Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hullámmozgás.
Advertisements

A hangtan Az akusztika Lingvay Dániel XI. oszt.
7-9. hét előadás
Hőtechnikai alapok A hővándorlás iránya:
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
HALÁSZ GYÖRGYNÉ PhD DE MFK Épületgépészeti Tanszék
A légnyomás és a szél.
A zajtérkép szerepe a munkavédelem eszköztárában
Hősugárzás Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék.
ZAJVÉDELEM Koren Edit 4..
ZAJVÉDELEM Koren Edit 5..
Koren Edit Zajvédelem 1..
Látás és világítás.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
Hangterjedés akadályozott terekben
Hang és fény (Akusztika, fénytechnika)
Gyakorlati alkalmazás Terjedési és egyéb modellek Környezeti - üzemi zaj számítása Készítette: Akusztika Mérnöki Iroda Kft. Vidákovics Gábor Az MSZ 15036:2002.
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Zaj és rezgés GIS eszközök és alkalmazások. Hazánkban a gyakorlatban alkalmazott országos rendszer az Egységes Országos Vetületi Rendszer. A műszer használatát.
Hangterjedés szabad térben, terjedés zárt térben
Tartalom Klasszikus hangtan
Energetika, áramlások, kontinuitási egyenletek.
Energetika, áramlások, kontinuitási egyenletek.
Hangok összetétele egyszerű harmonikus rezgés (tiszta hang):
EMC © Farkas György.
Záróvizsga felkészítő
Hősugárzás.
Műszaki furnér gyártás
Deformálható testek mechanikája - Rezgések és hullámok
ZH: december 18 kedd, 40 perces
8. ea november 13.. Elnyelési tényező Márvány: α=0 visszaver Acél, üveg: α=  Vastag porózus anyag  1 Helyiségen belüli falfelületek elnyelési.
7. ea november 6..
2007 december Szuhay Péter SPECTRIS Components Kft
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Fizika 4. Mechanikai hullámok Hullámok.
Hullámok visszaverődése
A mikrofon -fij.
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
Épületgépészet 2000 II. kötet. Épületgépészet K. 2001
TSZVSZ nemzetközi tűzvédelmi konferencia Hajdúszoboszló május 27. A homlokzati tűzterjedés szabványos minősítő vizsgálata és fejlesztésének irányai.
A hang terjedése.
Zajmérés, zajcsökkentés
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
Levegő szerepe és működése
Gyakorlati alkalmazás
Gyakorlati alkalmazás
Gyakorlati alkalmazás GIS eszközök és alkalmazások.
Magas zenei teljesítményszint visszaszorítása zártkörű előadó helyiségekben Arató Éva MTA Akusztikai Osztályközi Állandó Bizottsága ülése Szeptember.
10. ea..
Hullámok.
MECHANIKAI HULLÁMOK A 11.B-nek.
Akusztikai alapfogalmak
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Csővezetékek.
Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék
előadás: Hangtani alapfogalmak Augusztinovicz Fülöp
Mechanikai hullámok.
Zajmérések lefolytatása
Összefoglalás Hangok.
Hősugárzás.
Nulla és két méter között…
A VASÚTI ZAJ LÉLEKTANA & RUGALMAS VÁGÁNYSZERKEZETI ELEMEK
Emisszió források 1/15. ML osztály részére 2017.
A környezeti zaj keletkezése, terjedése és csökkentése
A környezeti zaj Keletkezés, terjedés és csökkentés
Előadás másolata:

Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék Zaj,- rezgés és sugárzásvédelem NGB_KM015_1 2011 – 2012 tanév tavasz 5. előadás Győrfi András demonstrátor SZE, MTK, BGÉKI, Környezetmérnöki tanszék

ELŐADÁS ANYAGA Zajforrások ipar közút vasút repülő Zajterjedés

Zajforrások Rezgő közeg Sugárzó térbeli formája szerint Pontszerű zajforrás: minden irányban egyenletes intenzitással sugároz  a hullámfrontok koncentrikus gömb- felületeken helyezkednek el I = P/ F kis méretű zajforrások (pl. gépek), távoli nagyméretű zajforrások (pl. gyárépület)

