reprezentatív minta Relevancia Az aktuális döntési problémához igazodik Reprezentatív minta A minta és az egész sokaság legfontosabb jellemzőinek aránya megegyezik. (kor, nem, végzettség) Panelkutatás Folyamatos vizsgálat végfelhasználók reprezentatív csoportjának segítségével.
„ Akkor száll fel vagy száll le valaki, amikor akar” Paneleffektus: A panelben szereplők a valóságtól eltérő adatokat szolgáltatnak, az adatok megbízhatatlanokká válnak. Panelhalandóság A tagok kilépnek a panelből vagy a körülmények megváltoznak. Frissíteni kell! Omnibusz vizsgálat „ Akkor száll fel vagy száll le valaki, amikor akar” A megrendelők megosztoznak a vizsgálat költségén, helyet vásárolnak maguknak a kérdőíven.
Kérdőív típusok NYÍLT ZÁRT Kérdés Kiegészítés Alternatív, eldöntendő Szelektív Skála Rangsor
A piackutatás fajtái az információk jellege alapján Kvalitatív (minőségi) A fogyasztói magatartást alakító lélektani tényezők feltárása Mintanagyság kicsi Tudományos háttér: pszichológia, szociológia Eredmény: vélemények megfogalmazása, jelenség feltárása Kvantitatív (mennyiségi) A sokaság egészére vonatkozó, általánosítható számszerű eredmény Mintanagyság nagy Tudományos háttér: matematika, statisztika
END