0. Tájékoztató a követelményekről 1. Bevezetés, alapfogalmak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gázok.
Advertisements

Stacionárius és instacionárius áramlás
A TERMODINAMIKAI RENDSZER
A hőterjedés differenciál egyenlete
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
A jele Q, mértékegysége a J (joule).
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Energetikai gazdaságtan 2014.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
 Vizsgajegy két részvizsga (írásbeli+szóbeli) alapján  írásbeli: 40%-os súly (150 perces, 4 számpélda)  szóbeli: 60%-os súly (kiadott tételsor szerint,
0. Tájékoztató a követelményekről 1. Bevezetés, alapfogalmak
Takarmányozástan (Vadgazda mérnöki alapszak)
Energiatermelés és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
MŰSZERES ANALÍZIS ( a jelképzés és jelfeldologozás tudománya)
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
kötelező program, SZÁMONKÉRÉSEK
Mérés és adatgyűjtés - lev
E-learning alapú távoktatásos képzés
Szabályozási Rendszerek
Hő- és Áramlástan II. Termodinamika és Hőközlés (NGB_AG004_2)
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Az entalpia és a gőzök állapotváltozásai
Egyszerű állapotváltozások
A Bernoulli-egyenlet alkalmazása (Laval fúvóka)
KISÉRLETI FIZIKA III HŐTAN
Hőtan (termodinamika)
A GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK II. TÁRGY ÁLTALÁNOS JELLMZÉSE
Közműellátás gyakorlathoz elméleti összefoglaló
Ez egy gázos előadás lesz! (Ideális gázok hőtana)
II. főtétel általánosan és egységesen? Stabilitás és folyamatok
Gyengén nemlokális kontinuumelméletek: szilárd vagy folyadék, kontinuum vagy részecske? Ván Péter MTA, RMKI, Elméleti Főosztály és BME, Kémiai Fizika.
Gyengén nemlokális nemegyensúlyi termodinamika, … Ván Péter BME, Kémiai Fizika Tanszék –Bevezetés –Elvek: II. főtétel és mozgásegyenletek –Példák: Hővezetés.
Általános Géptan (AG0001_1)
Követelmények Multimédia A tantárgy általános célja, célkitűzése A számítógépen alapuló multimédia-alkalmazások elméleti alapjainak megismertetése.
Termodinamikai alapok, energiaátalakítás
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
0. Tájékoztató a követelményekről 1. Bevezetés, alapfogalmak.
Hőtan.
Hőtan (termodinamika)
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 11.
Dh=dq-dw t =dq+v*dpM16/1 dp=0 esetben dh=dq mivel dq =c p (T)dT (ideális gáz esetén c p =c p (T) ) 1 2 dh= 1 2 c p dT h 2 -h 1 =c p (T 2 -T 1 ) h 2 =c.
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
A Van der Waals-gáz molekuláris dinamikai modellezése Készítette: Kómár Péter Témavezető: Dr. Tichy Géza TDK konferencia
Fizikai kémia és kolloidika
Bemutatkozás. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd –
Sándor Balázs BME, Vízépítési és Vízgazdálkodási Tanszék
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Termodinamika Részösszefoglalás Hőközlés ráhangolódás
Tantárgyi követelmények Infrastruktúra geoinformatika – AI04 Geoinformatika – AG03 Előadók: Dr. Szabó György egyetemi docens, Wirth Ervin PHd hallgató.
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Az informatika logikai alapjai
Energiatermelés és környezet
Hő és az áram kapcsolata
E, H, S, G  állapotfüggvények
A belső energia tulajdonságai Extenzív mennyiség moláris: Állapotfüggvény -csak a rendszer szerkezeti adottságaitól függ -csak a változása ismert előjelkonvenció.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiatermelésre Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények 2017 ősz
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
GKLB_FKTM001 tantárgyi követelményrendszer
Stacionárius és instacionárius áramlás
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
Előadás másolata:

0. Tájékoztató a követelményekről 1. Bevezetés, alapfogalmak Hőtan BMEGEENATMH 0. Tájékoztató a követelményekről 1. Bevezetés, alapfogalmak

