NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Advertisements

KEVESEBB FELÜGYELET ÚJ ÜZLETI MODELLEK NAGYOBB TERMELÉKENYSÉG.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Winnie the pooh & friends
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Számold meg a fekete pontokat!
A Magyar Tudományos Akadémia 180. Közgyűlése Bíró JózsefImre Sándor MTA TRB és AKB közgyűlési képviselői TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Kliensoldali Programozás
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Távhőszolgáltatás fejlesztési jövőképünk Beliczay Erzsébet MaTáÁSzSz Konferencia november Visegrád.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Összehasonlító pedagógia
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
A Dublin-i Future Internet Assembly üzenetei Sallai Gyula, Vilmos András Jövő Internet Kutatáskoordinációs Központ Budapest, június 4.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Van rá energiánk? Do we have enough energy? 1.School trip 2.Light pollution 3.In our school.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Az országos mérések megújult rendszere
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Benedek Kiss Chief Sales Officer S IKERES PIACRA LÉPÉS AZ USA- BAN Ü ZLETI TAPASZTALATOK AZ AMERIKAI PIACON M.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
MILYEN EURÓPÁT AKARUNK? 2015: 1 MILLION REFUGEES 2015: 1 MILLIÓ MENEKÜLT.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Centralizáció és specializáció az onkológiai sebészetben
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
A népesség várható iskolai végzettségének előrejelzése nemek, korcsoportok és régiók szerint A TÁMOP műhelykonferencia április 22. Radisson.
Intézmények minősítése és tanulságok - példák az Egyesült Királyságból
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Irányítás Menedzsment funkciók.
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Mi a megbocsátás jelentősége? What is the significant of forgivness?
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
Buy Protonix 40 Mg buy generic pantoprazole can i buy protonix over the counter where can i buy protonix buy pantoprazole buy pantoprazole online The main.
A nem állami, nem önkormányzati iskolák helyzete Magyarországon
Az interdiszciplináris oktatás felé
Az interdiszciplináris oktatás felé
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Csurgalékvíz tisztítás
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Számold meg a fekete pontokat!
Social Renewal Operational Programme
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET MTA-SZTE KÉPESSÉGFEJLŐDÉS KUTATÓCSOPORT Csapó Benő A tudásalapú társadalom esélyei Magyarországon – a felsőoktatást fejlődését meghatározó tényezők SZTE Oktatói Hálózat Szeged, február 12.

„ Ahol a szándék és a tudás találkozik” Akarjuk-e? Miért akarnánk? A tudás és tanulás mint érték A tanulás társadalmi haszna A tudás mint a gazdasági fejlődés motorja Tudjuk-e? Mi kellene ahhoz, hogy tudjunk változtatni? A közoktatás és a felsőoktatás kapcsolata A felsőoktatás lehetőségei az adott helyzetben Mit tudunk mi tenni?

A tanulás és tudás mint érték „…hanem tudni és haladni előre …”

A tanulás mint érték

„ …a tudomány magas szintű műveléséért és támogatásáért, valamint a nemzetközi színvonalú oktatás – különösen pedig a felsőoktatás – kiemelt támogatásában végzett munkájáért …”

