ITIL, COBIT vagy MSZ27001: melyikre van szükség az IT szabályozáshoz?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
Advertisements

Információbiztonság irányítása
Humán rendszerek, közszféra
AZ INFORMATIKAI BIZTONSÁG
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
A tervezés mint menedzsment funkció
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Szervezeti szintű folyamatszemlélet OPF. Célja: Az OPF célja, megtervezni és végrehajtani a szervezeti folyamatok fejlesztését, mindezt arra alapozva,
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Munkavédelmi előírások rendszere
Szoftverminőség biztosítása
Szervezetfejlesztési Program
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
Szabványok és ajánlások az informatikai biztonság területén
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Munkahelyi egészség és biztonság
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
Funkciói, feladatai és területei
SOX audit lépései, elvárások a CIO-val szemben
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Készítette: Szirmai István
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Integrált Irányítási Rendszer
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Az ISO szabványcsalád elemei: ISO/IEC TR 27015:2012 Információbiztonság menedzsment útmutató pénzügyi szolgáltatásokra Móricz Pál – ügyvezető igazgató.
Az ISO szabványcsalád elemei: ICT készültség működésfolytonossághoz ISO/IEC 27031:2011 Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
A REND a biztonság alapja az informatikában IS! Informatikai Szolgáltatás Vizsgálata, Értékelése (COBIT tudásbázis alapján)
PwC Informatikai kockázatkezelés a gyakorlatban Hétpecsét Információbiztonsági Fórum március 22. Előadó: Viola Gábor, CISA.
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
„Információvédelem menedzselése” XVII. Szakmai Fórum Budapest, szeptember 21. Móricz Pál: Változások az információvédelmi menedzsment szabványokban.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

ITIL, COBIT vagy MSZ27001: melyikre van szükség az IT szabályozáshoz? Antidotum – 2011 Tőzsér Zoltán CISA, CSM, MCP

Nem „melyikre”, hanem MIÉRT van szükség az IT szabályozására? Jogszabályok Ellenőrzések (külső/belső) EU-s pályázatok, előírások Projektek … Saját, jól felfogott, ÜZLETI érdek!

Hogyan? Két megközelítés ITIL COBIT MSZ 27001 ISO … Ellopták a notebook-o(ka)t ! Kilépett a rendszergazda Csalódott a projektvezető VIP felhasználó távolról/külföldről szeretne belépni a céges hálózatba Lecserélnénk a pénzügyi rendszert Hatósági lefoglalás Csőtörés/árvíz volt a szervereknél Elromlott a klíma a szerverszobában Villám csapott a környékre …

Két megoldás - ITIL IT Infrastructure Library Service Strategy Service Design Service Transition Service Operation Continual Service Improvement

Két megoldás - ITIL Service Operation (példa) „Timescales must be agreed for all incident-handling stages (these will differ depending upon the priority level of the incident) – based upon the overall incident response and resolution targets within SLAs – and captured as targets within OLAs and Underpinning Contracts (UCs). All support groups should be made fully aware of these timescales. Service Management tools should be used to automate timescales and escalate the incident as required based on predefined rules.”

Két megoldás – COBIT (HUN!) Control Objectives for Information and Related Technology Tervezés és Szervezés Beszerzés és Megvalósítás Szolgáltatás és Támogatás Figyelemmel kísérés és Értékelés ME1 Az informatika teljesítményének figyelemmel kísérése és értékelése ME2 A belső irányítási és ellenőrzési rendszer figyelemmel kísérése és értékelése ME3 Külső követelményeknek való megfelelőség biztosítása ME4 Az informatikai irányítás megteremtése

