Biológiai embertan II. Előadás és szeminárium. Embriológia Em = befelé, brüein = duzzadni, csirázni A tudomány tárgya: a szervezetek formaváltozásai a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Az idegrendszer fejlődése
Advertisements

Az A vércsoport.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Energia a középpontban
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A tehetség és felelősség
Genetikai vizsgálatok jelentősége
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
I S A A C N E W T O N.
Sejtjeink jellemzői 4. Lecke 8. osztály.
Fizika Bevezető 6. osztály.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
2. Bizonyított-e az evolúció elmélete?
Megtermékenyítéstől a születésig
NEWTON IDEI TUDOMÁNYOS FELFEDEZÉSEK
Az intergénikus régiók és a genom architektúrájának kapcsolata Craig E Nelson, Bradley M Hersh és Sean B Carrol (Genome Biology 2004, 5:R25) Bihari Péter.
BIOLÓGIA I..
A Mendel-i öröklődés Falus András
Művelődés és életmód a kora újkorban
A sejtmagon kívüli genom
A kromoszómák működése, jellemzői:
Általános fejlődéstan
Az élőlények rendszerezése
Az ember mint evolúciós rejtvény
Készítette: Forgács Gergely
Transzgénikus állatok
Az öröklődés - Dedičnosť
A növények szaporodása
A sejtciklus.
Néhány alapelv, alapfogalom Gén: az örökítőanyag (DNS) fehérjekódoló szakasza (kb.) Génkifejeződés: a génről fehérje képződik Egy élőlény minden egyes.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
AZ ELLENANYAG SOKFÉLESÉG GENETIKAI HÁTTERE. AZ ELLENANYAGOK SZERKEZETE KOMPLEMENT AKTIVÁCIÓ SEJTHEZ KÖTŐDÉS LEBOMLÁS TRANSZPORT Könnyű lánc (L) Nehéz.
A genetika (örökléstan) tárgya
A harasztok egyedfejlődése
Két ember eléd lép, két ember Téged kér, áldd meg, áldd meg
Dr. Bugyi István Kórház Szülészeti és Nőgyógyászati Osztály,
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A csillagászat keletkezése
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
Az egyedfejlődés második rész.
A molekuláris evolúció neutrális elmélete
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A növények szaporodása
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
VÉGTELEN VÁLTOZATOSSÁG
Előadás és szeminárium Összegzés I.
Galileo Galilei élete és munkássága
Előadás és szeminárium 5. Bevezetés
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Darwin egy megtervezett bolygón Tények és tévhitek.
Ernst Karl Abbe Tarkó Bence 12.c. Élete (Eisenach, január 23. – január 14.) német matematikus, fizikus, egyetemi tanár. Abbét 1870-ben kinevezték.
Éghajlatváltozás és egészségügyi ellátás Antal Z. László MTA TK Szociológiai Intézet Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus, Debrecen, április.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Az újszájú állatok egyedfejlődése
Készítette:Longo Paolo
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
43. lecke A Humán Genom Program
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
lecke A gének megváltozása. A génösszetétel megváltozása
Humángenetika Makó Katalin.
A fizika mint természettudomány
Komenczi Bertalan Információelmélet
Az ember rendszertani helye: - állatok - gerincesek - emlősök - méhlepényes emlősök - főemlősök - emberszabásúak - állatok - gerincesek - emlősök - méhlepényes.
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
Előadás másolata:

Biológiai embertan II. Előadás és szeminárium

Embriológia Em = befelé, brüein = duzzadni, csirázni A tudomány tárgya: a szervezetek formaváltozásai a teljes kifejlésig 19. századik két irányzata, modellje létezett preformáció (előzetes kialakulás) epigenezis (epi = hozzá, genezisz = létrehozni) a szervek fokozatosan, egymás után jönnek létre 19. sz. második harmada: a petesejt és himivarsejt csupán sejt

19. század embriológiai jellemzője -Petesejt megtermékenyülése és osztódás áll az érdeklődés előterében -Miként jönnek létre a szervek? -Leíró jellegű ez a periódus -- evolócióelmélet megjelenése után az egyed fejlődését a törzsfejlődés megismétlődéseként akarják leírni -A század vége: okok vizsgálata (kauzális embriológia) kerül előtérbe – feloldja a preformáció és az epigenezis tanát (mindkét elméletben vannak igaz elemek)

