A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Adó és illeték változások 2012-ben. MERIVA LPG Termékismertető Opel Hungary 2.
Advertisements

a sebesség mértékegysége
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
Matrix-modul (konténer) biogáz üzemek
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László.
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Munkavégzés fajtái Szellemi munka Fizikai munka.
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Futómű beállítás.
Készítette: Birghoffer Péter
HONDA CIVIC AUTÓ TÍPUSOK •Jó napot kívánok!!!!! •Ezen a bemutatón a HONDA autó típusokat mutatom be!!! •Elérhetőségek: •MC,Martin kert vr. •Mobil szám:
Puskás Tivadar Távközlési Technikum
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Megújuló energiák Készítette: Szűcs Norbert
A munkasebesség egyenlőtlensége
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Energiaellátás: Tárolás
NC - CNC.
Otto motor.
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Villamos és hibrid kishaszonjárművek hajtás problémái
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
A munkasebesség egyenlőtlensége
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Munkapont - Szabályozás
Induktív típusú zárlati áramkorlátozók elmélete és alkalmazása
Közlekedés – energia – jövő - kihívások és megoldások - Dr. Fónagy János államtitkár, NFM Válságkezelés és váltóállítás A Magyar Közgazdasági Társaság.
Mit tudunk már az anyagok elektromos tulajdonságairól
A BMW 5-ös Limousine abból a formatervezői kihívásból született, amely az erő és a szépség lehető legkifejezőbb megnyilvánulási formájának megalkotására.
Munkapont - Szabályozás
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
A hatékonyság technikája - sajtótájékoztató április 22.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Wankel-motor Működési elve Szerkezeti felépítése
Az elektromos autó, jövő a jelenben
Egyenáram KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Készítette: Csala Flórián
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
James Watt.
1 1 1 Hibridhajtású gépjárművek felépítése, működése és biztonságtechnikája
A mértékegységet James Prescott Joule angol fizikus tiszteletére nevezték el. A joule a munka, a hőmennyiség és az energia – mint fizikai mennyiségek.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
A hidrogén és a metanol, mint energiatárolási lehetőség.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
Járművillamosság-elektronika
Hidrogén energetika Pataki István.
01 ZH példa Hidraulika feladat
A munkasebesség egyenlőtlensége
Az elektromos áram.
Megújuló energiaforrások 2
Szivattyúk fajtái 1. Dugattyús szivattyú - nem egyenletesen szállít,
a sebesség mértékegysége
Hajók gépészeti berendezései
Előadás másolata:

A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014 Katona Mátyás, Autónavigátor.hu főszerkesztő

Milyen autó a hibrid autó? Amely több, egymástól eltérő elven működő erőforrásból mozgatja magát. Nem csak töltéstároló, áramot termelő is Jellemzően benzines- elektromos, gázolajos-elektromos, de létezik a mozgási energiát lendkerékben, szuperkondenzátorokban vagy akár sűrített levegőben őrző hibrid is Legfontosabb jellemző: hasznosítja a fékezési energiát, csökkenti az üzemi veszteséget, kiegészítő erő/hajtás, kisebb belső égésű motor is elegendő Fogyasztáscsökkentésről és teljesítménynövelésről is szólhat Összkerékhajtást is adhat

Milyen hibridek léteznek? Soros: a belső égésű motor csak áramot termel a kerekeket hajtó villanymotor és az egyéb fogyasztók számára. Az akkumulátor töltési-kisülési veszteségei folytán a belsőégésű motor teljesítményének nem teljes egésze hasznosul. Akár tengelyenkénti/kerekenkénti villanymotorok. Példa: Chevrolet Volt

Milyen hibridek léteznek? Párhuzamos: a belső égésű és a villanymotor egyaránt hajthat. Bonyolultabb, de jobban szabályozható. Ha azonos tengelyre hajtanak, akkor azonos fordulatszámmal kell dolgozzanak (akár áttételen keresztül), nyomatékuk viszont összeadódik. Példák: Honda Insight és Civic IMA, Jazz Hybrid Indításkor a villanymotor kapcsolódik be. Ha a belsőégésű motor hideg, elkezdődik az előmelegítés. Haladáskor mindkét motor hajtja előre az autót. Lakott területen kívül alapvetően a belsőégésű motor szolgáltatja az energiát (már csak azért is, hogy ne használódjon el olyan hamar az akkumulátor), de pl. előzésnél vagy hegynek fel bekapcsol és rásegít a villanymotor is. Fékezéskor a motor (néha négyből három henger) leáll, ugyanakkor az autó mozgási energiája elektromos árammá alakul (a villanymotor generátorként működik), amely visszatöltődik az akkumulátorba.

Milyen hibridek léteznek? Megosztott soros/párhuzamos (vegyes): egyesíti a soros és a párhuzamos hajtás tulajdonságait. Hajthat csak a villanymotor és csak a benzinmotor, valamint a kettő együttesen is, de belső égésű motor nincs közvetlen kapcsolatban a kerekekkel. Példák: Toyota Prius, Ford Mondeo Hybrid

A hibridizáció fokai Mikrohibrid: csak stop-start (smart fortwo, PSA e-HDi verziók) Mild hybrid/enyhén hibrid: a villanymotor csak besegít a hajtásnak (Honda hibridek) Full hybrid/teljes hibrid: a villanymotor az autó önálló mozgatására is képes (Toyota Prius, Peugeot 508 RXH) Konnektoros (plug-in) hibrid: az akkumulátor kívülről is tölthető (Toyota Prius plug-in, Mitsubishi Outlander PHEV Hatótávnövelős hibrid: alapvetően villanyautó, fedélzeti áramfejlesztővel (BMW i3 REX)

Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – BMW i8 Első kerekeit 131 lóerős villanymotorral, a hátsókat 1,5 literes, 231 lóerős, háromhengeres dupla turbós benzinmotorral hajtja 362 lóerős, 100 km/órára 4,4 másodperc alatt gyorsul, de 2,1 l/100 km kombinált (a konnektorból tölthető, 37 kilométeres emissziómentes hatótávot adó lítium-ion akkumulátor kihasználásával kalkulált) fogyasztású Már több mint 10 000 példányban kelt el világszerte Itthon is kapható, alapára 40 775 000 Ft

Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – Mitsubishi Outlander PHEV Két villanymotoros Állandó összkerékhajtású Fedélzeti „áramfejlesztő” Atkinson ciklusú motoros 52 km elektromos, több mint 500 km kombinált hatótáv, hazai alapár: 12 490 000 Ft

Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – Toyota Prius Az egyik első sorozatgyártású (1997), az első teljes értékű és használhatóságú hibrid A világ legnagyobb példányszámban (~3,5 millió) eladott hibrid modellje, a második generáció 2005-ben az Év Autója Konnektorból tölthető verzió is létezik belőle (12,47 milliótól, a sima 8,77 milliótól) Prius+ - a legtisztább üzemű hétüléses egyterű(9 790 000 Ft-tól) Van olyan (bécsi taxi példány, ami már több mint egymillió kilométert futott

Milyenek lesznek a jövő hibrid autói? Mind több konnektoros, mind nagyobb emissziómentes üzemet fognak tudni Egyre ritkábban kell majd használni a belső égésű motort Elmarad a belső égésű motor, helyére üzemanyagcella lép Toyota Mirai: jövő évtől kapható - hidrogén üzemanyagcellás, 70 bar nyomású tartályokkal 480 kilométeres hatótávval, vízpára emisszióval, 3 perces tölthetőséggel

Köszönöm a figyelmet!