Két megoldás – COBIT (HUN!) ME3 Külső követelményeknek való megfelelőség biztosítása ME3.1 A külső jogi, szabályozói és szerződéses megfelelőségi követelmények azonosítása Az olyan helyi és nemzetközi törvényeket, rendeleteket és egyéb külső követelményeket folyamatosan be kell azonosítása, amelyeknek meg kell felelni, és amelyeknek be kell épülnie a szervezet informatikai irányelveibe, szabványaiba, eljárásaiba és módszertanaiba. ME3.2 Külső követelményekre adott válaszok optimalizálása Az informatikai irányelveket, szabványokat, eljárásokat és módszertanokat felül kell vizsgálni és ki kell igazítani annak biztosítása érdekében, hogy a jogi, szabályozási és szerződési követelményeknek megfeleljenek, és erről tájékoztatást adjanak. ME3.3 A külső követelményeknek való megfelelőség értékelése Meg kell győződni arról, hogy az informatikai irányelvek, szabványok, eljárások és módszertanok megfelelnek a jogi és szabályozási követelményeknek. ME3.4 Bizonyosság nyújtása a megfelelőségről A megfelelőséget, és a belső utasításokból, illetve külső jogi, szabályozási, illetve szerződéses követelményekből származtatott összes belső irányelv betartását igazoló bizonyosságot kell beszerezni és azt jelenteni kell; meg kell győződni arról, hogy az esetleges megfelelőségi hiányosságokat rendezték, a helyesbítő intézkedéseket az azokért felelős folyamat felelős időben megtette. ME3.5 Integrált jelentéskészítés A jogi, szabályozási és szerződéses követelményekre vonatkozó informatikai jelentést integrálni kell az egyéb üzleti funkciók hasonló jelentéseivel.

Két megoldás - MSZ MSZ ISO/IEC 27001:2006 4.2. Az ISMS kialakítása és irányítása 4.2.1. Az ISMS kialakítása A szervezetnek a következőket kell elvégeznie: a) Meg kell határoznia az ISMS alkalmazási területét és annak határait a működési tevékenység jellemzői, a szervezet, annak elhelyezkedése, vagyontárgyai és technológiája szerint, beleértve az alkalmazási területből történő bárminemű kizárás részleteit és azok indoklását (lásd az 1.2. szakaszt). b) Meg kell határoznia ISMS szabályzatát a működés jellemzői, a szervezet, annak elhelyezkedése, vagyontárgyai és technológiája szerint, ami keretet ad a célok kitűzéséhez, valamint kijelöli az általános irányt és meghatározza a tevékenységek alapelveit az információbiztonsággal kapcsolatban; figyelembe veszi a működési és a jogi, illetve szabályozási követelményeket, valamint a szerződéses biztonsági kötelezettségeket; igazodik a szervezet stratégiai szintű kockázatkezelési környezetébe, amelyben az ISMS létrehozása és fenntartása, történni fog; kialakítja azokat az ismérveket, amelyek szerint a kockázatot majd értékelik (lásd a 4.2.1. szakasz c) pontját); és jóváhagyásra került a vezetés által.

Azaz: kevés a konkrétum… Következtetés? Keretrendszerek! Azaz: kevés a konkrétum…

JPÉ megközelítés Ellopták a notebook-o(ka)t ! VIP felhasználó távolról/külföldről szeretne belépni a céges hálózatba Adatkezelési szabályzat, Üzemeltetési szabályzat, Távoli hozzáférés szabályai Kilépett a rendszergazda Csalódott a projektvezető SZMSZ, IT Biztonsági szabályzat Lecserélnénk a pénzügyi rendszert SZMSZ, Fejlesztési szabályzat, Projekttervek Hatósági lefoglalás Csőtörés/árvíz volt a szervereknél Elromlott a klíma a szerverszobában Villám csapott a környékre Katasztrófaelhárítási terv (DR), Üzletfolytonossági terv (BCP) …

Ez összesen hányféle szabályzat???

Ne tévesszük szem elől a célt! Az üzleti folyamatok támogatása!

JPÉ megközelítés/2 Mekkora a cég/szervezet? Van-e anyavállalat? Mi és hogyan van szabályozva jelenleg? Mekkora az IT? Mik a kritikus üzleti folyamatok? (NEM a számítógépek vagy felhasználók!) Mik az elsődleges szempontok? Van-e „apropó”, sürgető tényező? Milyen erőforrásokat tudnak biztosítani? (NEM pénz!) …

Példák - mikro Informatikai szabályzat Üzemeltetés Jogosultságok Üzemkimaradás Adatkezelés (weblap!)

