18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Hogyan lett 18 év a tankötelezettség korhatára? I. 1996 (az LLL éve) Az oktatás megújításának második szakasza (Báthory Zoltán közoktatási államtitkár) Gyakorlatilag mindenki támogatta a döntést Miért volt általános a támogatottsága? –Az iskolázottsági szint emelkedése nemzetközi trend és munkaerő-piaci elvárás (tömeges munkanélküliség!); –egy városi legenda eloszlatása; –12 évvel kitolta a hatályba lépést (senki érdekeit nem sértette).
Hogyan lett 18 év a tankötelezettség korhatára? II. Előzetes vizsgálatról (hogyan teljesül a 16 éves korig tartó tankötelezettség) és ex- ante értékelésről (várható költségek és hatások) nincs tudomásunk Amit lehetett tudni, de nem tematizálódott: –ez egy olyan törvény, amelyet mindenhol a világon viszonylag sokan megszegnek (deviancia, periféria), –a „törvénysértés” szürke zónában van, –a törvény betartásának szintje a feltételektől függ.
A kutatásról – I. Tervezés – 2008/2009 – ekkor „lépett hatályba” Az oktatási kormányzatok „lelazsálták” a kérdést –1998–2002, 2002–2006, 2006–2010 Néhány intézkedés kapcsolatba hozható –5–6. évfolyam (nem szakrendszerű) – iskolaszerkezet –SZFP –Felzárkóztató programok (főleg SZFP ‘C’) –Szakképzés és gyakorlat időkeretének növelése
A kutatásról – II. Célok: –Hogyan alakul a világban a korhatár? –A főbb szereplők hogyan élik meg, hogyan vélekednek róla? Iskolaigazgatók Pedagógusok, osztályfőnökök, gyivisek Fenntartók Diákok, családok –Felzárkóztatás (főleg SZFP ‘C’)
A kutatásról – III. Kutatási eszközök november: 2 oldalas igazgatói kérdőív Közel 100 interjú, amelyben ez egy blokk Akikkel beszélgettünk: –Speciális szakiskolai és szakiskolai vezetők –Középiskolai vezetők –Pedagógusok (szakiskola, speciális szakiskola) –Gyermek- és ifjúságvédelmisek –Fenntartók
A kutatásról – IV. Akik kimaradtak: –Általános iskolák –Szülők A meginterjúvoltak körénél nem a reprezentativitás volt a szempont, hanem a sokszínűség. Diákok: –Kevés interjú, végzős szakiskolás és speciális szakiskolás kérdőíves felmérés Hányatott sorsú projekt: –Empíria: 2009 ősz–2010 nyár, befejezés 2011 ősz
Köszönöm a figyelmet!