Járművillamosság-elektronika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
Elektrotechnikai lemezek mágneses vizsgálata
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Mellár János 5. óra Március 12. v
Elektromos alapismeretek
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Váltakozó áram Alapfogalmak.
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Váltakozó áram Alapfogalmak.
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Elektrotechnika 7. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Elektrosztatikus és mágneses mezők
12. előadás Elektrosztatikus és mágneses mezők Elektronfizika
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Ma igazán feltöltőthet! (Elektrosztatika és elektromos áram)
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
szakmérnök hallgatók számára
Elektromos alapjelenségek, áramerősség, feszültség
Áramköri alaptörvények
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
3. A HIDROGÉNATOM SZERKEZETE
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Mágneses mező jellemzése
7. Házi feladat megoldása
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
ÁRAMLÓ FOLYADÉKOK EGYENSÚLYA
Villamos tér jelenségei
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Az elektromos áram.
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Készítette: Gáspár Lilla G. 8. b
Ohm-törvény Az Ohm-törvény egy fizikai törvényszerűség, amely egy elektromos vezetékszakaszon átfolyó áram erőssége és a rajta eső feszültség összefüggését.
a mágneses tér időben megváltozik
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Rézkábel hibái.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Villamosságtan 1. rész Induktiv úton a Maxwell egyenletekig
Járművillamosság-elektronika
Villamos töltés – villamos tér
Az időben állandó mágneses mező
A mértékegységet James Prescott Joule angol fizikus tiszteletére nevezték el. A joule a munka, a hőmennyiség és az energia – mint fizikai mennyiségek.
A MÁGNESES TÉR IDŐBEN MEGVÁLTOZIK Indukciós jelenségek Michael Faraday
Tematika Laborgyakorlatok Alapfogalmak Előadók: Lőrincz Illés rs1.sze.hu/~lorinczi Veres László F előadó,hétfő, 1-2. óra Járművillamosság-elektronika.
Elektromosságtan.
Az ellenállás Ohm törvénye
Komplex természettudomány-fizika
Elektromágneses indukció
Az elektromágneses indukció
Fizikai kémia I. a 13. GL osztály részére 2016/2017
Járművillamosság-elektronika I.
Előadás másolata:

Járművillamosság-elektronika Alapfogalmak Villamos és mágneses Átmeneti jelenségek Félvezetők Fajtáik 2014.09.04.

Tematika 1. hét 09.04. Regisztráció, tantárgy kialakítás, követelmények Alapfogalmak (villamos, mágneses), Félvezető eszközök alkalmazása gépjárművekben   2. hét 09.11. Gépjárművek villamos rendszere (villamos hálózat, 42 Voltos rendszer), Áramellátó rendszer (akkumulátorok, jellemzőik, vizsgálatuk) 3. hét 09.18. Akadémiai nap (oktatási szünet) 4. hét 09.25. Generátorok szerkezete, működése, Feszültségszabályozás 5-6.hét 09.29-10.10. 1. laborgyakorlat: Áramellátó rendszerek a gyakorlatban* - csoportosítás - tulajdonságaik - vizsgálatuk

Tematika F előadó, csütörtök, 1-2. óra (8.00-9.40) 7. hét 10.16. Indító motorok, Villamos motorok   8. hét 10.23. Munkaszüneti nap, nemzeti ünnep 9. hét 10.30. Gyújtásrendszerek ismertetése, műszerek, szenzorok 10. hét 11.06. Korszerű járművilágítások, Komfortelektronika 11-12. hét 11.10-21. 2. laborgyakorlat: Indítómotorok és mérőműszerek a gyakorlatban* - csoportosítás - tulajdonságaik - vizsgálatuk 13. hét 11.27. Zárthelyi 14. hét 12.04. Összefoglalás, Zárthelyi dolgozat pótlása, javítása F előadó, csütörtök, 1-2. óra (8.00-9.40)

Labor időpontok

Járművillamosságtan-elektronika I. Definíciók Villamos áram: töltések rendezett irányú áramlása Iránya: pozitívból negatívba mutat (technikai áramirány) negatívból pozitívba (elektronok valós irányú mozgása - fizikai áramirány) Okozhatja: dörzs elektromosság, hő energia, galván- és indukciós elektromosság Járművillamosságtan-elektronika I.

