Balás Gábor HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Debrecen Megyei Jogú Város Integrált Városfejlesztési Stratégiája
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A stratégiai tervezés történeti háttere
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Szervezetfejlesztési Program
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

Balás Gábor HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A szociális városrehabilitációs beavatkozások tervezése és végrehajtása: a kerületi és fővárosi szint együttműködési lehetőségei a 2014-2020-as időszakban Balás Gábor HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ

Tematikus Fejlesztési Programok Mit jelentenek a TFP-k, hogyan kapcsolódik ez a szociális városrehabilitáció budapesti problémájához? A Szociális Városrehabilitációs Tematikus Fejlesztési Program bemutatása Szükséges és várható lépések a program végrehajtásában

A Tematikus Fejlesztési Programok

Tematikus Fejlesztési Programok MIT JELENTENEK A TFP-K? A területfejlesztési törvény a Fővárosra delegálta a 2014-20-as időszak fejlesztési elképzeléseinek összehangolását Budapest területén ezt szolgálják a TFP-k három kiemelt témában Definíció: Egy adott témakör 2014-20-as budapesti fejlesztési feladatait integrált keretbe foglaló stratégiai terv a TFP A három témakör: Duna-menti területek fejlesztése Barnamezős területek fejlesztések Szociális városrehabilitációs fejlesztések

Tematikus Fejlesztési Programok MILYEN CÉLOKAT SZOLGÁLNAK A TFP-K? CÉL: az elmúlt évek fragmentált tervezési gyakorlatának meghaladása; összvárosi érdekeket képviselő városfejlesztés megvalósítása, ennek közép és hosszú távú kereteinek megteremtése ITB-t (ITI) megalapozó stratégiák - a Budapest területén e témakörökbe tervezett forrásokat (minden vonatkozó OP-ból) integráltan egy helyi végrehajtási szerv koordinálhassa Az ágazati forrásokat is befolyásolni tudó koordinációs eszköz Fejlesztés koordináció biztosítása- a Budapest területén az adott témakörben megvalósuló fejlesztések közötti koordináció megteremtése A fővároson belüli területfejlesztési koordinációs intézményrendszer kialakítása – a jogszabály definiálta koordinatív feladat tartalommal való megtöltése a kerületek és a Főváros közötti munkamegosztás „begyakorlása”, „beüzemelése”

Az ITB (ITI) működése Forrás: Belügyminisztérium, “Városfejlesztés 2014-2020 – új lehetőségek” c. prezentáció; 2012. 10. 26.

Tematikus Fejlesztési Programok MILYEN FELHATALMAZÁS ALAPJÁN KÉSZÜL? Jogi felhatalmazás: Területfejlesztési tv. alapján Budapest területén a Főváros feladata összehangolni a budapesti önkormányzatok fejlesztési elképzeléseit. 2018/2013. (XII. 29.) Kormányhatározat az ITB alkalmazásáról EU-s irányelv: fenntartható és integrált szemléletű városfejlesztés  egységes stratégia és partnerség szükséges. Forrásokról való döntésnél is fontos szempont. Kormányzati szándék: a 2014-20-as időszakban a közszféra szereplői ne versenyezzenek egymással (1731/2013 Korm. Hat.); közösen meghatározott fejlesztési prioritások kellenek  a Főváros és a kerületek egyeztetett fejlesztési igénnyel jelenjenek meg a kormányzat felé. Kormányzati felkérés: KMOP 5.1.1. kiemelt projekt a három budapesti területén megvalósuló TFP elkészítésére

Tematikus Fejlesztési Programok MIÉRT KERÜLT BELE A SZOCIÁLIS VÁROSREHABILITÁCIÓ A TÉMÁK KÖZÉ? Volt egy kormányzati felkérés Nagy az egymásrautaltság a projektek sikerében Kevesebb a forrás, növelni kell a felhasználás hatékonyságát más forrással összekapcsolni a városfejlesztési mag forrásait; a projektek közötti szinergiát növelni; bizonyos funkciókat közösen olcsóbban megvalósítani; a sok tapasztalat, tudás megosztásában rejlő hatékonyságjavító lehetőséget kihasználni. → A folyamatot ezen célok mentén kellett tehát megtervezni

A TFP-k készítési alapelvei Partnerség (elsősorban az önkormányzatok között): - a Főváros és a kerületek szakértői szinten kialakított álláspontja a vitaalap - a civil és gazdasági szakértői javaslatokat e szint integrálja - biztosítja a folyamat nyilvánosságát a közvélemény számára - cél, hogy a stratégia végrehajtásába is közösen akarjanak részt venni az önkormányzatok Megvalósíthatóság: - a végrehajtást akadályozó vitás pontok feloldása a tervezés során - semelyik önkormányzatot nem kényszerít olyan projekt elfogadására a saját területén, amelyhez nem adja hozzájárulását Integráltság: - minden a témakörhöz kapcsolódó projektet figyelembe vesz - biztosítja a projektek egymásra épülését - a tervezési lépések egymásra épülnek

