The place and role of financing in the Transport Policy of Hungary Mr. Gyula Gaál Parliamentary State Secretary Ministry of Economy and Transport Vienna, 2 June 2004
PAN-EUROPEAN TRANSPORT CORRIDORS CROSSING HUNGARY
PAN-EUROPEAN TRANSPORT CORRIDORS IN HUNGARY
Ratio of investments in transport as the percentage of the GDP %
Act CXXVII of 2003 Amounts to be spent on motorway development: in 2003: EUR 739 million, in 2004: EUR 739 million and EUR 39 million (for preparation), in 2005: EUR 1.29 billion in total, in 2006: EUR 1.37 billion in total, in 2007: EUR 1.64 billion in total.
EXPANSION OF MOTORWAY NETWORK FROM 2003 TO 2006 Via KOSICE SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti Via LVOV, KIJEV Tisza Via BRATISLAVA, PRAGUE M30 Miskolc M3 Parassapuszta Vác IV M25 Salgótarján M15 M2 Nyíregyháza Via VIENNA V Emőd Polgár Eger Duna M3 Győr M35 M9 M1 Füzesabony Sopron Tatabánya BUDAPEST Debrecen M4 Szombathely M0 Székesfehérvár Szolnok M8 Veszprém M4 IV Via GRÁC Dunaújváros Rábafüzes Zalaegerszeg M44 Via ARAD, KOLOZSVÁR M6 Kecskemét Via LJUBJANA, TRIESZT M7 0 Bszgyörgy Lelle Békéscsaba Nagykanizsa Kiskunfélegyháza V Tornyiszmiklós M7 M9 M5 Via ARAD Szeged M43 Via ZÁGREB Letenye Kaposvár Szekszárd Nagylak V V/A M3 autópálya Polgár-Nyíregyháza közötti szakasz Autópálya nyomvonalának kijelölése országos érdek és ez által országos hatáskörű feladat. Éppen ezért az M3 autópálya nyomvonala sem függhet Nyíregyháza és Debrecen régóta tartó rivalizálásától. 1999-ben az M3 autópálya tárgyi szakaszának előkészítése gyakorlati fázisba lépett. Ekkor kerültek felszínre azok a szempontok és feltételek, amelyeket – természetüknél fogva - az Országos Terület Rendezési Terv és az Országos Közúthálózat Fejlesztési Koncepció még nem tartalmazhatott, de a nyomvonal kialakulásában meghatározó a szerepük. A Beruházó 1999-ben megbízást adott az UNITEF-CÉH Mérnökiroda Kkt.-nek arra, hogy az M3 autópálya Hajdú-Bihar megyei szakaszára az UVATERV Rt. által 1992-ben készített engedélyezési tervet vizsgálja felül. A felülvizsgálat oka az volt, hogy időközben megváltoztak a körülmények (pl. természetvédelmi törvény, környezetvédelmi törvény, hatásvizsgálati rendelet). Helsinki corridors motorway network in 2002 expansion 2003-2006: motorway expressway motorway under construction expressway under construction motorway (preparation phase) expressway (preparation phase) Mohács Baja Via TEMESVÁR, BUKAREST IV Pécs Röszke M56 Via BELGRADE Ilocska X/A Via SZARAJEVO V/C
MOTORWAY NETWORK IN 2015 SK A SLO HR S&M RO UA V M30 M3 M35 M4 M8 M0 Kosice SK A SLO HR S&M RO UA V Tornyosnémeti Lvov, Kiiev Zvolen Tisza Bratislava Prague M30 M3 M35 M4 M8 M0 M2 M15 M1 M81 M86 M9 M70 M7 M6 M56 M5 M43 M44 Miskolc Parassapuszta Vác IV M25 Emőd Nyíregyháza Vienna V Polgár Duna Eger Győr Füzesabony Sopron Tatabánya BUDAPEST Debrecen Szombathely Szolnok Székesfehérvár Graz Veszprém IV Dunaújváros Oradea Cluj-Napoca Rábafüzes Zalaegerszeg Kecskemét Ljubljana, Triest Bszgyörgy Lelle Békéscsaba Nagykanizsa Kiskunfélegyháza V Arad Szeged Zagreb Letenye Kaposvár Szekszárd V/B IV Mohács Baja Nagylak Timisoara, Bucuresti Pécs Röszke Belgrade Ilocska V Helsinki corridors motorway speedway speedway under construction M56 X/B V/C Sarajevo
The promoting effect of the development of the expressway network exerted on the economy An impact to be measured on the area and economy development The increase of the inhabitants living on the territories affected directly or indirectly by the motorways The more dynamic reduction of the average unemployment rate The workplace creating impact Personal revenues with a value of 20 % higher than before in the area affected Higher relative complex development indicators A gyorsforgalmi úthálózat elérésének rövidülése hat a feltárt terültek gazdasági fejlődésére; javítja a foglalkoztatottságot, munkahelyek teremtését segíti elő> növeli a helyi jövedelemtermelő képességet; általában kedvezően hat a fejlődésre. Availability of motorway network in 2003, 2006, 2015 (isochrones from 15 and 30 min.)
