Budapest városszerkezete az 1970-es évek elején

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A területfejlesztés dinamikája Magyarországon Egy f ő re jutó jövedelmek rendszere Európában és Magyarországon Készítette: Hollanda Timea.
A gazdasági fejlettség mutatói
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
Az Észak Magyarországi régió népességföldrajza
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Ismétlés, rendszerezés
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A vidék területfejlesztési érdekérvényesítése
Észak Dél ellen.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
Az Észak-alföldi régió mezőgazdaságának sajátosságai
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Regionális politika.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A kutatás-fejlesztési tevékenység évi adatai Kiemelt fontosságú diák a 143. diás ppt-s bemutatóból: 2-3, 5,7,20,21,24,42,44,54,55,57-58,60,62,65-66,71-72,73-74,87-89,91-94,95-98, ,,119-
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Munkaerőpiac - újraosztás Források: MNB, Index, Konvergencia Programok.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Távmunka a területfejlesztésben
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
A magyar gazdaság várható helyzete
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Szektorok közötti együttműködések
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Az Európai Unió regionális politikája
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Pályázatírás módszertana
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Magyarországi tőkeimport
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A magyarországi K+F politika
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

9. tétel: A rendszerváltás terület- és településfejlesztési következményei

Budapest városszerkezete az 1970-es évek elején Forrás: Süli-Zakar I. Kartográfus: Németh G.

Budapest ipari körzetei az 1970-es évek elején Forrás: Süli-Zakar I. Kartográfus: Németh G.

A budapesti ipar „összehúzódása” 1995 2006 Forrás: Süli-Zakar I. Kartográfus: Németh G.

Budapest megváltozott/potenciális városszerkezete Forrás: Süli-Zakar I. Kartográfus: Németh G.

Budapest városszerkezetének átalakulása (fordista  posztfordista) Forrás: Süli-Zakar I. Kartográfus: Németh G.

Zöld színnel a kedvező – maximális értékek jelölve Szerk.: Németh G., Kurucz L.

Piros színnel a kedvezőtlen – minimális értékek jelölve Szerk.: Németh G., Kurucz L.

Zöld színnel a kedvező – maximális értékek jelölve Piros színnel a kedvezőtlen – minimális értékek jelölve Szerk.: Németh G., Kurucz L.

A területfejlesztés dinamikája Magyarországon Egy főre jutó jövedelmek rendszere Európában és Magyarországon Készítette: Hollanda Timea

GDP= Gross Domestic Product (bruttó hazai termék) Mérőszáma: nemzeti valuta, majd a vásárlóerő-paritáson átváltásra kerül Miért fontos? Mert a gazdasági fejlettség alap mutatója, életszínvonal mérő A vásárlóerő-paritás méri, hogy mennyi terméket és szolgáltatást lehet vásárolni egy valutában egy másik valutához mérve

Zöld szín = kedvező, maximális értékek 1. Ábra 12

Piros szín = a kedvezőtlen, minimális értékek 2. Ábra

Regionális fejlettségi különbségek 1975-ben és 2008-ban. 3. Ábra

Zöld szín = kedvező, maximális értékek Piros szín = a kedvezőtlen, minimális értékek 4. Ábra

GDP arányok 1995 és 2009 között Magyarországra vonatkozóan 5.Ábra GDP arányok 1995 és 2009 között Magyarországra vonatkozóan 6.Ábra

7.Ábra

1975-2008 között a GDP arányszámok csökkentek minden megyében Budapest kivételével Min./max arányok drasztikus növekedése. (Budapest nélkül kvázi linearitás) Budapest a centrummagban található: összpontosúl a figyelem, pénz, infrastruktúra stb. Öngerjesztő folyamat Egyre nagyobb területi külömbségek ami a fejlettséget illeti Nehezen megvalósítható a periféria és a félperiféria területek felzárkózása Szabad vállalkozási zónák kijelölése Következtetések

