Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető Fóruma Ványa Bertalan - Bibó István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető Fóruma „Fókuszban a tudományos műhelymunka, Harmadik Országos TDK-fórum, október
Miről lesz szó? Mi a szakkollégium? Szakkollégiumi mozgalom Szakkollégiumi tehetséggondozás Szakkollégiumaink munkája
Szakkollégiumi öndefiníció Hangsúly a tagok emberi és szakmai fejlődésén, az alapképzés első éveitől az egyetemi, illetve főiskolai képzés végéig Intézményi autonómia és kiterjedt önkormányzatiság Magas színvonalú szakmai munka A társadalmi problémákra érzékeny értelmiségi létre való felkészítés Aktív tagság: egyetemisták vagy főiskolások közössége Együttlakó bázis
Szakkollégiumi mozgalom A kezdet: 1895 és 1970 1991: Szakkollégiumi Charta Fokozatosan intézményesülő találkozások és tapasztalat-megosztás Határon túli és egyházi szakkollégiumok bekapcsolódása 2011: önálló minőségbiztosítási rendszer megalkotása, valamint a Szakkollégiumok Egyeztető Fórumának állami elismerése Jelenleg a Szakkollégiumok Egyeztető Fórumának 43 tagja van, a SZEF ülései nyitottak
Szakkollégiumi Tehetséggondozás Szakkollégiumi Műhelymunka Interaktív, alacsony létszámú kurzusok Innovatív teljesítési módok, csoportmunka Egyetemi képzésen túlmutató szakmai munka Önálló kutatómunkára való felkészítés
Képzési rendszer Önálló képzési rendszer - specifikus vagy interdiszciplináris Alaptudás és specializáció Kiváló egyetemi oktatók, valamint gyakorlati szakemberek bevonása Tudós és gyakorlati szakember utánpótlás Egyetemtől eltérő motivációs rendszer, elsősorban belső motiváltság, csapatmunka Közös gondolkodás, vita Gyakorlat-orientált, önálló kutatásra épülő beszámolási rendszer Cél: TDK, OTDK, publikációk
Szakkollégiumi műhelymunka két lehetséges példája Bibó István Szakkollégium 5 műhely (4 jogász, 1 politikatudományi) Műhelyorientált szakmai ív, oktatói támogatás Egy félévben minimum két pillér Pillér lehet: 1. Műhelykurzus 2. Esetmegoldó vagy elemzőkurzus 3. Szakmai gyakorlat 4. „Tutori” dolgozat: kutatásorientált – OTDK- felkészítés Szakmai orientációs programok, önálló kutatócsoportok, tanulmánykötetek, konferenciák, tanulmányutak Szakmai együttműködő partnerek és támogatók: államigazgatási szervek, ügyvédi irodák, politikai elemző intézetek Széchenyi István Szakkollégium 4 műhely (sáv) Alapszak alatt 1 műhelykurzus +1 ismeretbővítő kurzus TDK szintű beszámoló írása kötelező Mesterszak alatt kutatókurzusok(TDK,OTDK, kiadvány orientált) Végzettség feltétele minimum 2 TDK vagy 1 publikáció Szakmai együttműködő kutatóintézetek Személyes tutorálás
Köszönjük a figyelmet! Kapcsolat: (Kommunikációs Bizottság) (Minősítést Segítő Bizottság)