MIKROHITELEK A VILÁGBAN Dr. Szabó Antal Nyugdíjas ENSZ tanácsos, az ERENET tudományos igazgatója To insert your company logo on this slide From the Insert.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Advertisements

Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
Magyar Export-Import Bank Rt.
Nemzeti Innovációs Hivatal
Tartalom Gazdasági környezet, a hitelezés feltételeinek változása
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Winkler Gyula EP képviselő
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Új Magyarország Vállalkozói Program pénzügyi programjai (Jeremie)
Az MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Vállalkozások az EU-ban Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Az Európai Unió mikrohitelezési gyakorlata
A Z E URÓPAI U NIÓ MIKROHITELEZÉSI GYAKORLATA A mikrohitel a magyar EU elnökség céljainak tükrében 1 Készítette: Bíró Ilona PPKE-BTK Nemzetközi Tanulmányok.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Határon átnyúló vállalkozásfejlesztési kapcsolatok.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Regionális Fejlesztési ZRt. szerepe, tevékenysége Záhony és térsége fejlesztésében Dr. Vajdáné dr. Horváth Piroska vezérigazgató.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
Új Magyarország Mikrohitel Program Dr
Strukturális és Kohéziós Alapok
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Vállalkozási ismeretek
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
EU IST PRO EU IST Promóciós Csoport 6. keretprogram Projekttípusok (INSTRUMENTS)
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Vállalkozói mikrohitelek
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
III. További finanszírozási alternatívák
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
Kezeljünk válságot fejlesztéssel Az MFB Zrt. hitelei a felzárkózásért, a versenyképességért és a válságkezelésért Kékesi Zsolt igazgató október 1.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
1 Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Postapartner Program.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az első lépések a vállalkozás átvilágítása a vállalkozás átvilágítása tájékozódás a forrásokról tájékozódás a forrásokról tervezés tervezés.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Mazsu Gergely ügyvezető igazgató
ACT SME: A kis- és középvállalkozások határon átnyúló üzleti kapcsolatainak elősegítése KKV-k fejlesztési eszközeinek, forrásainak és erőforrásainak európai.
Az Előcsatlakozási Alapok és a Közösségi Kezdeményezések rendszere
Előadás másolata:

MIKROHITELEK A VILÁGBAN Dr. Szabó Antal Nyugdíjas ENSZ tanácsos, az ERENET tudományos igazgatója To insert your company logo on this slide From the Insert Menu Select “Picture” Locate your logo file Click OK To resize the logo Click anywhere inside the logo. The boxes that appear outside the logo are known as “resize handles.” Use these to resize the object. If you hold down the shift key before using the resize handles, you will maintain the proportions of the object you wish to resize.

2006. ÉVI BÉKE NOBEL-DÍJ: MUHHAMAD JUNUSZ és GRAMEEN BANK

Szociális célok Vállalkozás Szociális vállalkozó KRITIKUS KATALIZÁTOR: “a sociálisan érzékeny vállalkozó” KRITIKUS KATALIZÁTOR: “a sociálisan érzékeny vállalkozó” Az ekorendszer új példaképe…

HAZAI HELYZET 1.2,7 MILLIÓAN ÉLNEK A LÉTMINIMUM ALATT EZER MUNKANÉLKÜLI, 1 ÉV ALATT 16EZERREL TÖBB 3.1OO HAJLÉKTALAN ÉS ÉVENTE 1OO EMBER MEGFAGY 4.O,5 MILLIÓ ALULTÁPLÁLT, KÖZTÜK 3OOEZER GYERMEK

KISVÁLLALKOZÁSOK PROBLÉMÁJA Az önfoglalkoztatás, a kezdő, mikro és kisvállalkozások finanszírozása az átmeneti gazdaságú országok egyik legfőbb problémája. A kezdő vállalkozások legfőbb gondja az induló tőke biztosítása. A kereskedelmi bankok ódzkodnak a kkv-k finanszírozásától és olyan garanciabiztosítást és üzleti előéletet követelnek meg, amivel egy kisvállalkozó nem rendelkezik.