Embriológia megalapozója: Arisztotelész 19. századig hatott e tudományra - vizsgálta az ondó és a menstruációs vér szerepét - a tojásban ill. a méhben fejlődő utódot „Az összes testrésznek, például a szívnekm tüdőnek, májnak, szemnek stb. vagy egyszerre, vagy sorban egymás után kell kifejlődnie…” (De generatione animalium: 734a)

-Az embrióban magában van a formaképző tényező (Ezt a férfi ondója közvetíti) Az ondó „… magában foglalja ezt a mozgást és erőforrást, s ha a mozgás befejeződik, akkor az összes tag készen van és él.” (De generatione animalium: 734a) Ami téves benne: -A női petesejt is hozzájárul az utód formájához -A fejlődés oka nem egy anyagiatlan formai elv („lélek”), hanem az anyagi genom. (Amit Arisztotelész formai elvnek tekintett, azt érthetjük a DNS-ben kódolt genetikai programnak)

század A preformáció elve volt az arisztotelészi nézetek után az uralkodó nézet (bevett nézet) Pl. Gottfried Wilhelm Leibniz ( ) ennek az elméletnek a híve Antoni van Leeuwenhoek (1632 – 1723) holland természetbúvár 270 x nagyítás, spermiumokban a jövőbeni szerveket vélte látni (ezt „evolutio”-nak, kibontakozásnak írta le) Albecht von Haller (1708 – 1777) a későbbi szervek, bár megvannak, de nehéz azokat észrevenni - a petesejt vagy a spermium tartalmazza edzeket - Haller ovista - mások animalkulisták

Az epigenizmus előképét Newton elmélete szolgálta -Meg kell találni a természet lényegi erőit -- ráébrednek: a biológiai jelenségeket nem lehet csupán fizikaira visszavezetni -Epigenizmus gyöngéje: a fizikai erőhöz miféle lényegi erő társul még? A lényegi erő minden faj esetében más, azaz mindegyiknek saját formáló ereje van. Wolf elmélete is csodával hatros módó lényegi erőre hivatkozik

Összehasonlító embriológia Előkép: összehasonlító anatómia -19. sz. elejére jön létre az összehasonlító embriológia -Első vizsgált fajok: csirke, béka -Ernst von Baer ( ) az álaltpkat embironális fejélődésük alapján 4 nagy csoportba lehet osztani (V.ö: Cuvier) -- szerinte előbb a törzsi, majd a speciális tulajdonságok jönnek létre -Sok hasonló felfedezés támasztja ezt alá

A biogenetika alaptörvénye Egyedfejlődés és az evolúció összekapcsolása (ontogenetika + filogenetika) Kérdés: Az embrionális fejlődés az evolúció megismétlődése? Fritz Müller (1822 – 1897): vannak párhuzamok (rákok vizsgálata révén) de: az utód a szülői útról előbb-utóbb letér Ernst Haeckel: minden többsejtű állatnaK VAN EGY KÖZÖS ŐSE, amely az ősbéllel rendelkezett (az embrió gastrula állapota utal erre) Alexander O. Kovalevszkij ( ): a zsákállat lárvájában gerinchúr van – gerinceserknek hasonló lehetett az őse

Embriológia és sejtelmélet -19. században új vizsgálati módszerek jelentek meg (mikroszkóp, metszés, festés) + de az új elméletek is hatottak (pl. sejtelmélet, 1838) -A többsejtőek teste elemi egységekből áll, ezek osztódás lévén szaporodnak, differenciálódnak és szerveket hoznak létre -Azaz: minden sejtet, szövetet, szervet vissza lehet vezetni immár nem a csiralemezig, hanem az őseredeti sejtig -Megállapítják (mind a növények, majd az állatok esetében is) a megtermékenyülés a női és a him sejtmagvak összeolvadása (azaz igaza van az ovitáknak és az animalistáknak egyaránt)

Kísérleti embriológia Anatómiai embriológia – összehasonlító embriológia – kísérletes embriológia Befolyásolja: kortárs társtudomány - evolúciótan - majd mechanika (fejlődésmechanika) - modern molekuláris biológia ( MINDEN SEJT minden örökítőanyaggal rendelkezik, dwe a fgéneknek minig más része az aktív _ fejlődésgenetika)

összegzés 1870-es évek: ovisták és animalisták vitája 20. század eleje: epigenezis és preformáció ellentétei Megoldást a genetika adta genotípus (= egy egyed genetikai állománya) – ez adja az embrionális fejlődés preformált elemét A fenotipus (megjelenés) benne van

ArisztotelészDe partibus animalia De materia medica DioszkoridészDe partibus animalia De materia medica HippokratészDe partibus animalia De materia medica