Tantárgygondozó szaktanácsadás megújuló protokoll és dokumentumok Szaktanácsadók szakmai napja Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, 2015. január 28.
Tantárgygondozó szaktanácsadás Új típusú szaktanácsadás Személyközpontú szaktanácsadás Személyiség-központú szaktanácsadás Megújuló szaktanácsadás Tantárgygondozó szaktanácsadás Fejlesztő célú szaktanácsadás Szükségletalapú szaktanácsadás Segítő szaktanácsadás Támogató szaktanácsadás 2
3
Új típusú szaktanácsadás „A kidolgozott protokoll és dokumentumrendszer a pedagógusok munkájához kapcsolódó helyszíni tantárgygondozó szaktanácsadói látogatás tevékenységrendszerére koncentrál, és nem tartalmazza azokat a szaktanácsadói feladatokat, amelyeket a 48/2012. EMMI rendelet értelmében ezen felül még végeznie kell.” →tematikus szaktanácsadás A tantárgygondozó szaktanácsadás folyamata és dokumentumai, Bp. 2014. 09. https://www.ofi.hu/tantargygondozo-szaktanacsadas-eljarasrendje 4
A fejlesztő célú szaktanácsadás alapelvek, szereplők 5
Új típusú szaktanácsadás Alapelvek folyamatosság személyre szabottság egyenrangúság 6
Új típusú szaktanácsadás Folyamatosság a protokoll a szaktanácsadói napot a pedagógus folyamatos szakmai fejlődésének folyamatában értelmezi a szaktanácsadó egy nap erejéig pillant be a pedagógus életébe, kíséri, támogatja a folyamatot, majd kilép belőle a látogatás és az utómunkálatok közötti időben van arra lehetőség, hogy a szaktanácsadó távkapcsolatban vegyen részt a folyamat támogatásában a tantárgygondozó szaktanácsadói látogatás nem egyszeri esemény a pedagógus életében, hanem rendszeres időközönként ismétlődik a kialakult szakmai kapcsolat folyamatosan életben tartható a visszatérő látogatásokon folytathatják a megkezdett szakmai munkát 7
Új típusú szaktanácsadás Szereplők pedagógus szaktanácsadó intézményvezető szakmai támogató 8
Új típusú szaktanácsadás – a pedagógus a szakmai paradigma, amire a folyamat alapoz: a pedagógusok saját maguk felelősek a saját szakmai fejlődésükért mindenki a saját életének legjobb szakértője a pedagógus feladata, hogy visszajelzések alapján értékelje saját munkáját alapvetés, hogy a pedagógus minél pontosabban ismerje fel és fogalmazza meg a szakmai fejlődéséhez kapcsolódó szükségleteit 9
Új típusú szaktanácsadás – a vezető A pedagógusok belső (intézményi) szakmai vezetője az intézményvezető. Az intézményvezető joga és felelőssége annak eldöntése, hogy milyen mértékben vesz részt a tantárgygondozó szaktanácsadói látogatás folyamatában. Feladatai a protokoll szerint: vezetői interjú a látogatás elején aktív részvétel a látogatás lezárásában Jelenléte az óra/tevékenységlátogatás és megbeszélés során: lehet feszélyező de lehet pozitív hatású is: ezt a pedagógiai munka intézményen belüli ellenőrzés-értékelésének kialakult szervezeti kultúrája határozza meg. 10
Új típusú szaktanácsadás – a támogató a szakmai támogató társ a pedagógus szakmai fejlődési útján: az intézményvezető a pedagógussal együttműködve választja ki és bízza meg a feladattal kiemelt szerepe lehet a szaktanácsadói látogatás előkészítésében és a helyszíni látogatás során a szakmai támogató bevonása biztosítja a folyamatosságot, illetve az intézményi (szervezeti) szempontok megjelenését a pedagógus egyéni fejlődési tervében a pedagógus felhasználhatja a segítségét a célkitűzéseinek megvalósításához 11
A fejleszto célú szaktanácsadás ˝ eljárásrendje 12
