1 Civil szervezetek és az Önkormányzatok faladata Tehetségpontok és hálózatuk Rajnai Gábor Magyar Tehetségsegítők Tanács Tehetségpont hálózatfejlesztő koordinátor LOGOS Alapítvány elnöke Budapest
2 Társadalmi kapcsolatok – felmerülő kérdések!? Mi a tehetség? Elitizmus, vagy szélesebb körű? Ki a tehetséges? Az „Egó” és a társadalom között? Ki minősít és hogyan? Kinek fontos a tehetség? Egyéni érdek csupán?! Társadalmi tőke?! (de nem csak GDP!?)
3 Társadalmi környezet „Új” felismerések Verseny és együttműködés Tehetségek felértékelődése – erősödő és látható igény a tehetségígéretek megszerzésére Vállalkozói és térségi versenyképesség Innováció, kreativitás és a piac kapcsolata Tehetség hasznosulása egyéni és társadalmi érdek is! Érdekek és/vagy értékek mentén – diszharmónia? Magyar Tehetségsegítő Tanács: március 28. Helyi és térségi, illetve szigetszerű törekvések Civil felismerés, szervezetek összefogása Cél: szervezeti és intézményi kapcsolatok hálózatban érték és érdekharmónia!!!
4 Nemzeti Tehetség Program 20 éves stratégia Politikai és kormányzati támogatottság Országgyűlési határozatok (2008) Kormánydöntések (támogatás és keretek – 2009) Nemzeti Tehetség Alap Meglévő forrásokból – Pl.: Munkaerő piaci Alap Határon túli lehetőség is (+Szülőföld Alap?) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Reprezentatív irányító testület Stratégiai kitekintés és kontroll Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Társadalmi kontroll és szolgáltatás Szakmai szellemi műhely Lesz-e széles körű társadalmi kontroll, visszacsatolás?!
5 Mi a fő feladat? Bázis: iskola – gyermek – szülő partnerség Forrás: dr. Csermely Péter
6
7 Tehetségpontok és regisztrációjuk Tehetségpontok és regisztrációjuk Ki lehet? Bárki, aki megfelel! Alapítók köre, szervezeti formája Tehetségpontok száma Oktatási intézmény111 Oktatási intézmény és civil szervezet27 Önkormányzati szervezet27 Önkormányzati szervezet és civil szervezet5 Kistérségi oktatási és más intézmény6 Kistérségi intézmény és civil szervezet2 Civil szervezet önállóan57 Egyéb formáció5 Összesen240
8 Korozstály, szakterület, intézményi kötődés Tehetségpontok száma Óvoda14 Óvoda és Általános Iskola7 Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium2 Óvoda, Ált. Iskola, Gimnázium és Felsőfokú Intézm.2 Általános Iskola44 Általános Iskola és Gimnázium9 Középiskola (Gimnázium, Szakközép, Techn., stb.)39 Középiskola és Kollégium8 Egyetem és főiskola9 Művészeti Oktatás18 Sport5 Egyéb nem oktatási intézményhez kötődő83 Összesen240
9 Funkciók – szintek – kapcsolatok Adottság = színes sokféleség! Szerepvállalás és feladat: –T–T–T–Tanácsadás: felismerés, diagnosztika, konzultáció, útravaló, –G–G–G–Gondozás: intézményen belül és kívülről, együttműködésben –K–K–K–Közvetítés: speciális adottságok, sajátos fejlesztési igények –H–H–H–Hálózati szerep: tehetség- és/vagy szakember-, ill. tapasztalat-csere Szolgáltatási tartalom, funkció és hatókör szerint: ––R––Részlegesen funkcionáló Tehetségpont elérhetőség, tanácsadás, hálózatos együttműködés tehetséggondozás legalább egy területen - hatásvizsgálattal ––K––Komplexen funkcionáló Tehetségpont Pl.: tanácsadás, azonosítás és gondozás is ––H––Helyi, térségi, regionális Tehetségpont intézményhez kapcsolódó és/vagy térségre kisugárzó tevékenység ––O––Országos/Nemzeti Tehetségpont országos jelentőség programok tudományos elemzések, kutatások, szakmai felügyelet, képzés, minősítés és koordináció Hálózati szerepvállalás általános elvárás!!!
10 Önfenntartó tehetségpont Társadalmi beágyazottság Pedagógus – gyermek – szülő harmónia Belső és külső szolgáltatások Feladatellátás és más programok Nyilvánosság – tehetségnapok, más kapcsolatok Működési és pénzügyi feltételek Vállalt feladatok és a költségek Költségmegosztási esélyek Forrásbevonási lehetőségek Folyamatos működés és fejlesztési lehetőségek Elkötelezett és profi menedzsment Stabilitás – megbízhatóság – fenntarthatóság!!!
11 Egy Tehetségpont menedzsment modell Társadalmi szereplők: Szülők, gyermekek, civil társadalom Érdekeltek és érintettek köre!? Tehetségpont Menedzsment csoport Szakmai közreműködők: pedagógusok, pszichológusok, stb. Intézményi közreműködők: iskolák, művelődési házak, stb. Személyiségek Fóruma, Tanácsa Forrásgazdák: fenntartók, szponzorok, pályázati alapok, stb.
12 Kreatív és életképes hálózat Feladatmegoldók: kevés kapcsolat, kis forgalom, zajőrző, merev, 1-2 nem innovatív játékstratégia Megoszlás és átmenetek: kreatív ↔ híd kreatív ↔ feladat elosztó (innováció – forgalmazó) Kreatívak: kevés, változó kapcsolatok csomópontokhoz, kis forgalom, különleges helyzet, igen flexibilis, „végtelen” stratégiaszám Feladat elosztók: sok kapcsolat, nagy forgalom, zaj-továbbító, flexibilis, sok stratégia Csermely, Nature 454, 5 (2008) TiBS, nyomtatás alatt
13 Szerepek és felelősségek Önkormányzatok Befogadó, elfogadó és elfogadtató szerepkör Működési stabilitás, fenntartói minőség Intézményi kapcsolatok – társadalmi fórum Forráskoordináció (helyi és pályázati) Civil szervezetek (érintett és érdekelt minőség!) Társadalmi háttér, intézményi nyitottság Tehetségbarát társadalom, pozitív szemlélet Érték és érdekharmónia - Központ a gyermek!? „Pártatlan paternalizmus”?!
14 Feladatok – „Közös hajó” élmény Önkormányzat Tervezhető támogatás Szakmai monitoring Civil szervezetek Társadalmi fórum, Tehetség Tanács, személyiségek, tekintélyek, elszármazottak, stb. Közös Pálya Szakmai képzések (alap- és továbbképzések,…) Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége képzései Közös programfejlesztés és pályázatok Nemzeti tehetség Alap (Oktatásért Közalapítvány)
15 Néhány megfontolás “Ha egy emberrel úgy bánsz, amilyen, akkor olyan is marad. Ha azonban úgy bánsz vele, mintha jobb és nagyobb volna, akkor jobbá és nagyobbá fog válni.” (Linda Dillow) „A tehetség Isteni áldás, de hihetetlen akarat és áldozat nélkül mit sem ér.” (S. Gerrard) „Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején!” (Kung Fu-Ce)
16 Köszönöm a megtisztelő figyelmet és eredményes hálózati együttműködést kívánok Rajnai Gábor gggg rrrr aaaa jjjj nnnn aaaa iiii llll oooo gggg oooo ssss pppp oooo nnnn tttt.... hhhh uuuu