Diagnózis és terápia A magyar költségvetési rendszer átláthatósága nemzetközi összehasonlításban 2013 március 14 | Romhányi Balázs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

Készítette: Pósa Szabolcs Németh Gábor
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Roncz Gábor vezérigazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK VII. ORSZÁGOS SZAKMAI KONFERENCIÁJA
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
KLENEN, Werle Rita Topten Egy nemzetközi projekt az energiahatékony termékekért KLENEN Mátraháza március 8. – 9. Werle Rita Topten International.
dr. Robák Katalin,helyettes projektvezető
Toma Pál Budapest, március 28.
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA Transparency International Magyarország Eger, szeptember 29. the coalition against corruption.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Megújuló energia előállítás marginális területeken Az M2RES projekt Kéri Zsuzsanna REC for CEE március 21.
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezető igazgatója.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
A BRIC-országok jövője
Észak Dél ellen.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
Külgazdasági politika és piacfejlesztés 0) Témák, módszerek, követelmények Dr. Kruppa Éva Főiskolai tanár 2012/2013.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja Civil stratégia előkészítő kerekasztal január 14. Szolnok.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Korrupció érzékelési index 2011 Sajtótájékoztató december 1. Transparency International Magyarország
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Projekttámogatási Osztály
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
Varga Mihály március március 27. Egyensúly és felzárkózás.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet március 27.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
SZÜLŐI ELÉGEDETTSÉG MÉRÉS ÓVODAI FEJLESZTÉS 2011/2012
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Csillag István. Folytatjuk…... Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk….(????) A fundamentumok a csúcson! -GDP: 3,6% (2014.I-III.negyedév)KSH.
A korrupció hazánkban Előadó: Sefcsik Balázs
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Repozitórium a tudományos publikációk láthatóságáért. Corvinus Kutatások EKK – HUNOR fórum a repozitóriumokról Budapest,
Fizetési mérleg jelentés
Az államháztartási számvitel évi változása.
Előadás másolata:

Diagnózis és terápia A magyar költségvetési rendszer átláthatósága nemzetközi összehasonlításban 2013 március 14 | Romhányi Balázs

A kormányzás (governance) fogalma A kormányzás fogalma átfogja a hatalomgyakorlás hagyományait és intézményeit. A kormány kiválasztásának, ellenőrzésének és lecserélésének eljárási szabályai (pl. választási rendszer, alapjogok) A kormánynak arra való képessége, hogy értelmes szakpolitikákat kidolgozzon és megvalósítson (pl. politikai stabilitás és hatékonyság) Az állampolgárok és az állami intézmények tisztelete a gazdasági és társadalmi érintkezéseket meghatározó intézmények iránt (pl. korrupció, átláthatóság) 2

A jó kormányzás előnyei A jó kormányzás segíti a növekedést, de a gazdagság önmagában nem okozza a kormányzás minőségének javulását (Daniel Kauffman és Aart Kraay: Growth without Governance, 2002, World Bank Policy Research Working Paper, A kínai régiók közül azokat részesítik előnyben a befektetők, ahol a kormányzat hatékonyabb és aktívabban küzd a korrupció ellen. (Matthew Cole, Robert Elliott, Jin Zhang: Corruption, Governance and FDI Location in China: A Province- level Analysis, 2009, ftp://ftp.bham.ac.uk/pub/RePEc/pdf/09-14.pdf)ftp://ftp.bham.ac.uk/pub/RePEc/pdf/09-14.pdf A költségvetési átláthatóság segít a hiány alacsonyan tartásában és az államadósság növekedésének megakadályozásában. (James Alt és David Lassen: Fiscal Transparency, Political Parties, and Debt in OECD Countries, 2003, 3

WGI - Worldwide Governance Indicator A Világbank által készített index egy mutatóban fogja össze a kormányzás különböző területeire fókuszáló felméréseket 4

