A nyelvtanulás-tanítás eredményessége – tanulási utak és vizsgaeredmények Vágó Irén Budapest, Stefánia Palota 2012. február 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Felvételi tájékoztató
GANZ ÁBRAHÁM KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA
A BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Pályaválasztás 2014/15.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Üdvözöljük kedves vendégeinket! Nyílt nap november 24.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
Érettségi eredmények 2011/2012. tanév május-június.
Beiskolázási tájékoztató december
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A tételek eljuttatása az iskolákba
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
A kerettantervek fejlesztése
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Felnőttoktatási tájékoztatója
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Érettségi eredmények május-június.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Félévi értekezlet 2014/2015-ös tanév.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 98 fő Rendes vizsga: 49 fő Előrehozott vizsga: 37 fő Ismétlő vizsga: 7 fő Kiegészítő vizsga: 1 fő Szintemelő.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
1. 2 A gimnázium tanulmányi átlageredménye 4,27. A legjobb eredményű osztály átlaga: 4,41 A legalacsonyabb átlag: 3,6. Nyolc osztály teljesített a négyes.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Kétszintű érettségi.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Érettségi eredmények május
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Idegennyelv-tanulás Műhelykonferencia – sorozat 1
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Beiskolázás a „Gundel”-ben
Előadás másolata:

A nyelvtanulás-tanítás eredményessége – tanulási utak és vizsgaeredmények Vágó Irén Budapest, Stefánia Palota 2012. február 29.

TÁMOP 3.1.1 7.2.1. projekt Az idegennyelv-oktatás eredményességének vizsgálata Igazi longitudinális vizsgálatot igényelt volna, idő és pénz hiányában helyette: 1995-ben iskolába lépett és 2007-ben érettségizett tanulók vizsgaeredményességének vizsgálata, adatbázisok létrehozásával, összekapcsolásával, elemzésével, input-output kapcsolatok keresésével Diákok nyelvtanulási útját rögzítő adatbázis Érettségi eredmények adatbázis Nyelvvizsga adatbázis Eredményességi adatbázis

Vizsgálati személyek, módszerek A 2003 tavaszán a 9. évfolyamra járó diákok teljes körű kérdőíves vizsgálata az eddig megtett nyelvtanulási út rekonstruálása, illetve nyelvtanulási környezetük egyéb sajátosságainak feltárása céljából. A válaszoló diákok aránya iskolatípusonként (%, fő) A minta a szakiskolák és a nem önkormányzati iskolák tekintetében alulreprezentált. Háttérváltozók: a lakóhely, az általános és középiskola település-típusa, az iskola fenntartója, a középfokú iskola programtípusa, a szülők iskolázottsága, jövedelmi helyzete, munkapiaci státusza, nyelvtudása, a diákok neme, érdemjegyei Iskolatípusok Gimnázium Szakközépiskola Szakiskola Együtt (fő) Válaszolók aránya (%) 81 84 68 99 311

Rendszerszintű problémák 1995: A feltételek hiánya A stratégiai tervezés hiánya, spontán intézményi változások Az erőltetett ütemű nyelvváltás miatt angol-, némettanárok krónikus hiánya Orosztanár átképzés sikertelensége, C típusú nyelvvizsgával való tanítás Kis óraszámú és nagy létszámú csoportokban folyó tanítás Alacsony pedagógus bérek és vonzó alternatívák miatti nagy nyelvtanári fluktuáció Gyerekhiány miatt korai nyelvoktatás, feltételek hiányában is Tartalmi orientációs zavar I. legitim tanterv, érettségi követelmények hiányában az állami nyelvvizsgák visszafelé szabályzó szerepe irányít Tartalmi orientációs zavar II: tankönyvtanítás, nyelvtanítás helyett Tankönyvhiány elsősorban az általános iskolai nyelvoktatásban

Rendszerszintű problémák 2003: expanzió Megfelelő képesítéssel nem rendelkezők magas aránya C típusú nyelvvizsgával való tanítás legitimitásának meghosszabbítása 2006-ig Az egy nyelvtanárra jutó gyerekek nagy száma Csoportbontások kiterjedése miatt növekvő tanárszükséglet Drága és áttekinthetetlenül sok nyelvkönyv

Rendszerszintű problémák a tanulási utak kutatás tükrében: Hosszú, átlagosan 12 év nyelvoktatás az első (döntő többségében egyetlen) nyelv esetében A tantervi átlagóraszámnál (930) harmadával nagyobb tényleges óraszám (1200), másutt kisebb óraszám Kétszeres tanulói óraszám a nyelvoktatásban eredményes országokhoz képest A csoportbontások (csak Szlovákiában hasonlóan kiterjedt gyakorlat) miatti másfélszeres tanárszükséglet Nagy állami, önkormányzati, családi ráfordítások: óvodai „különórák”, plusz tanórák, magánórák, tanfolyamok A koordináció hiánya a pedagógiai ciklusok között Hatékonyságveszteségek Méltányossági problémák

A nyelvoktatásra fordított erőforrások: A teljes nyelvtanulási út hossza óraszámokban Az első idegen nyelv összes tényleges, illetve kötelező óraszáma az 1-12. évfolyamon a középfokú képzés programtípusa szerint