0. Tájékoztató 0.1. Oktatók 0.2. Követelmények 0.3. Zárthelyik 0.4. Aláírás és pótlás 0.5. Vizsga 0.6. Mentességek, kedvezmények 0.7. Tananyag

0.1. Oktatók Előadó, gyakorlatvezető: Dr. Kovács Viktória Barbara D. ép. 207/C 463 - 2592 konzultációs idő: Sz 08:00-10:00 Tárgyat oktató tanszék: Energetikai Gépek és Rendszerek www.energia.bme.hu; ftp.energia.bme.hu Műszaki hőtan tárgycsoport követelményrendszere: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/Hotan_targycsoport_kovetelmenyek_aktualis.pdf

0.2. Követelmények Vizsga, előtte aláírás megszerzése Jelenléti követelmény: gyakorlatok legalább 70%-án (max. 4 hiányzás) Tanulmányi követelmények: zárthelyik együttes legalább 50%-os teljesítése felkészült, aktív részvétel a gyakorlatokon (0..10% között értékeli a gyakorlatvezető) Opcionális (szorgalmi) lehetőség (házi feladat): team munka/projekt feladat 13-14. héten bemutatóval

0.3. Zárthelyik Ellenőrző dolgozat (kiszh, e.d., kzh) 1x súly, azaz 100 pont a 3. és 8. oktatási héten a gyakorlaton nincs minimális követelmény  évközben nem pótolható elméleti anyag, kb. 10-15 min munkaidő Nagyzárthelyi (nagyzh, nzh) 4x súly, azaz 400 pont a 12. oktatási héten az előadáson Elméleti és gyakorlati anyag, 90 min munkaidő

0.4. Aláírás és pótlás Aláírás feltételei Pótlási lehetőségek max. 4 hiányzás a gyakorlatról „aktív” részvétel legalább 300 pont (50%) a kötelező számonkérésekből Pótlási lehetőségek hiányzás és „aktív” részvétel nem pótolható egy összevont pótzárthelyi a pótlási héten (általában csütörtökön)

0.5. Vizsga Vizsgajegy két részvizsga (írásbeli+szóbeli) alapján írásbeli: 40%-os súly (150 perces, 4 számpélda) szóbeli: 60%-os súly (kiadott tételsor szerint, elmélet) Érdemjegy megállapítása 50 alatt: elégtelen(1) 50..65: elégséges(2) 65..72,5: közepes(3) 72,5..85: jó(4) 85 felett: jeles(5)

0.6.Mentességek, kedvezmények I. Félévközi pontszám helyettesíti az írásbeli vizsgapontszámot Teljes vizsgamentesség  jeles(5) érdemjeggyel összteljesítmény: legalább 90% minden számonkérés legalább 80%-os „aktív” részvétel (szóbeli produkció a gyakorlaton) Teljes vizsgamentesség  jó(4) érdemjeggyel összteljesítmény: legalább 80% minden számonkérés legalább 70%-os

0.6. Mentességek, kedvezmények II. Teljes vizsgamentesség  közepes(3) érdemjeggyel összteljesítmény: legalább 70% minden számonkérés legalább 65%-os „aktív” részvétel (szóbeli produkció a gyakorlaton) Teljes vizsgamentesség  elégséges(2) érdemjeggyel összteljesítmény: legalább 55% minden számonkérés legalább 50%-os

0.7. Tananyag I. Jegyzet: hamarosan (elektronikus formában) Gyakorlati feladatgyűjtemény és Segédlet: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/ATMH_Gyakorlati_feladatok_gyujtemenye_es_Segedlet_hallgatoi-2013.pdf Korábbi vizsgák, ajánlott jegyzetek: ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/ Szóbeli vizsga tételsora ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/muszaki_hotan/ATMH-Szobeli_kerdesek-2011.pdf

0.7. Tananyag II.

1. Bevezetés 1.1. Célkitűzés 1.2. Alapfogalmak 1.3. Termodinamikai modellek

1. 1. Célkitűzések 1.1.1. Mérnöki tevékenység 1.1.2. Kapcsolódások 1.1.3. Tantárgy célkitűzése 1.1.4. Elvárt tudás 1.1.5. Hőtan – Hol?

