A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014 Katona Mátyás, Autónavigátor.hu főszerkesztő
Milyen autó a hibrid autó? Amely több, egymástól eltérő elven működő erőforrásból mozgatja magát. Nem csak töltéstároló, áramot termelő is Jellemzően benzines- elektromos, gázolajos-elektromos, de létezik a mozgási energiát lendkerékben, szuperkondenzátorokban vagy akár sűrített levegőben őrző hibrid is Legfontosabb jellemző: hasznosítja a fékezési energiát, csökkenti az üzemi veszteséget, kiegészítő erő/hajtás, kisebb belső égésű motor is elegendő Fogyasztáscsökkentésről és teljesítménynövelésről is szólhat Összkerékhajtást is adhat
Milyen hibridek léteznek? Soros: a belső égésű motor csak áramot termel a kerekeket hajtó villanymotor és az egyéb fogyasztók számára. Az akkumulátor töltési-kisülési veszteségei folytán a belsőégésű motor teljesítményének nem teljes egésze hasznosul. Akár tengelyenkénti/kerekenkénti villanymotorok. Példa: Chevrolet Volt
Milyen hibridek léteznek? Párhuzamos: a belső égésű és a villanymotor egyaránt hajthat. Bonyolultabb, de jobban szabályozható. Ha azonos tengelyre hajtanak, akkor azonos fordulatszámmal kell dolgozzanak (akár áttételen keresztül), nyomatékuk viszont összeadódik. Példák: Honda Insight és Civic IMA, Jazz Hybrid Indításkor a villanymotor kapcsolódik be. Ha a belsőégésű motor hideg, elkezdődik az előmelegítés. Haladáskor mindkét motor hajtja előre az autót. Lakott területen kívül alapvetően a belsőégésű motor szolgáltatja az energiát (már csak azért is, hogy ne használódjon el olyan hamar az akkumulátor), de pl. előzésnél vagy hegynek fel bekapcsol és rásegít a villanymotor is. Fékezéskor a motor (néha négyből három henger) leáll, ugyanakkor az autó mozgási energiája elektromos árammá alakul (a villanymotor generátorként működik), amely visszatöltődik az akkumulátorba.
Milyen hibridek léteznek? Megosztott soros/párhuzamos (vegyes): egyesíti a soros és a párhuzamos hajtás tulajdonságait. Hajthat csak a villanymotor és csak a benzinmotor, valamint a kettő együttesen is, de belső égésű motor nincs közvetlen kapcsolatban a kerekekkel. Példák: Toyota Prius, Ford Mondeo Hybrid
A hibridizáció fokai Mikrohibrid: csak stop-start (smart fortwo, PSA e-HDi verziók) Mild hybrid/enyhén hibrid: a villanymotor csak besegít a hajtásnak (Honda hibridek) Full hybrid/teljes hibrid: a villanymotor az autó önálló mozgatására is képes (Toyota Prius, Peugeot 508 RXH) Konnektoros (plug-in) hibrid: az akkumulátor kívülről is tölthető (Toyota Prius plug-in, Mitsubishi Outlander PHEV Hatótávnövelős hibrid: alapvetően villanyautó, fedélzeti áramfejlesztővel (BMW i3 REX)
Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – BMW i8 Első kerekeit 131 lóerős villanymotorral, a hátsókat 1,5 literes, 231 lóerős, háromhengeres dupla turbós benzinmotorral hajtja 362 lóerős, 100 km/órára 4,4 másodperc alatt gyorsul, de 2,1 l/100 km kombinált (a konnektorból tölthető, 37 kilométeres emissziómentes hatótávot adó lítium-ion akkumulátor kihasználásával kalkulált) fogyasztású Már több mint 10 000 példányban kelt el világszerte Itthon is kapható, alapára 40 775 000 Ft
Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – Mitsubishi Outlander PHEV Két villanymotoros Állandó összkerékhajtású Fedélzeti „áramfejlesztő” Atkinson ciklusú motoros 52 km elektromos, több mint 500 km kombinált hatótáv, hazai alapár: 12 490 000 Ft
Érdekességek, a jelen hibrid autóiból – Toyota Prius Az egyik első sorozatgyártású (1997), az első teljes értékű és használhatóságú hibrid A világ legnagyobb példányszámban (~3,5 millió) eladott hibrid modellje, a második generáció 2005-ben az Év Autója Konnektorból tölthető verzió is létezik belőle (12,47 milliótól, a sima 8,77 milliótól) Prius+ - a legtisztább üzemű hétüléses egyterű(9 790 000 Ft-tól) Van olyan (bécsi taxi példány, ami már több mint egymillió kilométert futott
Milyenek lesznek a jövő hibrid autói? Mind több konnektoros, mind nagyobb emissziómentes üzemet fognak tudni Egyre ritkábban kell majd használni a belső égésű motort Elmarad a belső égésű motor, helyére üzemanyagcella lép Toyota Mirai: jövő évtől kapható - hidrogén üzemanyagcellás, 70 bar nyomású tartályokkal 480 kilométeres hatótávval, vízpára emisszióval, 3 perces tölthetőséggel
Köszönöm a figyelmet!