22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013
Magyar új hullám kialakulásának feltételei Magyarországon 1963-ban megváltoztatták a gyártási struktúrát: a MAFILM létrejöttével négy stúdióban készíthettek filmeket a rendezők, így többen jutottak lehetőséghez. Ezzel párhuzamosan a magyar filmművészet emelkedő pályára került.
Magyar új hullám vizsgálódásai A magyar filmművészet felemelkedésének hármas léptékű vizsgálódást köszönhetünk: a) nemzeti jellegűt; b) nemzedéki jellegűt; c) személyes jellegűt.
Nemzeti jellegű vizsgálódás Sorskérdések elemzése, korábban elhallgatott, szőnyeg alá söpört problémák exponálása, a múlt és a jelen legsúlyosabb gondjainak átvilágítása.
Nemzedéki jellegű vizsgálódás A rendezők gyakran saját generációjuk élményeit láttatják hiteles tükörben, visszapillantva a korábbi évtizedek traumáira (ritkábban örömeire).
Személyes jellegű vizsgálódás A vallomástevők – bizonyos áttételekkel – önéletrajzukat is írják a kamerával. Saját személyiségük jegyeivel ugyancsak felruházzák hőseiket.
A vizsgálódások összemosódása A vizsgálódások gyakran egybemosódnak. Kovács András a Hideg napokban (Cseres Tibor regénye alapján) a nemzeti lelkiismeretet ébresztgeti, ugyanakkor – 1966-ban vagyunk! – az akkori negyvenesek nyomasztó emlékeit villantja fel, s a maga személyes véleményét is kifejezésre juttatja a történetben (bár a rendezőnek nincs alteregója a filmben).
A vizsgálódások összemosódása Jancsó Miklós nagy volumenű politikai-filozófiai kérdéseket feszeget: a hatalmi manipulációk mozgatórugóit tárja fel – régebbi történelmi dimenziókban, ám friss áthallásokat is kínálva.
A vizsgálódások összemosódása Sokan vélekednek úgy, hogy Jancsó Miklós Szegénylegények je (1965) alfa és omega az új időszámításban. A módszer, melyet a rendező követ, forradalmian új. A rendező, akinek a munkáira – kivált az 1960-as, 1970-es esztendőkben – a legtöbb reflektorfény hullott, a hagyományos realista elbeszéléstől elszakadva filmbaletteket készített.
A vizsgálódások összemosódása Hosszú beállításokkal, változatos mozgásformákkal, visszatérő jelképekkel, néha provokatív anakronizmusokkal és ironikus kikacsintásokkal. Az erőszakról és a terrorról kevesen szóltak olyan szenvedéllyel és gyűlölettel, mint a terjedelmes életművet építő Jancsó. A Csillagosok, katonák (1967), a Csend és kiáltás (1968), a Fényes szelek (1968) más és más aspektussal gazdagították a vizsgálódást.
A vizsgálódások összemosódása Kósa Ferenc a Tízezer napban (1965), Gaál István a Sodrásban üzenetében (1963), Szabó István az Apá ban (1966) hasonlóképpen megfelelt ennek az ars poeticának. Fábri Zoltánt követve valamennyi nagy magyar rendező saját fixa ideájának kifejezésére használja a vásznat.
A magyar új hullám legfontosabb filmjei Gaál István: Sodrásban (1963) Szabó István: Álmodozások kora (1964) Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Kósa Ferenc: Tízezer nap (1965) Szabó István: Apa (1966)
A magyar új hullám legfontosabb filmjei Kovács András: Hideg napok (1966) Jancsó Miklós: Csillagosok, katonák (1967) Jancsó Miklós: Csend és kiáltás (1968) Jancsó Miklós: Fényes szelek (1968)
Szabó István: Álmodozások kora (1964) 01:33:00
Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) 01:33:00
vége