A TFP-k készítési folyamata A dokumentumok elfogadása: Főváros Közgyűlés – 2014 június 30 Előterjesztés: - egyeztetések a kerületek vezetőivel döntéshozói munkacsoportokban - három alkalommal, három lépésben fogadták el Előkészítés: Széles körű együttműködéssel - heti egyeztetéssel - a szakmai munkacsoportokban: - a kerületek - Pest megye - a minisztériumok delegáltjaival - a Főváros érintett szervezeteinek delegáltjaival, továbbá - meghívott gazdasági és civil szervezetek képviselőivel Partnerség: szakmai nyilvánosság biztosítása és javaslatok befogadása

A folyamat szervezeti felépítése Fővárosi Közgyűlés + illetékes szakbizottsága Pályázati koordi-náció DÖNTÉSHOZÓ MUNKACSOPORT – DUNA TFP DÖNTÉSHOZÓ MUNKACSOPORT – BARNAMEZŐ TFP DÖNTÉSHOZÓ MUNKACSOPORT – SZOCREHAB TFP Koor-dináló mcs DUNA TFP Szakmai munkacsoport BARNAMEZŐ TFP Szakmai munkacsoport SZOCREHAB TFP Szakmai munkacsoport Gazdasági és civil szereplők; lakossági inputok

TFP tervezés folyamata I. blokk: Közép távú célok II. blokk: Kiválasztási kritériumok III. blokk: Beavatkozások, végrehajtás 1. ülés: Hosszú távú célok és helyzetértékelés 2. ülés: helyzetértékelés és fejlesztési tapasztalatok összegyűjtése SWOT tábla összeállítása és priorizálás 3. ülés: Középtávú célok megfogalmazása (world cafe) - feltárás 4. ülés: Középtávú célok szintetizálása, rangsorolása 1. ülés: Fejlesztések tartalmi jellemzői 2. ülés: Tervezési és végrehajtási irányelvek megvitatása 3. ülés: 4 alkalom: Beavatkozás típusok tartalmi keretinek meghatározása (2 alkalom) Krízis/akcióterületi lehatárolás elveinek megvitatása További tervezési feladatok megvitatása Szakmai munkacsoport Döntéshozói munkacsoport 1. Döntés (03.13): Középtávú (tematikus) célok 2. Döntés (04.16): Tervezési, kiválasztási irányelvek 3. Döntés (05.29): Beavatkozások, akcióterületi lehatárolások

A Szociális Városrehabilitáció Tematikus Fejlesztési Program

Szociális Városrehabilitáció TFP Egy program, amely megadja a kerületi projektek kereteit Hosszú távú célok, víziók (BP 2030 alapján) Helyzetértékelés Középtávú fejlesztési célok, irányelvek 2020-ig A tervezési és végrehajtási irányelvek Beavatkozási területek kijelölése Intézkedések bemutatása Mellékletek

Szociális Városrehabilitáció TFP A középtávú célok, beavatkozási területek - MIT Közszolgáltatási rendszerek integrált, összehangolt működése (6 intézkedés) Városi területek, épített környezet fizikai megújítása (7) Közösségek erősítése, közösségfejlesztés, bizalom erősítése (7) Helyi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatás bővítése érdekében (3) Integrált, differenciált fővárosi lakáspolitikai rendszer kialakítása (5) Bűnmegelőzés, drogprevenció, közbiztonság javítása (9) Tolerancia, elfogadás erősítése, diszkrimináció csökkentése (4)

Szociális Városrehabilitáció TFP Tervezési és végrehajtási irányelvek – HOGYAN A projektek tervezésével, tartalmával kapcsolatos irányelvek Integrált projektek –a feltárt problémára reflektáljon A releváns szereplők bevonásával készüljenek Koncentrálni a forrásokat (VEKOP ERFA 80%-a az akcióterületre) A tervezési folyamattal kapcsolatos irányelvek 4. Elegendő időt adni a tervezésre 5. Elegendő időt adni a végrehajtásra (5+2 éves projektek) 6. Módszertani segítséget támogatást adni a tervezéshez, de 7. Teret adni a kídérletezésnek

Szociális Városrehabilitáció TFP Tervezési és végrehajtási irányelvek – HOGYAN – folyt. A koordinációtól elvárt feladatok Érdekképviselet a fejlesztéspolitika felé A projekt megalapozottságának vizsgálata A projekt végrehajtásának monitoringja Szakmai, módszertani támogatás Tudásmegosztás A források elosztásával kapcsolatos irányelvek 6. Krízis és veszélyeztett területekre fókuszálni 7. Problémaorientált megközelítés, az integráltság vizsgálata a finanszírozhatóság vizsgálata és a maradék 20% is csak e célból költhető 8. Legalább a bevont VEKOP 4 (6) források 50%-át érje el az ESZA

