1 Tartalomalapú médiavisszakeresés Kiss Attila Információs Rendszerek Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRDEKES PONTOK KINYERÉSE DIGITÁLIS KÉPEKEN. BEVEZETÉS  ALAPPROBLÉMA  Jellemzőpontok detektálása mindkét képen  Kinyert pontok megfeleltetése  Megfeleltetések.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Programozási tételek, és „négyzetes” rendezések
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Képességszintek.
Keresők & Brandek A keresőoptimalizálás fontossága.
Online Katalógus aleph.nyf.hu.
Fizika tanár szakos hallgatóknak
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
Műveletek logaritmussal
Önálló Laboratórium II. Készítette: Varga Róbert
Készítette: Szabó Zénó
Az Univerzum térképe - ELTE 2001
Programozási alapismeretek 10. előadás
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Excel: A diagramvarázsló használata
Rangsorolás tanulása ápr. 24..
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Vizsga- és versenyfeladatok patológiája és diagnosztikája
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Objektum osztályozás Képfeldolgozás 2. Blaskovics Viktor, Hantos Norbert, Papp Róbert Sándor.
OPERÁCIÓKUTATÁS Kalmár János, 2011 Tartalom Több lineáris célfüggvényes LP Tiszta egészértékű LP.
Miskolci Egyetemi Publikációs Adatbázis Egy új szolgáltatás születése és bevezetésének problémai Kiss Andrea, Miskolci Egytem,
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
ADATBÁZISOK
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
A GÖMBÖC A bemutató a BME és a wikipedia anyagának felhasználásával, Várkonyi Péter előadása alapján készült.
Microsoft Excel Függvények VII..
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
A LabVIEW használata az oktatásban
szakmérnök hallgatók számára
Implementált képfeldolgozó algoritmusok
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Adatbázisrendszerek jövője
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Szemantikus keresők.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Az internetes keresőkben a felhasználó az őt érdeklő szavakra, adatokra kereshet rá egy általában egyszerű oldalon, egy beviteli mező és egyéb szűrési.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
Kézmozdulat felismerő rendszer
Programozási alapismeretek 11. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 11.2/ Tartalom  Rendezési.
Digitális képanalízis Pontoperátorok, matching. Nézzünk egy példát!
Elektronikus tananyag
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Bevezetés a szemantikus technológiákba. Szemantikus technológiák  Rendszerelemek – jelentés – logikai formula  Elvárások – logikai formula  Az elvárások.
Programozási alapismeretek 10. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 10.2/  Kiválogatás + összegzés.
MI 2003/8 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
1.  Szerzői:  Panagiotis Bouros (University of Hong Kong),  Shen Ge (University of Hong Kong),  Nikos Mamoulis (University of Hong Kong)  Esemény:
Gépi tanulási módszerek
Adatkeresés az interneten
TÁMOP /1-2F Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam Alapvető programozási tételek megvalósítása Czigléczky Gábor 2009.
17 ISMERTESSE AZ INTERNETES KERESÉSI MÓDSZEREKET! KONKRÉT GYAKORLATI PÉLDA KERESÉSRE.(KERESÉS, TALÁLATI LISTA ÉRTELMEZÉSE, TALÁLT OLDAL MENTÉSE.) Készítette:
Információ és kommunikáció
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
Dijkstra algoritmusa: legrövidebb utak
Az internet minőségi információ halmazainak feltárásáról
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Előadás másolata:

1 Tartalomalapú médiavisszakeresés Kiss Attila Információs Rendszerek Tanszék

2 Bevezetés  A webre egyre több multimédia tartalom (kép, hang, videó) kerül fel.  A multimédia tartalmak kategorizálása, szöveges leírása –rengeteg emberi munka lenne, –a leírások nem biztos, hogy elég pontosak.  A tartalom alapú keresők –a multimédia adatokat a jellemzők (features) értékei alapján egy többdimenziós térben ábrázolják. Ezek után osztályozási, mintaillesztési feladatokat oldanak meg. –Tipikus, hogy egy képhez keresünk hasonlókat. Lehet hangminta, dúdolás alapján is keresni.  Alkalmazások: –például röntgen képeket összehasonlítva a hasonló képek alapján segít diagnózist alkotni.

3 Képkeresési példa (Viper) A keresés bemenete.

4 Képkeresési példa (Viper) A keresés kimenete.

5 Felhasználói véleményezés.

6 Finomított eredmény. Jobb?

7 Egy másik keresés festményekre.

8 Festménykeresés eredménye A keresés által visszaadott rövidlista

9 Tartalomalapú keresés  Hogy adjuk meg a keresési feltételt: –Szöveges leírással. –Egy vagy több mintaképet, hangot, klippet adunk meg. –Rajzolunk egy egyszerű vázlatot, például sötét háttérben egy narancssárga kört, ha naplementés képeket keresünk. –Kombináljuk fentieket.  Az eredmény formája –Egy lista, például kicsinyített képekkel. –Azok a klipprészek, amit kerestünk, például, ahol autós üldözési jelenet látható. –Az eredményből strukturált weboldalt vagy más dokumentumot állítunk elő. –A felhasználó finomíthatja, véleményezheti az eredményt, ezzel tovább jaívthatja a kereső algoritmust.  A kereséshez az alapvető feladata médiaadatok összehasonlítása.