Villamos áram hatásai: Hőhatás (ablakfűtés) Elektromágneses (vezető körül mágn. tér) Vegyi (galván elemek) Ívhatás (gyújtógyertya) Élettani (áramütés!!!!!) Fény (izzólámpák) Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Áramerősség Áramerősség: I (A) I=Q/t (vezető keresztmetszetén egységnyi idő alatt átáramló töltésmennyiség) 1 A az áram erőssége, ha két párhuzamos, egyenes, végtelen hosszúságú, elhanyagolhatóan kicsiny kör keresztmetszetű és vákuumban, egymástól 1 m távolságban lévő vezető között méterenként 2x10− 7 N erőt hoz létre. Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Feszültség Feszültség: U (V) U=W/Q az elektromos töltésnek az A pontból a B pontba történő mozgatása során végzett munka (W) és az elektromosan töltött test töltésének (Q) a hányadosával definiált fizikai mennyiség. Egysége: J/C Elektromos potenciál: U(P) nevezzük A tér bármely pontjának (P), egy kitüntetett ponthoz (O) viszonyított feszültségét Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Ellenállás Ellenállás: R (Ohm) R=U/I Ohm-törvény: a vezetőn átfolyó áram erőssége egyenesen arányos a vezető két vége közti feszültséggel Fajlagos ellenállás: R=l/A Vezetőképesség: G (Siemens)=1/R Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Villamos munka: W=QU=ItU (J) Villamos teljesítmény: P (Watt)=W/t=UI Kapacitás: C(F) C=Q/U (töltés befogadó képesség) a kondenzátorra vitt töltés (Q) és a kondenzátor fegyverzetei közötti feszültség (U) hányadosa. Egysége: C/V, röviden Farad. Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Mágneses indukció: B (T) B=M/NIA Mágneses fluxus: (weber)=BA adott felületen áthaladó indukcióvonalak száma Mágneses térerő: H (A/m) Magnetometer Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. B=μH=μoμrH, μo=4π10-7 Tm/A μ:permeabilitás μr<<1 diamágneses anyag (fa, ezüst) μr>1 paramágneses anyag (Al, Pt, Mg, Ti, Cr, Mn, Mo, W ) μr>>1 ferromágneses anyag (vas, nikkel, kobalt ) Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Mágneses Ohm törvény Φ=BA=μHA=μNiA/l=μAθ/l, θ Φ=θ/RM Θ: mágneses gerjesztés=Ni RM: mágneses ellenállás=l/μA Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Egyenes tekercsre Egyenes tekercs (szolenoid) mágneses tere: az indukcióvonalak a tekercs belsejében párhuzamos egyenesek - azaz itt homogén a mező. B=μiN/l Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. A hiszterézisgörbe által bezárt terület arányos a vasanyag átmágnesezéséhez szükséges energiával. A váltakozó irányú gerjesztéssel elvesző energia, a hiszterézisveszteség, hővé alakul át. Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Áramjárta vezetőre ható erő: ha áram folyik egy mágneses mezőbe helyezett vezetőben, és az nem párhuzamos az indukcióvonalakkal, akkor a mágneses mező erőt fejt ki a vezetőre F=liB, másképpen F=QvB Jobbkéz szabály (i: hüvelyk- ujj, B: mutatóujj, F: középsőujj) Járművillamosságtan-elektronika I.

Időben változó mágneses mező Mozgási indukció: ha egy vezető az indukcióvonalakat metszve mozog mágneses mezőben, akkor a végei közt feszültség (ha pedig a vezető egy zárt kör, akkor egyúttal elektromos áram) jön létre. Ezt a feszültséget illetve áramot indukált feszültségnek és áramnak nevezzük. Faraday törvény: Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Lenz-szabály: az indukált áram iránya mindig olyan, hogy annak mágneses mezeje akadályozza az indukáló folyamatot Önindukciós együttható: induktivitás (tekercsre) Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Hall effektus UH=RHBI/h Gyújtásvezérlés Indukció, áram és teljesítmény mérés, érintés-mentes Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Tranziens jelenségek Be és kikapcsoláskor T=L/R és WL=Li2/2 Imax=U/R Járművillamosságtan-elektronika I.

Tekercset kondenzátorral helyettesítve WC=CU2/2 Üres kondi rövidzárnak tekinthető Áramot korlátozni kell T=RC Ki és bekapcsolásnál Nagy ugrások lehetnek Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Félvezetők 4 vegyértékű elemek (Si, Ge) Szén is az, egykristálya a gyémánt Dotálással „szennyezzük” Öt vegyértékűvel: As, Sb, P n típusú Három vegyértékűvel: In, Ga, p típusú Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. 1 1 H 2 He 2 3 Li 4 Be 5 B 6 C 7 N 8 O 9 F 10 Ne 3 11 Na 12 Mg 13 Al 14 Si 15 P 16 S 17 Cl 18 Ar 4 19 K 20 Ca 21 Sc 22 Ti 23 V 24 Cr 25 Mn 26 Fe 27 Co 28 Ni 29 Cu 30 Zn 31 Ga 32 Ge 33 As 34 Se 35 Br 36 Kr 5 37 Rb 38 Sr 39 Y 40 Zr 41 Nb 42 Mo 43 Tc 44 Ru 45 Rh 46 Pd 47 Ag 48 Cd 49 In 50 Sn 51 Sb 52 Te 53 I 54 Xe 6 55 Cs 56 Ba 57 La * 72 Hf 73 Ta 74 W 75 Re 76 Os 77 Ir 78 Pt 79 Au 80 Hg 81 Tl 82 Pb 83 Bi 84 Po 85 At 86 Rn Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Dióda Villamos visszacsapó szelep P-n átmenetben a szabad elektronok a p rétegbe diffundálnak, míg a lyukak az n réteget pozitív töltésűvé teszik Záró irányú feszültséget rákapcsolva a potenciálgát nő Nyitó irányban (p-re pozitív, n-re negatív) potenciálgát csökken Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Fajtáik Egyenirányító diódák (Graetz híd) Jel (kapcsoló) diódák Teljesítmény diódák Feszültség stabilizálás (Zéner) Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Graetz-kapcsolás Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Tranzisztorok Három réteg, két átmenet N-p-n ill. p-n-p Három kivezetés (bázis, emitter, kollektor) Bipoláris, térvezérelt Erősítése β=50-200=IE/IB Erősítés növelhető (Darlington kapcsolás) Járműben általában kapcsoló üzemben használjuk (gyors, nagy záró irányú és kicsi nyitó irányú ellenállás) Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Jelölése: Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Tirisztorok Négy réteg n-p-n-p Három kivezetés (p1, n2 és p2,mint gate) P2-re nyitó fesz. Tirisztor begyújt Kikapcsolni IA csökken- tésével lehet Vezérlő áram kicsi Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Karakterisztikája Járművillamosságtan-elektronika I.

Járművillamosságtan-elektronika I. Triac Két tirisztor közös gate-tel Mindkét irányban szabályozható Járművillamosságtan-elektronika I.