Zajforrások Vonalszerű zajforrás: „végtelen” hosszú, hengerrel modellezhető  a hullám-frontok koncentrikus hengerfelületeken helyezkednek el Autópálya

Zajforrások Síkfelületű zajforrás: a hullámfelületek a sugárzóval párhuzamosak Egy zajforrást akkor tekinthetünk sík- sugárzónak, ha az észlelési távolság és a hullámhossz a sugárzó méretéhez képest kicsi. Pl. üzemcsarnok homlokzata közelről

Példa Szabadtérben a földfelszínen elhelyezkedő zajforrás (traktor) hang-teljesítménye : P= 2,52 · 10 –3 W. Mekkora a hangintenzitás a forrástól 1 m ill. 10 m távolságban? A hangforrástól távolabb mennyivel kisebb az intenzitásszint?(relatív)

Megoldás I = P/ F Mivel a kibocsátott hanghullámok koncentrikus félgömb alakban terjednek: F =2 r2  I1m = 2,52 · 10 –3 W / 2 ·1  = 4 · 10 –4 W/m2 I10m = 2,52 · 10 –3 W / 2 · 102 ·  = 4 · 10 –6 W/m2

Megoldás LIrel = 10 · lg (I10m/I1m) LIrel = 10 · lg 10 –2 = – 20 dB

Zajterjedés Zajterjedés szabad térben A zajforrás típusától függően gömb- (fél-, negyed-, nyolcadgömb-) henger- (félhenger-, stb.) vagy síkfelületen történik. Zajterjedést befolyásoló tényezők: A levegő hangelnyelése (csillapítása) Frekvencia Hőmérséklet Páratartalom

Zajterjedés Zajterjedést befolyásoló tényezők: A növényzet hatása Sűrűség Aljnövényzet Zajforrás magassága Hangvisszaverődés: Növelő hatás Meteorológiai hatások Szél: vektorális összegződés, vertikális elhajlás a sebesség-gradiens miatt Hőmérséklet (gradiensek hatása) A talaj hatása A talaj akusztikai hatása - hangelnyelése (beton-gyep) Távolság szerepe Hangárnyékolás hatása (házak, fal, domborzat)

Zajterjedés

Zajterjedés Hangterjedés zárt térben A tér bármely pontjában a hangnyomásszintet a zajforrás által kibocsátott és a határoló felületekről visszavert hullámok együttesen határozzák meg. Ib Iv Ie Ia

Zajterjedés A határoló felület (pl.: fal) a beeső Ib intenzitású hangot részben elnyeli (Ie) részben visszaveri (Iv) részben pedig átereszti (Ia), azaz a hanghullám a fal másik oldalán kilép. Ib = Iv + Ie + Ia

Környezeti zaj Az ember mindennapi életébe behatoló zaj, amely az életminőséget csökkenti (pszichológiai, egészségügyi hatások). Fajtái a zaj forrása szerint: közlekedési zaj (közúti, vasúti és légi járművek) ipari üzemből származó gépészeti zajok áramlási zaj (gáz- és folyadékáramok zaja, pl. szellőzőberendezésben) „diszkózaj” (szórakozóhelyekből származó hang)

Környezeti zaj LÉGI KÖZLEKEDÉS ZAJFORRÁSOK KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI ZAJ VASÚTI ZAJ PARKOLÁS GÉPÉSZET

Ipari eredetű zaj lakosság kb. 5 százalékát zavarja. 2001-ben 330 cég vizsgálata

Ipari eredetű zaj

Ipari eredetű zaj

Ipari eredetű zaj Ipari üzemek zajkibocsátásának meghatározásakor figyelembe veendő tényezők: zajforrások száma az egyes források hangteljesítménye (gépek, szellőzőberendezések stb.) az épület falainak hanggátlása épületen belüli árnyékolás zajcsökkentő megoldások

Ipari eredetű zaj Mért hangteljesítményszint Az a tényleges amit a gép zajként kiad, külön szabványban meghatározott eljárások szerint határozzák meg. Meghatározhatók, vagy a berendezéstípus egy jellemző darabjára, vagy pedig a berendezések átlagmintájára. Számított hangteljesítményszint Olyan hangteljesítményszint, amelyet külön jogszabályban rögzített eljárások szerinti mérések alapján határoznak meg a hangnyomásszintből számolással.