10 Hogyan értékeljük ki a keresési algoritmus jóságát?  Pontosság (Precision) és Felidézés (Recall) –Precision = (# releváns elemek) / (# összes visszaadott elem) –Recall = (# releváns elemek) / ( # összes releváns elem az adathalmazban)  Egy Pontosság-Felidézés görbe megrajzolásának folyamata: –Számítsuk ki az adatbázis összes elemének relevanciaértékét. –Rendezzük a listát. –Tegyük fel, hogy a lista a következő: r r r n n r r r n n … és összesen 6 releváns elem van az adatbázisunkban.

11 A Pontosság-Felidézés görbe 1/6 2/6 3/6 4/6 5/6 1 1 Pontosság Felidézés A rövid lista ilyen: r r r n n r r r n n … Kérdés: Miér nem használunk egyetlen értéket a görbe helyett?

12 A „legjobb” Pontosság-Felidézés görbe 1 Pontosság Felidézés 1/(releváns elemek #) (releváns elemek #)/ (összes elem #) 1

13 Képkeresési módszerek  Adatbázisban való képkereséshez össze kell hasonlítani a képeket mennyiségileg bizonyos „jellemzők” alapján.  A képeket egészében összehasonlíthatjuk jellemzők alapján, pl. –Színek, textúrák és térbeli elrendezésük.  Szegmentálhatjuk a képeket területekre és a hasonló jellemzőket használhatjuk objektumok felismerésére.  Az újabb rendszerekben az emberek kiugró jellemzőket használnak, például SIFT (Scale- invariant feature transform)-szerű jellemzőket, tanuló és mintafelismerő módszereket.

14 Szín-hisztogram módszer Sok rossz találat is lesz.

15 Szín-hisztogram javítása  Válasszuk szét az előteret és a hátteret. Foreground Background

16 Szín-hisztogram továbbfejlesztése  Definiáljunk térbeli tartományokat és köztük lévő kapcsolatokat. Színfolt 2 Színfolt 1

17 Keressünk hasonló alakzatokat  A hasonló alakzatok keresése nagy mennyiségű kép kezelésénél nagyon hasznos eszköz.  A lesarkítás-illesztés (chamfer matching) szabványos módszer alakzatok hasonlóságának összehasonlítására.  Az általános Hough-transzformáció is használható képeken alakzatok keresésére.

18 Alakkörnyezet  Az alakkörnyezet is egy gyakran használt jellemző alakzatok keresésénél. C ij a h i és h j alakkörnyezetek távolsága

19 Az illesztés hatékonyságának növelése  Illesztés közben gyors vágás –Visszavágó alakkörnyezetek –Alakzatelemek Greg Mori, Serge Belongie, and Jitendra Malik, Shape Contexts Enable Efficient Retrieval of Similar Shapes, CVPR, 2001

20 Példa eredmény Visszavágó alakkörnyezetek az alakzatillesztésben

21 Jelenlegi irányvonalak és kihívások  Mutatunk egy „újabb keletű” munkát L. Fei-Fei, R. Fergus, and P. Perona. A Bayesian approach to unsupervised One-Shot learning of Object categories. ICCV Cél: felismerni, hogy egy objektum előfordul-e egy képen.

22 SIFT jellemzőket használunk. Igazából a jó jellemzőket kis tanuló képhalmazból vesszük.

23 Motorkerékpár eredmények

24 Versenyek az objektumfelismerésről  network.org/challenges/VOC/voc2007/

25 Egyéb multimédia adatok keresése  Audió keresés –Keressünk meg egy hangklipet egy nagy adatbázisban.  Videó keresés –Keressünk meg egy bizonyos videóklipet. –Keressünk egy videórészletet, amelyben szerepel egy adott személy vagy esemény. –Videóböngészés…

26 Adatszerkezetek a médiakeresésben  Multimédia adatkeresésnél gyakran meg kell találni egy elem „legközelebbi szomszédját” az adatbázisban egy minta alapján.  Minden médiaobjektumot absztrahálhatunk egy jellemzővektorba. A célunk úgy szervezni az adatbázist, hogy a leginkább hasonló vektorokat minél gyorsabban megtaláljuk.  K: Találjunk ki olyan adatszerkezeteket, amelyek javíthatják a keresést.

27 K-d fa  2D-s k-d fa a b c d e f a b c df

28 Összefoglalás  A tartalomalapú multimédia keresés még nem érett. Még sok problémát kell megoldani.  Nincs egyetlen módszer, amely minden problémát megoldana.  Jobb objektumfelismerő és osztályozó sémákra van szükségünk.  Más közeli problémák, mint a multimédia adatbányászat, szintén egyre több figyelmet keltenek.