Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
tehetségígéret tehetség siker Tehetségfejlesztési lehetőségek
A tehetség összetevői átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ) speciális képességek kreativitás motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) További részletek:
A tehetség mindenki esélye Piirto modell Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! bizalom, szeretet, HIT Ez a történet Önről (is) szól További részletek:
Tehetség és gyermekvédelem I. tehetségtípusok a „jógyerek” (a sikeres) a feleselő a deviáns a rejtőző a kiegyensúlyozatlan az önállóan tanuló
Paradigmaváltás Hátrányos helyzetű? NEM! Tehetség, akinek a kibontakozását néhány hátrányos vonás hátráltatja
Henry Ford 4 osztály 8 év alatt soha nem érettségizett Thomas Alva Edison 3 osztály után gyógypedagógiára utalva Arany János az MTA főtitkára soha nem érettségizett
Tehetség és gyermekvédelem II. A tehetséggondozás az anyaméhben kezdődik (és a halál pillanatáig tart)
Tehetséggondozási feladatok tehetséges-e? miben tehetséges? Rosenthal-Jacobson kísérlet a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan? háló mi a szűk keresztmetszet? környezet nevelése (szülők) a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek:
Tehetségígéret tehetség siker Tehetségfejlesztési lehetőségek
Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 tagszervezet, 150 partner szervezet
Magyar Géniusz Program iskolai programok, versenyek (496 mFt, tavasz) egyéni fejlesztési programok kreatív tanulmányi versenyek ↑ hálózatképzés (¤→) az iskolák között + a társadalommal Integrált Tehetségsegítő Program (375 mFt, tavasz) legkiválóbb programok elterjesztése, újak indítása átjárási pontok, környezet (szülők), hasznosulás, hátrányos helyzet hálózatképzés (→¤) segítése Tehetségpont, Tehetségnap, Tehetségsegítő Tanácsok tehetséges fiatalok önszerveződése Részletek:
Nemzeti Tehetség Program 126/2008 (XII. 4). Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) Akcióprogram, Korm. határozat + rendelet (készül) Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2011 után is DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok Kormos Dénes
2007 Regisztrált Tehetségpontok ® Információk: Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb Tehetségpont a mai napig
Tehetség Napja – TalentDay.eu március 25.,Bartók Béla születésnapja 2008: Budapest, Győr, Szolnok, Rozsnyó és Zenta, stb. stb. 2009: a kreativitás és az innováció éve az EU-ban nem csak konferencia börze, bemutatkozás közösségteremtés
Tehetségígéret tehetség siker Tehetségfejlesztési lehetőségek Mire tanítsuk a tehetségeket?
A válság tanulságai Mit tehetek meg? Mit NEM tehetek meg! 1929: túltermelési válság 2009: túlfogyasztási válság cuccok kapcsolatok (+ belső fejlődés kapcsolatok) ökológiai lábnyom amennyi jut: 1,6 ha magyarok: 3,5 ha
alsó 20% speciális tudás megszerzése felső 20% kapcsolatok Hogyan lehetünk értékesek? A kapcsolatok rendkívül fontosak! Netokrácia: állandó kapcsolatépítés Obama Bard-Söderquist: Netocracy
Robert: brókerszerep James: looser szerep A nem redundáns kapcsolat az igazi! Kreatív elemek, mint netokraták Ron Burt, Structural holes, Harvard Univ. Press 1992
Hogyan használhatjuk ezt a tudást MA?
anómia (kapcsolat, érték, jövő nélküliség kiszámíthatalanság-érzet, szorongás) 2002: 54% 2006: 71% (más EU orsz.: 35-40%) <10% aberráció Kopp Mária Első válasz: nehezen…
Második válasz: 71% anómia közepén is van esély! A szigetképzés őrzi az együttműködést Wang és mtsai, PLoS ONE 3, e1917
A mosoly szigetei Fowler és Christakis, BMJ 337:a2388 sárga – mosolygós Facebook kép (centrálisabb, több barát) a kövérség, nem dohányzás, nem ivás hasonlóan terjed…
Fel kell fedezni a következő szigetet!
az angyali kör 1. magam pozitív szemlélete (fürdőszobatükör-teszt) 2. pozitív üzenetek (1:5 szabály) hosszútávú gondolkodás (gumicukorteszt) 3. kapcsolatok gyenge kapcsolatok 4. pozitív visszajelzések, gazdagodás Harmadik válasz: út a távoli kapcsolatokhoz
vagy: halozat.html illetve: weakbook.html