KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Kerékpáros és gyalogos közlekedési konfliktusok, közös létesítmény használat h Hogyan legyen Kerékpárosbarát a Balaton? Balatonkenese Weidinger Gábor KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedésbiztonsági Központ munkatársa 2014.11.20
KTI és a kerékpáros közlekedés kapcsolata KRESZ módosítás tervezet Kerékpáros balesetek elemzése (Budapest, Békés megye, Komárom-Esztergom megye) Kerékpárutak felmérése Kisebb helyszíni vizsgálatok
Kerékpárutak felmérése Intézetünk 2011-ben kezdte a kerékpárutak térinformatikai felmérését. A felmérést a hiányzó digitális kerékpáros térkép gondolata indította. Mivel a KKK kezelésében volt egy Kerékpárút Nyilvántartó rendszer KENYI, így a mi felmérésünket is a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK-val) egyeztetve, oly módon készítettük hogy a KENYI rendszerbe beimportálható lehessen. Azóta KTI által felmért utak: EV6 (Rajka-Hercegszántó) EV11 (Tornyosnémeti-Röszke) Pest megye összes kerékpáros létesítménye (kb. 370 km)
A felmérés lépéseinek ismertetése: a) Helyszíni felmérés b) Adatok feldolgozása c) Adatok térinformatikai megjelenítése
A kerékpárutak felmérésére fejlesztett mérőrendszer: a) Helyszíni felmérés A kerékpárutak felmérésére fejlesztett mérőrendszer: A mérőműszer: GPS-készülékből kamerából laptopból, valamint akkumulátorokból állt. A mérőeszköz kiválasztásánál sok szempontot vettünk figyelembe: Üzemidő Napi megtehető távolság Szélességi korlátok Terhelhetőség Üzembiztonság Mindezek mérlegelésével egy háromkerekű Honda Gyrot segéd-motorkerékpárt mellett döntöttünk.
A méréshez irt célszoftver: A pontos méréshez elengedhetetlen, hogy a kamera képét és a GPS-készülék által szolgáltatott adatokat egy képernyőn valós időben, szinkronizálva megjeleníthessük és rögzíthessük. Az erre a célra írt szoftver segíti az adatok összeolvasását, és rögzítését.
b) A felvett adatok rögzítése, ellenőrzése, feldolgozása kerékpárút minősítésére, adatainak felvételére alkalmas űrlap Access adatbázis kezelő program segítségével:
Néhány példa a rögzítésre kerülő adatokból: UBES, UKAT – A kerékpárút jellegének meghatározására szolgál (egy vagy kétoldalú kerékpárút, kerékpársáv, stb.). FEKVES – Kül- és belterületi szakaszok meghatározására szolgál. RBTIP – Burkolat típusa. KPSZLMIN, KPSZLMAX – A kerékpárút szélessége. GEPJ – egyazon útfelületen közlekedik-e gépjármű MINO – Minőségi osztály 1-től 5-ig osztályozva. KARB – Karbantartottsági szint 1-től 5-ig osztályozva. BIZT – Biztonság mértéke 1-től 5-ig osztályozva. A kerékpárral közlekedők biztonságát jellemző érték.
c) Adatok térinformatikai megjelenítése Miután az alapadatok rögzítésre kerültek egy adatbázisba, ezeket az adatokat, a hozzá tartozó GPS koordináták segítségével ArcView szoftverrel jelenítjük meg.
Kisebb helyszíni vizsgálatok (Révfülöp) ? Gyalogos vasúti átjáró, 71-es főút Hajóállomás
Gyalogos és kerékpáros konfliktus a Balaton körül (Révfülöp)
Szegregált kialakítás
Dunakeszi
Dunakeszi ?
Dunakeszi ?
Dunakeszi
Dunakeszi
Dunakeszi
Dunakeszi
Dunakeszi
Dunakeszi ?
Dunakeszi ?
Dunakeszi ?
Dunakeszi ?
Dunakeszi
Köszönöm a figyelmet! weidinger.gabor@kti.hu