Az egyetemek és a tudás értéke

3 forces shaping the university of the future The attempt to define the value of education „Knowledge can and will answer the most pressing questions of the moment, and higher education provides a path to employment opportunities and economic well-being. Students who graduate from college earn more in their lifetimes than peers who did not, and they tend to be more engaged citizens and lead longer and healthier lives. These are important outcomes, and it is tempting—and, unfortunately, increasingly common— to think of higher education as a means to this series of ends. But this impulse under accounts for the extraordinary promise of what colleges and universities can—and ought to—provide to individuals and to society. Higher education lifts people up. It gives them a perspective on the meaning and purpose of their lives that they may not have developed otherwise. Is it possible to quantify this experience, to communicate its value through a set of data? No. But it is among the highest and best outcomes of higher education. We must continue to prepare the next generation of thinkers and doers to navigate the world using evidence and reason as their guide, understanding their work in the broadest context possible as they imagine and define their purposes. We must continue to help humanity transcend the immediate and the instrumental to explore where human civilization has been and where it hopes to go. So much of what humanity has achieved has been sparked and sustained by the research and teaching that take place every day at colleges and universities, sites of curiosity and creativity that nurture some of the finest aspirations of individuals and, in turn, improve their lives—and their livelihoods. As the landscape continues to change, we must be careful to protect the ideals at the heart of higher education, ideals that serve us all well as we work together to improve the world.” Drew Gilpin Faust, Davos, Jan 21, 2015

… we must be careful to protect the ideals at the heart of higher education … … ideals that serve us all well as we work together to improve the world.

Miért akarjuk az oktatás fejlesztését? A tudás és tanulás mint érték A tanulás társadalmi haszna Jobb olyan országban élni, amelynek polgárai műveltek, gondoskodnak magukról, egészségesebbek, jobban óvják a környezettükre, támogatják a fenntartható fejlődést, kevésbé terhelik a szociális ellátó rendszereket, társadalmi kohézió … A tudás a gazdasági fejlődés motorja Jobb foglakoztathatóság, többen magasabb értéket állítanak elő, többen és több adót fizetnek, közvetlen hatás a GDP-re… Adaptivitás, a válságokkal szembeni ellenállóképesség …

A közoktatás teljesítménye: a felsőoktatás bemenete

A magyar tanulók tudásának alakulása történeti és nemzetközi kontextusban

A 8. évf. TIMSS eredmények:

A magyar PISA eredmények:

A teljesítményskála alsó széle: a gyengén teljesítők aránya, a képezhetőség és a foglalkoztathatóság

PISA 2012: Olvasásból a 2. szint alatt teljesítők aránya (%, OECD országok) 19,7

PISA 2012: Matematikából a 2. szint alatt teljesítők aránya (%, OECD országok) 28, ban még 23,0% volt

A iskolát korán elhagyók számának csökkentése az EU 2020 stratégiában (EU 2020) This indicator shows the percentage of year old students who have dropped out of primary, lower or upper secondary education.

A iskolát korán elhagyók számának csökkentése az EU 2020 stratégiában (EU 2020)

Az középszintű matematika érettségi írásbeli vizsgaeredmények eloszlása A PISA 2012-ben felmért tanulók majd csak most érettségiznek!

A teljesítményskála felső széle: a felsőoktatás közvetlen bemenete

PISA 2012: Matematikából a 6. szinten teljesítők aránya (%) 2,1 30,8 Kb fő / évfolyam

PISA 2012: Természettudományból a 6. szinten teljesítők aránya (%) 0,5 5,8 Kb. 500 fő / évfolyam

A felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései Mit kellene tenni?

A jövő elvárásai és a tudás minősége

A munkához szükséges készségek változásának trendjei (Autor, Levy, és Murnane, 2003)

A felsőoktatás fejlesztésének stratégiai kérdései Az érettségi teljes körűvé tétele az érettségi fejlesztése A szakképzés felemelése a felsőfokra közösségi főiskolák duális képzés A kutatóegyetemek nemzetközi versenyképességének javítása A pedagógusképzés egyetemi (és „finn”) szintre emelése

A koncepcionális átalakítás nem érintette a jól működő, hagyományos tanító- képzés, óvóképzés és konduktorképzés rendszerét, a jövőben ezen a területen is szükséges áttekinteni a képzési portfóliókat, tovább javítani a képzési feltételeket. „Fokozatváltás…” 76. o.