Szociális Városrehabilitáció TFP Az akcióterületek lehatárolása és használata - Hova A lehatárolás szabályai Objektív mutatók megadják a krízis és veszélyeztetett tömböket 6 központi mutató és a 7-iket a kerület választhatja ki 4 mutatóból vagy azok kombinációjából Ezen területekből a kerület határozza meg az akcióterülete(ke)t úgy, hogy Mérete legalább 200 lakás a lakások legalább 70%-a krízis vagy veszélyeztetett tömbben legyen Ha nincs ilyen egybefüggő terület, akkor a krízis és veszélyeztetett tömbökből kell kijelölni az akcióterületet Ha csak egy közszolgáltatás fejlesztését célozza a kerület, akkor annak ki kell szolgálnia az összes krízis és veszélyeztetett terület lakóit

Szociális Városrehabilitáció TFP Az akcióterületek lehatárolása és használata – folyt 6 + 1 mutatóból: krízistömb, amely vagy legalább 4 mutatóban a Bp-i átlag 10% alatt van vagy legalább 5 mutatóban a Bp-i átlag 20% alatt van Veszélyeztetett tömb, amely vagy legalább 2 mutatóban a Bp-i átlag 10% alatt van vagy legalább 3 mutatóban a Bp-i átlag 20% alatt van A 6 központi mutató (KSH 2011-es népszámlálás): Legfeljebb 8 osztály végzettségűek aránya a 15-59 népességben Munkanélküliek aránya az aktívakon belül Felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya Túlzsúfolt lakások aránya az összes lakáson belül Szubstandard lakások aránya az összes lakáson belül Önkormányzati bérlakások aránya az összes lakáson belül +1 mutató a 2011-13-as évek átlaga alapján kerületi adatszolgáltatásból Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő háztartások, Lakásfenntartási támogatásban részesülő háztartások, Közgyógyellátásban részesülő taggal rendelkező háztartások, Aktív korúak ellátásában részesülő taggal rendelkező háztartások.

Szociális Városrehabilitáció TFP A TFP kapcsolata a fejlesztési forrásokkal Milyen forrásokra? A szociális városrehabilitációra dedikált források mellé fontos lenne becsatornázni: - Az ágazati ESZA forrásokat A KEHOP energiahatékonysági forrásait, de Ha a program tartalma megkívánja egyéb VEKOP ERFA prioritások forrásait is Innovatív programelemekre az EFOP 5-ös prioritása Milyen eljárásban? Amit tavasszal feltételeztünk: A dedikált forrásokat ITI-ként A többi forrást célzott kiírást kilobbizva Amit most látunk: 272/2014 (XI.5.) Kormányrendelet és a benyújtott OP-k szűkítették a régi lehetőségeket, de újakat nyitottak meg

Mi történt azóta? hova futhat ki a program?

Mi történt az elmúlt fél évben? Időpont Esemény 2014. 06.30 Közgyűlés elfogadta a TFP-ket 2014.09.04 Aláírásra kerül a Partnerségi Megállapodás 2014.11.05 Megjelenik az új eljárási rendelet (272/2014 Korm. Rend.) 2014.11.17 Benyújtjuk Brüsszelbe az operatív programok 5.0-ás változatát Két legfontosabb változás: → tovább szűkültek a közvetlen szociális városrehabilitációs forráskeretek a VEKOP-ban → ITI helyett TKR alapú döntéshozatali szabályrendszer

Mi történt az elmúlt fél évben?

Mi történt az elmúlt fél évben? A Területi Kiválasztási Rendszer szerinti döntéshozatal Döntés

Mi történt az elmúlt fél évben? A Területi Kiválasztási Rendszer kialakítása Döntés → A TFP-k integrálása az ITP-be ITI-szerű működést hozhat

Milyen döntések szükségesek a végrehajtáshoz? A VEKOP MB kiválasztási rendszere ne különbözzön jelentősen a TFP szemléletétől A fővárosi ITP integrálja a TFP-ket (Sikerüljön az ágazati források illeszkedését letárgyalni a minisztériumokkal) Szülessen döntés a források elosztásának mechanizmusáról Álljon fel a TFP-t menedzselő szervezet a Fővárosnál

Milyen lépések várhatóak? – Lehetséges ütemezés 2015. I. negyedév Elkészül a tervezési módszertani kézikönyv Tárgyalások kezdődnek az ágazatokkal a „kiegészítő” forrásokért a VEKOP MB elfogadja a TKR irányelveket 2015. II. negyedév Feláll a fővárosi TFP menedzsment szervezet Döntés születik a források elosztásáról OP-k elfogadásra kerülnek ITP elfogadásra kerül Tervezési folyamat elindul 2015. vége Kerületi projekttervek első változata elkészül 2016. I. negyedév Első kerületi projektek elindulnak

HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Köszönöm a figyelmet! Balás Gábor HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6. u. 19. www.hetfa.hu balasgabor@hetfa.hu