Mért hangnyomásszint MSZ EN ISO 3744:1998 Hangnyomásszintet (L’p)mérünk referenciahasáb képzésével, ebből számolunk hangteljesítményszintet Félgömb alakú mérőfelület Hasáb alakú mérőfelület Az itt bemutatott eljárás során a hangnyomászintet mérjük és ebből számoljuk ki a hangteljesítményszintet. Azért hogy a mikrofonfejeket a mérőfelületen könnyebben lehessen kijelölni egy képzeletbeli referenciahasábot kell meghatározni, az elméleti referencia hasábnak az egész berendezést körbe kell burkolja, még a legkiállóbb részét is. Semmi nem ér a géphez. A mikrofonhelyek a mérőfelületen egy S területű elképzelt felület, amely beburkolja a forrást és a referenciahasábot. Mérőfelület vagy egy elméleti félgömb vagy egy elméleti hasáb. A vizsgált forrást úgy kell elhelyezni a mérés során mintha normális használatban lenne.

Mért hangnyomásszint MSZ EN ISO 3744:1998 Mérő mikrofonok elhelyezése 1.sor=1,5m, 2.sor= 0,71r Ahogy itt is látjuk ennek a hasábnak a felületein helyezek el mérőmikrofonokat vagy ennek a félgömbnek a felületén helyezek el mérőmikrofonokat és hangnyomásszintet fogok mérni. Az ábrán látható módon kell a mikrofonokat elhelyezni 12 darabot. Az első sor 1,5 méteren a második sort 0,71*r méteren kell elhelyezni. R-sugár. Ez egy szabvány ezt így kell csinálni hogy majd a határértékekkel összevethető értéket kapjak. Tehát ha 12 mérőmikrofonunk lesz akkor 12 hangnyomásszintet fogok mérni. Oldalnézet Felülnézet

Mért hangnyomásszint MSZ EN ISO 3744:1998 Mérőfelületre átlagolt hangnyomásszint számítása N – mikrofonhelyek száma L’pi – az i-edik mikrofonhelyeken mért hangnyomásszint decibelben Viszont maga a hangnyomásszint amiből a végén majd a hangteljesítményt fogom számolni tehát a felületi hangnyomásszint Lpf korrigált hangnyomásszint. Az Lp, az a 12 mérőmikrofonból származó átlag hangnyomásszint, tehát a 12 műszer kiad valami értéket és ennek az átlaga az Lp,

Mért hangnyomásszint MSZ EN ISO 3744:1998 Felületi hangnyomásszint: Lpf = L’p –K1-K2 K1 - Alapzaj korrekció K2 - Környezeti korrekció L’p - mérőfelületre átlagolt mért hangnyomásszint Lpf - Felületi hangnyomásszint Az Lp, és ezt az értéket kell K1 és K2 vel korrigálni. Ahol K1 alapzaj korrekció ez mindig ezt mindig mérjük a zajmérést végzünk. Alapzaj az amikor a gép éppen nem jár és mérek akkor is van egy zaj és ez az. Tehát nem szabad hogy beleszámítsuk a gép teljesítményébe tehát ki kell vonni. A K2 környezeti korrekció ami környezet visszaverődési, elnyelődési tulajdonságaiból adódik szintén ki kell vonni, mert ronthatja az emisszió a kibocsátási értékét.

LWA hangteljesítményszint MSZ EN ISO 3744:1998 Hangteljesítményszint számítása hangnyomásszintből: LWA = Lpf + 10 lg (S/S0) dB Lpf - Felületi hangnyomásszint S- mérőfelület mérete m2-ben S0 - 1m2 Akkor van a hangteljesítményszint aminek a jele LWA a W-hangteljesítményre utal az A-a szűrőre vonatkozó mérésekre vonatkozik. Tehát van egy hangteljesítményszintem ez egy emisszió érték kibocsátási érték.