1.1.1. Mérnöki tevékenység Tervezés és üzemeltetés Termék, folyamat Funkció Megbíz-hatóság Biztonság FORMA Gazdasá-gosság Ergonómia Környezet-védelem Termék, folyamat Forma

Ha valamelyik kritérium hiányzik

1.1.2. Kapcsolódások Hő-közlés Kémia Fizika Mate-matika Áram-lástan Termo-dinamika Hő-közlés Hőtan Kémia Fizika Mate-matika Áram-lástan

1.1.3. Tantárgy célkitűzése Tévhitek: Valóság: Büfé kurzus Nem kell tudni semmit, mert úgysem értjük Nincs szükségünk erre a tudásra Valóság: „Szuper-intenzív” 14 hetes hőtan kurzus Ugyanazon jelenségek megértése kevesebb idő alatt Jelenségek fizikai tartalmának és az alkalmazott képeltek érvényességi tartományának ismerete

Forrás: Lajos Tamás - Áramlástan alapjai 1.1.4. Elvárt tudás Bernoulli-egyenlet általános alakja: Egyszerűsített alak: Használható a műszaki gyakorlatban, ha: Potenciálos erőtér Stacionárius áramlás Lehet az áramvonalon integrálni Állandó sűrűség Forrás: Lajos Tamás - Áramlástan alapjai

1.1.5. Hőtan – Hol? Biokémiai rendszerek: pl. tüdő hőátadás anyagátadás kémiai reakciók

1.1.5. Hőtan – Hol? Háztartási gépek: pl. hűtőgép, légkondicionáló 1927 hűtőgép ma fordított (munkafelvevő) körfolyamat hőátadás (forrás, kondenzáció stb.) anyagátadás (légkond.)

1.1.5. Hőtan – Hol? Közlekedés: pl. repülőgép, gépjármű stb. hűtő

1.1.5. Hőtan – Hol? Ipari energiaátalakítás: pl. (hő)erőmű

1.1.5. Hőtan – Hol? Elektronikai eszközök: pl. számítógép hagyományos hőcsöves

1.2. Alapfogalmak 1.2.1. Termodinamika 1.2.2. Alapfogalmak

1.2.1. Termodinamika Elnevezés eredete: θερμη (therme) + δυναμις (dinamisz) = hő+erő Valójában: termosztatika Az „igazi” termodinamika: nem-egyensúlyi termodinamika Vizsgálati terület: energiaátalakulások Módszer: modellek (rendszer, közeg, folyamat) axiómák (főtételek)

1.2.2. Alapfogalmak A termodinamika nyelvezete görög és latin eredetű kifejezések izotermikus = állandó hőmérsékletű adiatermikus = hőszigetelt mennyiségek rövidítése (jelölése) angol elnevezés alapján; minden SI szerint p (pressure): nyomás V (volume): térfogat T, t (temperature): hőmérséklet τ (time): idő W (work): munka E (energy): energia

1.3. Termodinamikai Modellek 1.3.1. Modellezés filozófiája 1.3.2. Modellalkotás folyamata 1.3.3. Termodinamikai modellek 1.3.3.1. Rendszermodell 1.3.3.2. Közegmodell 1.3.3.3. Folyamatmodell

1.3.1. Modellezés filozófiája Ockham (Occam) borotvája lex parsimoniae = takarékosság (tömörség) elve „Pluralitas non est ponenda sine necessitate” A sokaság szükségtelenül nem tételezendő általában az egyszerűbb megoldás a helyes William Ockham (kb. 1285–1348) angol nemzetiségű ferences rendi szerzetes

1.3.1. Modellezés filozófiája Neumann János a modellekről: „… a tudomány nem magyarázni próbál, alig próbál interpretálni – a tudomány főként modelleket állít fel. A modellen olyan matematikai konstrukciót értünk, amely – bizonyos szóbeli értelmezést hozzáadva – leírja a megfigyelt jelenségeket. Az ilyen matematikai konstrukciókat kizárólag és pontosan az igazolja, hogy működnek.” Budapest, 1903. december 28. – Washington, 1957. február 8., magyar származású matematikus

