Prioritást élvező közúti fejlesztések a 2014-2020-as időszakban VIII. Határok nélküli partnerség című nemzetközi konferencia Szécsény, 2014. október 2. Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra Főosztály
Az előadásban érintett témák A.) Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) B.) Kormányzati prioritások C.) Integrált Közlekedésfejlesztési OP D.) Határmenti fejlesztési lehetőségek
Stratégia elfogadása Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) 3.000 oldalnyi megalapozó anyag Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia 1486/2014. (VIII. 28.) Korm. határozat a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiáról Átfogó Közlekedési Stratégia 2014. november 30-ig kell a Kormány elé terjeszteni.
Nemzeti Közlekedési Stratégia
Főhálózat forgalmi terhelése
Funkcionális megközelítés
Az előadásban érintett témák A.) Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) B.) Kormányzati prioritások C.) Integrált Közlekedésfejlesztési OP D.) Határmenti fejlesztési lehetőségek
Stratégiai célok 1.) Gazdaságfejlesztési centrumok, ipari és technológiai központok közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése. 2.) A megcélzott energiaszektorbeli fejlesztésekkel összhangban az elektromos járművek arányának növelése, a szükséges ösztönző-rendszerek és a kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése. 3.) A meglévő gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéseinek meghatározása, a kelet-közép-európai gazdasági térszerkezettel, nagytávú és középtávú forgalmi és turisztikai igényekkel összehangoltan. 4.) Valósuljon meg a megyeszékhelyek, megyei jogú városok gyorsforgalmi úti, vagy gyorsforgalmi úti jellegű, nagykapacitású, gyors elérést biztosító kapcsolata, gyorsforgalmi utak határokig történő meghosszabbítása. 5.) A folyami személyszállítás hatékonysága kapjon szerepet a közösségi közlekedés részeként az agglomerációkban is. 6.) A vidéki – kiemelten a hátrányos helyzetű – kistelepülések lakossága munkába járási feltételeinek javítását célozva a megtett úttal arányos útdíjrendszer bevételeire alapozva a mellékúthálózat állapota jelentős mértékben javuljon. 7.) A beruházások – kiemelten a közúti fejlesztések – gyorsítása, racionalizálása valósuljon meg a projektek előkészítési, engedélyezési folyamatainak hatékonyabbá tételével, a fejlesztésekben a költséghatékonyság előtérbe helyezésével, a beruházói igényesség javítása mellett.
1.) Gazdaságfejlesztési centrumok
2.) Elektromos járművek
3.) Meglévő autópályák fejlesztése
4.) Országhatárok és megyeszékhelyek elérhetősége
Megyeszékhelyek elérhetősége I. II. III. IV. Megyeszékhelyek meglévő gyorsforgalmi-, vagy gyorsforgalmi jellegű közúti kapcsolattal meglévő gyorsforgalmi-, vagy gyorsforgalmi jellegű közúti kapcsolat nélkül Egyéb Megyei Jogú Város, gyorsforgalmi-, vagy gyorsforgalmi jellegű közúti kapcsolattal Egyéb Megyei Jogú Város, gyorsforgalmi-, vagy gyorsforgalmi jellegű közúti kapcsolat nélkül 1 Budapest Békéscsaba Dunaújváros Hódmezővásárhely 2 Debrecen Eger Érd Sopron 3 Győr Kaposvár Nagykanizsa 4 Kecskemét Salgótarján 5 Miskolc Szolnok 6 Nyíregyháza Szombathely 7 Pécs Veszprém 8 Szeged Zalaegerszeg 9 Székesfehérvár 10 Szekszárd 11 Tatabánya
Megyeszékhelyek elérhetősége I. ütem finanszírozási forrás (Mrd Ft) meglévő gyorsforgalmi-, vagy gyorsforgalmi jellegű közúti kapcsolat nélkül Hiányzó kapcsolat Hossza (km) Bruttó becsült költsége (Mrd Ft) I. ütem finanszírozási forrás (Mrd Ft) I. ütem –tervezett, legkorábbi indítása finanszírozás megléte esetén II. ütem Hazai forrás (2021-től) I. ütem Össz-esen KözOP (2007-2015) IKOP (2014-2020) CEF 2014-2020) 1 Békéscsaba 120,0 450,0 2014 2 Eger 10,0 15,00 25,0 2016 15,0 3 Kaposvár 106,7 128,5 153,5 2018 4 Salgótarján 33,6 15,1 2015 5 Szolnok 94,9 64,6 201,9 266,5 folyamatban 6 Szombathely 76,4 207,7 157,7 50,0 7 Veszprém 45,0 30,0 55,00 85,0 20,0 55,0 8 Zalaegerszeg 71,3 22,0 105,00 127,0 6,5 15,5 105,0 Összesen: 558 824,4 505,4 1329,8 199,3 60,0 565,1 1330 Mrd Ft
Országhatárok elérhetősége 1050 Mrd Ft
5.) Folyami személyszállítás
6.) Mellékúthálózat javítása
6.) „Útpénztár” bevételei
7.) Beruházások gyorsítása Tevékenységek Idő- igény hónap 1. év 2.év 3.év 4.év 5.év 6.év I. n.é. II. n.é. III. n.é. IV. n.é. A projekt koncepciójának kidolgozása 1-3 Projektkiválasztás 1 -3 Közbeszerzés az előkészítésre 3 Fejlesztés tartalmának meghatározása 3-6 Megvalósíthatóság elemzése Költség-haszon elemzés Intézményi kérdések elemzése EU pályázat elkészítése Engedélyezési terv, engedélyek megszerzése 6-9 Szükség szerint EU döntés 6-8 Területszerzés 6-12 Régészet, terület-előkészítés Közbeszerzés a kivitelezésre Kiviteli terv Kivitelezési tevékenység 12-24 Átadás-átvételi eljárások, használatbavételi engedélyek ÖSSZESEN 72
Gyorsító jogszabálycsomag Kisajátítás A z építési engedély megszerzését követően 3 hónapon belül területre lépés. Közművek Terület feletti rendelkezés igazolása nélkül engedélyek kiadása. Engedélyek hatálya A „3 + 2 + 2 = 7” modell helyett a 10 éves érvényesség bevezetése az útépítésben. Termőföld- és erdővédelem Örökségvédelem Az elméleti (jogszabályi) időtartam és bekerülési költség „gyakorlatiasítása”. Helyi önkormányzati igények A „kapcsolt beruházások” elutasítása és az elkészült vagyonelemek átadás-átvétele. Közbeszerzés A közbeszerzési eljárás (és a minőségbiztosítási) folyamat egyszerűsítése.
Az előadásban érintett témák A.) Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) B.) Kormányzati prioritások C.) Integrált Közlekedésfejlesztési OP D.) Határmenti fejlesztési lehetőségek
Az előadásban érintett témák A.) Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) B.) Kormányzati prioritások C.) Integrált Közlekedésfejlesztési OP D.) Határmenti fejlesztési lehetőségek
Ipoly-hidak
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra Főosztály