2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója
2008. február 22. 2Budapest Új világtényezők I. Új világtényezők a világban a történettudomány előtt 1.Gaia szemlélet és történettudomány ( Ember és természet viszonyának újragondolása. Az ember előtti és az ember nélküli Gaia) 1.Gaia szemlélet és történettudomány ( Ember és természet viszonyának újragondolása. Az ember előtti és az ember nélküli Gaia) 2. Az új ipari, technikai, kulturális forradalom és a történettudomány új ábrázolási műfajai. Mozgókép, internet. 2. Az új ipari, technikai, kulturális forradalom és a történettudomány új ábrázolási műfajai. Mozgókép, internet. 3. A Föld területigazgatási átrendeződései. 3. A Föld területigazgatási átrendeződései.
2008. február 22. 3Budapest II. Az új haza: Európa haza. Európai Unió és európai identitás. Európai Unió és európai identitás. A hagyomány szerepe az európai identitás kialakításában. A hagyomány szerepe az európai identitás kialakításában.
2008. február 22. 4Budapest III. Az európai egységesülés kihatásai az európai történetírásra. 1 Az Európa-téma művelése. Európa-történet. 2. A lokális történelem betagozódása a kontinentális keretekbe. 3. Regionalitás az európai kontinensen. 4. Tematikai preferenciák váltása a kutatásban. 5. Műfaji preferencia – váltás. 6. A történész hivatás, magatartás változása. 7. Az európa-történeti kutatások és ismeretterjesztés intézményrendszerének kiépítése.
2008. február 22. 5Budapest IV. Következtetések: az évi felzárkózástól elmaradni nem szabad. A mai generációk feladata. 1.) Helyzetfelmérés a magyar történettudományról 1.) Helyzetfelmérés a magyar történettudományról 2.) Az európai és a magyar történelem érintkezéseinek kutatása 2.) Az európai és a magyar történelem érintkezéseinek kutatása 3.) Az európai történelem beillesztésének lehetősége az általános és a középiskolai oktatásba 3.) Az európai történelem beillesztésének lehetősége az általános és a középiskolai oktatásba