Garantált zajszint magában foglalja a különböző gyártásból és mérési módszerekből adódó bizonytalanságokat Amit az előbb kiszámoltunk az LWA az a hangteljesítmény egy emissziós érték a tényleges kibocsátási szintje a gépnek. A garantált zajszint ennél nagyobb méghozzá azért nagyobb mert magában foglalja a különböző gyártásból és mérési módszerekből adódó bizonytalanságokat, elképzelhető hogy valami kicsit például a gyártásból adódóan másképpen mozog a gépben és ettől már a zajszintje is változik. De akár ugyan az a gép de máskor mérek is eltérő eredmény adhat. Ennek a garantált zajszintnek ott kell lenni a gépen. Mert a gyártónak azt kell biztosítani, hogy ez a garantált zajszint nem fogja túllépni a megengedett határértéket.

AL-KO Fükasza FRS4125 fűkasza 0,9 kW

Zajkibocsátási határértékkel rendelkező berendezések (22db) (29/2001 Zajkibocsátási határértékkel rendelkező berendezések (22db) (29/2001.(XII:23.)KöM-GM) 1.sz melléklet A gyártó által garantált zajkibocsátást feltüntető, CE címkével minden terméknek rendelkeznie kell, és 22 gépnek ezenfelül az irányelvben előírt hangteljesítményszint határértéknek is meg kell felelnie.

3. Kompresszorok (<350 kW) Zajkibocsátási határértékkel rendelkező berendezések (22db) (29/2001.(XII:23.)KöM-GM) 1.sz melléklet 3. Kompresszorok (<350 kW) Bármely, levegőt, gázokat vagy gőzöket a szívónyomásnál nagyobb nyomásra sűrítő gép, amely cserélhető szerszámokkal használható nem tartoznak ide a következő berendezések: ventilátorok, kisebb nyomás 110 000 pascal vákuumszivattyúk gázturbinás motorok

Határértékek (29/2001.(XII:23.)KöM-GM) 3. Kompresszorok (<350 kW) Teljesítmény (kW) P<15 hangteljesítményszint-határérték dB/1 pW I ütem II. ütem 2002. január 3. 2006. január 3. 99 97

Határértékek (29/2001.(XII:23.)KöM-GM) 3. Kompresszorok (<350 kW) hangteljesítményszint-határérték dB/1 pW I ütem II. ütem 2002. január 3. 2006. január 3. 97+2 lg P 95+2 lg P Teljesítmény (kW) P>15

Közúti zaj Különböző típusú, üzemállapotú, kibocsátású, sok egyéb befolyásoló tényező

Közúti zaj 1995–2000. közötti időszakban legforgalmasabb útvonalainak csúcsórára vonatkozó zajszintek mérési pontok 98 százalékában 65 dBA-nál magasabb volt a zajszint közúti zaj zavaró hatásának aránya országosan eléri az 50–55 százalékot nagyvárosokban ez az arány 60–65%

Közúti zaj Zajterheléssel érintett lakosok száma M.-on

Közúti zaj Zajforrások a motorzaj, a motor felületéről lesugárzott zaj - legmeghatározóbb A zajszint változása a fordulatszám függvényében

Közúti zaj az erőátvitel (nyomatékváltó, kardántengely, differenciálmű) zaja a karosszéria zaja, a motor ill. az útfelület által gerjesztett és a karosszéria felületeiről lesugárzott zajok kipufogózaj, a kipufogórendszer felületéről lesugárzott zaj, és a csővég zaja a szívóberendezés zaja hűtő- és ventillátorzaja gumiabroncsok zaja (gördülési zaj) – második legjelentősebb zajforrás egyéb berendezések (csikorgó fékek, duda zaja)

Közúti zaj Kerék és útburkolat kölcsönhatásából származó zaj: gördülési zaj Leállított motorral hajtás nélkül, szabadon gördülő gépjármű elhaladási zaját értjük. Ebből levonva a karosszérián keletkező aerodinamikai zajokat és az erőátviteli zajokat, megkapjuk a gumiabroncsok útfelületen gördülése közben keletkező gumiabroncs zajt. nagyobb sebességnél (országút, autópálya) válik meghatározóvá a jármű által kibocsátott zaj 30-80 %-át (nehézgépjárműveknél 20-60 %-át) adja

Közúti zaj Nagyobb sebességgel történő haladás esetén személygépkocsinál egyértelműen a gumiabroncs zaj tekinthető dominánsnak. Tehergépkocsiknál és autóbuszoknál a jóval nagyobb motorzaj miatt a gumiabroncs zajeredő zajra gyakorolt hatása sokkal kisebb. A sebesség kétszeresre növelése 12dB hangnyomásszint növekedést eredményez.