A MIKROHITEL CÉLJA olyan hitelezési rendszer megvalósítása, amely lehetővé teszi konvencionális/kereskedelmi bankok által nem finanszírozható, nem bankképes szegények részére induló tőke biztosítását, szakmai és pénzügyi segítségnyújtást

MI A MIKROHITELEZÉS? MI A MIKROHITELEZÉS? A pénz egyedül NEM elég, széleskörű oktatás és tanácsadós is szükséges NEM csodaszer a szegénység leküzdésére és vállalkozás élénkítésre NEM egyeri és rövid távú gyakorlat NEM pótolja az oktatásra, egészségügyre és infrastruktúra fejlesztésre fordítandó beruházást Rugalmas és minimális adminisztrációval járó szolgáltatás a szegények, kezdő vállalkozások igényeinek kielégítésére A szegénység elleni és kezdő vállalkozás támogatásának egyik hatékony eszköze Sokféle, elsősorban nem kereskedelmi jellegű pénzügyi közvetítőkön keresztül éri el a célját Pénzügyi szolgáltatás szegényeknek és kezdő vállalkozásoknak…

A MIKROHITELEZÉS ŐSE GRAMEEN (vidék, falu) BANK 1976-től PROJEKT, 1983-tól igazi BANK A hiteligénylők ún. szolidáris csoportot hoznak létre 4-6 személyből, ezek csoportokban vesznek fel hitelt, és kölcsönösen segítik egymást a törlesztésben. Az ötből egyszerre csak kettő vehet föl pénzt, a többieknek meg kell várniuk, amíg azok a kölcsönt visszafizetik.

SZEGÉNYEGEK SEGÍTŐ KONZULTATÍV CSOPORT állami és magán fejlesztési ügynökségből álló konzorcium állami és magán fejlesztési ügynökségből álló konzorcium éveket átfogó III. Fázis Stratégiát Magyarország is igénybe vehetné éveket átfogó III. Fázis Stratégiát Magyarország is igénybe vehetné

MICROCREDIT SUMMIT MICROCREDIT SUMMIT 1997 ÉS 2O15 között 1OO millió 1 USD szegénységi küszöb alatt élő családot mikrohitelhez juttatni Elért eredmény: 113 millió ügyfél, köztük 82 millió a legszegényebb jutott mikrohitelhes, 84 %-uk nő

GLOBAL MICROCREDIT SUMMIT HALIFAX GLOBAL MICROCREDIT SUMMIT HALIFAX 2015-ig a világ legszegényebb 175 millió családját – mintegy 875 millió embert – mikrohitelben részesíteni, és a világ 100 million legszegényebb csalágját segíteni – mintegy félmilliárd embert – az 1 USD-os szegénységi küszöb alól felemelkedni.

ENSZ FEJLESZTÉSI PROGRAMJA ENSZ FEJLESZTÉSI PROGRAMJA MicroStart Program 20 fejlődő és átmeneti gazdaságú ország részére 1-1 m USD granttal végéig 25 országban vezették be a programot. Cél a rendszer kiterjesztése országra.

EURÓPAI KÖZÖSSÉG NOV.27. EURÓPAI KÖZÖSSÉG NOV.27. “A lakosság azon rétegét - elsősorban a szegényeket és a nőket -, amelyiknek nincs lehetősége ahhoz, hogy formális pénzügyi szektorhoz forduljon, mikrohitelezési intézmények létrehozásával pénzügyi támogatásban kell részesíteni” A mikrohitel felső határa EURO.

