A kitagolás költségei Verdes Tamás Scharle Ágota Váradi Balázs

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
Advertisements

KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Móra-Partner Foglalkoztatási és Szociális Közhasznú Társaság
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációjának értékelése Cseres-Gergely Zsombor – Scharle Ágota -
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
S IROKI R OMA - M AGYAR E GYESÜLET. A Z EGYESÜLETRŐL ban alakult - Székhelye: a Közösségi Ház és Információs Központ (volt Tűzoltó szertár) Szervezeti.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
A támogatott lakhatás és a szükségletfelmérés
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
Állami lakástámogatások 12/2001 (I. 31. ) Kormányrendelet, 4/2005 (I
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
Gyümölcsöző társadalmi vállalkozások - a Fruit of Care, mint társadalmi márka - ajándék, amivel kétszer ad.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Antiparazitikumok jelene és jövője a kisállatpraxisban MSDay Budapest, április 10. Dr. Ózsvári László.
Tobit Pénzügyi Gazdasági Tanácsadó Bt. Budapest A határon átnyúló, közös ipari park lehetséges működési modellje, kialakítása, gazdasági lehetőségei Tóth.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
Kiváltás projektszemmel
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Közigazgatási Reform Programok IH dr. Bálint Ákos főigazgató ÁROP és EKOP Félidőben 2:0 Dr. Bálint Ákos főigazgató KRPIH - NFÜ Budapest, április.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
XXX. Jubileumi OTDK Nemzetközi tanulmányok szekció ZSKF, április 15. Az EU-orosz kapcsolatok kilátásai a.
A régió kapacitásának bemutatása
A kötet felépítése és a főbb javaslatok Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Az eltűnt egymillió munkahely nyomában április 11.
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
Segélyezési rendszer átalakítása
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Lehetőségek a nagy létszámú
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A csoportmunka törvényi háttere- Alapellátások (1/2000 SZCSM rendelet) ÖNSEGÍTŐ CSOPORTOK 30§(2)f)Családsegítésben:  CSSK segíti önsegítő csoportok szervezését,
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
A fogyatékos emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Siketvak személyek szükségletei F ogyatékos E mberek Sz ervezeteinek T anácsa – Királyhidi.
A területrendezés és –fejlesztés adat háttere és technológiai megoldásai Göncz Annamária, Juhász Géza Péter
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
Holcim Hungária Zrt. © 2010 Ismeri Ön a Holcim Hungária Otthon Alapítványt?
Parlagfű vagy társadalom – melyik fog győzni ? Nékám Kristóf dr Magyar Allergia Szövetség 2012 Nemzeti-Nemzetközi Parlagfű Nap.
Lökkös Attila A családi napközi képzés fejlesztése
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Demenciával küzdő idősek segítése a szociális alapellátásban Dr. Szabó Lajos 2010.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Dr.Gazsi Adrienn november 6.
Infotér konferencia – EKOP előrehaladása Balatonfüred,
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
2013. számadatai A VSA kapcsolatba kerülők száma 1348 fő (ISZM: 44 fő, hozzátartozó: 41 fő) 1248 fő kliens Nő/férfi 307 fő / 977 fő 24 % nő, 76 % férfi.
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
„A szociálpolitikus és szociális munkás képzés megújítása az ELTE és a BCE együttműködésében (SZOCMEG)” TAMOP /2/A/KMR Fő kedvezményezett:
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
A támogatott lakhatás kihívásai
Családtámogató ellátások
Ellátás-szervezési kérdések, korszerű ellátási formák, a szenvedélybetegségek megelőzésében és ellátásában Dr.Kassai-Farkas Ákos.
Válság és a szegénységben élők kilátásai MSZEH június 24.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Mennyire és miért hiányzik a 3 év alatti gyerekek napközbeni ellátása? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet RECWOWE konferencia | Budapest,
A polgármesteri szerepvállalás metamorfózisa A közgazdász szemével.
KIVÁLTÁS,
Társaság a Lakásépítésért Egyesület
Előadás másolata:

A kitagolás költségei Verdes Tamás Scharle Ágota Váradi Balázs Budapest Intézet 2014. február 20.