30A 26 101 PORPÁC SZLOVÁKIA E 69 30 AUSZTRIA SZLOVÉNIA SIÓFOK E 71 RIJEKA HORVÁTORSZÁG SZERBIA ÉS MONTENEGRÓ ROMÁNIA E 85 ATHINIA GYŐR E 50 1 PARIS UKRAJNA MOSKVA HEGYESHALOM BRATISLAVA SZOB E 56 E 52 BUCURESTI 80 120A 70 100 100 A 40 DOMBÓVÁR 41 150 120 HIDASNÉMETI 5 DEBRECEN NYÍREGYHÁZA SOPRON RAJKA 17 16 10 20 TAPOLCA 29 PÉCSBÁNYA-RENDEZŐ DUNAÚJVÁROS 42 SOMOSKŐÚJFALÚ 84 82 ÓZD BÁNRÉVE 92 CEGLÉD 140 155 KISKUNHALAS 26A PÉCS 71 PUSZTASZABOLCS 60 NAGYKANIZSA 8 E 61 SZABADBATTYÁN ZALALÖVŐ BUDAPEST NEMZETKÖZI TÖRZSHÁLÓZATI VONAL HAZAI TÖRZSHÁLÓZATI VONAL EGYÉB VONAL ZALAEGERSZEG 90 23 SZÉKESFEHÉRVÁR SZOMBATHELY RÁKOSPALOTA-ÚJPEST BALATONSZENTGYÖRGY MURAKERESZTÚR BOBA LÖKÖSHÁZA BÉKÉSCSABA TATABÁNYA MEZŐTÚR KECSKEMÉT VÁC KOMÁROM 25 KOPER PÁPA GYÉKÉNYES 2 KELEBIA PÜSPÖKLADÁNY BIHARKERESZTES ORADEA KOSICE DABAS Phase 1 Phase 2 TÁRNOK ÉRD CELLDÖMÖLK MISKOLC ZÁHONY HATVAN FELSŐZSOLCA ÚJSZÁSZ SZOLNOK KISKUNFÉLEGYHÁZA SZEGED ESZTERGOM BAJÁNSENYE Planned investments supported by Cohesion Fund Investments financed by EIB-loans (1999-2005) Investments supported by ISPA (2001-2007) Investments financed by EIB-loans (2003-2006) 1st phase (2004-2007) 3rd phase(after 2015) 2nd phase(2007-2015) RECONSTRUCTION PROJECTS OF THE HUNGARIAN STATE RAILWAY COMPANY (MÁV RT.)
DEVELOPMENT OF AIR TRANSPORT Enlargement and modernisation of Budapest Ferihegy Airport: development into a HUB airport improvement of air traffic management Development of regional airports in Debrecen and Sármellék
Future Elements of TEN in Hungary (Airports and Ports) WATERWAYS, AIRPORTS AND PROJECTED PUBLIC RIVER PORTS AIRPORT RIVER PORT
LOGISTIC CENTRES OF NATIONAL SIGNIFICANCE
Thank you for your attention!