Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs, január 28. NKTH Innotárs program KKVENT_8-1 IKU – Innovációs Kutató Központ (Pénzügykutató Zrt.) Pénzügykutató Alapítvány Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar MTA Pécsi Akadémiai Bizottsága
Háttér A világgazdaságban is a dinamikus ágazatok egyike (keresleti és kínálati oldali hatások miatt is), EU-27 világgazdasági súlya jelentős (USA után 2., de feltörekvők…) Magyarország: az új tagországok összehasonlításában viszonylag kedvező általános mutatók (főleg 3310), kedvező versenyképességi mutatók – és a mutatók időbeli javulást mutatnak
Magyar orvosiműszer-gyártás Magyarországon relatív jelentősége nagy hagyományok főleg KKV-k hazai tulajdon dominanciája
Kutatás Elméleti háttér: KKV-k nemzetköziesedése (szakaszos elméletek (pl. Uppsala modell), eklektikus paradigma (OLI- Dunning), hálózatos elméletek (hálózatosodás, kapcsolatok szerepe)) Kutatás módszere: e-kérdőíves felmérés (35 vállalat) és vállalati interjúk (12 vállalat)
Miért magyar? (Miért fontos, hogy magyar?) „Magyar”: elérhető ágazati adatok (KSH) alapján is a 33 alágazatban csaknem 60 % a hazai tulajdon aránya (feldolgozóipar átlaga 31 %) Kérdőíves felmérés: 35 vállalatból 33 hazai magánszemélyek tulajdonában (2 külföldi tulajdonban) – KKV-knál vélhetően a 60 %-os aránynál is jóval magasabb a hazai tulajdon Miért fontos, hogy magyar? „standard” közgazdaságtan: nem fontos, de politikai gazdaságtani, gazdaságpolitikai vagy fejlődésgazdaságtani (tranzitológiai?) szempontból fontos – eltérő viselkedés, hatás a gazdaságra (profitvisszaforgatás, beágyazottság stb.)
Miért sikeres? 1 – Innovatív és versenyképes Innovatív, jelentős tovaterjedő hatásokkal, együttműködéssel más gazdasági és nemgazdasági szereplőkkel (35 vállalatból 31 hajtott végre valamilyen innovációt az utóbbi 3 évben, 35-ből 23 egy vagy több szabadalommal, gyakori K+F-együttműködés: főleg hazai egyetemekkel és vevőkkel) A feldolgozóipari átlagnál jelentősen nagyobb K+F-foglalkoztatott/összes foglalkoztatott és jelentősen magasabb K+F-kiadás/hozzáadott érték; mindkettő időben növekvő ugyanakkor az új tagországok összevetésében elmaradás (elsősorban Csehországtól)
Miért sikeres? 2 – Sikeresen nemzetköziesedő Jelentős nemzetköziesedés- más hazai iparágakkal összevetve is Bár összességében nem magas a részesedése a feldolgozóipari exportból, de magas hozzáadott értékű termékek exportja (high tech: 35-ből 3 cég túlnyomórészt csúcstechnológiai alkatrész, 6 cég túlnyomórészt csúcstechnológiai késztermék); sok az exportban a saját termék és a késztermék (14 cég); sok viszonylag sikeres „résjátékos”, kevésbé fejlett piacokra jelentős export, saját fejlesztés, illetve adaptáció több vállalat realizált közvetlen külföldi tőkebefektetést (35-ből 5 cég, kettő kereskedelmi képviselet, 2 önálló leányvállalat, egy külföldi partnerrel közös leányvállalat) Beazonosítható legalább két „born global” és egy potenciális „born global” vállalat, ezeknél (is) világújdonságok kifejlesztése, erős piaci jelenlét a fejlett piacokon is (USA, EU-15), ottani képviselettel/befektetéssel és K+F-kapcsolatokkal
Elmélet versus gyakorlat Szakaszos nemzetköziesedésre utaló jelek, de még általában korai szakaszban; erősebb push-tényezők a legtöbb vállalatnál, néhány esetben pull-tényezők OLI-keret: „O” és „I” jelenléte fontos (innováció), „L” szempontjából horizontális típusú (piackereső) beruházások – így ennek motivációi; Valószínűsíthetően erős kapcsolat a nemzetköziesedés szintje és az innovációs intenzitás között (kicsiny minta) Hálózatos elmélet: személyes kapcsolatok, vállalati kapcsolatok fontossága, mind a nemzetköziesedésben, mind az innováció nemzetköziesedésében
Kérdések Hogyan segítheti a gazdaságpolitika a nemzetköziesedést? Hogyan segítheti a gazdaságpolitika a nemzetköziesedés előrehaladását egy alacsonyabb szintről egy magasabb szintre, például a (potenciális) külföldi befektető vállalatoknál? Potenciális „born global” vállalatok – milyen intézményi és finanszírozási nehézségek akadályozzák, hogy valóban „born global”-ok legyenek?