Miről lesz szó? Mi a probléma? Közösségi ellátások: helyzetkép Mennyibe kerülne a teljes kitagolás? Mi zajlik most? Miért? www.budapestinstitute.eu

A probléma ~100 ezer értelmi fogyatékos ember ill pszichiátriai beteg él az országban többségük a családjukkal 20-25 % nagyintézményekben néhányan közösségi ellátásban (community care) közösségi ellátás: jobb minőség ~ kb azonos költség (Mansell-Beadle-Brown 2010) hogyan érhető el? a kitagolás folyamata költséges sok szereplőt érint kevés információnk van a pontos költségekről www.budapestinstitute.eu

Közösségi ellátások, 2011 www.budapestinstitute.eu

Intézetben+lakóotthonban élők www.budapestinstitute.eu

www.budapestinstitute.eu éves költség, 2010. évi ezer ft/fő A kitagolás költségei - 1 Egyéni kiadások: összeg azonos, forrás eltérő Ezer Ft Nagy intézmény Támogatott lakhatás állam egyén Lakhatás 160 50 140 100 Élelmezés 210 70 310 Gyógyszerek 200 90 Fejlesztés 830 280 1000 110 Személyes 130 Társas 10 Összesen 1410 620 1340 740 www.budapestinstitute.eu éves költség, 2010. évi ezer ft/fő

A kitagolás költségei - 2 Fokozatos elmozdulás a támogatott lakhatás felé ezer fő 2010 2012 2014 2016 2018 2020 Nagyint. 16.8 15.1 12.9 10.3 7.7 5.6 Napközbeni 4.5 5.4 6.5 7.8 9.3 11.2 Család 68.7 65.3 55.5 41.6 30.8 22.5 Tám. Lak. 10.0 13.2 23.2 36.9 47.3 53.9 - csökken a beáramlás Total 100 99 98 96.5 95.1 93.2 Thousand persons www.budapestinstitute.eu

Megoldandó problémák Input alapú finanszírozás Hiányzó szolgáltatási formák Hiányzó kapacitás, regionális kbségek A gondozók attitűdjei Lakhatás nagyintézményben v családban Thousand persons www.budapestinstitute.eu

A kitagolás teljes költsége Becsült költség (Md Ft) Finanszírozási szabályok átalakítása, új monitoring rendszer 0.1 Szolgáltatások fejlesztése 0,04 Kapacitásbővítés 1 Átképzés 0,8 Lakhatás -> támogatott életvitel 49,7 Total 52 www.budapestinstitute.eu

A lakhatás átalakításának költsége Becsült költség (Md Ft) Nagyintézmények kiürítése, épület eladása -1,5 Gondozók átképzése, áthelyezése 0,2 Új lakhatás kiépítése: Tranzit/végleges bérlakások 41 Átalakítás támogatása 3 Napközbeni ellátások fejlesztése 7 Összesen 49,7 Thousand persons www.budapestinstitute.eu

www.budapestinstitute.eu forrás: http://goo.gl/Am7Rvd Jelenleg futó kitagolási projektek Bélapátfalva Berzence Kalocsa Mérk Szakoly Szentes www.budapestinstitute.eu forrás: http://goo.gl/Am7Rvd

Egy főre jutó ráfordítás Aránytalanul magasak az árak, vélhetően azért, mert a pályázatban 1 milliárd forintot lehetett igényelni, amit abban az esetben is megtettek, pl. Kalocsán, ahol csak 60 főről van szó. Látható is, hogy minél kevesebben laknak a kitagolt intézetben, annál drágább fajlagosan a projekt. www.budapestinstitute.eu

Hányan és hová költöznek majd? Akkor lenne egészséges a kép, ha nem lenne rajta lakócentrum, és többen mehetnének lakásba, mint lakóotthonba. A magyar lakóotthon egyébként aránytalanul nagy, a nemzetközi irodalom szerint ezek inkább intézetnek számítanak, ugyanis egy német vagy angol lakóotthonban max 4-6 ember él, nálunk pedig 10-12. www.budapestinstitute.eu

www.budapestinstitute.eu Budapest, 16 July 2012 Politikai költségek és hozamok Stakeholder Erős érdekeltség+/- Gyenge érdekeltség+/- Potenciálisan nagy befolyás Intézményvezetők (-), NGM (pénzügy) (-), Önkormányzati vezetők, ahol van nagyintézmény (-) … Medián szavazó (0), Önkormányzati vezetők, ahol nincs nagyintézmény (-), Csekély befolyás Fogyatékos emberekkel foglalkozó NGOk (+), Fogyatékos emberek családjai (+), EU Parlament (+), EU Commission (+), NGM (munkaügy) (+), …. www.budapestinstitute.eu Budapest, 16 July 2012

www.budapestinstitute.eu Budapest, 2014. február 20. Köszönöm a figyelmet Részletek: Verdes Tamás – Scharle Ágota – Váradi Balázs Intézet helyett. A fogyatékos személyeket támogató szociálpolitika megújításának lehetséges irányairól Esély 2011/4 http://www.esely.org/kiadvanyok/2011_4/01averdes.indd.pdf www.budapestinstitute.eu Budapest, 2014. február 20.