A helyszíni tantárgygondozó szaktanácsadói látogatás eljárásrendje Előkészítő szakasz Bejelentkezés, tájékoztatás, dokumentumok küldése és kérése – 1. nap A pedagógus felkészülése a szaktanácsadói látogatásra 10./19. napig A szaktanácsadó felkészülése a látogatásra 2 óra 19. napig Szaktanácsadói látogatás 6 óra 20. nap Találkozás a vezetővel, vezetői megbeszélés (0,5 óra) Óralátogatás előtti megbeszélés a pedagógussal (1 óra) Óralátogatás (1 tanóra) Az óralátogatás tapasztalatainak megbeszélése Pedagógus szakmai fejlődési tervének (PSZFT) elkészítése (2 óra) A helyszíni látogatás lezárása Utómunkálatok Szaktanácsadói dokumentáció elkészítése 30. napig Elégedettségmérő visszajelző lapok kitöltése 13
A helyszíni látogatás részletes lépései 16-31. oldal 14
A fejleszto célú szaktanácsadás ˝ dokumentumai 15
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Pedagógus/ intézetvezető Közös Szaktanácsadó Tájékoz-tató Az intézményvezetőnek szóló tájékoztató levél Óra-megf. szempontsor Vezérfonal a vezetői megbeszéléshez A pedagógusnak szóló tájékoztató levél Első beszélgetés a pedagógussal Pedagógiai szintleírások Záró megbeszélés Segédanyag a reflektív gyakorlat értelmezéséhez Kitölten-dő Pedagógus önértékelő lap PSZFT Óralátogatási adatlap Szakmai tevékenység bemutatása Szaktanácsadói összegző Elégedettségi kérdőív - pedagógus Szaktanácsadói önértékelő kérdőív Elégedettségi kérdőív - intézményvezető Megszűnt (vagy más dokumentum része lett): tájékozódás a dokumentumokból óravázlat-sablon (pedagógus) szakmai önéletrajz értékelő beszámoló a szaktanácsadói tevékenységről szaktanácsadói visszajelzés a fejlesztők számára 16
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 1 2 17
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok 18
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 4 19
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 5 és 6 5 20
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 7 és 8 nincs 21
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 9 6 22
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 10 7 23
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok ? Régi Új 11 8 24
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 12 9 25
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok „Nagyon régi” Régi Új 13 10 26
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 14 11 27
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 15 19 20 12 28
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új ? 13 29
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új ? 14 30
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 18 15 31
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok Régi Új 21 16 32
Új típusú szaktanácsadás – dokumentumok ? 33
A fejleszto célú szaktanácsadás ˝ „új változatok” 34
Új típusú szaktanácsadás – új változatok 1. A szaktanácsadói látogatások „gördülő modellje” → eljárásrend-változat arra az esetre, amikor egy köznevelési intézményben több, azonos feladatot ellátó pedagógus szakmai támogatását végzi egy tantárgygondozó szaktanácsadó 2. Visszatérő tantárgygondozó szaktanácsadói látogatás 35
Új típusú szaktanácsadás – „gördülő modell” 36
Új típusú szaktanácsadás – „gördülő modell” 37
Új típusú szaktanácsadás – „gördülő modell” 38
Új típusú szaktanácsadás – „gördülő modell” 39
Új típusú szaktanácsadás – visszatérő látogatás 40
Új típusú szaktanácsadás – visszatérő látogatás 41
Új típusú szaktanácsadás – a visszatérő látogatás dokumentumai 42
Új típusú szaktanácsadás – a visszatérő látogatás dokumentumai 43
Új típusú szaktanácsadás – a visszatérő látogatás dokumentumai 44
Új típusú szaktanácsadás – a visszatérő látogatás dokumentumai 45
Köszönöm a figyelmet!