Esélykülönbségek a tanulók között Az 1-12. évfolyam összes óraszámából képzett tizedekbe tartozó diákok megoszlása átlagos óraszámuk szerint

Esélykülönbségek a különböző képzési programokba járók között Az 1-12. évfolyam összes óraszámából képzett tizedekbe tartozó diákok megoszlása középfokú programtípusok szerint

Középfokú képzési típus szerint Teljes kirekesztődés A nyelvtanulás alól felmentettek aránya az alap- és középfokú oktatásban iskolatípus szerint (%) Középfokú képzési típus szerint A felmentettek aránya 1-8. évfolyamon 9. évfolyamon Gimnáziumi képzés 0,8 1,7 Szakközépiskolai képzés 1,3 3,8 Szakiskolai képzés 7,0 7,9 Összesen 2,4 4,0

A hatékonyságveszteségek okai az idegennyelv-oktatásban A nyelvi csoport szintje Tanárváltás A nyelvválasztás motivációi* 9. évfolyamon % 9. évfolyamig Alapfokon, középfokon A % K % Alacsonyabb 13,3 Egyszer 29, 0 Korábban ezt tanultam 52,7 Azonos 81,1 Kétszer 26, 7 Ezt szerettem volna 49,2 42,8 Magasabb 5,6 Háromszor 20,8 Nem ezt akartam 39,9 48,0 Négyszer 12,3 Így alakult 15,7 4,9 Többször 9,3 * Egy diák több választ is megjelölhetett

Érettségi eredményességi mutatók

Az egy tanulóra jutó érettségik száma A nyelvi érettségik összes számának átlaga a település típusa, a feladatellátás típusa, valamint nemek szerinti bontásban (db) Gimnazisták: 33 860 fő Szakközépiskolások: 36 973 fő Budapest Megyeszékhely Egyéb település Fiú G 1,16 1,11 1,09 Lány G 1,29 1,24 1,20 Fiú Sz 1,01 1,00 Lány Sz

Az egy diákra jutó érettségik száma településtípus, nem szerint

Az különböző szinteken érettségizettek aránya Angol és német nyelvből különböző szinten érettségizettek aránya a feladatellátás típusa szerinti bontásban % NYELVEK Semmi Közép Emelt Angol Gimnázium 29,3 50,0 20,7 Szakközépiskola 41,6 55,7 2,7 Német 60,7 27,8 11.5 59,3 39,1 1,6

Angol és német érettségik megoszlása

Angol középszintű érettségi érdemjegyek Az angol nyelvből középszinten érettségizők érettségi érdemjegyének az átlaga a feladatellátás típusa, a tanuló neme és a régió szerinti bontásban Régió Észak- Magyaro. Észak- Alföld Dél- Alföld Közép- Magyaro. Közép- Dunántúl Nyugat- Dunántúl Dél- Dunántúl Fiú G 4,06 3,95 4,08 4,22 4,16 4,26 4,11 Lány G 4,07 4,02 4,18 4,35 4,10 Fiú Sz 3,24 3,26 3,38 3,46 3,28 3,36 3,33 Lány Sz 3,25 3,29 3,20 3,32

Középszintű angol jegyek

Német emelt szintű érettségi jegyek Német nyelvből emelt szinten érettségizők érettségi érdemjegyének az átlaga a feladatellátás típusa, a tanuló neme és régiók szerinti bontásban. Régió Észak- Magyaro. Észak- Alföld Dél- Alföld Közép- Magyaro. Közép- Dunántúl Nyugat- Dunántúl Dél- Dunántúl Fiú G 4,46 4,74 4,57 4,28 4,77 4,70 4,52 Lány G 4,04 4,34 4,45 4,59 4,73 4,65 Fiú Sz 3,64 3,57 3,67 3,93 4,33 4,25 Lány Sz 3,55 3,81 4,10 4,40

Emelt szintű német jegyek

Francia közép- és emelt szintű érettségi jegyek A francia nyelvből érettségizők érettségi érdemjegyének az átlaga a feladatellátás típusa és a tanuló neme szerinti bontásban

Nyelvvizsga Eredményességi Mutatók

A sikeres nyelvvizsgák aránya nyelvenként (N = 23 955 db)

A hatások aránya vizsga- szintenként

A hatások aránya vizsgatípusonként

A bemenetek és kimenEt közötti kapcsolat

Korrelációk a letett vizsga szintjével Angol Hány évig tanult angolt 1-8 évfolyamon: 0,617** Önállóan hány forrásból nyelvi ismeretet: 0,309** Ezt szerette, ezt választotta: 0,286** Tervek az idegennyelv-tanulással: 0,266** Német Hány évig tanult németet 1-8 osztályban: 0,630** Hány évig tanult angolt 1-8 évfolyamon: -0,630** Lakóhely típusa: 0.282**

Korrelációk a középszintű vizsga átlagával Angol 8. évfolyam matematika átlag 0,648** Tervek átlaga az első idegen nyelvvel 0,469** A két szülő iskolázottságának összege 0,467** Hány szülő nem munkanélküli -0,327** Német Idegennyelv-osztályzatok 8. végén 0,608** 9. félévi osztályzatok átlaga 0,536** 1-8- évfolyamon hány évig tanult nyelvet 0,332**

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!