Példák – nagy(obb)

Fontos! Nem keverendő fogalmak/célok a: Folyamatok javítása, optimalizálás, racionalizálás Dokumentáltság

DR tartalomjegyzék - részlet 5.1 KRITIKUS ÜZLETI FOLYAMATOK, ALKALMAZÁSOK ÉS ESZKÖZÖK MEGHATÁROZÁSA 5.1.1 Kritikus üzleti tevékenységek 5.1.2 Kritikus infrastruktúra elemek 5.1.3 Az érintett rendszerek rendelkezésre állási szintjeinek meghatározása 5.2 EMBERI ERŐFORRÁSOK 5.2.1 Riadólánc 5.2.2 Helyreállító csapat és válságstáb 5.2.3 A csapat felelőssége 5.2.4 A csapat feladata 6 HELYREÁLLÍTÁSI FOLYAMATOK 6.1 LÉPÉSEK MUNKAIDŐBEN BEKÖVETKEZŐ VÉSZHELYZETRE 6.2 LÉPÉSEK MUNKAIDŐN KÍVÜL BEKÖVETKEZŐ VÉSZHELYZETRE 6.3 REAGÁLÁS 6.4 KÁRÉRTÉKELÉS 6.5 MENTÉS 6.6 BESZERZÉS 6.7 ALTERNATÍV HELYSZÍN ELŐKÉSZÍTÉSE 6.8 INFRASTRUKTÚRA ELEMEK ÖSSZEKÉSZÍTÉSE 6.9 INFRASTRUKTÚRA REKONSTRUKCIÓ 6.10 VISSZAÁLLÍTANDÓ ÜZLETI FOLYAMATOK 6.11 SZERVEREK TELEPÍTÉSE 6.11.1 Adatbázis szerver installálása 6.11.2 Internet szerver installálása 6.12 MENTÉS VISSZATÖLTÉS (RESTORE) 6.13 ALKALMAZÁSOK TELEPÍTÉSE 6.14 ELLENŐRZÉS

Üzemeltetési szabályzat tartalomjegyzék - részlet 2 SZOLGÁLTATÁSI SZINTEK 2.1 A FELHASZNÁLÓKNAK MUNKAIDŐBEN BIZTOSÍTOTT SZOLGÁLTATÁSOK 2.2 SZOLGÁLTATÁSI IDŐSZAK, SZOLGÁLTATÁSOK ELÉRHETŐSÉGE 2.3 SZOLGÁLTATÁSTÁMOGATÁS - ÜGYFÉLSZOLGÁLAT 2.4 AZ ÜZEMELTETÉS MÉRÉSE 2.5 JOGOSULTSÁGI MÁTRIX A SZOLGÁLTATÁSI SZINTEK ALAKÍTÁSÁHOZ 3 IT ÜZEMELTETÉS 3.1 ESEMÉNYKEZELÉS 3.2 INCIDENSKEZELÉS 3.3 PROBLÉMAKEZELÉS 3.4 HOZZÁFÉRÉSKEZELÉS 3.5 VÁLTOZÁSKEZELÉS 3.6 KONFIGURÁCIÓKEZELÉS 3.7 MONITORING ÉS ELLENŐRZÉS 3.8 MENTÉS ÉS HELYREÁLLÍTÁS 3.9 SZERVEREK ÜZEMELTETÉSE 3.10 HÁLÓZATMENEDZSMENT 3.11 ALKALMAZÁS- ÉS ADATBÁZIS ADMINISZTRÁCIÓ 3.12 CÍMTÁRSZOLGÁLTATÁS 3.13 INTERNET/INTRANET MENEDZSMENT 3.14 INFORMÁCIÓBIZTONSÁG 3.15 FELELŐSSÉGI MÁTRIX AZ IT ÜZEMELTETÉSHEZ

Kérdés? zoltan.tozser@tmsi.hu