KAPOSVÁR
Helyi közösségi közlekedés Megrendelői-szolgáltatói modelljei Veizer Jánosné vezérigazgató Kaposvári Tömegközlekedési Zrt.
Kaposvári Tömegközlekedési Zrt bemutatása 1994. július 1. társaságunk megalakulása (100%-ban Kapos Volán érdekeltségű Kaposvári Tömegközlekedési Kft. jogutódlásával) A megalakuláskor a tulajdonosok megoszlása: Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata 46,8%; Kapos Volán Rt. 48,6%; MÁV Rt. 4,6%. 2006. december 22-én a törzsrészvényest megillető elővásárlási jog érvényesítése során a részvénytársaság 100%-os önkormányzati tulajdonba került. 2011. január 1-én az Önkormányzat létrehozta a Kaposvári Közszolgáltató Holding Zrt.-t, aki társaságunk egyedüli részvényese lett.
A város tömegközlekedésének rövid bemutatása A társaság elsődleges feladata a megyeszékhely menetrendszerinti közúti helyi személyszállítási feladatainak ellátása. 89 fő személyi állomány 40 db autóbusz 169 km vonalhálózat 27 viszonylat 842 munkanapi indított járat
A városi autóbusz közlekedés teljesítményei (2013évi adatok) Autóbusz állomány: 40 db Szállított fiz.utasok száma: 9.471 ezer fő Utas km.: 32.326 ezer km Férőhely km.: 167.085 ezer km Járat km.: 1.405 ezer km Járatok száma: 249.585 db
A viszonylatrendszer alapvetően sugaras szerkezetű átlós jellegű viszonylatok a belvárost nagymértékű átlapoló közlekedés jellemzi
Műszaki helyzet, eszközpark 40 db autóbusz (heterogén összetétel) 22 db szóló 18 db csuklós Az elöregedett autóbuszpark fentiek szerinti átlagos életkora 15,3 év.
Járműpark Típus Darabszám Átl.életkor Átl.km.telítetts. IK 260 6 24,6 1.168.765,7 IK 415 3 19 1.072.853,1 E 94 5 16 768.323,4 Nabi 8 10,9 478.146,1 IK 280 25,7 1.084.812,8 Mercedes 11 465.806,3 Scania 9 11,8 486.413,4
Dinamikus utastájékoztató- és diszpécserrendszeri infrastruktúra 2013. július 1.-től uniós beruházással megvalósult infrastrukturális fejlesztés: Forgalomirányítás Átalakuló forgalmi tervezés Műholdas helymeghatározás, járműkövetés Dinamikus utas-tájékoztatás
A menetrendszerű közúti helyi Személyszállítási tevékenység működési keretei A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. számú törvény a települési önkormányzatok feladatává teszi a helyi tömegközlekedés szolgáltatását. A személyszállításokról szóló 2012. évi XLI. törvény szerint már nem csak a feladatellátás felelőssége és az árhatósági feladat hárult az önkormányzatokra, hanem az ellátás pályázat kiírásának a joga továbbá a szolgáltatás színvonalának és ellátás körülményeinek meghatározása is.
Személyszállítás, mint közszolgáltatás 2012. évi XLI Személyszállítás, mint közszolgáltatás 2012. évi XLI. Törvény a személyszállítási szolgáltatásokról A gazdasági fejlődés, valamint az életminőség meghatározó eleme a közösségi közlekedési szolgáltatások rendszere. A közszolgáltatás célja: A lakosság életminőségének javítása, a közforgalmú személyszállítás részarányának növelésén, javuló minőségű közlekedési szolgáltatások nyújtásán keresztül. Biztosítsa a Szolgáltató pénzügyi egyensúlyának, versenyképességének megteremtését a magyar és európai uniós jogi előírásokkal összhangban. A közszolgáltatási feladat végzésének biztosítása, rögzített feltételek, és hatályos jogszabályi előírások szerint.
A közszolgáltatás időtartama A Kaposvár Tömegközlekedési Zrt. 2004. február 29.-e óta végzi feladatát közszolgáltatási szerződés keretein belül. Jelenleg hatályos közszolgáltatási szerződés 2013. január 1-től 2022. december 1-ig terjedő időszakra (10 év határozott időtartamra) köttetett, pályáztatás nélkül, mint belső szolgáltató. A szerződés hatálya a lejáratot követően további öt évre meghosszabbítható.
A szolgáltató közszolgáltatási feladatai, kötelezettségei Kaposvár Megyei Jogú Város közigazgatási területén a helyi menetrend szerinti autóbusszal végzett személyszállítás kizárólagos joggal történő biztosítása, az utasbiztonság figyelembevételével, s az ezzel összefüggő egyéb (előkészítési, szervezési, irányítási, ellenőrzési) feladatok elvégzése.
A szolgáltató közszolgáltatási feladatai, kötelezettségei Személyszállítási kötelezettségek, Kereskedelmi, ellenőrzési, utas tájékoztatási és marketing feladatok, Közlekedésmenedzsment jellegű kötelezettségek, Javítási, karbantartási és pótlási kötelezettségek, Forgalomirányítási és zavar elhárítási kötelezettségek, Személyszállítási tevékenységgel közvetlenül össze nem függő feladatok, Jelentési kötelezettségek, Számviteli és költséggazdálkodási kötelezettségek.
Az Önkormányzat feladatai, kötelezettségei Állami normatív finanszírozási források biztosítása, Pénzügyi ellentételezés (tervezett mértékének meghatározása a tarifa megállapítással egy időben, figyelembe véve az állami szerepvállalást), Új feladatok ellátása, Közterületek biztosítása, A Szolgáltató teljesítésének ellenőrzése, értékelése, Kifizetések teljesítése, kötbér kikötése.
Pénzügyi helyzet
Szállított utasok
Pénzügyi helyzet
A közszolgáltatási rendszer hatásai A közösségi közlekedés egyéni közlekedéssel szembeni érvényre jutásának elősegítése. A szolgáltató előre tervezhető, átlátható finanszírozása, a közlekedési szolgáltató bevétellel nem fedezett indokolt költségeinek ellentételezése. Pályázati lehetőségek biztosítása, infrastrukturális fejlesztések uniós forrásokból való megvalósításának elősegítése.
Kaposvári modell 2011. jan. 1.-től Kaposvár Megyei Jogú Város Kapos Holding Zrt. KAVÍZ VAGYONKEZELŐ …. KT ZRT.
A holding szervezet előnyei Pénzügyi Hatékonyabb pénzgazdálkodás Eredményesebb pénzpiaci fellépés „Belsőbank” működtetése Kedvezőbb beszerzési pozíciók A tagvállalatok gazdálkodásának kiegyensúlyozó hatása (kockázatmegosztó szerep)
A holding szervezet előnyei Vezetési-szervezési A vállalati pénzügyi-számviteli és kontrolling rendszer hatékonyságának növelése Gyorsabb, megalapozottabb döntéshozatal Belső szolgáltatások nyújtása Integrált vállalati információs rendszer Csoportszerű működés
A holding szervezet előnyei Közvetlen tulajdonosi előnyök Az előzőekből eredő gazdasági előnyök, hatékonysági tartalékok kiaknázása, finanszírozási szükséglet csökkenése A tulajdonosi testület tehermentesítése, csak egy gazdasági társaságot, a Holdingot kell közvetlenül kontrollálniuk A települési célkitűzésekkel könnyebben összehangolható tulajdonosi és tagvállalati érdekek
Köszönöm a figyelmet!