Közúti zaj Gördülés zaj függ: Gumiabroncs (futófelület, profil, abroncsméret, nyomás Kopott futófelület akár 3dB-lel zajosabb lehet, mint új állapotban A szélesség növekedése kedvezőtlenül hat, mivel az érintkező felületek növekedésével a keletkező zaj is növekszik. Az abroncs átmérőjének növekedése azonban csökkenti a zaj nagyságát. Útburkolat (érdesség, anyag, szerkezet)

Közúti zaj Kerekek és útburkolat kölcsönhatásából származó zaj sima és érdes burkolaton, 80 km/h sebességnél

Közúti zaj Üzemi jellemzők (menetsebesség, időjárás, vezetési stílus, terhelés) Amikor útburkolat felülete nedves lesz a gumiabroncsok a vízbe csapódnak és a szétfröccsenő vízcseppek maguk is zajkeltők lesznek.

Közúti zaj Közúti forgalomból adódó környezeti zaj zajterhelését meghatározó főbb tényezők: forgalom sűrűsége járművek típusa járművek műszaki állapota járművek sebessége nehézgépjárművek aránya az út lejtése/emelkedése burkolat típusa burkolat állapota

Vasúti zaj Lakosság 8–10 százalékát zavarja, de kellemetlenebb (kürt) csökkenő tendencia a zajterhelés terén a vasúti fővonalak által érintett települések több mint 80 %-nál a megengedettnél nagyobb zajkibocsátási szint mérhető, mellékvonalaknál 37 %

Vasúti zaj Vontatójárművek (mozdonyok): Vontatott járművek: hajtás (motor, villamos mozdonynál a transzformátor) segédberendezések (ventilátor, kompresszor, befecskendezőszivattyú) légáramlás, aerodinamikai zaj gördülés és fékzaj másodlagos zajforrások (kopások, gyártási hibák, laza rögzítések) Vontatott járművek: vázszerkezet (különösen teherkocsiknál) segédberendezések (szellőztetés, fékberendezés) futómű, forgóváz

Vasúti zaj Gördülési zaj a sín futófelületének egyenlőtlen vagy hullámos kopásából származó zajhatások a kerék futókörének egyenlőtlenségéből vagy kopásából származó zajok ívekben a kerék-sín közvetlen kapcsolatából (nyomkarima vezetés) származó zajhatások a felépítmény rezgéséből származó zajhatások

Vasúti zaj Vasúti pálya, felépítmény A járműtől függő tényezők sín sínleerősítés keresztaljak ágyazat (zúzottkő, betonelem) A járműtől függő tényezők a kerék futófelületének állapota a fékezési rendszer

Vasúti zaj Felépítménytől függő tényezők a sin futófelületének állapota a hegesztett/hevederes pálya a váltócsoportok a ragasztott sin kötések A kerék és a sin futófelületén lévő hibák laposodás felhordás kagylós kopás növelik az elsugárzott zajszint értékét, illetve a zajszint dinamikáját   A kerék-sin rendszer által kiváltott zaj erősségének szintjére a következők is hatnak: a sin hullámos kopásai a jármű kígyózó futása a gördülő kerékfelületek egyenlőtlenségei, az abroncsok súrlódása éles ívekben, a féktuskók súrlódása fékezésnél.

Vasúti zaj A kerék-sin rendszer által kiváltott zaj erősségének szintjére a következők is hatnak a sin hullámos kopásai a jármű kígyózó futása a gördülő kerékfelületek egyenlőtlenségei az abroncsok súrlódása éles ívekben a féktuskók súrlódása fékezésnél

Vasúti zaj Vonatok hangszintje 1 m-es magasságban, a vágánytengelyre merőlegesen mérve

Zajszintek a sebesség függvényében Vasúti zaj Zajszintek a sebesség függvényében

Repülési zaj repülőterek környezetében okoz problémát, viszonylag kis terület, de nagy zajterhelés Mo-on Ferihegy közelében kibocsátott zaj forrásai: motorzaj kompresszorok és turbinák aerodinamikai zaja

Repülési zaj Zajterhelés A mérési pontban: 102-108 dB B mérési pontban: 102-110 dB C mérési pontban: 93-108 dB