Egy főre eső bruttó hazai termék vásárlóerőben kifejezve Európa országaira vonatkozóan 8.ábra 9. Ábra

2000- 2009 közötti fejlődés a vásárlóerőre vonatkozóan Egy gazdaságilag alacsony fejlettségi szintű ország nagyobb mértékben járul hozzá a vásárlóerő növekedéséhez mint egy nyugati ország 10.Ábra

11. Ábra A legalacsonyabb és legmagasabb régiók közötti eltérést mutatja országonként = főváros = ország GDP átlag

Következtetések A fejlesztések öngerjesztő folyamata a centrumterületeket nézve egy előrehaladottabb fázisban van a fejlett országok esetében Nagyobb fejlettségi különbségek egy országon belül Egyre nagyobb probléma a perifériák felzárkóztatása

MAGYARORSZÁG TERÜLETFEJLESZTÉSÉNEK DINAMIKÁJA Készítette : Balázs Tünde II. Földrajz Bsc.

EURÓPAI UNIÓ - HÁTTÉR 1975. az Európai Regionális Fejlesztési Alap létrehozása. Innen számítjuk a tervszerű , egységes európai területfejlesztés kezdetét. Magyarország mint csatlakozni kívánó ország mindent megtett, annak érdekében hogy megkaphassa a támogatásokat.(Későbbi években)

1976-1980. -12 kisközpont iparfejlesztését támogatták (250ezer lakos) - az ország lakosságának kb. 15 % élt itt - a területek kiválasztása öt kritérium alapján történt (a foglalkoztatottság színvonala, az iparban foglalkoztatottak aránya, az ipari állóeszközök volumene, a távoli ingázása mértéke, a népesség elvándorlása)

1975- 1989. A magyar nemzetgazdaságot stagnálás és a világgazdasági tendenciáktól való lemaradás jellemezte. ( a területfejlesztési politika aktivitása a korábbi évekhez képest csökkent ) Új, ipari munkahelyekkel legfeljebb Szabolcs- Szatmár-Bereg és Borsod- Abaúj- Zemplén megye keleti térségeiben lehetett számolni. 1983-ban az MSZMP új irányelveket adott a területfejlesztésben: a falvak népességmegtartó képességét akarták növelni.

A Központi Területfejlesztési Alap összegét csökkentették : 1971- 1975 között 3,8 milliárd forint volt ( 1,4 milliárd az elmaradott területek iparfejlesztése volt, 1,6 milliárd a budapesti ipar-kitelepítési alap, 0,8 milliárd pedig a bányaterületek szerkezeti átalakulását támogató alap) 1976-1980 között 1 milliárd forintot irányoztak elő, de csak 400 millió forint került felhasználásra.

1981-ben befagyasztásra került a Központi Területfejlesztési Alap . 1982-ben azonban Szabolcs, Borsod és Zala megyében a foglalkoztatás olyan kritikusan alakult hogy a kormány 1983-tól engedélyezte az ipari beruházások támogatást. 1981-85 között a központi forrásokból támogatott területfejlesztési politika megszűnt.

1987-ben létrejött a Területfejlesztési és Szervezési Alap Célja: - a gazdaságilag elmaradott térségek fejlesztése és népességmegtartó képességének növelése volt - a térséget szolgáló beruházások támogatása (mezőgazdasági és infrastrukturális fejlesztések) Év 1987 1988 1989 az Alap összege(millió Ft.) 600 millió Ft 800 millió Ft. 1400 millió Ft A támogatás 60% -a Baranya Békés Borsod- Abaúj- Zemplén Somogy Szabolcs- Szatmár-Bereg Vas Zala

1988-ban megszűnt az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium 1988-ban megszűnt az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium. - Az építési funkciói a Közlekedési és Hírközlési Minisztériumhoz, a terület és településfejlesztési funkciói a Belügyminisztériumba került. 1989 végén a Minisztertanács határozata az Észak - magyarországi térség fejlesztési koncepciójáról és annak megvalósításával kapcsolatos feladatokról. ( Külső tényezők miatt megszakad)