A mi lehetőségeink és tennivalóink: Veritas, Virtus, Libertas

A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem QS University Rankings: EECA 2014/15 Top 25 RANK Institution namecountry 1LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITYRU 2=CHARLES UNIVERSITYCZ 2=NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITYRU 4UNIVERSITY OF WARSAWPL 5=UNIVERSITY OF TARTUEE 5=CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUECZ 7SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITYRU 8JAGIELLONIAN UNIVERSITYPL 9=MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITYTR 9=MASARYK UNIVERSITYCZ 11BOGAZIÇI ÜNIVERSITESITR 12BILKENT UNIVERSITYTR 13ISTANBUL UNIVERSITYTR 14AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITYKZ 15EOTVOS LORAND UNIVERSITYHU 16KOÇ UNIVERSITYTR 17=SABANCI UNIVERSITYTR 17=MOSCOW INST. OF PHYSICS AND TECHN. STATE UNIVERSITYRU 19UNIVERSITY OF LJUBLJANASI 20ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITYTR 21BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITYRU 22UNIVERSITY OF SZEGEDHU 23L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITYKZ 24BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICSHU 25UNIVERSITY OF DEBRECENHU

A legjobb 25 kelet-európai és közép-ázsiai egyetem QS University Rankings: EECA 2014/15 Top 25 RANK Institution namecountry 1LOMONOSOV MOSCOW STATE UNIVERSITYRU 2=CHARLES UNIVERSITYCZ 2=NOVOSIBIRSK STATE UNIVERSITYRU 4UNIVERSITY OF WARSAWPL 5=UNIVERSITY OF TARTUEE 5=CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUECZ 7SAINT-PETERSBURG STATE UNIVERSITYRU 8JAGIELLONIAN UNIVERSITYPL 9=MIDDLE EAST TECHNICAL UNIVERSITYTR 9=MASARYK UNIVERSITYCZ 11BOGAZIÇI ÜNIVERSITESITR 12BILKENT UNIVERSITYTR 13ISTANBUL UNIVERSITYTR 14AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITYKZ 15EOTVOS LORAND UNIVERSITYHU 16KOÇ UNIVERSITYTR 17=SABANCI UNIVERSITYTR 17=MOSCOW INST. OF PHYSICS AND TECHN. STATE UNIVERSITYRU 19UNIVERSITY OF LJUBLJANASI 20ISTANBUL TECHNICAL UNIVERSITYTR 21BAUMAN MOSCOW STATE TECHNICAL UNIVERSITYRU 22UNIVERSITY OF SZEGEDHU 23L.N. GUMILYOV EURASIAN NATIONAL UNIVERSITYKZ 24BUDAPEST UNIVERSITY OF TECHNOLOGY AND ECONOMICSHU 25UNIVERSITY OF DEBRECENHU

A SZTE helyezésének javítása 1.30% - akadémiai elismertség 2.20% - munkaadók visszajelzése 3.15% - oktató-hallgató arány 4.10% - internetes láthatóság 5.10% - nemzetközi publikációk száma 6.5% - publikációk idézettsége 7.5% - doktori fokozattal rendelkező oktatók-kutatók 8.2,5% - nemzetközi hallgatók aránya 9.2,5% - nemzetközi oktatók aránya

Amily lelkiismeretlenség, ha egy nemzet tökéletlen, elmaradt fegyverzettel egyenlőtlen tusába küldi fiait az ellenséggel szembe, éppen olyan vétek tudósaink iránt, ha elavult, elégtelen műszerekkel bocsátjuk őket bele a nemzetközi tudományos versenybe. Klebelsberg Kunó, november 3.

A kutatóegyetemek vezetése Amanda Goodall: Socrates in the Boardroom: Why Research Universities Should be Led by Top Scholars Princeton University Press, 2009,

Konklúziók A tudás és tanulás értékeinek hatékonyabb képviselete A felsőoktatás fejlesztésére vonatkozó ismeretek türelmes terjesztése A közoktatás helyzetének javítása A pedagógusképzés fejlesztése

Köszönöm a figyelmet!

– 20 perc