1.3.2. Modellalkotás folyamata Valóság (probléma) Fizikai modell Matematikai modell (megoldás) interpretáció egyszerűsödés, elhanyagolások

1.3.3. Termodinamikai Modellek Rendszer TERMODINAMIKAI RENDSZER KÖRNYEZET határoló felület kölcsönhatások

A TDR leírása Leíró jellemzők mikroszkopikus (belső felépítés, részecskék)  statisztikus fizika [belső energia, entrópia] makroszkopikus (megfigyelhető, mérhető)  műszaki termodinamika [nyomás, hőmérséklet] Fogalmak állapot állapotjelző állapotváltozás egyensúly, egyensúlyi állapot állapotváltozás, kvázistatikus állapotváltozás TDR-ben semmilyen folyamat nem játszódik le, az állapothatározói egy számértékkel jellemezhetők TDR leírására szolgál, annak TD szempontból lényeges tulajdonsága TDR állapotát a TDR és a K közötti kölcsönhatás megváltoztathatja TDR pillanatnyi anyag és energiaeloszlása TDR egyensúlyi állapotok folytonos sorozatás halad keresztül.

A TDR leírása Állapotjelzők Anyag- vagy fázisjellemzők Extenzív (m, V) Intenzív (p, T) fajlagos extenzív (v = V/m) Anyag- vagy fázisjellemzők TD-i tulajdonságok változási sebességét mutatják anyagtól és annak állapotától függnek

1.3.3. Termodinamikai Modellek Rendszer TERMODINAMIKAI RENDSZER KÖRNYEZET határoló felület kölcsönhatások

Kölcsönhatások Jelleg Típusok – határoló felület függvénye anyagi jellegű energia jellegű Típusok – határoló felület függvénye merev/deformálódó: mechanikai diatermikus/adiatermikus: termikus áteresztő/féligáteresztő/nem áteresztő: kémiai (anyagi) szigetelő/vezető: villamos árnyékoló/nem árnyékoló: mező jellegű kivétel: gravitációs

1.3.3.1. Rendszermodellek magára hagyott zárt nyitott  anyag  anyag  anyag  energia  energia  energia

1.3.3.1. Rendszermodellek ZÁRT rendszer = állandó tömeg egyszerűsítés – fizikai modell merev fal deformálódó fal közeg egyszerűsítés – matematikai modell henger merev fal dugattyú deformálódó fal energia (hő) energia (munka) gép (folyamat) energia (hő)

1.3.3.1. Rendszermodellek NYITOTT rendszer = ellenőrző térfogat (állandó) egyszerűsítés – fizikai modell

1.4.2. Rendszermodellek NYITOTT rendszer = ellenőrző térfogat (állandó) egyszerűsítés – matematikai modell energia (hő+anyag) energia (munka) gép (folyamat) energia (hő+anyag)

1.3.3.2. Közegmodellek Az anyag viselkedését írják le Fizikai modell  matematikai modell állapotjelzők közötti függvénykapcsolat f(p,V,T,m…)=0 egyszerű modellek – tiszta anyagok Komponens (k), fázis (f), szabadságfok (sz) Gibbs-fázisszabály : f + sz = k +2 Ideális gáz fizikai modell matematikai modell: pV-mRT=0

1.3.3.3. Folyamatmodellek Megfordíthatóság: irreverzibilis Egyensúly: nem egyensúlyi kvázistatikus Létezés: létezik megközelíthető Disszipáció: van nincs Ábrázolás: csak a kezdeti és vég-állapot teljes folyamat  

1.4.5. Folyamatmodellek Egyszerű állapotváltozások egy állapothatározó rögzített izobár = állandó nyomás izochor = állandó térfogat izotermikus = állandó hőmérséklet izentalpikus = állandó entalpia kölcsönhatások korlátozottak adiabatikus: csak mechanikai engedett izentrópikus: adiabatikus és reverzibilis

Hőtani kérdések Kérem az alábbi linken adja meg azokat a hőtani kérdéseket amikre Ön szerint a félév végére választ fog kapni.