kollégiumi nevelőtanári szak PROJEKTPEDAGÓGIA KÉSZÍTETTE: PENGŐ JULIANNA ETELKA kollégiumi nevelőtanári szak YYW6HW
A család- a gyermekjóléti szolgálatok-a kollégium együttműködése a tények tükrében Forrás: 1. Lorántffy Zsuzsanna Kollégium - AJKP toborzási terv – belső forrás 2. www.wekerle.gov.hu 3. www.ofi.hu 4. www.nograd-ped.sulinet.hu 5. www.etk.pte.hu/files/tiny_mce/File/oktatas/.../williamheard.doc 6. www.spec.hu/proj_ped_nev_hat.htm
Témaválasztás indoklása 2010/2011-es tanévben kerültem a salgótarjáni Lorántffy Zsuzsanna kollégiumba nevelőtanárként, ahol a 2006-ban beindult Arany János Kollégiumi Program (AJKP) is működött. Ebben az évben már tevékenyen is részt vettem benne, mint toborzásér felelős pedagógus. Feladatom a programba bekerülendő halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok felkutatása, ill. a velük és a szülőkkel való szoros kapcsolatok kialakítása volt. Az AJKP legfontosabb szervezési szakasza a toborzás, a feladat sokrétű, sok esetben a szervezés nem is egyszerű. Egy pedagógus számára ez egy jó kihívás, a téma kiválasztása ezért is erre a területre koncentrálódik.
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató levél Prezentáció Média (Bátonyterenye TV, Tarján TV, Fókusz Rádió, Hírvivő, Nógrád) Marketing eszközök
Kapcsolati háló kiépítése szeptember-október Kapcsolatfelvétel céljából szóba jöhető intézmények adattárának elkészítése (részletes táblázat: Nógrád megye, Heves megye és BAZ megye keleti része) Kapcsolatfelvétel levél formájában Személyes beszélgetés a osztályfőnökökkel, iskolaigazgatókkal,pedagógusokkal Részletes TÁJÉKOZTATÁS a programról Megállapodás a kapcsolat módjáról, információ az érintett tanulói kör elérhetőségeiről Helye: Általános iskolák Családsegítőkkel való kapcsolatfelvétel, információgyűjtés Önkormányzatokkal, jegyzőkkel való kapcsolatfelvétel Civil szervezetek kapcsolati hálójának kiépítése
Tanulói hozzáállás A tanulók elfogadási készsége Jelentkezik-e igény a programban való részvételre?
Találkozás a gyerekekkel október-november Személyes kapcsolatfelvétel TALÁLKOZÁS a nyolcadik osztályos GYEREKEKKEL - ismertető a programról Szülői értekezlet, osztályfőnöki óra „a gyerekekkel való személyes találkozás után néhány nappal a szülők felkeresése. Időpontot kérünk a felkeresésére.
Szülői hozzáállás A szülők elfogadási készsége A szülőt mennyire sikerül motiválni abban, hogy kollégiumi körülmények közé helyezze gyermekét? A szülő átérzi-e annak jelentőségét, hogy gyermeke biztonságos fejlődéséhez a program jó körülményeket biztosít?
Találkozás a szülőkkel október-november- december Személyes kapcsolatfelvétel a szülőkkel családlátogatás formájában Az érdeklődő gyerekek felkeresése, a család és a környezet megismerése A szülők, nagyszülők, rokonok személyes tájékoztatása a programról, lehetőségekről.
Kollégiumi hétvége december Ismerkedés a kollégiummal és a programmal A program iránt ÉRDEKLŐDŐ NYOLCADIK OSZTÁLYOS gyerekeket, akik megfelelnek a felvétel feltételeinek, egy hétvégére (péntek, szombat, vasárnap) beköltöznek a kollégiumba - ez legyen ingyenes számukra! - Játékos ISMERKEDÉS - ők a kollégiummal, mi velük! - MÉRÉSEK (logika, szövegértés, szociális készségek, IQ, motivációk, stb.) - Közösségformáló játékok, események, foglalkozások
Visszajelzés január KÖZÖS TÁJÉKOZTATÓ: visszajelzés a mérésekről, a benyomásokról Résztvevők: osztályfőnök - gyerek - szülő Helye: Ált. iskola Akik kellően motiváltak, akiről úgy gondoljuk, hogy őket kerestük, ösztönözzük a pályázata beadására, jelezzük, hogy felvettük, ha beadja! Pályázati határidő: Adott év szeptember 15-ig megjelenő pályázati felhívás rögzíti!
Szülői értekezlet február Szülői értekezlet a felvettek részére (január 30-ig megkapják az előzetes értesítést a felvételről, ha hozzánk jelentkezik) ISMERKEDÉS a kollégiummal, a leendő tanárokkal, foglalkozás megtekintés, szerződéskötés. Helye: Kollégium
Kapcsolattartás február-június A felvettekkel történő kapcsolattartás Levelezések – feladatokkal (ütemterv szerint) Találkozások Osztálytalálkozó - egy-egy kollégiumi rendezvényen, eseményen
Gólyatábor június Gólyatábor – egy kollégiumi hét modellezése Ismerkedés a kollégiumi élettel, a pedagógusokkal, a várossal (iskola és kollégium részéről egyaránt) További mérések elvégzése Kirándulások, színház, mozi, közösségformáló foglalkozások, Ekkor kell beiratkozniuk a gyerekeknek, amit a kollégium koordinál.
Közvetett szempontok Létszámadatok Egyéni beszélgetések - benyomások Kollégiumi hétvége - tapasztalatok Mérési eredmények
Visszajelzés január KÖZÖS TÁJÉKOZTATÓ: visszajelzés a mérésekről, a benyomásokról Résztvevők: osztályfőnök - gyerek - szülő Helye: Általános iskola Akik kellően motiváltak, akiről úgy gondoljuk, hogy őket kerestük, ösztönözzük a pályázata beadására, jelezzük, hogy felvettük, ha beadja! Pályázati határidő: Adott év szeptember 15-ig megjelenő pályázati felhívás rögzíti!
Egyéni fejlesztési tervek Háromoldalú megállapodás (tanuló-szülő-kollégium) Együttműködési megállapodás az iskolákkal
Mit tanultam projektpedagógiából ? 1) Tapasztalat alapján új ismeretek megszerzése. 2) Szervezés, kommunikáció, találékonyság. 3) Hatékony megismerési folyamat. 4) Partneri együttműködés: Családsegítők, ifjúságvédők, , önkormányzatok, szülők. 5) A kommunikáció szerepe a nevelő-szülő, nevelő-diák kapcsolatban. 6) Az AJKP program, mint projekt bekapcsolja a közelebbi és távolabbi környezetet. 7) Valamilyen hiány megszüntetésével hasznot hoz a „megrendelőnek” és a „kivitelezőnek” egyaránt. 8) Gyakorlat felőli megközelítés: biztosítja az új ismeretek gyakorlat felőli megközelítését, ami a legtöbb ember preferált tanulási stílusa. 9) A program előnyben részesíti a csoportban végzett tevékenységet az egyéni munkával szemben, ezzel jól szimulálja a valódi munkahelyi tevékenységet. 10) A nevelői szerep mellett a diákközpontú tanulás lesz a központba. 11) A programban részt vevő diák a tanítás-tanulás folyamatának főszereplőjévé válik.