EURÓPAI MIKROHITEL KONFERENCIA Brüsszel, 2oo4. szept EU ÁLLÁSFOGLALÁS: a mikrohitel hatékony eszköz a vállalkozások fejlesztésre fokozni kell a mikrohitelezés alkalmazását és ezáltal az európai növekedés, versenyképesség és kohézió elősegítését az önfoglalkoztató egyszemélyes mikrovállalkozások számának növelése miatt meg kell találni a kisebb hitelek kifizetésének egyszerűsítését sions.pdf

DANUTA HÜBNER AZ EU MIKROHITEL STRATÉGIÁJÁRÓL „A mikrohitel az az eszköz, amelyik az európai növekedéshez, munkahelyteremtéshez, innovációhoz és szociális kohézióhoz vezet.” EUROFI Konferencia, 2oo6. június 6. Európai Parlament

EU ÚJ REGIONÁLIS POLITIKÁJÁNAK ESZKÖZE: „3 J” 1.JASPERN (Joint Assistance in Supporting Projects in European Region) az európai térségek projektjeit támogató közösségi támogatás, 2.JEREMIE (Joint European REsources for MIcro-to- Medium Enterprises) európai közösségi források mikro- kis- és középvállalkozások támogatására és 3.JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas) városok fenntartható beruházásának európai közösségi támogatása.

Európai Közösségek Bizottsága, COM(2006) 349 „ A JEREMIE kezdeményezés ……javítani fogja azok mikrohitel-lehetőségeit, akik kereskedelmi hitelekhez nem jutnak hozzá. A JEREMIE révén létrehozott eszközökkel történő finanszírozás kombinálható a strukturális alapokból finanszírozott vállalkozás-támogatási és intézményépítő intézkedésekkel.”

FIGYELEM! A legutóbbi Gazdaságfejlesztési Operatív Programban megfogalmazott álláspont ellentétes az Európai Közösségek Bizottsága állásfoglalásával és a JEREMIE program célkitűzéseivel.

TÉVES KÖVETKEZTETÉSEK A GOP-BÓL 1.A bankszektor megoldja a pénzügyi gondot: (egyre nagyobb a kkv hitelállomány) 2.A magyar vállalkozó nem kamatérzékeny 3.A piaci verseny mindent megold, 4.A támogatás közvetítésben is versenyt kell teremteni.

A HAZAI MIKROHITELEZÉS TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK PRIORITÁSAI I. 1.Megfelelő jogszabályrendszer, gazdasági és politikai környezet kialakítása; 2.Megfelelő tanácsadási kapacitás és nem hagyományos hitelezési pénzügyi infrastruktúra kialakítása – alacsony kamatozású mikrofinanszírozás megteremtése elsősorban kisebb költségteherrel működtethető non- profit alapon a profitorientált pénzügyi közvetítőkkel szemben;

A HAZAI MIKROHITELEZÉS TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK PRIORITÁSAI II. 3.A mikrohitelezés és hitelgarancia rendszer összekapcsolása; 4.A hitelelbíráló és pénzügyi alapkezelő személyzet kiképzése; 5.Decentralizált működtetés rövid átfutási idővel, minimális adminisztrációs költséggel és folyamatos hitelfelhasználási nyomonkövetéssel;

A HAZAI MIKROHITELEZÉS TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK PRIORITÁSAI III. 6.Térítésmentes üzleti tanácsadási szolgáltatás létrehozása a Magyar Vállalkozásfejlesztési Hálózat megyei központjaiban és egyéb speciálisan erre a célra létrehozandó intézményekben, pl. önkormányzatoknál vagy regionális fejlesztési központokban; 7.A rendszer folyamatos társadalmi és parlamenti ellenőrzése és éves beszámoló készítése; 8. Sikertörténetek összegyűjtése és a pénzügyi folyamatok és gyakorlat rendszeres elemzése (benchmarking)

FELHÍVÁS AZ EURÓPAI NÉPPÁRT (EPP) ÉS AZ SME UNION VÁLLALJA FEL, HOGY A MIKROHITELEZÉS GYAKORLATÁT KÖZÉPEURÓPÁBAN FIGYELEMMEL KÍSÉRI. 1.INDÍTSUNK EL EGY BENCHMARKING PROJEKTET, AMELYET KÖVESSE 2OO8-BAN EGY MINISZTERI KONFERENCIA. 2.EHHEZ AZ ERENET PARTNER

Kérdésekkel kérjük forduljanak: Dr. Szabó Antal Nyugdíjas ENSZ tanácsos és az ERENET tudományos igazgatója