1989-1990 Az egypártrendszerből többpárti demokrácia alakult ki 1989-1990 Az egypártrendszerből többpárti demokrácia alakult ki. Megváltozott a területfejlesztés súlya a politikai életben. 1992-1995. A területfejlesztési támogatások összege megnőtt. 1992 1993 1994 1995 6 milliárd 5.5 milliárd 7,2 milliárd 6,8 milliárd

FEJLESZTÉSI CÉLÚ TÁMOGATÁSOK NAGYSÁGA MEGYÉK SZERINT 1996-1998 md Ft % Budapest 63,9 11,8 Pest 66,2 12,2 Fejér 21,3 3,9 Komárom-E. 18,8 3,5 Veszprém 20,7 3,8 Győr-M.-S. 15,2 2,8 Vas 10,8 2,0 Zala 12,6 2,3 Baranya 21,1 Somogy Tolna 13,9 2,6 Borsod-A.-Z. 43,3 8,0 Heves 23,8 4,4 Nógrád 20,5 Hajdú-Bihar 24,9 4,6 J-N.-Szolnok 24,7 Szabolcs-Sz.-B. 50,3 9,3 Bács-K. 27,9 5,1 Békés 23,5 4,3 Csongrád 20,9 Összesen 543,1 100 FEJLESZTÉSI CÉLÚ TÁMOGATÁSOK NAGYSÁGA MEGYÉK SZERINT 1996-1998

1996- 2008 TÁMOGATÁS ÉS KÖLTSÉG Forrás: http://www.terport.hu/webfm_send/135

Forrás: VÁTI

Forrás: www.terport.hu

http://www.terport.hu/webfm_send/135

Zöld színnel a kedvező – maximális értékek jelölve Szerk.: Németh G., Kurucz L. Zöld színnel a kedvező – maximális értékek jelölve Piros színnel a kedvezőtlen – minimális értékek jelölve

AZ EURÓPAI UNIÓ MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ PÉNZÜGYI ALAPJAI, 2007-2013. TÁBLÁZAT EU Pénzügyi Alapok Forrás, milliárd Ft Megoszlás, % Európai Regionális Fejlesztési Alap 2887,6 41,5 Kohéziós Alap 2247,0 32,3 Európai Szociális Alap 816,8 11,8 Strukturális Alapok és Kohéziós Alap összesen 5951,4 85,6 Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap 989,5 14,2 Európai Halászati Alap 8,9 0,1 Alapok mindösszesen  6949,9 100,0 Forrás: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_VTEF5/ch01s02.html#id500819

ÖSSZEGZÉS 1990 előtt a területfejlesztés kevésbé támogatott állami feladat volt. Egy új térszerkezet alakult ki a 90-es évek közepére, a korábbiaktól nagyobb egyenlőtlenségek jellemeztek. A rendszerváltást követően új szereplők jelentek meg a területfejlesztésben: - helyi gazdaság alakult ki - kormányzati szereplő lett a területfejlesztés . Nagy jelentőséget kapott: 1996. évi XXI. törvény a területfejlesztésről és a területrendezésről

A területfejlesztés fejlődése 1990 - 1996 Az átalakulás korszakában 1996 - Területfejlesztési törvény 1996 -1999 A területfejlesztés konszolidációja 2000 –2003 Erősödő regionalizmus, út a kohéziós politika irányába 2004 –EU tagság,a Területfejlesztési törvény módosítása 2004 –2006 1. Nemzeti Fejlesztési Terv 2007 –2013 Új Magyarország Fejlesztési Terv

FELHASZNÁLT IRODALOM Illés Iván: Területfejlesztés Magyarországon a 20. században. Técsy Zoltán: Régió- portálok Magyarországon Jószai Attila: REGIONÁLIS POLITIKA I.-A hazai területfejlesztés intézményrendszere www.terpont.hu www.vati.hu