A kormányzás minősége és a költségvetési rendszer átláthatósága 5

A költségvetési átláthatóság mérése: az Open Budget Index az International Budget Partnership projektje felméri a költségvetési rendszer és dokumentumok átláthatóságát, közérthetőségét, illetve a magánszemélyek, civil szervezetek általi ellenőrzés szerepét a kérdésekre a kormánytól független, civil szervezetek válaszolnak a válaszokat az IBP munkatársai ellenőrzik és hagyják jóvá igény esetén a kormányzat is kommentálhatja az egyes válaszokat kétévente készül: 2006; 2008; 2010; 2012 MINDEN INFORMÁCIÓ PUBLIKUS ( 6

A költségvetési rendszer 8 legfontosabb dokumentuma a költségvetési törvényjavaslat benyújtása előtti összefoglaló (Költségvetési irányelvek) költségvetési törvényjavaslat „Polgárok” költségvetése (citizens’ budget) költségvetési törvény évközi (pl. havi) jelentések féléves jelentés éves jelentés számvevőszéki jelentés a zárszámadásról 7

A évi OBI módszertana 125 kérdést tartalmaz – 95 témája a 8 költségvetési „kulcs”-dokumentum tartalma – 30 témája a nyilvánosság bevonása a döntéshozatalba és a számvevőszék tevékenységébe – Az első 95 kérdés alapján készül az index, amely közötti értéket vehet fel – a további 30 kérdés csak többlet információt ad A december 31-ig publikált dokumentumokon alapul január 23-án jelent meg 8

A magyar adatról teljes mértékben követi az OBI módszertanát a válaszokat jóváhagyták az IBP munkatársai DE nem tekinthető hivatalos OBI-indexnek, mert a hivatalos OBI-indexet szerzői jog védi eltér a mérési időpont, ezért korlátozott az összehasonlíthatóság egy-egy országgal – az OBI 2012-es felmérésében a december 31-ig publikált dokumentumok szerepeltek – a magyar adatban a december 31-ig publikált dokumentumokat vettük figyelembe 9

* nem-hivatalos OBI adat Az Open Budget Index értékei 2012-ben 10

Elmaradás a kormányzás általános minősége által indokolt szinttől Régiós országok Egyéb EU-tagok Magyarország 11

12

Akiknél jobbak vagyunk a régióban: a 8 dokumentum HUNBULCROCZEPOLROMSERSVKSLOUKRMaximum Költségvetési irányelvek Törvényjavaslat Költségvetési törvény Polgárok költségvetése Havi jelentések Féléves jelentés Évvégi jelentés Számvevőszéki jelentés Összesen

Akiknél jobbak vagyunk a régióban: a költségvetési törvényjavaslat Indexen kívüli témákHUNBULCROCZEPOLROMSERSVKSLOUKR Nyilvánosság részvétele Törvényhozás és ÁSZ Súlyozott ig skálán Törvényjavaslat részei HUNBULCROCZEPOLROMSERSVKSLOUKRMaximum Tárgyév bemutatása Múltbeli adatok Széleskörűség Magyarázat és teljesítménymérés Kiegészítő információk Összesen

Mit tesznek az átláthatóság érdekében a többiek? A meglévő adatok áttekinthető publikálása – Az előző évek kiadási előirányzatainak bemutatása az összehasonlíthatóság érdekében – Az intézkedések költségvetési hatásainak bemutatása – A makrogazdasági előrejelzés teljes körű leírása (esetleg érzékenységvizsgálattal kiegészítve) További dokumentumok publikálása (pl. Polgárok költségvetése, Költségvetési irányelvek) Teljesítménymutatók bevezetése (program-alapú költségvetés) Részletesebb adatok közlése 15

A költségvetési átláthatóság nem a gazdagok hobbija 16

2013-ban megvalósítható konkrét javaslatok 17

Köszönöm! 18

A régiós társak fejlődése 19

40-ről is lehet ütemesen fejlődni 20